Sökresultat:
411 Uppsatser om Franska översättning - Sida 3 av 28
Att mÀkla pÄ Franska Rivieran som svensk till svenska kunder. Vad skiljer sig frÄn att mÀkla i Sverige?
Att mÀkla pÄ Franska Rivieran som svensk till svenska kunder skiljer sig frÄn att mÀkla i Sverige. Exempel pÄ det Àr att man anvÀnder sig av ett juridiskt ombud, en notarie vid kontraktsskrivning i Frankrike. DÀr förekommer heller inte budgivning dÄ detta Àr olagligt. IstÀllet förekommer ofta prutning mellan köpare och sÀljare. MÀklaren arbetar Àven ofta nÀrmare köparen Àn i Sverige, dÄ man hjÀlper denne med kringtjÀnster som t.ex.
The Female Assassin : Ett Game Writer manuskript om Franska Revolutionen
Uppsatsen syftar till att diskutera och jÀmföra tre olika metoder för karaktÀrsutveckling och diskutera dessa i förhÄllande till The Female Assassin; ett spelmanuskript som utspelar sig under Franska Revolutionen. För att fÄ en god bakgrund för examensarbetet valde jag att lÀsa ett antal böcker om Franska Revolutionen, karaktÀrsutveckling och Game Writing. Jag har anvÀnt mig av personlighetsdiamanter och mallen Character Template för att skapa karaktÀrer till manuskriptet. I rapporten diskuterar och jÀmför jag dessa tvÄ metoder samt arketyper. Jag kom fram till att de tre metoderna för att utveckla spelkaraktÀrer fungerar utmÀrkt och kan kombineras för att fÄ fram mer avancerade karaktÀrer.Spelmanuskriptet Àr skrivet utifrÄn mitt High Concept om spelet La MeurtriÚre (se Bilaga 2) framtaget för kursen Modellkonstruktion för Interagerbara Medier/Spel A11.
En analys av historiesynen i aktuella historielÀroböcker för högstadiet
SammanfattningDenna uppsats undersöker eventuella skillnader i historiesynen mellan tre aktuella historielÀroböcker för grundskolans senare Är. För att ta reda pÄ detta har jag delat upp undersökningen i en kvantitativ analys och en kvalitativ textanalys. I min kvantitativa del har jag anvÀnt mig av analysredskapen, stoffstrukturering, stil, stoffurval samt utrymme. Den kvalitativa undersökningen Àr en textanalys pÄ franska revolutionen utifrÄn kursplanens mÄl samt Anders Berge och Knut Kjeldstadlis teorier. I den kvantitativa undersökningen av franska revolutionen och första vÀrldskriget visade det sig att skillnaden mellan böckerna i stoffstrukturering inte Àr speciellt stor.
Samspelet mellan anva?ndande av icke-moneta?ra belo?ningar och personalomsa?ttning i fo?retag
Titel: Samspelet mellan anva?ndande av icke-moneta?ra belo?ningar och personalomsa?ttning i fo?retag.Niva?: C-uppsats i a?mnet fo?retagsekonomiFo?rfattare: Madelene Hassa och Rebecca NormanHandledare: Stig So?rling och Tomas Ka?llquistDatum: 2015 ? JanuariBakgrund: I dagens konkurrenskraftiga samha?lle har det blivit allt viktigare fo?r fo?retag att ma?na om sina medarbetare och beha?lla kompetens. Detta kan bland annat go?ras med hja?lp av olika typer av belo?ningssystem, varav icke-moneta?ra belo?ningar pa? senare a?r blivit allt vanligare.Syfte: Syftet med studien a?r att skapa fo?rsta?else fo?r samspelet mellan fo?retagsledningars anva?ndande av icke-moneta?ra belo?ningssystem och personalomsa?ttning i fo?retag.Metod: Studien a?r genomfo?rd med en kvalitativ design och en abduktiv ansats. Det empiriska materialet har samlats in via semistrukturerade intervjuer.
Syntaktisk komplexitet och behovet av specifika klarsprÄksriktlinjer för EU-svenskan. En kontrastiv studie av översÀttning av participfraser frÄn franska till svenska i EU-lagtexter
EU-svenskan har genom Ären kritiserats för att inte vara lÀsbar och idiomatisk.Kritikerna har ansett att den inte lever upp till klarsprÄksriktlinjerna försvenskt författningssprÄk. Skillnader i juridisk tradition och punktregeln harutpekats som de bakomliggande orsakerna till EU-svenskans brister. I den hÀruppsatsen undersöks vilken betydelse de strukturella skillnaderna mellanfranskan och svenskan har för översÀttning av franska EU-lagtexter tillsvenska. Syftet Àr att belysa den syntaktiska komplexiteten i EU-prosan ochbehovet av specifika klarsprÄksriktlinjer för EU-svenskan..
Storyline i franskundervisning: ett försök pÄ gymnasiet
I föreliggande arbete redovisas ett försök med arbetssÀttet Storyline i franskundervisning pÄ gymnasiet. Syftet var att undersöka hur elevernas utrymme och förmÄga att uttrycka sig muntligt utvecklas nÀr man anvÀnder ovannÀmnda arbetssÀtt. Under fem veckor fick 19 gymnasieelever arbeta i grupper och tillverka varsin person som de sedan skrev olika texter kring och presenterade för varandra. Den inledande undersökningen visar att eleverna anser att de talar för lite franska pÄ lektionerna. I utvÀrderingen efter försöksperioden Àr eleverna övervÀgande positiva till arbetssÀttet, men de anser inte att Storyline Àr bra för att trÀna den muntliga förmÄgan.
Musik tillsammans med personer med grav intellektuell funktionsnedsÀttning - personals perspektiv
Det finns idag inte mycket forskning na?r det ga?ller personer med grav intellektuell funk- tionsnedsa?ttning, inte i samband med musik och framfo?rallt inte ur ett aktivitetsper- spektiv. Jag har inte studerat den medicinska forskningen utan ha?llit mig till den forsk- ning som riktar sig mot livskvalitet och livsvillkor fo?r dessa personer. Den forskning som riktar sig mot personer med grav intellektuell funktionsnedsa?ttning har till stor del musikterapeutiska perspektiv.Syftet med denna uppsats a?r att fo?rsta? aktiviteten musik tillsammans med personer med grav utvecklingssto?rning.
"Jobbigt men kul" : En studie om gymnasieelevers motivation i franska
Denna studie har undersökt gymnasieelevers motivation i franska, med elevinterjuver som empiriskt material. Den grundlÀggande strukturen för dessa intervjuer har baserats pÄ det aktuella forskningslÀget, vilket frÀmst utgjordes av verk som behandlade motivation inom ramen för andra- och tredjesprÄksinlÀrning. FrÄn detta forskningslÀge inhÀmtades Àven ett antal termer, vilka agerat utgÄngspunkter för jÀmförelse i den senare diskussionen, dÀribland lingvistiskt kapital, instrumental motivation, integrativ motivation samt situationsbunden Ängest. Studiens syfte var att undersöka gymnasieelevers uppfattningar av sprÄkinlÀrning i allmÀnhet och franskundervisning i synnerhet, vilket realiserades med ett fenomenografiskt perspektiv, dÀr de analyserade utsagorna strukturerades i hierarkiserade beskrivningskategorier. Dessa beskrivningskategorier Àr Àven studiens primÀra resultat, alltsÄ att de intervjuade respondenterna hade omfattande sprÄkliga resurser, att de hade vÀldigt olika synsÀtt pÄ sprÄks funktion och vÀrde samt högst varierande uppfattningar av Frankrike och fransmÀn.
BevittnandeersÀttning och tredjemansprincipen
Kolonisationen har format ma?nga la?nder, men i vilken utstra?ckning? Detta a?r ett aktuellt a?mne eftersom kolonialism fortfarande finns idag. I den ha?r uppsatsen underso?ks da?rfo?r kolonisationens pa?verkan pa? ekonomisk utveckling. Med hja?lp av tva?rsnittsdata och OLS-regressioner visar resultatet att brittiska kolonier i va?rlden, relativt franska kolonier, i genomsnitt haft ho?gre BNP per capita a?r 2000 och att detta tycks bero pa? skillnader i humankapital, demokrati och institutioner.
Prospektansvar för vÀrdepappersinstitut
Kolonisationen har format ma?nga la?nder, men i vilken utstra?ckning? Detta a?r ett aktuellt a?mne eftersom kolonialism fortfarande finns idag. I den ha?r uppsatsen underso?ks da?rfo?r kolonisationens pa?verkan pa? ekonomisk utveckling. Med hja?lp av tva?rsnittsdata och OLS-regressioner visar resultatet att brittiska kolonier i va?rlden, relativt franska kolonier, i genomsnitt haft ho?gre BNP per capita a?r 2000 och att detta tycks bero pa? skillnader i humankapital, demokrati och institutioner.
"Ett sprÄk Àr vad de 'infödda' sÀger, inte vad nÄgon tycker att de bör sÀga" : Autentiskt material kontra lÀroböcker i sprÄkundervising
Detta examensarbete visar resultatet av en undersökning om hur sprÄklÀrare i engelska, franska och tyska pÄ gymnasieskolan anvÀnder sig av autentiskt material i undervisningen och hur de tror att detta pÄverkar eleverna.En kvalitativ forskningsmetod har anvÀnts och dÀrefter har resultaten analyserats med ad hoc-metoden.Resultaten visade att nÀstan samtliga lÀrare blandade lÀroböcker och autentiskt material i sin undervisning för att ge variation. Den frÀmsta anledningen till detta var att lÀrarna upplever att elevernas motivation ökar dÄundervisningen varieras och om eleverna kan se en viss verklighetsanknytning. Vissa skillnader mellan sprÄken pÄvisades, dÄ engelsklÀrarna i större grad uppgav att de anvÀnde autentiskt material i undervisningen. LÀrare ityska och franska menade oftare att brist pÄ material och elevernas kunskapsnivÄ förhindrade arbetet med autentiskt material. LÀrarna pÄpekade Àven att kursplanen inte hade nÄgon pÄverkan gÀllande materialet, utan attdet var varje lÀrares beslut att ta..
à tertagandeförbehÄll : sÀrskilt i konsumentförhÄllanden
Kolonisationen har format ma?nga la?nder, men i vilken utstra?ckning? Detta a?r ett aktuellt a?mne eftersom kolonialism fortfarande finns idag. I den ha?r uppsatsen underso?ks da?rfo?r kolonisationens pa?verkan pa? ekonomisk utveckling. Med hja?lp av tva?rsnittsdata och OLS-regressioner visar resultatet att brittiska kolonier i va?rlden, relativt franska kolonier, i genomsnitt haft ho?gre BNP per capita a?r 2000 och att detta tycks bero pa? skillnader i humankapital, demokrati och institutioner.
Muslimska brödraskapet : Demokratiska avsikter?
Kolonisationen har format ma?nga la?nder, men i vilken utstra?ckning? Detta a?r ett aktuellt a?mne eftersom kolonialism fortfarande finns idag. I den ha?r uppsatsen underso?ks da?rfo?r kolonisationens pa?verkan pa? ekonomisk utveckling. Med hja?lp av tva?rsnittsdata och OLS-regressioner visar resultatet att brittiska kolonier i va?rlden, relativt franska kolonier, i genomsnitt haft ho?gre BNP per capita a?r 2000 och att detta tycks bero pa? skillnader i humankapital, demokrati och institutioner.
Skogsskyddsreglernas syfte och funktion
Kolonisationen har format ma?nga la?nder, men i vilken utstra?ckning? Detta a?r ett aktuellt a?mne eftersom kolonialism fortfarande finns idag. I den ha?r uppsatsen underso?ks da?rfo?r kolonisationens pa?verkan pa? ekonomisk utveckling. Med hja?lp av tva?rsnittsdata och OLS-regressioner visar resultatet att brittiska kolonier i va?rlden, relativt franska kolonier, i genomsnitt haft ho?gre BNP per capita a?r 2000 och att detta tycks bero pa? skillnader i humankapital, demokrati och institutioner.
Ansvar för annan i utomobligatoriska förhÄllanden
Kolonisationen har format ma?nga la?nder, men i vilken utstra?ckning? Detta a?r ett aktuellt a?mne eftersom kolonialism fortfarande finns idag. I den ha?r uppsatsen underso?ks da?rfo?r kolonisationens pa?verkan pa? ekonomisk utveckling. Med hja?lp av tva?rsnittsdata och OLS-regressioner visar resultatet att brittiska kolonier i va?rlden, relativt franska kolonier, i genomsnitt haft ho?gre BNP per capita a?r 2000 och att detta tycks bero pa? skillnader i humankapital, demokrati och institutioner.