
Sökresultat:
435 Uppsatser om Franska översättning - Sida 20 av 29
SKORR : möjliga orsaker till fenomenet
Denna uppsats avser att kartlÀgga förekomsten av skorr i det spansktalande Karibien. Dorsalarealiseringar av fonemet /r/, dvs skorr Àr ett fenomen som inte Àr belagt i europeisk spanska. Hurkommer det sig? Jag har försökt utröna de möjliga orsakerna till varför bakre /r/ förekommer ispanskan i den karibiska övÀrlden trots att det inte förekommer i standardspanska.Uppsatsen har visst fokus pÄ Kuba, men berör ocksÄ Puerto Rico och DominikanskaRepubliken. Syftet har varit att försöka hitta en geografisk korrelation mellan olika sprÄk ochetniska grupper samt förekomsten av skorr i karibisk spanska.
Bara ett val?
Mitt examensarbete tar upp de skillnader och likheter som finns mellan tvÄ elevgrupper som har valt tvÄ olika profiler, en handbollsprofil och en Naturkunskap och matematikprofil, i grundskolans senare del. Jag har framförallt undersökt vilka skillnader som finns i stiluttryck och hur de iscensÀtter deras maskulinitet. Slutligen har jag diskuterat detta utifrÄn den franska sociologen Pierre Bourdieus grundlÀggande begrepp kapital och habitus för att försöka se vilka bakomliggande orsaker det kan finnas till de skillnader som finns mellan grupperna. Jag har i anvÀnt mig av observationer av elevgrupperna under lektionstid dÀr jag bland annat undersökt hur de utnyttjat rummet bÄde fysiskt och verbalt pÄ olika sÀtt. Jag har Àven utfört gruppintervjuer med elever frÄn bÀgge klasserna för att fÄ reda pÄ mer om deras vÀrderingar och Äsikter.
KartlÀggning av musikrelaterade förmÄgor hos personer med grav intellektuell funktionsnedsÀttning : musikterapeutisk metodutveckling
Musikterapeutisk metodutveckling, av Linn Johnels a?r en studie inom ramen fo?r Magisterprogrammet i musikpedagogik med profil musik- terapi vid Kungliga Musikho?gskolan i Stockholm.Syftet med uppsatsen var att ta fram och utva?rdera ett instrument fo?r att kartla?gga olika musikrelaterade fo?rma?gor hos individer med grav intellektuell funktions- nedsa?ttning. Detta a?r en eftersatt grupp i musikterapeutisk forskning, trots att det finns indikationer pa? att musik kan fungera som ett viktigt medel fo?r kommuni- kation, ka?nslouttryck och socialt samspel. Uppsatsen tar sin utga?ngspunkt fra?mst i den biologisk-dynamiska utvecklingspsykologiska inriktningen av musikterapi.
Kvinna inför existensen : konflikten mellan existentialism och feminism i Inger Edelfedlts "Det hemliga namnet"
Med utgĂ„ngspunkt i de tvĂ„ generella riktningar som tidigare lĂ€sningar av Inger Edelfeldts romaner tagit ? dels en som antyder en existentiell underton och dels en som framhĂ€ver ett feministiskt perspektiv ? har syftet med arbetet varit att undersöka den konfliktfyllda relationen mellan existentialism och feminism i ?Det hemliga namnet? och sammanlinka denna med Simone de Beauvoirs existentialistiska feminism i ?Det andra könet?. DĂ„ de tvĂ„ separata lĂ€sningarna av ?Det hemliga namnet?, som prövade romantextens överensstĂ€mmelse med de tvĂ„ ideologierna var för sig, korreleras med ?Det andra könet? framkommer att de tvĂ„ centrala punkter pĂ„ vilka Edelfeldts roman skiljer sig ifrĂ„n den franska existentialismen ? nĂ€mligen att mĂ€nniskan inte till varje pris MĂ
STE vÀlja för att leva i god tro och att gemenskap visar sig möjlig dÄ mÀnniskor möts i generös ömsesidighet ? ocksÄ gÀller för Beauvoirs texter. Ideologikritiska lÀsningar av Beauvoir visar att dessa avsteg frÄn Sartres filosofi Àr ett resultat av hennes kvinnobefriande strÀvan: en feminism som hÀvdar att det Àr kvinnans eget fel att hon inte kan förverkliga sig sjÀlv som subjekt och som cementerar henne som den evigt Andre i förhÄllande till mannen, kan nÀmligen inte verka emot ojÀmstÀlldheten mellan könen.
Genusbyten - en fallstudie av romanska sprÄk
Varför byter substantiv genus? Genus Àr i indoeuropeiska sprÄk en semantisk nominalklassificering som Àr formellt implicerad. Detta innebÀr att varje genus har en semantisk kÀrna som tenderar att uttryckas genom Àndelser hos substantivet (men bekrÀftas genom dess dependenter). Orsakerna till genusbyten kan sÄledes tÀnkas vara bÄde semantiska och formella: de kan byta genus till följd av association till andra ord med ett visst genus inom samma semantiska sfÀr, men de kan ocksÄ anta ett genus i association till andra ord med samma Àndelse. I denna undersökning har 170 latinska högfrekventa substantiv i deklinationsklass III jÀmförts diakront med de moderna romanska sprÄken franska, italienska, spanska och portugisiska.
Social Ängeststörning (SAD) och beteendeinhibering som barn ? en psykometrisk och jÀmförande studie
Social a?ngeststo?rning (SAD) a?r ett a?ngestsyndrom som orsakar stor funktionsnedsa?ttning och fo?rsa?mrad livskvalitet. I fo?religgande studie presenteras fo?rklaringsmodeller till SAD med fokus pa? temperamentsforskning och reinforcement sensitivity theory (RST). Syftet var att genom explorativ faktoranalys identifiera latenta variabler i fra?geformula?ret ?Hur man var som barn? (HMVSB), som administrerats i en klinisk population (n= 100) och i en kontrollgrupp (n= 246).
Ska vila pÄ vetenskaplig grund... : En studie om lÀrares förutsÀttningar fo?r vidareutbildning
In Based upon disciplinary foundation... ? A study on teachers? prerequisite for continuing pro- fessional development (CPD) I have examined the prerequisites that teachers in Nacka have for CPD, due to the new school law that states that all teaching must be based upon disciplinary foundation and proven experience. According to a recently published governmental report, as well as international research, not only structural aspects like time and financial compensation are crucial to whether teachers continue their development. Encouragement from the principal and colleagues are also a contributing factor; and not to mention those factors combined.There is a world wide shared consensus among educational researchers claiming that one very important piece in creating a successful school is having a well-educated and updated staff.
Finns samband mellan riskfaktorer och subgrupper av Mild Cognitive Impairment?
Lindrig kognitiv sto?rning (eng. mild cognitive impairment, MCI) a?r en term som bo?rjade anva?ndas pa? 1990-talet fo?r att bena?mna personer med kognitiva tillsta?nd i gra?nsomra?det mellan normalt fungerande och demens. Syftet med MCI-forskningen a?r att identifiera individer med demenssjukdom i ett mycket tidigt skede av sjukdomen fo?r att i framtiden kunna sa?tta in behandling tidigare a?n idag.
Texten till musiken : Studium av en sÄngtyp i 1200-talets Frankrike
Denna uppsats avser att kartlÀgga förekomsten av skorr i det spansktalande Karibien. Dorsalarealiseringar av fonemet /r/, dvs skorr Àr ett fenomen som inte Àr belagt i europeisk spanska. Hurkommer det sig? Jag har försökt utröna de möjliga orsakerna till varför bakre /r/ förekommer ispanskan i den karibiska övÀrlden trots att det inte förekommer i standardspanska.Uppsatsen har visst fokus pÄ Kuba, men berör ocksÄ Puerto Rico och DominikanskaRepubliken. Syftet har varit att försöka hitta en geografisk korrelation mellan olika sprÄk ochetniska grupper samt förekomsten av skorr i karibisk spanska.
Perspektiv av omsorg i undervisningen En etnografisk studie av hur omsorg framtr?der och p?verkar l?rande och utveckling f?r elever i anpassad grundskola som l?ser ?mnesomr?den
Syftet med studien ?r att unders?ka hur omsorg till?mpas f?r att fr?mja l?rande och utveckling f?r elever inom anpassad grundskola som l?ser ?mnesomr?den.
Det insamlade datamaterialet har analyserats tematiskt med st?d av socialkognitiv teori. Begreppet self-efficacy, ?ven kallat sj?lvtillit eller sj?lvf?rm?ga, ?r centralt inom denna teori och utg?r tillsammans med Noddings omsorgsteori k?rnan i analysen.
Denna etnografiska studie bygger p? 50 timmar kvalitativa videoobservationer, tillsammans med deltagande observationer och f?ltanteckningar av den pedagogiska praktiken p? tv? anpassade grundskolor.
Resultatet visar att l?rares och paraprofessionellas f?rv?ntningar p? elevernas f?rm?gor, samt hur omsorg till?mpas, har en betydande inverkan p? elevernas self-efficacy och d?rmed deras f?ruts?ttningar f?r l?rande och utveckling. I resultatet framtr?der tre perspektiv av omsorg, vilka ben?mns som fr?mjande, assisterande och h?mmande.
Arbetsterapeuters resonemang kring rehabiliteringsinsatser vid stressrelaterad psykisk oh?lsa
Bakgrund
Stressrelaterad oh?lsa ?r den sjukskrivningsorsak som ?kar mest och utmattningssyndrom
?r en av de vanligaste diagnoserna. Symtom p? utmattning g?r det sv?rt att klara arbete,
fritidsaktiviteter, hush?llsaktiviteter och annat som kan vara meningsfullt att utf?ra.
Arbetsterapeuter har kunskap om vardagens aktiviteter och hur dessa interagerar med
person och milj?. Eftersom arbetsterapeuter m?ter denna m?lgrupp i prim?rv?rden ?r det
av vikt att utforska deras resonemang kring vad de kan bidra med i
rehabiliteringsprocessen.
Fertilitet i Frankrike och Italien : En kvantitativ studie om mÀn och kvinnors övervÀganden kring att skaffa barn i Italien och Frankrike
Syftet med denna studie har varit att undersöka om skillnader finns mellan lÀnderna Italien och Frankrike med avseende pÄ deras övervÀganden kring att skaffa barn med speciellt fokus pÄ moderns anstÀllning samt om det föreligger könsskillnader i det avseendet. Den teoretiska utgÄngspunkten har varit McDonalds teori om familje- och arbetskonflikt i traditionella kulturer.Analysen har skett genom dels crosstabulaturer samt multipel regressionsanalys. De beroende variablerna har alla varit övervÀganden kring att skaffa barn och har inkluderat The working situation of the mother, The working situation of the father, Availability of childcare provision, The opportunity to go on parental leave or care leave, To have a supportive partner, The cost of children samt Housing conditions . Kontrollvariablerna i studien Àr kön, nationalitet, Älder, civilstÄnd och antal barn.Resultaten ger stöd Ät McDonalds teori. Det finns tydliga skillnader mellan lÀnderna vad avser vikten vid moderns arbetssituation.
Screeningplanen i praktiken
Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt specialpedagoger/speciallÀrare anvÀnder Screeningplanen i sin verksamhet samt om och i sÄ fall hur Screeningplanen har förÀndrat deras syn pÄ elevers lÀs- och skrivutveckling. Ett underliggande syfte Àr att undersöka vilka pedagogiska insatser som sÀtts in som trÀning och kompensation sÄ att skolan kan stötta eleven i sin lÀs- och skrivutveckling.Teori: LÀsning Àr produkten av avkodning och förstÄelse, L= A x F, dÀr A Àr avkodning och F Àr förstÄelse (Taube, 2007). Lundberg (2010) menar att detta Àr en förenklad syn pÄ lÀsning och menar att förutsÀttningen för lÀsning Àr att eleven Àr motiverad och har mental energi för att utveckla en god lÀsning. Ytterligare en viktig faktor tas dÀrför med i formeln, nÀmligen motivation (M): L= A x F x M. Jacobson (2006) menar att det finns olika faktorer till lÀs- och skrivsvÄrigheter; sprÄkliga faktorer, begÄvning, sociala och emotionella, mognad, hörsel och synnedsÀttningar, medicinska problem, neuropsykiatriska faktorer, brist pÄ lÀsövning och fo-nologiska faktorer.
Lekterapins p?verkan p? social lekf?rm?ga hos barn med ADHD En beskrivande litteratur?versikt
Bakgrund Cirka sju procent av barnen i Sverige har diagnosen Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD), som ?r en neuropsykiatrisk
funktionsneds?ttning som ofta f?ljs av sociala och empatiska sv?righeter. Lek
utg?r en betydande del av barnets l?randeprocess. Genom lek socialiseras
barn och utvecklas i samspel med andra.
En inblick i barnens lekv?rld. En kvalitativ intervjustudie som unders?ker en grupp f?rskolebarns perspektiv p? pedagogers delaktighet i den fria leken.
En utmaning som pedagoger st?r inf?r i m?tet med barnens fria lek ber?r balansen mellan
pedagogers delaktighet och fr?mjandet av barnens inflytande samt sj?lvst?ndighet. Mot
bakgrund av detta syftar denna kvalitativa intervjustudie till att unders?ka en grupp fyraoch
fem?riga f?rskolebarns uppfattningar kring pedagogers delaktighet i den fria leken. De
fr?gest?llningar vi unders?ker ?r: vad ?r barnens uppfattningar kring pedagogers delaktighet
i den fria leken? Vad ?r barnens uppfattningar kring pedagogers roll i den fria leken? Vad
f?rmedlar barnen kring pedagogers agerande i den fria leken? Med avstamp i
livsv?rldsfenomenologi som ansats unders?ker vi vad som ?r meningsfullt f?r barnen utifr?n
deras livsv?rld och erfarenheter.