Sök:

Att förändra och nyskapa

En fallstudie av Unionens förändringsarbete för att skapa nya mervärden


Ett aktuellt exempel på en bransch i stort behov av förändring är fackförbunden, som kan liknas vid tjänsteföretag där service och utveckling blir allt viktigare för att attrahera medlemmar och skapa konkurrensfördelar.Att vara medlem i ett fackförbund har under en lång period varit en självklarhet för många förvärvsarbetare i Sverige. Men under senare tid har förutsättningarna för den fackliga verksamheten förändrats. Delvis beror det på att genomförd höjning av a-kassan, stor generationsväxling på arbetsmarknaden, nya branscher och anställningsformer förändrar intresset för anställda att ansluta sig till fackliga organisationer. Detta samtidigt som allt fler ifrågasätter nyttan av medlemskapet. För att kunna behålla styrkan som förhandlingspart och opinionsbildare behöver fackförbunden attrahera nya medlemmar.Detta är en fallstudie av fackförbundet Unionens pågående förändringsarbete med syfte att identifiera interna förutsättningar för nyskapande av mervärdet. Studien har en deduktiv ansats. Empirin har insamlats genom kvalitativa intervjuer på Unionen.Teoridelen belyser olika faktorer som är viktiga för att kunna genomföra en framgångsrik förändringsprocess såsom involvering, inlärning och nyskapande, totalkommunikation och affärsidé. Resultatet visar på vikten av hög involvering av såväl medlemmar som anställda då detta ger underlag till nya kunskaper och skapar engagemang.Slutsatsen av studien är att involvering av medlemmar och anställda är grunden för att Unionen ska kunna möta förändringar i omvärlden. Genom involvering och intern marknadsföring skapas engagemang, motivation och förståelse hos de anställda, vilket ger möjlighet till nyskapande av tjänsteerbjudandet. Uppfattningen om affärsidén måste överensstämma hos både medlemmar och anställda. Om dessa kriterier uppfylls finns goda chanser till ökat mervärde för alla parter.

Författare

Jessica Dahlin

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..