Sök:

Sökresultat:

86 Uppsatser om GNSS-mätning - Sida 1 av 6

GNSS-anvÀndning pÄ ett vÀgarbete

Vi har utfört ett examensarbete dĂ€r vi undersökt hur GNSS-tekniken fungerar vid ett vĂ€garbete. Examensarbetet utfördes i samarbete med PICAB i LuleĂ„. Fokus lĂ„g pĂ„ hur ett antal olika faktorer pĂ„verkar noggrannheten vid höjdmĂ€tning med GNSS-utrustning. Slutsatsen Ă€r att mĂ€tning med en nyare GNSS-mottagare klarar kraven frĂ„n Trafikverket pĂ„ slitlager och bĂ€rlager, sĂ„ lĂ€nge mĂ€tningen utförs inom fyra kilometer frĂ„n referensstationen. Äldre GNSS-mottagare visar sĂ€mre noggrannhet och bör inte anvĂ€ndas vid mĂ€tning av slitlager och bĂ€rlager, dĂ€remot klarar den kraven för förstĂ€rkningslager upp till ett avstĂ„nd pĂ„ fem kilometer frĂ„n referensstationen.

NĂ€tverks-RTK och Polygonpunkter: Vad blir differensen?

Hur stor skillnad Àr det mellan GNSS-mÀtningens koordinater och polygonpunkters? MÀtningsingenjörerna i LuleÄ kommun anvÀnder sig nÀstan uteslutande av horisontala koordinater frÄn GNSS med positioneringstekniken nÀtverks-RTK. Hur stor blir skillnaden om en konsult vÀljer att etablera sig via polygonpunkter och kommunens tjÀnstemÀn vÀljer att etablera sig via GNSS? GNSS-mÀtning med tekniken nÀtverks-RTK Àr vÀldigt effektivt och smidig och har i horisontal mÀtning en felmarginal pÄ 30 mm. Under bra förhÄllanden Àr felmarginalen oftast mindre.

UtsÀttning av hus med totalstation och GNSS: en jÀmförelse

Totalstation Àr den traditionellt mest anvÀnda metoden vid utsÀttning av husgrunder inför gjutning dÄ millimeterprecision krÀvs. Syftet med rapporten Àr att jÀmföra och belysa skillnaderna som uppkommer dÄ totalstation och GNSS anvÀnds för samma utsÀttning. Under produktionen av husgrunder pÄ JÀgarkolan etapp 1 i Kiruna gavs jag möjligheten hösten 2013 att utföra denna studie. Resultatet visar att GNSS Àr en mer ekonomisk och tidsmÀssigt effektivare metod medan totalstationen Àr den metod som ska vÀljas dÄ millimeterprecision krÀvs..

Vad gör jag om piraten stör min GPS? : En studie av hur marinen pÄverkas taktiskt vid störning av GNSS-system

Den svenska marinen likvÀl som vÀrldens handels sjöfart nyttjar alltmer satellitnavigering för sin positionering. Enligt totalförsvarets forskningsinstitut kan sÄdana system störas med förhÄllandevis enkla medel. Nu nÀr den svenska marinen alltmer engagerar sig i insatser utomlands mot irreguljÀra motstÄndare vÀcks frÄgan om hur en irreguljÀr motstÄndare kan pÄverka den svenska marinen och den svenska marinens taktik. I denna uppsats kommer frÄgor kring en irreguljÀr motstÄndares förmÄga att pÄverka GNSS att stÀllas. Samt frÄgan om vilken pÄverkan detta har för sÄvÀl den svenska marinens fartyg som handelssjöfarten.

GNSS och kvalitetskontroll: Analys av interna precisionstoleranser

Detta examensarbete utgörs dels av refererande litteraturstudier, dels av en mindre mĂ€tningsteknisk undersökning. Ämnet för litteraturstudierna Ă€r kvalitet vid GNSSmĂ€tningar, och Ă€mnet för undersökningen Ă€r en analys av internprecision och s.k. interna kvalitetstal för GNSS-antennen Trimble R8. Syftet med examensarbetet Ă€r att undersöka vilka möjligheter det finns till kvalitetskontroll av GNSS-mĂ€tningar, och dĂ„ i första hand sambandet mellan GNSS-instrumentens interna precision och mĂ€tningarnas grad av riktighet.Undersökningen visar att det inte finns nĂ„gon nĂ€ra koppling mellan GNSSantennens internprecision och den faktiska graden av riktighet i mĂ€tningen.Internprecisionen Ă€r dĂ€rför inte ett hjĂ€lpmedel för att i efterhand detektera och rensa bort mĂ€tpunkter med lĂ„g grad av riktighet. Inget av Trimbles andra interna kvalitetstal har heller kunnat belĂ€ggas utgöra en indikator pĂ„ grad av riktighet.Undersökningen visar dĂ€remot att det troligtvis finns ett samband mellan instĂ€llningarna av den interna precisionstoleransen och GNSS-antennens förmĂ„ga att sortera bort mĂ€tpunkter med lĂ„g grad av riktighet.

Undersökning av transformationsmetoder inom AmmenÀs omrÄdet, Uddevalla kommun

Inom AmmenÀs omrÄdet i Uddevalla kommun förekommer det spÀnningar/skillnader mellan fastigheternas grÀnspunkter som ligger i kommunens databas, och de grÀnspunktskoordinater som man fÄr nÀr man mÀter med GNSS-utrustning, (detta trots det att bÄda systemen Àr i RT90 7.5 gon V).Databasens koordinater har tidigare transformerats frÄn Uddevallas lokala system U38, till RT90 7.5 gon V, och i GNSS-utrustningen anvÀnds ocksÄ RT90 7.5 gon V.För att fÄ ett homogent och överensstÀmmande koordinatsystem mÄste dagens stomnÀt och grÀnspunkter transformeras om till det system som GNSS-utrustningen anvÀnder (RT90 7.5 gon V).Jag har provat ett antal olika transformationssamband för att komma fram till vilken metod som ger bÀst resultat.NÀr det Àr sÄ stora spÀnningar som i detta fall Àr den bÀsta metoden för att fÄ ett bra resultat, att mÀta flera mindre omrÄden och transformera dem var för sig.NÀr man har fÄtt fram en acceptabel noggrannhet pÄ grÀnspunkterna, kan man utföra kommunala mÀtningsuppdrag med koordinater som kommer frÄn GNSS-utrustningen, vilket var syftet med examensarbetet..

Alternativ metod för lokal positionsbestÀmning av mobila satellitterminaler

MÄlsÀttningen med examensarbetet Àr att utvÀrdera en metod för att upprÀtta en kommunikationslÀnk frÄn en mobil satellitterminal till en geostationÀr kommunikationssatellit utan kÀnnedom om satellitterminalens position pÄ jordytan. MÄlsÀttningen Àr intressant dÄ GNSS-operatörer (frÀmst i det allmÀnna USA-drivna GPS-systemet men möjligen Àven i de tillkommande franska, kinesiska, ryska och europeiska systemen) begrÀnsar den allmÀnna tillgÀngligheten av taktiska/strategiska skÀl vid konflikter och kriser.DÀrtill att allmÀnna globala navigationssatellittjÀnster, GNSS-system, ofta bygger pÄ mottagningsantenner med lÄg riktverkan vilka kan störas ut av lokala störningskÀllor.En mobil satellitterminal blir dÀrmed beroende av manuell inmatning av riktningsvinklar för att upprÀtta nya satellitkommunikationslÀnkar. Systemet blir dÄ mycket sÄrbart.I denna rapport Äterges resultat frÄn mÀtserier inhÀmtade vid satellitterminalinstallationer utförda i Frankrike, Indonesien, Kanada, Polen, Sverige och USA..

AnvÀndning av statisk GNSS-mÀtning för höjdbestÀmning av fixpunkter vid införande av RH 2000

Detta examensarbete utfördes under vĂ„ren 2009 och avhandlar bestĂ€mning av fixpunkter i ett höjdnĂ€t med hjĂ€lp av statiska Global Navigation Satellite System (GNSS) mĂ€tningar. Ämnet Ă€r högaktuellt med tanke pĂ„ att mĂ„nga kommuner stĂ„r inför en övergĂ„ng till Rikets Höjdsystem 2000 (RH 2000). Det kan vara ett problem vid en sĂ„dan övergĂ„ng om det finns isolerade delar av det lokala höjdnĂ€tet som inte Ă€r anslutet till huvudnĂ€tet. Tidigare har den enda lösningen pĂ„ ett sĂ„dant problem varit att genomföra ett höjdavvĂ€gningstĂ„g, ett bĂ„de kostsamt och tidskrĂ€vande företag. Syftet med denna studie Ă€r att ge svar pĂ„ hur noggrant det gĂ„r att göra en höjdbestĂ€mning av fixpunkter med statisk GNSS-mĂ€tning. FĂ€ltarbetet har utförts i Sandvikens kommun dĂ€r ett antal höjdfixpunkter i RH 2000 nĂ€tet anvĂ€nts som referens vid GNSS-mĂ€tningar.

JÀmförelse av höjdmÀtning med olika GNSS-mottagare i SWEPOS nÀtverks-RTK-tjÀnst

Det finns i nulÀget mÄnga olika fabrikat av utrustning för mÀtning med GNSS pÄ den svenska marknaden och dessa instrument har olika egenskaper. För att kunna göra en positionsbestÀmning i höjd med GNSS och fÄ lÄg mÀtosÀkerhet anvÀnds SWEPOS, LantmÀteriets stödsystem för satellitpositionering, och deras nÀtverks-RTK-tjÀnst. Syftet med detta examensarbete var att undersöka om SWEPOS nÀtverks-RTK-tjÀnst ger likvÀrdiga höjdvÀrden vid mÀtning med olika GNSS-mottagare och olika avstÄnd till nÀrmaste fysiska referensstation, sÄvÀl som mÀtosÀkerheten i mÀtningarna. Undersökningen har gjorts hos LantmÀteriet som arbetar kontinuerligt med att minska mÀtosÀkerheten i höjd genom pÄgÄende förtÀtningar av det befintliga SWEPOS-nÀtet. Det Àr viktigt att kontrollera att roverutrustningarna pÄ anvÀndarsidan arbetar pÄ ett korrekt sÀtt sÄ att en sÄ lÄg mÀtosÀkerhet som möjligt kan uppnÄs i det slutliga mÀtresultatet. FÀltarbetet med nÀtverks-RTK pÄgick under tre veckor i GÀvle pÄ LantmÀteriets antennkalibreringsfÀlt.

Att mÀta eller inte mÀta : en studie om fo?rha?llandet mellan prestationsma?tning och kulturell styrning i mer eller mindre osa?kra omgivningar

Det finns i management control-litteraturen en efterfra?gan pa? studier som tar ett helhetsperspektiv pa? styrsystem (Management Control Systems, MCS) och som fo?rklarar hur dessa system bidrar till effektivitet hos organisationer. Utifra?n ett contingency-synsa?tt underso?ker vi i denna studie hur kulturell styrning och prestationsma?tning som delar av MCS, tillsammans med den kontextuella variabeln osa?kerhet i omgivningen, pa?verkar hur effektiva organisationer a?r. Vi antar en systemansats och o?nskar studera relationen mellan fler variabler, och da?rfo?r tilla?mpas en klusteranalys da?r datamaterialet delas in i grupper med liknande karakta?ristika.

GNSS-instrumentets möjligheter och begrÀnsningar vid vÀgbyggnation

Rapporten syftar till att avgöra om entreprenörernas stora anvÀndning av GNSSteknikinom vÀgbyggnation Àr berÀttigad med avseende pÄ stÀllda toleranskrav.GNSS betyder ?Global Navigation Satellite Systems? och Àr ett samlingsnamn förde satellitsystem som idag anvÀnds för att utföra precisionsmÀtningar.En litteraturstudie har gjorts för att fÄ svar pÄ frÄgorna om vilka toleranser somgÀller för vÀgutsÀttning samt vilken noggrannhet de olika mÀtmetoderna har.Kontakt har tagits med ett antal vÀgentreprenörer frÄn olika företag som Àr insattai vÀgutsÀttning. De har fÄtt besvara ett antal frÄgor som reder ut vilkenmetod/utrustning de anvÀnder idag samt hur stor kunskapen Àr om GNSS iblandentreprenörerna. De har dessutom fÄtt svara pÄ vad de anser Àr för-, respektivenackdelar med anvÀndning av GNSS vid vÀgutsÀttning.En litteraturstudie av byggtoleranser resulterar i de vÀrden som mÄste uppnÄs vidbygget. Dessa jÀmförs sedan med de noggrannheter som de olika mÀtmetodernahar enligt en litteraturstudie av dessa.FrÄgeformulÀr har skickats ut och sammanstÀlls i rapporten vilket ger en godÄterspegling av entreprenörernas Äsikter och kunskaper om GNSS samt vad deanvÀnder sig av idag.

UtvÀrdering av metoder för framstÀllning och kontroll av digitala terrÀngmodeller

Today there are many applications of digital terrain models (DTM) and the requirements of low uncertainty increases. Most of the DTM are produced with Global Navigation Satellite System (GNSS), terrestrial laser scanning (TLS), airborne laser scanning (ALS) and total stations. Guidelines for the preparation and verification of DTM are found in Swedish Standards Institute ? Technical Specifications (SIS-TS) 21144:2007 and SIS-TS 21145:2007. These were defined in collaboration between Swedish National Rail Administration, Banverket, and Swedish Road Administration, VĂ€gverket, to satisfy the needs of requirement formulations in the production of DTM planning, design and construction. The purpose of this paper is to produce and control DTM over Åkermans kulle, located west of the University of GĂ€vle, according to SIS TS 21144:2007 using GNSS with network-RTK, TLS and ALS.

Fördröjning och bortfall av nÀtverkskorrektioner : osÀkerhetskÀllor för nÀtverks-RTK

Network RTK is a real-time technique for accurate positioning with Global Navigation Satellite Systems (GNSS). The technology means the use of correction data from a network of GNSS receivers with known positions (reference stations) to reduce the uncertainty in position for the userÂŽs GNSS receiver (rover). However, this requires that the correction data can be transferred seamlessly to the user in real time. Commonly the corrections are transferred via mobile phones. The Swedish National Land Survey operates a nationwide Network RTK service, where users can receive correction data via GSM or mobile Internet (GPRS).

Undersökning av nÀtverks-RTK-meddelande tillsammans med olika GNSS-mottagare : vid nÀtverks-RTK-mÀtning i SWEPOSŸ-nÀt av fasta referensstationer

NÀtverks-RTK (Real-Time Kinematic) Àr en metod för positionsbestÀmning med Global Navigation Satellite System (GNSS) i realtid. Metoden krÀver att en driftledningscentral kan kommunicera med de GNSS-mottagare som anvÀnder referensstationsnÀtet, för att bland annat skicka ut korrigerade GNSS-data. I Sverige erbjuder SWEPOS, ett nÀt av fasta referensstationer, en tjÀnst för nÀtverks-RTK-mÀtning, som förvÀntas ge en mÀtosÀkerhet pÄ mindre Àn 15 mm i plan och 25 mm i höjd (över ellipsoiden) (med tÀckningsfaktorn k = 1 i bÀgge fallen). Den teknik som idag anvÀnds av SWEPOS för att utföra positionsbestÀmning av GNSS-mottagare Àr Virtuell Referensstation (VRS). VRS krÀver tvÄvÀgskommunikation eftersom mottagaren skickar in sin absoluta position till nÀtverks-RTK-programvaran hos driftledningscentralen, var berÀkningarna av korrektionsdata sker, innan de skickas tillbaka till mottagaren.

Ma?tning av LCD-bildska?rmars responstid och latens : Measurement of LCD displays response time and input lag

Examensarbetet har utfo?rts i samarbete med fo?retaget LVI (Low Vision International) som tillverkar elektroniska hja?lpmedel fo?r synskadade. LVI utva?rderar vid ja?mna mellanrum nya LCD-bildska?rmar fo?r deras produkter. LVI beho?ver metoder samt utrustning fo?r att ma?ta bildska?rmars responstid och latens.

1 NĂ€sta sida ->