Sök:

Sökresultat:

3512 Uppsatser om Funktionär - Sida 14 av 235

Kan fotboll och religion fylla samma funktion?

Min ambition med den hĂ€r uppsatsen Ă€r att pĂ„visa att fotboll kan ha samma effekt och samma funktion som kyrkan, nĂ€r det gĂ€ller att bearbeta sorg. Jag har Ă€ven som syfte att framhĂ„lla likheter gemensamma nĂ€mnare och samarbete mellan fotboll och religion.Jag tycker att jag har fĂ„tt svar pĂ„ min frĂ„ga: Om fotboll och religion kan fylla samma funktioner? Mitt svar Ă€r helt klart ja. Allt frĂ„n att man hĂ€nger sig till nĂ„gon gud/spelare till att dra nytta av kyrkan/fotbollen vid ett sorgearbete, för att bearbeta kĂ€nslor. Även nĂ€r man jĂ€mför kyrkans funktion nĂ€r det gĂ€ller sorgearbete med det jag har fĂ„tt fram, sĂ„ ser jag ingen större skillnad.

En lÀroplanshistorisk undersökning av dramapedagogikens position i lÀroplanstexter.

Detta examensarbete behandlar Àmnet dramapedagogik och vilken funktion, position och status Àmnet har haft i de lÀroplaner som utgivits frÄn och med LÀroplan för grundskolan 1962 (Lgr62). Materialet som undersökts Àr framför allt kapitlet Svenska i samtliga lÀroplaner, men Àven den allmÀnna delen och ett antal debattartiklar om Àmnet drama i skolundervisning. Den tidigare forskningen som gjorts inom samma omrÄde Àr inte omfattande och berör inte Àmnet ur vÄr vinkling, vilket gör vÄrt examensarbete relevant och spÀnnande. Tidigare forskning visar att dramapedagogik i skolundervisning generellt har haft en lÄg position, bÄde över tid och utanför Sverige. Samtidigt visar forskning hur gynnsamt drama i undervisning Àr för lÀrandet och att estetiska skolÀmnen fyller en funktion i dagens informationstÀta samhÀlle, som stöd för att tolka och bearbeta all information som omvÀrlden ger oss.Som grund för arbetet har vi anvÀnt lÀroplansteori, eftersom det ger en förstÄelse över hur vÄra forskningsobjekt, lÀroplanstexterna, Àr uppbyggda.

"Det Àr bara att vÄga" - Sex pedagogers resonemang kring musikens plats och funktion i förskolan

Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring musikens plats och funktion. För att komma in i forskningsfÀltet genomfördes en intervju med Ylva Holmberg, forskare pÄ omrÄdet. I studien ingÄr tvÄ förskolor som inte har nÄgon musikinriktning. PÄ dessa förskolor utfördes kvalitativa intervjuer, en gruppintervju och tre enskilda intervjuer. Alla medverkande i studien har informerats enligt forskningsetiska principer och namn pÄ förskolor och pedagoger Àr fingerade.

FrÄn dekoration till funktion 1930-1940-talens villatrÀdgÄrdar

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Bebyggelseantikvariskt program15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2012:08.

ResebyrÄns oklara framtid : En kvalitativ undersökning av Stockholms fysiska resebyrÄer

Syftet med denna studie Àr att utifrÄn resebyrÄernas synvinkel undersöka behovet av den fysiska resebyrÄn med utgÄngspunkt i kundernas behov av service. Utöver detta undersöks hur resebyrÄerna tolkar kundernas förÀndrade köpbeteende.Uppsatsen utgÄr ifrÄn en kvalitativ metod. Datainsamling till empirin har skett genom intervjuer via telefon, e-post och personliga möten. De resebyrÄer som har undersökts Àr Ving, Apollo, Resecity, Resevaruhuset, Ticket och Koh Phangan. De teorier som anvÀnts behandlar konsumentbeteende och distributionskanaler.De fysiska resebyrÄernas funktion har förÀndrats i och med den teknologiska utvecklingen.

Distriktssköterskans stödjande funktion i mötet med familjer dÀr ett barn utvecklat komjölkproteinallergi - En kvalitativ intervjustudie

NÀr ett barn utvecklar komjölkproteinallergi stÀlls hela familjen inför en ny, ofta okÀnd situation som förÀndrar hela familjens vardag. Distriktssköterskorna pÄ barnavÄrdscentralen möter dessa familjer och ska erbjuda dem verktyg att hantera den nya livssituationen. I de flesta fall har distriktssköterskan redan innan barnet utvecklat sin allergi en relation med familjen. I tidigare forskning och vÄrdvetenskaplig litteratur saknas studier dÀr det beskrivs hur distriktssköterskan stödjer familjer vars barn utvecklat komjölkproteinallergi. Syftet med denna studie Àr att beskriva hur distriktssköterskan stödjer familjer dÀr ett barn har utvecklat komjölkproteinallergi.

Man mÄste alltid vara steget före : En systemteoretisk analys av tre mödrars upplevelse av deras funktion som mamma till ett vuxet barn med högfungerande autism

Denna uppsats Àr genomförd i samarbete med en stödverksamhet som erbjuder insatser enligt Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (SFS 1993:387) med syfte att beskriva mödrars upplevelse av deras egen funktion som mamma till ett barn med högfungerade autism. Datainsamlingen har skett med tre stycken mödrar genom kvalitativa djupintervjuer med narrativa inslag. Vi har utgÄtt frÄn ett systemteoretiskt perspektiv med inslag av Grounded theory som analysmetod för att undersöka systemiska samband. Resultatet visar att mödrarna tar ett stort ansvar i att hjÀlpa sitt barn att hantera sin vardag. Deras situation medför stora pÄfrestningar pÄ mödrarnas hÀlsa dÀr de tvingas offra sina karriÀrer, sitt sociala umgÀnge och sjukskriver sig pÄ grund av den stressfyllda situationen.

Skolsköterskans roll för att frÀmja hÀlsa genom interventioner och preventiva ÄtgÀrder inom skolhÀlsovÄrden

Dagens hÀlsoproblem bland barn och ungdomar Àr i allt större utstrÀckning av socialmedicinsk karaktÀr och krÀver dÀrför ett förebyggande och mer miljö- och beteendeinriktat arbetssÀtt. SkolhÀlsovÄrden har en nyckelposition i det förebyggande arbetet för att frÀmja hÀlsa, och dess roll inom skolan har dÀrigenom förstÀrkts. Skolans psykosociala miljö och sÀtt att bemöta elever och förÀldrar Àr viktiga instrument i hÀlsoarbetet. Syftet med studien var att belysa skolsköterskans funktion för att frÀmja hÀlsa inom skolhÀlsovÄrden. Denna kunskap kan skolsköterskan anvÀnda sig av som underlag i sitt arbete inom skolhÀlsovÄrden.

Vegetation pÄ MKB Fastighets AB:s bostadsgÄrdar : inventering av vÀxttekniska problem

SAMMANFATTNING: BostadsgÄrdar bör vara bÄde funktionella och vackra för att uppskattas av de boende. För att uppnÄ detta Àr vegetation pÄ bostadsgÄrden ett viktigt element. BostadsgÄrden bör Àven vara relativt lÀtt att sköta för fastighetsförvaltaren. För att vegetationsytorna ska vara lÄngsiktigt hÄllbara ur bÄde en funktionell och ekonomisk aspekt krÀvs goda kunskaper om utformning, anlÀggning och förvaltning av vegetationsytor. Bristande kunskaper kan leda till att det krÀvs mer skötsel Àn vad som annars varit nödvÀndig eller att en sÀmre funktion pÄ platsen fÄr accepteras pÄ grund av felaktigt vÀxtval för platsen, brister i anlÀggningsskedet eller brister i förvaltningsskedet.

Forskande, kompetent och nyfiken - om en dold lÀroplan i förskolan : Reggio Emiliapedagogiken som normerande makt och styrning

Studiens syfte Àr att undersöka om det finns en normerande och styrande funktion i den Reggio Emiliainspirerade förskoleverksamheten som den implementeras i Sverige. Genom intervjuer med fyra pedagogistor undersöks hur bilden av barnet och dess lÀrande tar sig uttryck pÄ de olika förskoleenheterna, framförallt nÀr det gÀller de för Reggio Emiliafilosofin vÀsentliga begreppen att följa barnens intresse, pedagogisk dokumentation, miljön som den tredje pedagogen och det kompetenta barnet. Resultaten visar att den Reggio Emiliainspirerade pedagogiken genom projektarbeten och pedagogisk dokumentation leder in barnens kunskapande i givna ramar och omdirigerar vissa av barnens egna viktiga frÄgor. Resultaten visar ocksÄ att den pedagogiska miljön har en starkt styrande funktion dÀr bara vissa aspekter av lÀrandet uppmuntras och att den Reggio Emiliainspirerade pedagogiken vÀrjer sig för begrepp som omsorg, anknytning och behov. IstÀllet konstitueras en normerande bild av det önskvÀrda barnet som en naturvetenskaplig forskare.

"Jag Àr sÄ trött pÄ att inte fungera!" : En narrativ analys av en berÀttelse om stressrelaterad ohÀlsa

Stressrelaterad ohÀlsa Àr ett stort problem i dag, sÄvÀl för den drabbade individen, som dess nÀrstÄende, samt Àven för samhÀllet i stort. Föreliggande arbete sökte nÄ en djupare förstÄelse av en berÀttelse frÄn en informant, om vÀgen tillbaka till förvÀrvsarbete efter en lÀngre tids sjukskrivning pÄ grund av stressrelaterad ohÀlsa. Den teoretiska utgÄngspunkten för arbetet har varit den socialkonstruktionistiska, och det som i arbetet undersöktes var dels sjÀlva berÀttelsen till form och innehÄll; dels vilken funktion den hade för jagberÀttaren och för den berÀttelsevÀrld dÀr berÀttelsen Àr publicerad, pÄ ett diskussionsforum pÄ Internet. Verktyget för att nÄ djupare förstÄelse kring detta har varit den narrativa analysen. Via analysen framkom bland annat att temat för berÀttelsen var jagberÀttarens kamp mellan yttre/inre krav och de egna resurserna, samt att berÀttelsen hade en vÄrdande funktion dels för jagberÀttaren sjÀlv, dels för övriga aktörer i berÀttelsevÀrlden..

En kvalitativ studie om mellanchefers upplevda behov av stöd

Det Àr betydelsefullt för chefer att samverka med deras medarbetare och stödresurser för deras hÄllbarhet och funktion som chef. Stödet har en stor relevans för ett bra chefskap. Just mÄlgruppen mellanchefer besitter en komplex position dÄ de Àr under ett högt tryck av krav, bÄde frÄn de undre och de övre nivÄerna. Studiens syfte var att undersöka mellanchefers upplevda behov av stöd i deras funktion som mellanchef, samt om det Àr möjligt att urskilja likheter i deras uppfattningar av stöd pÄ deras respektive arbetsplats. Studien tillÀmpade en kvalitativ metod dÀr data samlades in genom semistrukturerade intervjuer.

ÄlgskötselomrĂ„de: det lokala samrĂ„dets betydelse

NÀr ÀlgskötselomrÄden fick registreras 1992 skrev regeringen att de lokala samrÄden i jakt och viltfrÄgor skulle intensifieras. Lokala samrÄdet Àr en partsammansatt grupp som har till uppgift att försöka enas om ett gemensamt förslag angÄende förvaltning och tilldelning av Àlg. Syftet med studien var att analysera lokala samrÄdets funktion, ÀlgskötselomrÄdens roll i lokala samrÄdet samt ÀlgskötselomrÄdens deltagande i de lokala samrÄden. Undersökningen utfördes med hjÀlp av litteraturstudier. För att fÄ en djupare förstÄelse i Àmnet intervjuades fyra tjÀnstemÀn som har mycket kunskap i Àmnet.

Medarbetarsamtal : Vilken funktion fyller de?

SAMMANFATTNING Examensarbete, Human Resource Management, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Organisation, VT2013.  Titel: ?Medarbetarsamtal ? vilken funktion fyller de?? Handledare: Kjell ArvidssonFörfattare: Josephine Berg, Magnus Ivarsson och Martina Jonsson Examinator: Mikael Lundgren Bakgrund: Att det hÄlls Ärliga medarbetarsamtal tillhör vanligheterna pÄ de flesta företag, sÄvÀl inom privat som inom offentlig sektor. Men Àr det nÄgon mening med att ha medarbetarsamtal? Vi undrar om de finns endast för att fylla ett ceremoniellt syfte, om det Àr nÄgot ledningen bestÀmt utan att förklara varför för de anstÀllda? Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att försöka ta reda pÄ hur chefer och medarbetare upplever medarbetarsamtalför att se om dessa samtal fyller nÄgon funktion eller om de existerar nÄgon egentlig anledning. Metod: För att besvara studiens syfte har ett induktivt angreppssÀtt med en kvalitativ metod valts som grund för uppsatsen.

Äldre dövas arbetsminne

Denna studies syfte var att undersöka om dövas ÄldersförÀndringar i arbetsminnesbearbetning skiljer sig frÄn hörandes. Fyra grupper deltog, döva (teckensprÄkiga) och hörande (icke teckensprÄkiga), indelade i grupper om yngre och Àldre (> 65 Är). Femtiosex personer deltog, jÀmnt fördelade över de fyra grupperna. Samtliga fick genomgÄ ett arbetsminnestest indelat i tre delar, ett spatialt, ett temporalt och ett spatialt - temporalt test. Den spatiala naturen hos teckensprÄket förvÀntades leda till en relativt sett förstÀrkt funktion i detta test hos de teckensprÄkiga.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->