Sök:

Sökresultat:

2077 Uppsatser om Framträdande yrkesroll och kollektiv moral - Sida 22 av 139

Elevassistenter i undervisningen Avgörande faktorer vid tillsÀttning av assistenter

Malmö högskola LÀrarutbildningen Skolutveckling och ledarskap Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning VÄrterminen 2005 Persson, Gunilla. & Lennartsson Stenlo, Catarina. (2005). Elevassistenter i undervisningen. Avgörande faktorer vid tillsÀttning.

Hur uppfattas etik och moral i reality-tv? : En studie ur deltagar- och tittarperspektiv

Reality-tv Àr ett fenomen som överskrider grÀnser och Àr pÄ sÄ vis utmÀrkande i sitt slag. GrÀnsdragningar mellan fiktion- och faktagenrerna inom tv-kulturen blir med tiden allt svÄrare att tyda. Det brukar benÀmnas ?faktion? eller ?infotainment?, som innebÀr underhÄllning, sensationalism och ?human interest? prioriteras. En av de reality-program som uppmÀrksammats Àr Kungarna av Tylösand, det gav upphov till en diskussion i medier om ansvartagandet dÄ sex och alkohol hamnade i fokus.Genom att reality-tvgenren benÀmns som ?infotainment? sÄ borde ansvaret hos produktionsbolag vara viktigt.

Fritidspedagogens yrkesroll nu och dÄ : tvÄ fritidspedagoger berÀttar om sin yrkesbana

Syftet med uppsatsen Àr att belysa fritidspedagogens yrkesroll i ett historiskt perspektiv och dÀrigenom bidra med fördjupad kunskap. Jag har i mitt examensarbete lÄtit tvÄ fritidspedagoger berÀtta om sitt yrke. De har berÀttat om vilka olika sorters fritidshem de har arbetat pÄ, vilka förÀndringar som verksamheterna har varit med om och hur detta har pÄverkat deras yrke pÄ olika sÀtt. Resultatet visar pÄ att alltmer av fritidspedagogens arbetstid förlÀggs i skolan och fritidshemmets verksamhet blivit alltmer marginaliserat. Planering av verksamheten pÄ fritidshemmet har reducerats pÄ bekostnad av samarbetet med skolan och arbetet som fritidspedagogen utför i skolan.

Fritidspedagog eller lÀrare i fritids?

Syftet med vÄrt arbete Àr att belysa lÀrarnas uppfattningar om fritidspedagogens yrkesroll vid tvÄ skolor. Ett ytterligare syfte Àr att jÀmföra ovan med rÄdande uppfattningar frÄn Skolverket samt jÀmföra utfallet av ovanstÄende med resultatet av en enkÀt utförd pÄ fritidspersonalen vid dessa tvÄ skolor. Vi vÀljer att anvÀnda en kvalitativ undersökningsmetod med förutbestÀmda frÄgor. Vi avser att intervjua fyra lÀrare och delar ut enkÀter till fem fritidsanstÀllda pÄ tvÄ olika skolor. Vi intervjuar Àven personal pÄ Skolverket för att jÀmföra beskrivningen av fritidspedagogens yrkesroll.

Arbete för kvalitet pÄgÄr : -Möjligheter och svÄrigheter med det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan

AbstractDet systematiska kvalitetsarbetet innebÀr, att verksamheten, kontinuerligt och systematiskt, ska planeras, följas upp och utvecklas. Kvalitetsarbetet ska Àven dokumenteras, enligt Skollagen (2010:800), och LÀroplan för förskolan (Skolverket 2010). Studiens syfte var att ta reda pÄ hur lÀrare i förskolan ser pÄ kvalitetsbegreppet och hur s.k. smÄ förskolor skapar förutsÀttningar för sitt systematiska kvalitetsarbete. Semistrukturerade intervjuer med lÀrare pÄ tvÄ förskolor i en utvald kommun har utförts.

Skyddat boende för kvinnor i Stadshagen

Syftet med mitt projekt Àr att med arkitekturens synliggöra detta utbredda samhÀllsproblem. Genom att föreslÄ en egen byggnad i övrig stadsbebyggelse för dessa specifika brottsoffer sÄ visar jag att problemet finns samtidigt som jag ocksÄ meddelar kvinnorna att de brottsoffer med en sÄdan juridisk status och att de inte behöver gömma sig utan kan bo sÀkert inne i staden..

Ett försvagat kollektiv? : Lokala ordförandens erfarenheter av en lÀgre facklig organisationsgrad

Antalet medlemmar har inom de flesta svenska fackliga organisationer minskat de senaste Ären. Men fortfarande har Sverige en, internationellt sett, hög facklig organisationsgrad. Detta sÀgs bland annat bero pÄ den decentraliserade lokala fackliga verksamheten pÄ arbetsplatsnivÄ. Syftet med denna studie Àr att analysera hur lokala fackliga ordföranden inom fackförbundet Kommunal i Stockholm upplever situationen med minskat medlemsantal, detta görs med avstamp i teorier om organisation och facklig medlemsutveckling. Resultatet frÄn studien visar att de frÀmsta upplevda orsakerna till att medlemsantalet sjunkit Àr en förÀndrad arbetsmarknadsstruktur, en individualiserad syn pÄ facket samt politiska beslut.

FörskollÀrarens förÀndrade yrkesroll - En studie om hur förskollÀrarens förtydligade uppdrag har pÄverkat förskollÀrarens roll i aktiviteten samling

Arbetet handlar om förskollÀrarens roll i den förÀndrade verksamheten med utgÄngspunkt i aktiviteten samling. Genom intervjuer och observationer har vi försökt nÀrma oss vÄra frÄgestÀllningar kring Àmnet. Syftet var att undersöka om det skett en förÀndring i aktiviteten samling, finns det en förÀndring och vad kan den i sÄ fall bero pÄ. Syftet var ocksÄ att undersöka i vilken mÄn samlingen speglar förskollÀrarens förÀndrade yrkesroll i strÀvan efter att bli en profession. Resultatet visar att det ser olika ut pÄ de olika förskolorna dÀr undersökningen gjordes.

TrÀdgÄrdsmÀstarrollen i Rottneros Park. En studie av en trÀdgÄrdsmÀstares kunskaper och kompetens i jÀmförelse med 1700-talets

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen i KulturvÄrd, TrÀdgÄrdens hantverk och design, 15 hp, 2011.

Demokrati och vetenskap - ett problemfyllt förhÄllande

What role should science play in democracy? Political scientists often assume that it is possible to demarcate between ?instrumental? and ?moral? knowledge, and argue that citizens and/or politicians should use their moral knowledge to agree upon political goals and then apply the instrumental knowledge of scientists to achieve them. This straightforward view is challenged by writers in science studies, who identify three major problems in the use of science in democracy: uncertainty, risk and hidden values. They suggest that these problems could be solved through citizen participation.In this essay I perform an analysis of the internal logic of their suggestion. Is it likely that citizen participation enhances the democratic decision making process so as to reduce the problems? The internal analysis shows that it is rational to advocate citizen participation by reasons of legitimacy.

Ett företag att förÀndra vÀrlden : En normanalys om ansvarstagande för miljö och samhÀlle i lÀroböcker i Internationell Ekonomi för gymnasieskolan 1994-2008

Abstract - A business to change the world- An analysis of norms Textbooks for International Economics, in Upper-secondary Schools, Sweden 1994-2008 In this paper textbooks, for International Economics in Upper Secondary Schools in Sweden1994-2008, are analyzed with regard to norms related to taking moral responsibility for environment and society. A method for making discourse analysis, previously illustrated by Östman (2008), is used to deconstruct the knowledge content regarding norms about taking responsibility in relation to different social roles. The first question is: what different norms about taking responsibility can be found, in relation to different social roles? Different social roles that can be found in the studied material are: business-people, consumers, politicians/civil servants and citizens. Norms of taking responsibility in relation to the environment and society are studied in this paper in relation to these different roles. The second question is whether a discursive change in the material can be found. One case of discursive change can be found which is related to the role of a business.

Tydligare yrkesroller i en förÀnderlig förskola

I förskolan finns det tvÄ yrkeskategorier, barnskötare och förskollÀrare. Förskolan har blivit en egen skolform som fÄtt egen lÀroplan som reviderats och fÄtt tydligare riktlinjer för förskollÀrare och arbetslag. Som en följd av detta har kraven pÄ personalen höjts. Med utgÄngspunkt i begreppen identitet och kompetens samt i identitetsteorier vill vi försöka nÀrma oss en förstÄelse för hur de bÄda yrkeskategorierna ser pÄ sin egen och varandras yrkesroll och kompetens. Vi undrar ocksÄ hur de tÀnker kring förskolans framtid, kommer det fortsatt att finnas tvÄ yrkeskategorier i förskolan? För att fÄ syn pÄ detta har vi gjort en kvalitativ studie och för att samla in vÄr empiri valde vi att göra halvstrukturerade intervjuer.

Licensiering av upphovsra?tt : En studie om avtalslicensens funktion och framtid

Licensiering utgo?r ett viktigt verktyg inom upphovsra?tten och har en stor praktisk betydelse fo?r sa?va?l upphovsma?n som ra?ttighetsutnyttjare och andra. Avtalslicensen a?r en nordisk ra?ttsfigur som framtagits fo?r att klarera ra?ttigheter vid massutnyttjanden av upphovsra?ttsligt skyddade verk och ger mo?jlighet att utnyttja verk av utanfo?rsta?ende upphovsma?n utan att inha?mta tillsta?nd. Upphovsma?nnens ra?ttigheter tillvaratas genom ra?tt till ersa?ttning och erforderliga skyddsregler.

Emissions for Sale : The Ethics of Emissions Trading

International regulations target a global reduction of carbon dioxide (CO2) emissions through the allocation of national reduction targets and the definition of mechanisms to achieve these targets. One of these mechanisms is international emissions trading, these trading programs have been the targets of widespread criticism since they were introduced into the policy-making arena. The point of departure in this study has been that the trading raises questions about morality, since it implies signals, which legitimates pollution. The main purpose with this study has been to find out if emissions trading systems can be morally justified with the method of wide reflective equilibrium. From the study it was found that the moral intuition; it is wrong to pollute the environment, and perform activities, which legitimates pollution, finds support from the different theories within environmental ethics and Kantian ethics.

Den politiska maktens bruk, missbruk och icke-bruk av historien : En analys av debatten om Sveriges och EU:s erkÀnnande, samt Turkiets förnekande, av folkmordet pÄ armenier, assyrier/syrianer/kaldéer,och pontiska greker 1915-1917

This essay is about use, misuse and non-use of history in politics. To recognize genocide is a use of history that has been established in politics, but also sparked debate. The position of non-use of history in international policy towards Turkey's denial policy has increasingly been replaced by recognition of genocide as a matter of making up with the story, moral consider, and where fundamental issues of culture, identity, history and morality has become guiding element in the discourse behind European expansion and integration policies. A breakthrough for this change is due to the Cold War's end; since the 1980s it has become possible to realize the humanitarianism which has its roots in the Enlightenment humanism underlying the United Nations, and later the EU conventions on human rights and genocide conventions. A genocide concept has become an important discourse in world politics that puts moral pressure on states to act.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->