
Sökresultat:
408 Uppsatser om Fritidshem - Sida 2 av 28
Man lär sig hela tiden egentligen: verksamheten i ett Reggio
Emilia inspirerat fritidshem
Syftet med denna uppsats är att beskriva hur lärare och ansvariga uppfattar de lärande som sker i ett Fritidshem som är inspirerat av Reggio Emilias arbetssätt. Jag har använt mig av en kvalitativ metod och genomfört två intervjuer med en verksam pedagog samt en rektor för ett specifikt Fritidshem i Piteå. Intervjuerna genomfördes under april 2007 på Fritidshemmet. Resultatet av min studie visar att den Reggio Emilia inspirerade pedagogiken svarar väl mot en modern kunskapssyn. Eftersom utgångspunkten är lyhördhet gentemot barnets inneboende kreativitet och skaparkraft viktiga inslag i denna pedagogiska modell är estetiska uttryckssätt samt en medveten dokumentation av de lärande som sker..
Vad är bild på fritids? : en kartläggande undersökning om bildskapandets betydelse för barn och pedagoger i fritidshemmet
Följande kartläggande undersökning berör området kring bildskapande aktiviteter i Fritidshemmets verksamhet. Syftet är att beskriva och analysera vilka betydelser bildskapande aktiviteter har enligt några barn och att utifrån några pedagogers redogörelser studera bildverksamheter i Fritidshemmet.Studien tar upp gällande mål i läroplanen för bildaktiviteter i Fritidshem samt att den tar upp bildskapandets betydelse för yngre barns kunskapsutveckling. Jämförelser görs mellan bakgrundsredovisningens innehåll och den valda verksamheten där kvalitativa intervjuer gjorts med pedagoger och elever verksamma i Fritidshem. Detta för att kunna fastställa vilka betydelser begreppet ?bildskapande aktiviteter? har för barn i Fritidshem samt att se vilken eventuell skillnad betydel-sen är mellan pedagoger och elever och för att se hur Fritidshemspersonalen ser på målen i läroplanen i relation till bildskapande aktiviteter på Fritidshemmet.
Fritidshemmets lärande : En studie som synliggör vilket lärande som kan ske på fritidshemmet
Syftet med vårt arbete är att ge exempel på hur ett Fritidshem arbetar för att utveckla barnens kunskaper. Arbetet tar sin utgångspunkt i Lärarförbundets (2005) kunskapsområden som gäller för Fritidshemmet. Undersökningen är en kvalitativ studie och bygger på intervjuer med tio barn och två pedagoger på ett Fritidshem. Bakgrunden till undersökningen är att vi vill visa vilket lärande som sker på Fritidshemmet samt på vilket sätt pedagoger arbetar med detta. Resultatet visade att både pedagoger och barn är överrens om att det sker ett lärande på Fritidshemmet.
Samverkan mellan fritidshem och kulturinstitutioner i Malmö/Cooperation between leisure time centers and cultural institutions in Malmoe
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur skolor och Fritidshem samarbetar med Malmös kulturliv, genom att kartlägga vilket kulturutbud som finns i Malmö. Vi sätter barnperspektivet i centrum för att ta reda på om kulturaktiviteter gynnar barns utveckling.
Vi hoppas kunna bidra till ökad kunskap om hur skolan och Fritidshemmet och även Malmö stads kulturverksamheter jobbar med Skolverkets rekommendationer och de riktlinjer som finns i Skollagen för barns lärande, utveckling och välbefinnande på Fritidshem. Vi utgår ifrån tre frågeställningar: Hur ser kulturutbudet ut i Malmö? Hur sker samverkan mellan Fritidshem och kulturinstitutioner? Vad anser barn, skolpersonal och kulturarbetare att barn får ut av kulturaktiviteter?
Undersökningen består mestadels av intervjuer. Intervjumaterialet består av information från elva informanter varav fyra fritidspedagoger, två rektorer, en kulturutvecklare på grundskoleförvaltningen, en kultursekreterare på kulturförvaltningen och tre kulturarbetare på olika kulturinstitutioner i Malmö.
Fritidshemmet som matematisk lärandemiljö : - möjligheter och hinder
Syftet med min studie har varit att undersöka om Fritidshemmet kan utgöra en matematisk lärandemiljö. Jag har studerat vilka aktiviteter som kan eller skulle kunna bidra till att barn utvecklar grundläggande matematiska kunskaper. Dessutom har jag försökt identifiera hinder för Fritidshemmet som matematisk lärandemiljö. För att undersöka detta har jag använt mig av deltagande observation som metod samt intervjuer. Datamaterialet har samlats in på två Fritidshem i två olika kommuner.
- Loven ?r den b?sta tiden! L?rare i fritidshems perspektiv p? lovverksamhetens kvalitet.
Forskning om lovverksamheten ?r begr?nsad trots att den ?r en viktig del av barns fritid och tid p? Fritidshemmet. D?rf?r har vi valt att unders?ka hur l?rare i Fritidshem talar om Fritidshemmets m?jligheter eller begr?nsningar f?r kvalitet under loven, och hur kvalitet beskrivs av l?rare i Fritidshem. Studien har sin utg?ngspunkt i en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer f?r att besvara studiens tv? fr?gest?llningar: Hur beskriver l?rare i Fritidshem verksamhetens kvalitet under loven? P? vilket s?tt anser l?rare i Fritidshem att de strukturella f?ruts?ttningarna p?verkar Fritidshemmets m?jligheter att erbjuda en meningsfull och kvalitativ verksamhet under loven?
Studien bygger p? forskningsteorin: fyra dimensioner f?r pedagogisk kvalitet.
Fritidspedagogen mellan fritidshem och skola - en diskursiv studie av fritidspedagogens yrkesroll efter integreringen
Abstract
Järvelid, Linda & Nyström, Linda (2009). Fritidspedagogen mellan Fritidshem och skola - en diskursiv studie av fritidspedagogens yrkesroll efter integreringen. Lärarutbildningen, Malmö: Malmö högskola.
I arbetet undersöks hur fritidspedagogens yrkesroll förändrats i samband med integreringen mellan Fritidshem och skola. Frågor som arbetet avser att besvara är: Vad har integreringen betytt ur ett fritidspedagogiskt- och Fritidshemsperspektiv? Vilka diskurser kan identifieras gällande integreringen mellan Fritidshem och skola, och hur framträder dessa diskurser?
Den teoretiska utgångspunkten för det här arbetet är socialkonstruktivism, som anser att den sociala världen är socialt konstruerad.
Samverkan mellan l?rare i fritidshem och specialpedagoger: M?jligheter, utmaningar och dess betydelse f?r elevst?d.
Denna studie unders?ker hur l?rare i Fritidshem och specialpedagoger beskriver deras samverkan och hur samverkan synligg?rs i Fritidshemmets verksamhet - den icke obligatoriska delen av skolan, samt hur den kan fr?mja st?d f?r elever. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fem l?rare i Fritidshem och fem specialpedagoger identifierades b?de m?jligheter och utmaningar i det gemensamma arbetet.
Resultaten visar att systematisk samverkan, baserad p? tydliga organisatoriska strukturer och gemensamma v?rden, kan skapa en mer inkluderande och st?djande l?rmilj? f?r eleverna som deltar i Fritidshemmets verksamhet. Det framkommer ?ven att samverkan kan ske behovsstyrt n?r tid f?r samverkan mellan professionerna inte organiseras.
Jämställdhetsarbetet på ett fritidshem: Intervjustudie med pedagoger om deras syn på jämställdhet och genus
Syftet med vår rapport var att studera och analysera hur aktiva pedagoger på ett Fritidshem uppfattar sitt arbete med jämställdhet. Forskningsfrågorna vi ställde oss var hur pedagogerna uppfattar att de aktivt arbetar med jämställdhet och hur pedagogerna uppfattar att barnens agerande har ändrats i och med jämställdhetsarbetet. Utifrån dessa forskningsfrågor valde vi att göra en kvalitativ intervjustudie med förskollärare, två kvinnliga och en manlig som arbetar på ett Fritidshem i en kommun i Norrbotten. I resultatet och analysen redogör vi för våra tolkningar utifrån de intervjuade pedagogernas svar, samt de observationer vi gjorde på Fritidshemmet. Resultatet visar att pedagogernas jämställdhetsarbete är en viktig del för att läroplanens värdegrund ska komma att genomföras i Fritidshemmets verksamhet.
Förskollärarens uppfattning, erfarenheter och hantering av konfliktsituationer mellan barn i 4-5 års ålder - i förskolemiljö.
Studiens syfte är att undersöka hur lärare som gått lärarutbildningen med inriktning mot Fritidshem uppfattar och upplever sin yrkesroll i skolan och på Fritidshemmet, för att få en klarare bild av hur de ser på sig själv i sitt yrke. Forskningsbakgrunden i studien behandlar bland annat fritidspedagogsyrkets framväxt och utveckling såväl som Fritidshemmets, för att ge en klarare bild av varför verksamheten och yrket ser ut som den gör idag. Som teoretisk utgångspunkt ligger den sociala identitetsteorin som menar att människan får en social identitet med hjälp av de grupper hon tillhör. Genom en kvalitativ forskningsmetod, genomförd med semistrukturerade intervjuer av lärare i Fritidshem som är utbildade mellan 2001-2012, har ett resultat tagits fram. Sammanfattningsvis kan i studiens resultat utläsas att samarbetet mellan pedagoger i de olika lärarkategorierna fungerar tillfredställande. Lärarna i Fritidshem uttrycker en önskan att få fortsätta arbeta inom både skola och Fritidshem, bland annat med barnens sociala kompetens, något som många av dem anser vara viktigt i yrket..
Elevers syn på lärandet i fritidshemmet
Syftet med denna studie är att ta reda på hur eleverna beskriver lärandet som sker i Fritidshemmet och utgår från följande frågeställningar:Hur beskriver eleverna att de lä sig under sin vistelse påFritidshemmet?Vad uppfattar eleverna ä viktigt att läa sig påFritidshemmet?Studien är genomförd med en kvalitativ metod. Semistrukturerade intervjuer har genomförts på ett Fritidshem med tio elever i årskurs två.I resultatet framställs tre olika teman om elevers syn på lärande; sociala samspelet, härmar och upprepar samt kreativitet. Dessa teman visar hur synen på lärandet uppfattas av respondenterna samt vad som är viktigt att lära sig på Fritidshemmet. Studien visade bland annat på att eleverna såg mer av sitt lärande än vad vi hade förväntat.
Intervjustudie om fritidshemmens syn på fysisk aktivitet
SammanfattningAtt den fysiska aktiviteten är självklar för mig innebär inte att den är det för alla. De senaste åren har vi hört och sett hur tidningar tar upp att personer blir mer överviktiga och att fler blir mer inaktiva. Jag är intresserad av att ta reda på hur det ser ut i våra Fritidshem och hur de arbetar med fysisk aktivitet, att även se om de yttre förutsättningarna har någon positiv eller negativ påverkan i verksamheten. Genom att göra intervjuer och se hur det ser ut i olika Fritidshem och hur de arbetar med fysisk aktivitet. Dessa intervjuer har jag kategoriserat in i inom tätorten och utanför tätort för att se om det finns skillnader i verksamheterna.Genom intervjuerna framkommer att pedagogerna har samma syn på vad fysisk aktivitet är och de arbetar på ungefär samma sätt.
FRITIDSHEM, SAMVERKAN KRING EXTRA ANPASSNINGAR OCH S?RSKILT ST?D
Syftet med unders?kningen ?r att, med frirumsmodellen som teoretisk ansats,
unders?ka hur personal i ett specifikt Fritidshem ser p? samverkan med skolan
g?llande elever som har plats p? Fritidshem och som ?r i behov av extra anpassningar
och s?rskilt st?d under skoldagen.
Studien utg?r fr?n frirumsteorin. Det resultat som framkommit har tolkats utifr?n
skolan som institution och skolan som organisation och dess inre och yttre gr?nser.
Uppsatsen unders?ks med en kvalitativ metod med utg?ngspunkt i en kultur och
dokumentanalys. Kulturanalysen avser att f? syn p? skolan som organisation och
dokumentanalysen avser skolan som institution.
De yttre gr?nserna som styr skolan ?r otydliga och tolkningsbara vilket f?rsv?rar
samverkan inom skolans organisation.
Barns intresseyttringar : En studie kring tillvaratagandet av barns intressen i förskola/fritidshem
BAKGRUND: Studien redogör för de företeelser vilka möjliggör eller hindrar tillvaratagandet av barns intressesfär i verksamhet inom förskola/Fritidshem. Forskning och styrdokument betonar vikten av barn vilka görs till medskapare i sin vardag, där deras intressen ska utgöra grunden. SYFTE: Syftet med vår undersökning är att utreda i vilken utsträckning barn har inflytande över sina intresseyttringar i förskola/Fritidshem. METOD: Med utgångspunkt i en kvalitativ ansats har examensarbetet utifrån observationer och intervjuer ämnat undersöka i vilken utsträckning barns intressen tillvaratas i verksamhet inom förskola/Fritidshem. Informanterna har innefattats av både barn och pedagoger.
Kodväxling och språksvårigheter vid lösning av matematiska problem
För att kunna besvara våra frågor har vi med hjälp av tidigare forskning fått fram att yrkesrollen har varit svårdefinierad och att genom åren har uppdraget förändrats. Fritidshemmet är en pedagogisk verksamhet som ska vara ett komplement till skolans arbete. Studien har gjorts på två Fritidshem varav ett av Fritidshemmen ligger i en by och den andra i en storstad. Vi har arbetat utifrån kvalitativ metod och har valt att arbeta med intervjuer och observationer för att kunna slutföra vår studie. För att besvara vår första frågeställning om Fritidshemmet som plats har vi använt oss av observationer.