Sök:

Föreställningar och uppfattningar om genus i förskolan. En fallstudie


Den här fallstudien behandlar olika individers föreställningar och uppfattningar om kön och genus i förskolan, i studien ingår både förskolepedagoger och föräldrar. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det socialkonstruktionistiska perspektivet. Studien är uppdelad i två delstudier; delstudie I består av intervjuer som analyserats med hjälp av kritisk diskursanalys och delstudie II har etnografisk ansats. Att studien består av två delstudier beror på att jag därmed kan belysa problematiken runt arbetsprocessen kring skapandet av ett gemensamt förhållningsätt vad gäller genusarbete i förskolan. Studien påvisar att begreppet genus uppfattas som något svårdefinierbart och informanternas svar tyder på en osäkerhet kring just detta begrepp. Studien uppvisar även att variationer vad gäller uppfattningar och föreställningar om genus och kön påverkar hur genusarbete i förskolan kan införas. Studiens båda delstudier belyser den problematik som arbetslaget på den valda förskolan står inför, att enas runt ett gemensamt förhållningssätt, när pedagoger och föräldrar har olika uppfattningar och föreställningar om genus.

Författare

Teresa Elkin Postila

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..