Sök:

Jämställdhetsarbetet på ett fritidshem

Intervjustudie med pedagoger om deras syn på jämställdhet och genus


Syftet med vår rapport var att studera och analysera hur aktiva pedagoger på ett fritidshem uppfattar sitt arbete med jämställdhet. Forskningsfrågorna vi ställde oss var hur pedagogerna uppfattar att de aktivt arbetar med jämställdhet och hur pedagogerna uppfattar att barnens agerande har ändrats i och med jämställdhetsarbetet. Utifrån dessa forskningsfrågor valde vi att göra en kvalitativ intervjustudie med förskollärare, två kvinnliga och en manlig som arbetar på ett fritidshem i en kommun i Norrbotten. I resultatet och analysen redogör vi för våra tolkningar utifrån de intervjuade pedagogernas svar, samt de observationer vi gjorde på fritidshemmet. Resultatet visar att pedagogernas jämställdhetsarbete är en viktig del för att läroplanens värdegrund ska komma att genomföras i fritidshemmets verksamhet. Genom att pedagogerna arbetar med sig själva, sitt förhållningssätt och den fysiska miljön har kulturen på fritidshemmet blivit mer tillåtande. Det jämställdhetsarbete som bedrivits har, enligt de intervjuade pedagogerna, bidragit till att ge barnen nya möjligheter då de börjat leka utanför de traditionella könsmönstren och barnen har också blivit lugnare.

Författare

Perlina Holst Svensson Angelica Lehtola

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..