Sök:

Fritidspedagogens yrkesroll nu och då

två fritidspedagoger berättar om sin yrkesbana

Syftet med uppsatsen är att belysa fritidspedagogens yrkesroll i ett historiskt perspektiv och därigenom bidra med fördjupad kunskap. Jag har i mitt examensarbete låtit två fritidspedagoger berätta om sitt yrke. De har berättat om vilka olika sorters fritidshem de har arbetat på, vilka förändringar som verksamheterna har varit med om och hur detta har påverkat deras yrke på olika sätt. Resultatet visar på att alltmer av fritidspedagogens arbetstid förläggs i skolan och fritidshemmets verksamhet blivit alltmer marginaliserat. Planering av verksamheten på fritidshemmet har reducerats på bekostnad av samarbetet med skolan och arbetet som fritidspedagogen utför i skolan. De intervjuade upplevde mer tillfredsställelse i sitt yrke innan 90-talets ekonomiska neddragningar. Dessförinnan under 80-talet, då de intervjuade började arbeta som fritidspedagoger, låg fritidshemmets fokus på barnpassning. Minskade resurser har påverkat fritidshemmets möjligheter att anordna vettiga pedagogiska aktiviteter. Fritidshemmets och fritidspedagogens marginalisering märks också i policy som styr fritidshemmet.

Författare

Matilda Magnusson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..