Sök:

Google Earth ? användbart fågelperspektiveller bara en fluga?

En didaktisk uppsats om digitala och analoga undervisningsmetoder inom gymnasiegeografi.

Bakom uppsatsen finns ett genuint intresse för kartmedier samt funderingen om kartan genomgår en evolution till att bli ett digitalt och interaktivt medium. I aktuella styrdokument för gymnasiegeogra-fin framgår att såväl kartor som GIS skall finnas med i undervisningen, motiveringen är dock bristfäl-lig. I syftet väcktes därför frågor om vilka belägg som fanns för digitala undervisningsmetoder inom geografi? Syftet kondenserades till frågeställningarna: Vad skrivs i litteraturen om digitalt lärande i geografi i allmänhet? Vad skrivs i litteraturen om att använda digitala kartor och programmet Google Earth i undervisningen i synnerhet? Hur svenska geografilärare ser på samt i vilken omfattning de använder digitala kartmedier? För att besvara frågorna genomfördes en litteraturstudie samt en en-kätundersökning. Litteraturstudieresultatet visade främst två saker. För det första att valet av digitala eller analoga undervisningsmetoder har liten betydelse för inlärning av grundläggande kunskaper. För det andra ifrågasattes användandet av alltför avancerade digitala kartmedier. Enkätundersök-ningen visade att väggkartan är det kartmedium som används mest bland respondenterna. Slutsat-sen var att resultatet inte gett något svar om vilken metod som är bäst för inlärningen men att enkla-re digitala applikationer, såsom Google Earth, kan bidra till en förbättrad undervisning om de an-vänds på ett ändamålsenligt sätt.

Författare

David Thorn-Andersen

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..