
Sökresultat:
3107 Uppsatser om Genus - Sida 5 av 208
Alla vinner! Det är ju det som är själva idén! : En intervjustudie av fem pedagogers uppfattningar om genus och jämställdhet.
Studiens syfte är att ur ett Genusperspektiv synliggöra hur ett urval pedagoger resonerar kring jämställdhet och Genus. Pedagogens uppdrag genom läroplanen är att låta varje barn utvecklas utan begränsningar från stereotypa könsroller. Samtidigt visar studier att det oftast är barnen själva som initierar könsöverskridande lek medan de vuxna har en relativt könsstereotyp syn på barnens lek och lärande.Intervjustudien har gjorts med fem pedagoger verksamma inom förskolan. Deras ålder, utbildning och erfarenheter av arbete med barn har stor variation. Genom intervjuerna har pedagogerna fått resonera kring frågor rörande Genus och jämställdhet, i samhället i stort men också i deras vardagliga arbete med barnen.
"Jag försöker behandla dom lika: Att arbeta med jämställdhet och genus i skolan"
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i samhällskunskap arbetar med begreppen jämställdhet och Genus i skolan. Mycket forskning visar att det inte är jämställt i skolan idag. Vilka problem uppstår i arbetet med dessa begrepp i skolan, och varför är inte skolan jämställd idag? Frågeställningarna som undersöks är: Hur arbetar en grupp samhällskunskapslärare med begreppen Genus och jämställdhet i dagens gymnasieskola? Vilka svårigheter identifierar dessa lärare i arbetet med dessa begrepp? Metoden är en kvalitativ forskningsintervju där fyra gymnasielärare i samhällskunskap har intervjuats. Utifrån Judith Butler och Reawyn Connells Genusteorier analyseras materialet.
Genusmedvetenhet i en förskola
Detta examensarbete behandlar pedagogers sätt att arbeta med Genus och jämställdhet i en förskola i förhållande till läroplanen. Studiens syfte är att beskriva hur pedagoger verksamma på en förskoleavdelning organiserar Genusuppdraget i relation till läroplanen. Våra frågeställningar är: Arbetar pedagogerna med Genuspedagogik och i så fall hur? Vad anser pedagogerna vara en jämställd/jämlik barngrupp? Anser pedagogerna att flickor och pojkar på avdelningen behandlas lika? Hur arbetar pedagogerna för att motverka traditionella könsroller och könsmönster? För att få svar på dessa frågor har vi gjort en gruppintervju samt observationer på en förskola. Kapitlet tidigare forskning presenterar olika relevanta begrepp, olika förväntningar på flickor och pojkar, hur viktigt pedagogens medvetenhet är för ett lyckat arbete med Genus samt förskolors svårighet att nå målen gällande Genus i läroplanen.
Föreställningar och uppfattningar om genus i förskolan. En fallstudie
Den här fallstudien behandlar olika individers föreställningar och uppfattningar om kön och Genus i förskolan, i studien ingår både förskolepedagoger och föräldrar. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det socialkonstruktionistiska perspektivet. Studien är uppdelad i två delstudier; delstudie I består av intervjuer som analyserats med hjälp av kritisk diskursanalys och delstudie II har etnografisk ansats. Att studien består av två delstudier beror på att jag därmed kan belysa problematiken runt arbetsprocessen kring skapandet av ett gemensamt förhållningsätt vad gäller Genusarbete i förskolan. Studien påvisar att begreppet Genus uppfattas som något svårdefinierbart och informanternas svar tyder på en osäkerhet kring just detta begrepp.
Beslutsfattande? förväntas människor fatta beslut på olika sätt beroende på genus?
Studiens syfte var att få en ökad förståelse för hur människor beroendepå Genus förväntas hantera situationer som innefattar beslutsfattande.Totalt deltog 28 personer från tre olika arbetsplatser som skattade hurväl 25 påståenden stämde in på fyra fiktiva personer som presenteradesmed personbeskrivningar. Dessa beskrivningar skiljde sig åt genomkön och bekantskap till undersökningsdeltagarna. De kvinnliga fiktivapersonerna uppfattades som mer rationella och intuitiva än de manligafiktiva personerna. Undersökningsdeltagarna ansåg att de fiktivapersonerna med samma Genus tenderade att besitta positiva egenskapergällande beslutsfattande i större utsträckning än de fiktiva personernamed motsatt Genus. Kvinnliga försöksdeltagare ansåg att de personersom de beskrevs vara nära vän med hade en mindre beroendebeslutsstil än de som de inte vara nära vän med, medan det motsattaförhållandet rådde för män.
Virtuellt Genus : Hur virtuella agenters visuella genus påverkar bemötandet från användare
Att föra en dialog med en virtuell karaktär blir ett allt vanligare fenomen, till exempel som interaktiv kundtjänst på en hemsida, att testa agentens gränser och vara otrevlig och förolämpa den virtuella agenten är en förekommande händelse likaså. Virtuella karaktärer blir ofta representanter för könsstereotyper, i värsta fall kopplas den förolämpning som ges till agenten också till stereotypens motsvarighet i det verkliga livet. Denna uppsats har som syfte att ta reda på om virtuella agenter med olika visuella Genus blir behandlade olika. Loggade chatdialoger mellan högstadielever och virtuella agenter analyserades, resultaten pekar på att ju fler feminina drag en virtuell agent har desto mer förolämpningar får agenten. Detta visar att det är viktigt att ta hänsyn till virtuella agenters Genus vid design av dessa agenter, då förolämpning uppstår i olika mängder trots att agenterna i övrigt är identiska..
Genus i Barnets Bästa : En jämförande studie av Förvaltningsrättens LVU-domar med fokus på barnets eget beteende
Background/aim: The purpose of this sociological study "Genus in the Child's Best Interest" was to, from the Administrative Court's decree about the child's own behavior, further clarify the concept of the child's best interest by studying how the concept is expressed in decrees with focus on Genus.Theory: Three Genus theories, to compare girls and boys, Mary John's power theory, the grown ups definition of what the reality is and what it should contain, and a labeling theory, where the people with power are the ones to define what's normal and what's not, have been used to analyze the result in this study.Method: A content analyses was used to analyze the decrees, with the focus on girls and boys between the ages of 12 to 19, where they have been forced into treatment by the law.Result: The concept of a child's best interest does make a difference between girls and boys in the decrees, and the girls have more power because they have more room to express themselves and are less responsible for their thoughts and actions. The concept is possible to use, but the definition is subjective and could be colored by the societies values and norms..
Jämställd förskola?
Abstract
Sofia Petrisi (2010) Jämställd förskola? ? En studie om pedagogers syn på Genus.
Malmö högskola.
Detta examensarbete belyser pedagogers syn på och kunskap om Genus och
jämställdhet. Syftet med denna studie är att undersöka hur tre arbetslag på en förskola
ser på sitt arbete med Genus. Förhoppningen är att arbetet väcker tankar kring Genus och
att det startar upp diskussioner i ämnet. Frågeställningarna i arbetet är: Hur ser
pedagoger på sina kunskaper om Genus i sin yrkesroll och i stort? Hur ser pedagoger
på jämställdhet på förskolan? Hur upplever pedagoger behovet av kunskap om Genus i
arbetet på förskolan? I den teoretiska delen används tidigare forskning och teorier om
Genus med inriktning på förskolan och som sen kopplas till det empiriska materialet.
Vad gällande tidigare forskning används Maria Hedlin och Ingegerd Tallberg-Bromans
resonemang om kön och Genus, därefter presenteras Yvonne Hirdmans teori om
Genusordningen.
Det oreflekterade regerar. En kvalitativ studie om systematiskt arbetsmiljöarbete och genus inom en kommunal omvårdnadsförvaltning
Folkhälsovetenskapligt program.
Flanosaga som underlag för samtal kring teknik och genus i förskola och förskoleklass : Ett antal pedagogers åsikter
Jag och tre studenter har tillverkat ett material som utgörs av en flanosaga som är tänkt att användas som grund för samtal kring teknik och Genus. Detta är en undersökning som syftar till att ta reda på vad ett antal pedagoger, verksamma inom förskola och förskoleklass, har för tankar och åsikter kring det material vi tillverkat. Fem pedagoger har intervjuats och förutom tankar kring materialet har de även fått berätta om deras verksamheter ? ur tekniksynpunkt och Genussynpunkt samt hur de ser på teknik och Genus i allmänhet. Pedagogernas resonemang kring teknik och Genus ser ungefär lika ut med något undantag.
Fritidslärares resonemang kring pojkar, flickor och genus. :
I denna studie har vi intervjuat fem fritidslärare med hjälp av en vinjett som utgångpunkt. Vinjetten handlar om ett verklighetstroget dilemma, angående Genus, som kan förekomma i fritidshemmet. De intervjuade fritidslärarna förklarar att de försöker bemöta pojkar och flickor på ett likvärdigt sätt, men i resultatet framkommer det att elever blir bemötta olika beroende på kön. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur Genus konstrueras i lärares tal om pojkar och flickor. För att få de svar som studiens syfte och frågor kräver, utfördes en kvalitativ forskningsintervju. De frågeställningar som studien utgår ifrån lyder: hur konstrueras Genus i lärares tal om elever i skola och fritidshem? samt hur talar lärare om sitt bemötande av pojkar och flickor? Av resultatet framkommer det att begreppet Genus är något som, utifrån de intervjuade fritidslärarnas perspektiv, inte får någon större uppmärksamhet i deras arbete.
Konstruktion av genus i Karlskronas pingstförsamling
Uppsatsen undersöker utifrån Tillys (2000) teori om beständig ojämlikhet hur kön utgör en organiserande och hierarkiserande princip inom Karlskronas pingstförsamling. Studien är kvalitativ och metoderna observation och intervju har använts..
Tor, Ola, Leo och Elsa : - en diskursanalytisk studie av hur genus konstrueras i två läseböcker avsedda för grundskolans tidigare åldrar
Syftet med den här studien är att genom diskursanalys analysera hur Genus konstrueras i två läseböcker avsedda för grundskolans tidigare åldrar. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka huruvida konstruktionerna av Genus i läromedlen förstärker och/eller bryter mot rådande Genusstereotyper. Utgångspunkten för uppsatsen är teorier som ser Genus, och vad vi uppfattar som kvinnligt och manligt, som sociala, kulturella, historiska konstruktioner, snarare än som biologiskt nedärvda, beständiga och oföränderliga egenskaper. Uppsatsen har ett diskursanalytiskt angreppssätt. Analysen syftar därmed till att analysera läsebokstext och söka diskurser i dessa, diskurser som visar på hur Genus konstrueras i texterna.
Lärare och genus : En studie om lärares upplevelser av och förhållningssätt kring genus i skolan
Syftet med undersökningen är att belysa och bidra med kunskap om lärares upplevelser av och förhållningssätt kring Genus i skolundervisningen. Undersökningen söker svar kring lärarnas medvetenhet i hur de agerar gentemot pojkar och flickor när de undervisar. Forskningsansatsen är kvalitativ. Datainsamlingen genomfördes med fem halvstrukturerade intervjuer. Resultatet visar att jämställdhet är något som är viktigt för lärarna.
Utomhus - en plats för genus? : En kvalitativ studie av pedagogers förhållningssätt till pojkar respektive flickor i förskolans utomhusmiljö.
Studien genomfördes med en kvalitativ undersökning på tre förskolor i Skåne med syfte att få synliggjort hur pedagogers förhållningssätt till pojkar respektive flickor synliggörs i förskolans utomhusmiljö. Det empiriska materialet samlades in genom sex intervjuer på två förskolor och en kompletterande observation på en tredje förskola. Materialet spelades in med hjälp av en ljudupptagare och transkriberades därefter.Studiens teoretiska bakgrund är det sociokulturella perspektivet samt ett Genusperspektiv. Detta med tanke på att barn lär i interaktion med sin omgivning samt att Genus är ett av studiens fokus.Resultatet i studien visar att pedagoger har stora kunskaper inom Genus och utomhusmiljö, dock visar resultatet en baksida där pedagogerna säger en sak men gör en annan. I studien dras slutsatsen; att pedagoger är väl medvetna om sin påverkan på barnen samt att utomhusmiljön inte används i arbetet med Genus..