Sök:

En analys av historiesynen i aktuella historieläroböcker för högstadiet

SammanfattningDenna uppsats undersöker eventuella skillnader i historiesynen mellan tre aktuella historieläroböcker för grundskolans senare år. För att ta reda på detta har jag delat upp undersökningen i en kvantitativ analys och en kvalitativ textanalys. I min kvantitativa del har jag använt mig av analysredskapen, stoffstrukturering, stil, stoffurval samt utrymme. Den kvalitativa undersökningen är en textanalys på franska revolutionen utifrån kursplanens mål samt Anders Berge och Knut Kjeldstadlis teorier. I den kvantitativa undersökningen av franska revolutionen och första världskriget visade det sig att skillnaden mellan böckerna i stoffstrukturering inte är speciellt stor. I skillnaden av stoffurval och utrymme, visade det sig att en bok hade ett större urval än de andra två medan andelen utrymme inte skiljde sig nämnvärt. Vad gäller historiesynen på franska revolutionen visar det sig att läroböckerna är tämligen överrens om vilka orsaker som låg till grund för revolutionen. Människors levnadsförhållanden skildras på ett likvärdigt sätt där kvinnans roll är undanskymd och spelar en biroll i historien.

Författare

Marcus Carlsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..