Grafisk design med kreativitet som främsta resurs
Reflektioner över en designprocess
DatavetenskapComputer science - generalArbetsvetenskapHuman work science - generalGrafisk designKreativitetInnovativInspirationMock-up
Denna rapport beskriver vårt projektarbete på ComOpt i Helsingborg. Uppgiften
har
varit att göra presentationer av företagets produkter. Det centrala i arbetet
har varit
grafisk design, i det här fallet gränssnittsdesign till de presentationer vi
har gjort. I vår
rapport reflekterar vi över den designprocess vi har genomgått och ställer
frågor som:
Vad gör en designer till en bra designer? Och: Var får vi kreativitet och
inspiration
ifrån? Det vi har kommit fram till är att en bra designer kännetecknas av
förmågan att
kunna prestera bra trots bristande resurser. En bra designer är kreativ och
innovativ.
Denna kreativitet åstadkoms genom att designern känner sig själv på ett bra
sätt och
vet hur han eller hon ska få inspiration. Vi har kommit fram till att mycket
handlar
om att strunta i det självklara och få inspiration i sin omgivning. En
inspirerande
omgivning ger ofta upphov till många bra idéer.
Under vårt arbete har vi använt oss av metoder såsom intervjuer,
feedbackmöten, mock-up och storyboard med flera. Detta har hjälpt oss att sätta
oss
in i produkterna, identifiera kundgrupp och designa presentationer våra
klienter har
varit nöjda med.
Abstract
This report is about our work at the company ComOpt in Helsingborg. Our task
there
has been to make presentations of the company´s products. The core in our work
has
been graphic design, in this case on the interfaces of the presentations we
have been
making. In our report we are reflecting about the designprocess we have been in
and
asking questions such as: What is it that makes a good designer? And: Were do we
get our creativity and innovation from? Our conclusion is that a good designer
is able
to produce good products even with the lack of important resources. A good
designer
is creative and innovative. The designer knows him or herself and knows how to
get
inspired and thereby get great ideas. We have noticed that we get these ideas by
ignoring the obvious and receiving inspiration through our surroundings.
During our work we have been using methods as interviews, feedbackmeetings,
mock-ups and storyboards and etcetera. This methods has helped us getting to
know
the products, identify the customergroup and designing presentations that has
been to
the satisfaction of our clients.