Sök:

Kartläggning av musikrelaterade förmågor hos personer med grav intellektuell funktionsnedsättning

musikterapeutisk metodutveckling


Musikterapeutisk metodutveckling, av Linn Johnels a?r en studie inom ramen fo?r Magisterprogrammet i musikpedagogik med profil musik- terapi vid Kungliga Musikho?gskolan i Stockholm.Syftet med uppsatsen var att ta fram och utva?rdera ett instrument fo?r att kartla?gga olika musikrelaterade fo?rma?gor hos individer med grav intellektuell funktions- nedsa?ttning. Detta a?r en eftersatt grupp i musikterapeutisk forskning, trots att det finns indikationer pa? att musik kan fungera som ett viktigt medel fo?r kommuni- kation, ka?nslouttryck och socialt samspel. Uppsatsen tar sin utga?ngspunkt fra?mst i den biologisk-dynamiska utvecklingspsykologiska inriktningen av musikterapi. Instrumentet inneha?ller 43 fra?gor och kartla?gger fo?rma?gor inom fo?ljande fyra do- ma?ner: Motorisk/Sensorisk Funktion, Socialt- & emotionellt engagemang, Kog- nition samt Kommunikation.I underso?kningen fick fyra musikpedagoger/-terapeuter/-handledare anva?nda in- strumentet med 11 personer ur ma?lgruppen. Resultatet visade att personerna pre- sterade sinsemellan pa? olika niva?er, och med delvis olika profiler avseende mu- sikrelaterade styrkor och sva?righeter. Musikpedagogerna/-terapeuterna/- handledarna menade att instrumentet var anva?ndbart, och kom ocksa? med va?rde- fulla synpunkter info?r eventuell revidering av instrumentet. Fo?rhoppningen a?r att instrumentet ska kunna anva?ndas fo?r att planera och utva?rdera musikterapeutisk verksamhet, samt a?ven potentiellt visa pa? mo?jliga processer i musikterapi fo?r ma?lgruppen.

Författare

Linn Johnels

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..