Sök:

Resebyråns oklara framtid

En kvalitativ undersökning av Stockholms fysiska resebyråer


Syftet med denna studie är att utifrån resebyråernas synvinkel undersöka behovet av den fysiska resebyrån med utgångspunkt i kundernas behov av service. Utöver detta undersöks hur resebyråerna tolkar kundernas förändrade köpbeteende.Uppsatsen utgår ifrån en kvalitativ metod. Datainsamling till empirin har skett genom intervjuer via telefon, e-post och personliga möten. De resebyråer som har undersökts är Ving, Apollo, Resecity, Resevaruhuset, Ticket och Koh Phangan. De teorier som använts behandlar konsumentbeteende och distributionskanaler.De fysiska resebyråernas funktion har förändrats i och med den teknologiska utvecklingen. Det har blivit allt viktigare att nå ut till kunderna genom fler distributionskanaler. Kraven på service och de anställdas kompetens inom den fysiska resebyrån har ökat. Detta har lett till att dess funktion har förändrats från att vara en återförsäljare och informatör till att vara samtidens specialister inom resebranschen.

Författare

Sara Perttunen Anna Sundmalm Tim Raoux

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..