Sök:

Social ångeststörning (SAD) och beteendeinhibering som barn ? en psykometrisk och jämförande studie


Social a?ngeststo?rning (SAD) a?r ett a?ngestsyndrom som orsakar stor funktionsnedsa?ttning och fo?rsa?mrad livskvalitet. I fo?religgande studie presenteras fo?rklaringsmodeller till SAD med fokus pa? temperamentsforskning och reinforcement sensitivity theory (RST). Syftet var att genom explorativ faktoranalys identifiera latenta variabler i fra?geformula?ret ?Hur man var som barn? (HMVSB), som administrerats i en klinisk population (n= 100) och i en kontrollgrupp (n= 246). Faktoranalysen extraherade tva? faktorer som do?ptes till beteendeinhibering (BI) respektive beteendeaktivering (BA). Ett andra syfte var att ja?mfo?ra den kliniska populationen med kontrollgruppen avseende de extraherade faktorerna. Resultaten visade att HMVSB uppvisade god intern konsistens och tillfredssta?llande instrumentell reliabilitet. Vissa signifikanta korrelationer mellan HMVSB och ja?mfo?rda skattningsformula?r vid SAD erho?lls. Gruppja?mfo?relserna visade att den kliniska gruppen var signifikant mer beteendeinhiberad och mer beteendeaktiverad som barn. En subgrupp med generaliserad SAD var ba?de signifikant mer beteendeaktiverad och beteendeinhiberad som barn. Subgruppen med specifik SAD skilde sig ej signifikant fra?n kontrollgruppen. Studien manar till att beakta temperamentala faktorer vid SAD da?r kombinationen ho?g BI och ho?g BA skulle kunna korrelera med allvarligare klinisk bild. 

Författare

Anders Håkansson

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..