Sök:

Sökresultat:

774 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 44 av 52

Grafisk design med kreativitet som frÀmsta resurs : Reflektioner över en designprocess

Denna rapport beskriver vÄrt projektarbete pÄ ComOpt i Helsingborg. Uppgiften har varit att göra presentationer av företagets produkter. Det centrala i arbetet har varit grafisk design, i det hÀr fallet grÀnssnittsdesign till de presentationer vi har gjort. I vÄr rapport reflekterar vi över den designprocess vi har genomgÄtt och stÀller frÄgor som: Vad gör en designer till en bra designer? Och: Var fÄr vi kreativitet och inspiration ifrÄn? Det vi har kommit fram till Àr att en bra designer kÀnnetecknas av förmÄgan att kunna prestera bra trots bristande resurser.

CSR skapar hÄllbart nÀtverkande i VÀstra Götalandsregionen

Managementkonceptet CSR Àr ett komplext koncept med mÄnga definitioner som dras mellan att vara frivilligt och pÄtvingat för organisationerna. Uppsatsen fokuserar pÄ organisationer som Àr verksamma i VÀstra Götalandsregionen och jobbar för att skapa ett lÄngsiktigt hÄllbart nÀtverkande mellan organisationer. Uppsatsen Àmnar till att besvara varför organisationer arbetar med CSR och hur integrerat CSR Àr i deras verksamhetsstruktur utifrÄn ett internt och externt perspektiv. Uppsatsen syftar ocksÄ till att besvara hur utbytet fungerar mellan organisationer och hur de nyttjar den samverkan som vÀxt fram för att frÀmja deras egna CSR-arbete.Uppsatsen har genomförts genom en kvalitativ metod, dÀr 5 semistrukturerade intervjuer har anvÀnts för att samla in det empiriska materialet. Den teoretiska referensramen tar upp organisationernas motiv till att arbeta med hÄllbarhet, hur de kan arbeta med hÄllbarhet pÄ intern och extern nivÄ, strukturer och strategier vid tillÀmpning och de olika riktlinjerna för hÄllbarhet.Undersökningen har visat att hÄllbarhetsarbetet Àr unikt frÄn verksamhet till verksamhet eftersom CSR-arbetet Àr indelat i internt och externt perspektiv för att tillgodose bÄde organisationens och yttre intressenters förvÀntningar.

SÀker styrning i osÀker miljö ?En studie om styrningens förÀndring i innovationsprocessen

Bakgrund och problem: FörÀndring Àr nÄgot oundvikligt och dÀrför Àr innovation en förutsÀttning för företagens fortlevnad. Framtagandet av innovationer karaktÀriseras av osÀkerhet, och det saknas tydliga riktlinjer angÄende vilka aspekter som Àr av intresse vid utformandet av ekonomistyrningen dÄ osÀkerhet rÄder.Syfte: Att beskriva hur styrningen utformas och anvÀnds i innovationsprocessens tidiga skede samt hur och varför utformandet av styrningen förÀndras till ett senare skede.Metod: En kvalitativ metod med ett induktivt perspektiv, dÀr primÀrdata Àr insamlad frÄn semistrukturerade intervjuer med fyra respondenter. OsÀkerheten mÀts inte pÄ grund av splittrad mÀtmetodik, och antas istÀllet minska till varje senare skede av innovationsprocessen. SekundÀrdata utgörs av tidigare forskning som anvÀnts för att analysera empirin.Slutsats: Styrningens utformning förÀndras frÄn ett övergripande fokus pÄ de indirekta styrsÀtten i inledningsskedet till de direkta styrsÀtten senare i innovationsprocessen. NÀr osÀkerheten minskar ökar storleken pÄ investeringarna i utvecklingsprojekten, vilket leder till en förÀndrad styrning.

Mjukvaruplattform för riggstyrning

Today the competition in the automobile industry is getting all tougher. The technology behind cars becomes more advanced. To get ahead of competitors car companies has to look into new areas of innovation.One important area is vehicle safety. Bigger companies have come so far in vehicle safety that difference between cars more depends on the car type (size) than the technology behind it.There is one area where vehicle safety that still has great opportunities for improvement, which is in active safety. The term active safety states that the car has the ability to identify treats and automatically respond to the treats.

CRM fördelar i olika faser - sett ur ett företagsperspektiv

Titel: Internationella relationer i innovativa miljöer ? en fallstudie av MjÀrdevi Science Parks internationella arbeteFörfattare: Sergio QuiñonesAdress: SkrinnarvÀgen 7, 633 59 Eskilstuna | sergio.quinones@gmx.comKurs: Kandidatuppsats i marknadsföring, EFO 225Handledare: Angelina SundströmProblem: Hur kan svenska Science Parks genom internationella relationer utveckla sina processer och tjÀnster för att bÀttre stödja kunskapsutbyte och kommersialisering av innovationer?Syfte: Syftet med denna studie Àr att beskriva MjÀrdevi Science Parks internationella arbete ur ett marknadsföringsperspektiv.Metod: Kvalitativ fallstudie.Slutsatser: MjÀrdevi Science Park arbetar internationellt för att frÀmja regional tillvÀxt. Genom regional tillvÀxt bidrar man Àven till att öka Sveriges tillvÀxt och konkurrenskraft. Parkens motor och drivkraft Àr entreprenörerna och företagarna. MjÀrdevi samarbetar och Àr engagerad i den globala organisationen IASP, Science Parks i andra lÀnder, ExportrÄdet, företag och ambassader.

Utveckling av motoriserad antenn för satellitkommunikation

Detta examensarbete har utförts pÄ uppdrag av Ayen Technology AB i Haparanda som Àr ett litet företag inom satellitkommunikationssektorn. Syftet bakom projektet var att utveckla en takmonterad, motoriserad antenn för satellitkommunikations vanligen kallad ?Drive-away? eller SNG i branschen. Detta skulle bli en helt ny produkt för Ayen Technology. Man skulle utgÄ frÄn en existerande reflektor utvecklad till en annan produkt utvecklad av företaget.

FrÄn post-it lappar till lattjolajbanlÄda - "Kreativitetskonsulters" syn pÄ verktyg och metoder i kreativa processer.

 Kreativitet Àr ett mycket omskrivet Àmne, dock Àr omrÄdet mycket smalt nÀr det gÀller ?kreativitetskonsulters? arbete. Syftet med denna uppsats Àr, att fÄ en ökad förstÄelse för deras arbete med verktyg och metoder i kreativa processer, speciellt i idégenereringsfasen. Avsikten Àr att belysa deras upplevelser av svÄrigheter och fördelar med redskapen. UtifrÄn mitt syfte formulerades fem frÄgestÀllningar, som studien utgÄtt ifrÄn.

Att vÀlja utan att veta : finansiÀrers agerande i de inledande stegen av innovationsprocesser

Bakgrund: Idag krÀver sÄ gott som alla nya idéer riskvilligt kapital för att kunna ta sig till marknaden. Oavsett om finansiÀren Àr ett etablerat företag eller en enskild person Àr orsaken till risktagandet en förhoppning om god avkastning pÄ investeringen. För att minimera risken och maximera avkastningen gÀller det dels att generera tillrÀckligt med idéer att vÀlja bland, dels att investera i livskraftiga idéer. Mycket fÄ idéer Àr tillrÀckligt bra för att passera det nÄlsöga som finansiÀrernas urvalsprocess utgör och ta sig till marknaden. Syfte: Att bidra med kunskap om tre fenomen; riskkapitalbolags agerande för att skapa och finna idéer, etablerade företags agerande vid val av idéer att utveckla samt hur etablerade företags agerande i de tidiga delarna av innovationsprocessen, frÄn idé-skapande till investeringsbeslut, kan skilja sig frÄn riskkapitalbolagens agerande.

HÄllbar design : Hur företag genom design kan frÀmja en hÄllbar utveckling

Dagens företag mÄste ta hÀnsyn till sin omvÀrld för att överleva pÄ den konkurrensutsatta marknaden, i synnerhet med tanke pÄ den globaliserade vÀrld de verkar i. Ett konkurrensmedel som med tiden har blivit mer accepterat för företag att anvÀnda Àr design. Under de senaste Ärtiondena har design ocksÄ diskuteras allt mer av bland annat företagsekonomer och designforskare och i mötet mellan de bÄda disciplinerna har forskningsomrÄdet ?design management? vuxit fram. I och med ökade miljöproblem har hÄllbar utveckling blivit ett aktuellt begrepp och detta har ocksÄ kommit att pÄverka designvÀrlden, vilket har lett till att begreppet hÄllbar design har myntats.

Sociala medier i organisationer - Utmaningar och möjligheter för organisationer genom kundrelationer i sociala medier

Allt fler mÀnniskor anvÀnder sig av sociala medier för att upprÀtthÄlla och skapa nya relationer. Det har medfört att Àven organisationer och företag börjat se möjligheter med att vara nÀrvarande i de sociala medierna. Studien syftar till att identifiera de frÀmsta utmaningar och möjligheter för organisationer aktiva i de sociala medierna nÀr det gÀller kundrelationer. VÄrt empiriska material har inhÀmtats via kvalitativa djupintervjuer med stöd frÄn en enkÀtundersökning med huvudsakligt syfte att generera idéer och frÄgestÀllningar. Intervjuerna genomfördes med flera olika respondenter ansvariga för sitt företags medverkan i de sociala medierna.

Ett hinder kvar : En studie i Svensk hÀsthoppnings organisation

Inledande problemDet har under ett flertal Är skett organisationsförÀndringar inom Svenska ridsportförbundet och dennes underorganisation tÀvling/hoppning. Dessa förÀndringar har pÄverkat det Svenska hopplandslaget, dÄ deras ledning kommit och gÄtt pÄ grund av interna konflikter som pÄgÄtt mellan det Svenska ridsportförbundet och tÀvling/hopporganisationen. I denna studie har jag undersökt samarbetet mellan det Svenska ridsportförbundet och tÀvling/hopporganisationen för att ge förslag pÄ hur organisationen kan utvecklas, för att Äterigen fÄ med sig det Svenska hopplandslaget sÄ att det sportsligt kan hÀvda sig internationellt. ForskningsfrÄgan som varit vÀgledande i denna studie: Hur kan tÀvling/hopporganisationen utvecklas för att skapa ett framgÄngsrikt och hÄllbart landslag?SyfteSyftet med studien Àr att undersöka tÀvling/hopporganisationen och deras samarbete med Svenska ridsportförbundet för att med hjÀlp av innovationsprocesser arbeta fram förslag till hur organisationen kan utvecklas, sÄ att den Äterigen fÄr med sig landslaget och sportsligt kan hÀvda sig internationellt.

Egna mÀrkesvaror : ICAs olika emv

PÄ dagens livsmedelsmarknad blir innovation och utveckling allt mer aktuellt nÀr kunderna stÀller högre och högre krav pÄ livsmedelsbutikerna. NÀr kraven blir högre anvÀnder sig företagen av olika strategier, att nischa sig Àr ett alternativ för att uppfylla kundernas krav. Det finns mÄnga aktörer pÄ livsmedelsmarknaden men de med störst marknadsandelar Àr ICA, Coop och Axfood. ICA har stora andelar pÄ omrÄdet egna mÀrkesvaror (EMV) och deras EMV-sortiment Àr uppdelat i sex olika EMV-kategorier. ICA Àr som tidigare nÀmns ett av de ledande företagen inom egna mÀrkesvaror. Deras EMV Àr ett viktigt verktyg dÄ detta medför att de kan erbjuda ett bredare sortiment till kunden.

Digital kompetens : Äldreomsorgspersonals upplevelser av en digitaliserad arbetsplats

This study highlights the importance of computer technology and its impact on elder care staff's skills development in the public sector. The government presents the digital agenda within which information and communication technology today is considered to have a potential for sustainability, growth and development. According to the EU Commission, there are several important elements that should be improved to digitize the workplace. Among these are digital literacy, collaboration between agencies and increased investments in research, education and innovation. New technology can be understood in different ways by individuals, some see the computer as something positive and exciting, while others may find it hard to see the opportunities for learning and development.

FörutsÀttningar för lÀrande? : En fallstudie om medarbetarnas möjligheter och hinder att lÀra inom den privata Àldreomsorgen

Bakgrund: LÀrande betraktas idag vara av hög relevans nÀr det gÀller organisationers utveckling och konkurrenskraft pÄ marknaden pÄ grund av den snabbt förÀnderliga omgivningen. I en lÀrande organisation ses lÀrandet som ett medel för att skapa en förÀndringsbenÀgenhet inom organisationen, skapa innovation, anpassa sig efter omgivningen samt för att skapa konkurrensfördelar. Det finns ingen entydlig definition av organisatoriskt lÀrande och inte heller hur organisationer agerar eller bör agera för att uppnÄ detta.Syfte: Studien har ett tvÄdelat syfte: För det första syftar den till att undersöka konstruktionen av organisatoriskt lÀrande med avseende pÄ sÄvÀl planerade som oplanerade aktiviteter. Detta för att se vad som karaktÀriserar lÀrandet och hur aktiviteterna bidrar till att medarbetarna lÀr. För det andra syftar den till att lÀmna rekommendationer som bidrar till förbÀttringar av lÀrandet.Metod: För att besvara vÄrt syfte har en kvalitativ fallstudie utförts genom semistrukturerade intervjuer och observationer pÄ Àldreboendet Rosen.

Framtidens lÄnemarknad : tillgÀnglig och anonym

SmÄlÄn via sms Àr ett relativt nytt fenomen som uppkom Är 2006 pÄ den svenska lÄnemarknaden. I media har det lyfts fram mycket kritik mot smslÄngivarnas verksamhet som frÀmst grundar sig pÄ att mÀnniskor fÄr lÄna Àven om de har dÄlig ekonomi, lÄg inkomst eller betalningsanmÀrkningar. Kritiker menar Àven att avgifterna för smslÄnen Àr mycket höga och de lÄnade pengarna blir tillgÀngliga snabbt vilket kan medföra att mÀnniskor försÀtts i svÄra situationer med skulder. Sedan Är 2006 har antalet beviljade krediter ökat successivt vilket resulterar i att de som inte kan betala tillbaka sina lÄn har ökat drastiskt och en stor del av dem har hamnat hos Kronofogdemyndigheten.I vÄra studier har vi anvÀnt oss av kvalitativa metoder för att fÄ en djupare kunskap om Àmnet. Den empiriska informationen vi har samlat in Àr baserad pÄ intervjuer med smslÄngivare, myndigheter, indrivningsföretag och andra aktörer vars Äsikt har betydelse i diskussionen om smslÄn.I vÄr analys har vi sammanstÀllt och jÀmfört den empiriska och teoretiska informationen för att framhÄlla liknelser och avvikelser som vi kommit fram till under arbetets gÄng.

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->