
Sökresultat:
774 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 22 av 52
Entreprenörsjakten AB. : En studie i organisatorisk kommunikation
FrÄn att en organisations frÀmsta fördel skulle vara att vara förutsebar för sin omgivning och spela pÄ sÀkra kort till kravet pÄ förmÄgan att uppfylla de roller i det oklara och flytande som vÀrdenÀtverket krÀver, vilket frÀmjar kreativitet och innovation, Àr steget lÄngt. NÀtverkssamhÀllets nya och fler platser att sprida information pÄ ger nya möjligheter och krav för utvecklandet av den organisatoriska kommunikativa förmÄgan. Avgörande för framgÄng Àr organisationers utvecklande av ett bredare strategiskt fokus och utvecklandet av entreprenörskap Àr avgörande för ett optimalt fungerande i det nya nÀtverkssamhÀllet. (Hamrefors, 2009)Entreprenörsjakten AB Àr en organisation som kan hjÀlpa samhÀllet att utveckla mÀnniskors entreprenöriella förmÄga för att dessa i sin tur skall skapa nytt vÀrde eller ekonomisk framgÄng. FrÄgan Àr vilka ÄtgÀrder behövs för att Entreprenörsjakten AB skall utveckla sin organisatoriska kommunikativa förmÄga sÄ att den stödjer innovativ utveckling, nytt vÀrde eller ekonomiska framgÄng för organisationen i synnerhet och samhÀllet i allmÀnhet.Det Àr de fyra verksamhetsdimensionerna; process, struktur, social interaktion och omvÀrldsrelationer som spelar avgörande roller vid utvecklande av organisatorisk kommunikativ förmÄga.
Produktutveckling av musikinstrument för personer med nedsatt rörelseförmÄga i hÀnder och/eller armar
I denna rapport kommer du som lÀsare kunna ta del av en redogörelse över det arbete som den undertecknade gruppen har utfört i kursen KPP305, Examensarbete produktutveckling, 30hp. Detta arbete har sin grund frÄn en tidigare lÀst kurs, pÄ MÀlardalens Högskola, som gick under namnet Industridesign 2. Under denna kurs utdelades en uppgift som bestod i att ?möjliggöra musicerande för funktionshindrade?, och gruppen tog dÀrmed fram ett visuellt koncept över ett fotanpassat instrument för mÀnniskor med rörelsehinder i överkroppen. Detta examensarbete kan ses som en fortsÀttning pÄ den just nÀmnda uppgiften.Under hela projektet har gruppen haft en nÀra dialog tillsammans med mÀnniskor som befinner sig inom berörande branscher sÄsom instrumentbyggare, reumatiker, funktionshindrade med flera.
Heel Me
High heels ? a fashion that has not gone out of style after hundreds of years. Despite their esthetic advantages, high heels become uncomfortable and harmful after repetitive and long term use. With this as a starting point, Huyen Nguyen ? a student at the Innovation Engineering Program at the University of Halmstad ? decided to make a final thesis project.
The project goal has been to combine the esthetic advantages of high heels and bring a comfortable solution to the equation.
Kategorisering av idésyften : En kvalitativ analys av idéer i Volvo Construction Equipment?s idéhanteringssystem
Syftet med detta examensarbete Àr att pÄ uppdrag av Volvo Construction Equipment hitta en metod för att hantera och kategorisera idéflödet i deras idéhanteringssystem Interact. Den metod som anvÀndes var kvalitativ innehÄllsanalys. Slutsatsen Àr att metoden gick att anvÀnda för att kategorisera idéflödet men att ett material som strÀcker sig över mÄnga Àmnen tenderar att sÀnka tillförlitligheten pÄ resultatet. Vidare bedöms materialet som detta arbete har producerat kunna anvÀndas för att bÀttre ta tillvara pÄ idéer, vilket uppskattas av Volvo Construction Equipment..
Design för vÄra sinnen : En kvalitativ studie över hur design pÄverkar vÀlbefinnandet
Datum:10 juni, 2013 NivÄ:Kandidatuppsats i Innovationsteknik, 15 hp Institution:Akademin för Innovation, Design och Teknik, IDT, MÀlardalens Högskola Författare:Philip dos Santos Jadidi , 1990; Amanda Nydahl , 1987 Titel:Design för vÄra sinnen En kvalitativ studie över hur design pÄverkar vÀlbefinnandetHandledare:Petra Edoff Nyckelord:EBD (Evidensbaserad design), Design, VÀlbefinnande, VÀntrum, Sinnen. FrÄgestÀllning:Hur kan ett ökat vÀlbefinnande skapas via utformningen av den fysiska miljön i ett vÀntrum utifrÄn vÄra sinnen? Syfte:Studiens syfte Àr att undersöka och skapa riktlinjer för att öka vÀlbefinnandet hos patienter, utifrÄn att skapa en miljö som tar hÀnsyn till de fem olika sinnena (syn, lukt, smak, hörsel, kÀnsel). Metod:Studiens tillvÀgagÄngssÀtt genomfördes kvalitativt. DÀr teori insamlades via en omvÀrldsanalys frÄn bland annat olika elektroniska databaser som Google, Google Scholar, PsycInfo, Sage Journal, ScienceDirekt och Google Books.
FrÄn idé till förÀndring: process- och produktinnovation inom processindustrin
Ă
ren mellan 1950-1965 ses som första generationens innovationsprocess genom
att allt fler företag ökade sin anvÀndning av innovationsprocesser i samband
med den teknologiska utvecklingen i företagen som kÀnnetecknas av den hÀr
perioden. Innovation innebÀr i korthet att nÄgot nytt Ästadkoms eller att
nÄgot redan existerande förnyas. Innovationer Àr ett mÄste att anvÀnda sig
av för att företaget ska ha en chans att hÄlla sig kvar pÄ markanden trots
att konkurrensen bara blir starkare och starkare. Det finns flera typer av
innovationer, tvÄ exempel Àr produktinnovation och processinnovation. Dessa
tvÄ innovationstyper Àr ofta vÀldigt nÀra kopplat till varandra och svÄra
att skilja pÄ.
FrÄn idé till förÀndring: process- och produktinnovation inom processindustrin
Ă
ren mellan 1950-1965 ses som första generationens innovationsprocess genom att allt fler företag ökade sin anvÀndning av innovationsprocesser i samband med den teknologiska utvecklingen i företagen som kÀnnetecknas av den hÀr perioden. Innovation innebÀr i korthet att nÄgot nytt Ästadkoms eller att nÄgot redan existerande förnyas. Innovationer Àr ett mÄste att anvÀnda sig av för att företaget ska ha en chans att hÄlla sig kvar pÄ markanden trots att konkurrensen bara blir starkare och starkare. Det finns flera typer av innovationer, tvÄ exempel Àr produktinnovation och processinnovation. Dessa tvÄ innovationstyper Àr ofta vÀldigt nÀra kopplat till varandra och svÄra att skilja pÄ.
Innovationsprocesser i Sverige : Stegen mot en marknadsetablering
Syftet med denna studie Àr utredande och avser att utifrÄn Shane & Venkataramans teori om idéers uppkomst, MIRPs teori om innovationsprocesser och Sarasvathys teori om causation och effectuation explorativt beskriva och deduktivt tolka innovationsprocesser i Sverige. Problemformuleringen lyder: Hur uppkommer och utvecklas idéer till innovationer i Sverige?Empirin baseras pÄ fyra intervjuer med representanter för fyra olika objekt vilka alla genomgÄtt en innovationsprocess. I resultatdelen beskrivs dessa processer för att sedan analyseras utifrÄn de tre valda teorierna.Slutsatserna i studien Àr att innovationsprocesser i Sverige, med varierande avvikelser, uppkommer och utvecklas i enlighet med de tre bakomliggande teorierna..
Informationsförsörjning i intranÀtmiljöer : Kommunikativ innovation
Kommunikativ innovation Ă€r ett hett forskningsomrĂ„de med tanke pĂ„ web 2.0. Interaktion mellan mĂ€nniskor uppstĂ„r kontinuerligt i vardagen och det Ă€r just i dessa konstellationer som ny kunskap genereras, information delas och erfarenhet bekrĂ€ftas.Uppsatsen fokuserar pĂ„ innovativ kommunikation i intranĂ€tmiljöer. Syftet Ă€r att undersöka resultatet frĂ„n den Ă„rliga enkĂ€tundersökningen av verksamhetsportalen pĂ„ företag X med mĂ„let att generera nya perspektiv pĂ„ portalens potential ur ett kommunikativt perspektiv. Intentionen med uppgiften Ă€r att generera ett resultat som Ă€r i linje med de förvĂ€ntningar systemets anvĂ€ndare har och företagets strategiska mĂ„lsĂ€ttning att vara en kunskapsstark, homogen organisation med starkt intern kultur.Strategin har varit en metodkombination med en primĂ€r kvantitativ studie omfattande 378 respondenter i en online enkĂ€tundersökning samt en kompletterande kvalitativ intervju. Ăven det vetenskapliga perspektivet Ă€r dualistiskt och innefattar sĂ„vĂ€l en hermeneutisks som en pragmatisk syn pĂ„ undersökningen.
Skivbolagsbranschen och Internet : En jÀmförelse mellan major- och indiebolag
Purpose: To analyze and clarify differences between indie and major labels in the use of and attitude towards the Internet as a marketing and distribution channel.Method: In this study, we use mostly qualitative but also quantitative methods. Representatives from four record labels, two indie and two major labels have been interviewed, and we have also examined the companies? activities on the Internet.Conclusions: This study points to a number of differences between indie and major labels. Indie labels are generally more open to business development and innovation. As for marketing, indie labels make use of web services such as Myspace and Facebook to a greater extent than major labels.
Dokumentation för innovation : Ett försök till anvÀndande av KIT Metoden i ett tillverkande företag.
Denna studie bygger ett försök att anvÀnda ?KIT Metoden? för att förbÀttraarbetsmiljön för maskinförare pÄ ?Transporten?, en interntjÀnst pÄ företaget SSAB.Metoden anvÀnds dÄ författarna anser att den kan lÀmpa sig bra för personal utan attdet stör deras arbete. KIT metoden Àr utarbetad för att fÄnga ?nuet? och den Àr intetestad pÄ ett tillverkande företag. Författarna ansÄg att förbÀttringsarbete tillarbetsmiljö kan lida av att de brister som uppkommer under förarens arbetspass ofta Àrdolda problem som förarna inte kan kommunicera pÄ nÄgot bra sÀtt till andrainblandade.
LinjÀrstyrning för aluminiumprofiler : Framtagning av prototyp
This thesis describes the development ofa linear guidance system suited for NORCAN's aluminium profiles. The work took place at LP Innovation, a small technical consulting company, located in Uppsala. The work started with gathering and searching for information. A lot of the information was found in product catalogs, but my supervisor was also a great source of knowledge, as well as the other engineers at the company. I also had the opportunity to work with the rea lprofiles, to get a feeling and greater understanding how they were supposed to be used. With the use of sketching and CAD, a number of concepts were generated.
Badrumsinteriör: Produktutveckling av badrumsserie för Space Interiör
Syftet med detta examensarbete har varit att ta fram badrumsinteriör för företaget Space Interiör innehÄllande kommod, spegelskÄp och högskÄp eller motsvarande. Bakgrunden till projektet har varit att uppdragsgivaren önskat att utveckla sitt sortiment för badrumsinredning. MÄlgruppen för projektet var enligt angivelse personer under 35 Är boendes pÄ en yta mindre Àn 50 m2. Nyckelorden frÄn företaget var smart förvaring samt innovation.Den teori som behandlats i projektet rör sÄdan som varit relevant för utvecklingsarbetet sÄ som ergonomi, material och dess underhÄll, standarder samt det som pÄverkar det estetiska uttrycket. Arbetet har varit mÄlstyrt och har dÀrför utförts enligt en stage-gate-modell som lÀmpar sig för denna typ av projekt.
Innovation i start-up och storföretag : En studie om kommersialisering av modern bioteknik inom skogsindustrin i Sverige
Den svenska skogsindustrin stÄr inför en rad utmaningar inom den nÀrmaste framtiden. Bioteknik anses kunna skapa en rad konkurrensfördelar Ät svenska skogsindustriföretag för att möta dessa utmaningar. I denna kandidatuppsats jÀmförs de tvÄ företagsformerna start-up företag och storföretag för att undersöka i vilken organisationsform som bioteknik har störst sannolikhet att lyckas kommersialiseras inom. Företagsformerna jÀmförs genom att studera tre dimensioner, vilka uppfattats som sÀrskilt viktiga i det teoretiska ramverk som sammanstÀllts i uppsatsen: betydelsen av entreprenören, kunskapen och teknologin. Resultatet visar att den viktigaste förutsÀttningen för en lyckad innovationsprocess Àr en entreprenör som har en stor drivkraft och vision, samt en stor villighet att ta risker.
Var kommer alla idéer ifrÄn
Uppsatsen handlar om att se om kontexten har nÄgon betydelse för idégenerering. En kvalitativ undersökning har genomförts genom ostrukturerad intervjuteknik. Empirin har samlats frÄn Ericsson, McCann, Imperiet och People för att se hur individer i teknik- respektive tjÀnsteföretag genererar idéer och om det Àr nÄgon skillnad mellan de olika kontexterna. Csikszentmihalyis system för kreativitet och Michalkos kategoriseringar av olika sÀtt att generera idéer inkluderas i den teoretiska referensramen. Slutsatsen som uppsatsen kommer fram till Àr att förstÄ att idéer kommer utifrÄn företaget, och att kontexten har betydelse och att olika idégenererande metoder passar inte i alla kontexter..