Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 22 av 52

Heel Me

High heels ? a fashion that has not gone out of style after hundreds of years. Despite their esthetic advantages, high heels become uncomfortable and harmful after repetitive and long term use. With this as a starting point, Huyen Nguyen ? a student at the Innovation Engineering Program at the University of Halmstad ? decided to make a final thesis project. The project goal has been to combine the esthetic advantages of high heels and bring a comfortable solution to the equation.

Kategorisering av idésyften : En kvalitativ analys av idéer i Volvo Construction Equipment?s idéhanteringssystem

Syftet med detta examensarbete Àr att pÄ uppdrag av Volvo Construction Equipment hitta en metod för att hantera och kategorisera idéflödet i deras idéhanteringssystem Interact. Den metod som anvÀndes var kvalitativ innehÄllsanalys. Slutsatsen Àr att metoden gick att anvÀnda för att kategorisera idéflödet men att ett material som strÀcker sig över mÄnga Àmnen tenderar att sÀnka tillförlitligheten pÄ resultatet. Vidare bedöms materialet som detta arbete har producerat kunna anvÀndas för att bÀttre ta tillvara pÄ idéer, vilket uppskattas av Volvo Construction Equipment..

Design för vÄra sinnen : En kvalitativ studie över hur design pÄverkar vÀlbefinnandet

Datum:10 juni, 2013 NivÄ:Kandidatuppsats i Innovationsteknik, 15 hp Institution:Akademin för Innovation, Design och Teknik, IDT, MÀlardalens Högskola Författare:Philip dos Santos Jadidi , 1990; Amanda Nydahl , 1987 Titel:Design för vÄra sinnen En kvalitativ studie över hur design pÄverkar vÀlbefinnandetHandledare:Petra Edoff Nyckelord:EBD (Evidensbaserad design), Design, VÀlbefinnande, VÀntrum, Sinnen. FrÄgestÀllning:Hur kan ett ökat vÀlbefinnande skapas via utformningen av den fysiska miljön i ett vÀntrum utifrÄn vÄra sinnen? Syfte:Studiens syfte Àr att undersöka och skapa riktlinjer för att öka vÀlbefinnandet hos patienter, utifrÄn att skapa en miljö som tar hÀnsyn till de fem olika sinnena (syn, lukt, smak, hörsel, kÀnsel). Metod:Studiens tillvÀgagÄngssÀtt genomfördes kvalitativt. DÀr teori insamlades via en omvÀrldsanalys frÄn bland annat olika elektroniska databaser som Google, Google Scholar, PsycInfo, Sage Journal, ScienceDirekt och Google Books.

FrÄn idé till förÀndring: process- och produktinnovation inom processindustrin

Åren mellan 1950-1965 ses som första generationens innovationsprocess genom att allt fler företag ökade sin anvĂ€ndning av innovationsprocesser i samband med den teknologiska utvecklingen i företagen som kĂ€nnetecknas av den hĂ€r perioden. Innovation innebĂ€r i korthet att nĂ„got nytt Ă„stadkoms eller att nĂ„got redan existerande förnyas. Innovationer Ă€r ett mĂ„ste att anvĂ€nda sig av för att företaget ska ha en chans att hĂ„lla sig kvar pĂ„ markanden trots att konkurrensen bara blir starkare och starkare. Det finns flera typer av innovationer, tvĂ„ exempel Ă€r produktinnovation och processinnovation. Dessa tvĂ„ innovationstyper Ă€r ofta vĂ€ldigt nĂ€ra kopplat till varandra och svĂ„ra att skilja pĂ„.

FrÄn idé till förÀndring: process- och produktinnovation inom processindustrin

Åren mellan 1950-1965 ses som första generationens innovationsprocess genom att allt fler företag ökade sin anvĂ€ndning av innovationsprocesser i samband med den teknologiska utvecklingen i företagen som kĂ€nnetecknas av den hĂ€r perioden. Innovation innebĂ€r i korthet att nĂ„got nytt Ă„stadkoms eller att nĂ„got redan existerande förnyas. Innovationer Ă€r ett mĂ„ste att anvĂ€nda sig av för att företaget ska ha en chans att hĂ„lla sig kvar pĂ„ markanden trots att konkurrensen bara blir starkare och starkare. Det finns flera typer av innovationer, tvĂ„ exempel Ă€r produktinnovation och processinnovation. Dessa tvĂ„ innovationstyper Ă€r ofta vĂ€ldigt nĂ€ra kopplat till varandra och svĂ„ra att skilja pĂ„.

Innovationsprocesser i Sverige : Stegen mot en marknadsetablering

Syftet med denna studie Àr utredande och avser att utifrÄn Shane & Venkataramans teori om idéers uppkomst, MIRPs teori om innovationsprocesser och Sarasvathys teori om causation och effectuation explorativt beskriva och deduktivt tolka innovationsprocesser i Sverige. Problemformuleringen lyder: Hur uppkommer och utvecklas idéer till innovationer i Sverige?Empirin baseras pÄ fyra intervjuer med representanter för fyra olika objekt vilka alla genomgÄtt en innovationsprocess. I resultatdelen beskrivs dessa processer för att sedan analyseras utifrÄn de tre valda teorierna.Slutsatserna i studien Àr att innovationsprocesser i Sverige, med varierande avvikelser, uppkommer och utvecklas i enlighet med de tre bakomliggande teorierna..

Informationsförsörjning i intranÀtmiljöer : Kommunikativ innovation

Kommunikativ innovation Ă€r ett hett forskningsomrĂ„de med tanke pĂ„ web 2.0. Interaktion mellan mĂ€nniskor uppstĂ„r kontinuerligt i vardagen och det Ă€r just i dessa konstellationer som ny kunskap genereras, information delas och erfarenhet bekrĂ€ftas.Uppsatsen fokuserar pĂ„ innovativ kommunikation i intranĂ€tmiljöer. Syftet Ă€r att undersöka resultatet frĂ„n den Ă„rliga enkĂ€tundersökningen av verksamhetsportalen pĂ„ företag X med mĂ„let att generera nya perspektiv pĂ„ portalens potential ur ett kommunikativt perspektiv. Intentionen med uppgiften Ă€r att generera ett resultat som Ă€r i linje med de förvĂ€ntningar systemets anvĂ€ndare har och företagets strategiska mĂ„lsĂ€ttning att vara en kunskapsstark, homogen organisation med starkt intern kultur.Strategin har varit en metodkombination med en primĂ€r kvantitativ studie omfattande 378 respondenter i en online enkĂ€tundersökning samt en kompletterande kvalitativ intervju. Även det vetenskapliga perspektivet Ă€r dualistiskt och innefattar sĂ„vĂ€l en hermeneutisks som en pragmatisk syn pĂ„ undersökningen.

Skivbolagsbranschen och Internet : En jÀmförelse mellan major- och indiebolag

Purpose: To analyze and clarify differences between indie and major labels in the use of and attitude towards the Internet as a marketing and distribution channel.Method: In this study, we use mostly qualitative but also quantitative methods. Representatives from four record labels, two indie and two major labels have been interviewed, and we have also examined the companies? activities on the Internet.Conclusions: This study points to a number of differences between indie and major labels. Indie labels are generally more open to business development and innovation. As for marketing, indie labels make use of web services such as Myspace and Facebook to a greater extent than major labels.

Dokumentation för innovation : Ett försök till anvÀndande av KIT Metoden i ett tillverkande företag.

Denna studie bygger ett försök att anvÀnda ?KIT Metoden? för att förbÀttraarbetsmiljön för maskinförare pÄ ?Transporten?, en interntjÀnst pÄ företaget SSAB.Metoden anvÀnds dÄ författarna anser att den kan lÀmpa sig bra för personal utan attdet stör deras arbete. KIT metoden Àr utarbetad för att fÄnga ?nuet? och den Àr intetestad pÄ ett tillverkande företag. Författarna ansÄg att förbÀttringsarbete tillarbetsmiljö kan lida av att de brister som uppkommer under förarens arbetspass ofta Àrdolda problem som förarna inte kan kommunicera pÄ nÄgot bra sÀtt till andrainblandade.

LinjÀrstyrning för aluminiumprofiler : Framtagning av prototyp

This thesis describes the development ofa linear guidance system suited for NORCAN's aluminium profiles. The work took place at LP Innovation, a small technical consulting company, located in Uppsala. The work started with gathering and searching for information. A lot of the information was found in product catalogs, but my supervisor was also a great source of knowledge, as well as the other engineers at the company. I also had the opportunity to work with the rea lprofiles, to get a feeling and greater understanding how they were supposed to be used. With the use of sketching and CAD, a number of concepts were generated.

Badrumsinteriör: Produktutveckling av badrumsserie för Space Interiör

Syftet med detta examensarbete har varit att ta fram badrumsinteriör för företaget Space Interiör innehÄllande kommod, spegelskÄp och högskÄp eller motsvarande. Bakgrunden till projektet har varit att uppdragsgivaren önskat att utveckla sitt sortiment för badrumsinredning. MÄlgruppen för projektet var enligt angivelse personer under 35 Är boendes pÄ en yta mindre Àn 50 m2. Nyckelorden frÄn företaget var smart förvaring samt innovation.Den teori som behandlats i projektet rör sÄdan som varit relevant för utvecklingsarbetet sÄ som ergonomi, material och dess underhÄll, standarder samt det som pÄverkar det estetiska uttrycket. Arbetet har varit mÄlstyrt och har dÀrför utförts enligt en stage-gate-modell som lÀmpar sig för denna typ av projekt.

Innovation i start-up och storföretag : En studie om kommersialisering av modern bioteknik inom skogsindustrin i Sverige

Den svenska skogsindustrin stÄr inför en rad utmaningar inom den nÀrmaste framtiden. Bioteknik anses kunna skapa en rad konkurrensfördelar Ät svenska skogsindustriföretag för att möta dessa utmaningar. I denna kandidatuppsats jÀmförs de tvÄ företagsformerna start-up företag och storföretag för att undersöka i vilken organisationsform som bioteknik har störst sannolikhet att lyckas kommersialiseras inom. Företagsformerna jÀmförs genom att studera tre dimensioner, vilka uppfattats som sÀrskilt viktiga i det teoretiska ramverk som sammanstÀllts i uppsatsen: betydelsen av entreprenören, kunskapen och teknologin. Resultatet visar att den viktigaste förutsÀttningen för en lyckad innovationsprocess Àr en entreprenör som har en stor drivkraft och vision, samt en stor villighet att ta risker.

Var kommer alla idéer ifrÄn

Uppsatsen handlar om att se om kontexten har nÄgon betydelse för idégenerering. En kvalitativ undersökning har genomförts genom ostrukturerad intervjuteknik. Empirin har samlats frÄn Ericsson, McCann, Imperiet och People för att se hur individer i teknik- respektive tjÀnsteföretag genererar idéer och om det Àr nÄgon skillnad mellan de olika kontexterna. Csikszentmihalyis system för kreativitet och Michalkos kategoriseringar av olika sÀtt att generera idéer inkluderas i den teoretiska referensramen. Slutsatsen som uppsatsen kommer fram till Àr att förstÄ att idéer kommer utifrÄn företaget, och att kontexten har betydelse och att olika idégenererande metoder passar inte i alla kontexter..

NÄR WILLYS MÖTE WILLMA, En fallstudie i samspelet mellan butikskoncept och mĂ€nniska

Titel: NÄR WILLYS MÖTTE WILLMA, en fallstudie i samspelet mellan butikskoncept och mĂ€nniska Seminariedatum: 2008-06-05 Ämne: FEKK01, Kandidatuppsats, Företagsekonomi 15 poĂ€ng Författare: Sebastian Andersson, MĂ„rten MĂ„rtensson, Natally Netterby Handledare: HĂ„kan Lagerquist Nyckelord: Dagligvaruhandel, butikskoncept, innovation, kulturutvidgning, organisationens livscykel Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att beskriva och analysera den förĂ€ndringsproblematik som kan uppstĂ„ dĂ„ nya sĂ€tt att arbeta och tĂ€nka introduceras frĂ„n ledningshĂ„ll i en organisation samt hur dessa bör hanteras för att nĂ„ konkurrenskraftiga lösningar. Metod: Studien Ă€r en fallstudie med i huvudsak abduktiv ansats. Det empiriska materialet har samlats in genom personliga, kvalitativa intervjuer som varit semistrukturerade till sin karaktĂ€r. Den kvalitativa ansatsen Ă€r vald för att kunna ge en djup och nyansrik bild av det valda fallet. Teori: Den organisatoriska livscykeln anvĂ€nds för att klargöra förĂ€ndringsproblematiken.

Att falla för grupptrycket - Hur unga entreprenörer kan sÀlla sig till kluster för att hantera osÀkerheter rörande företagande

Tidigare forskning har visat att det finns ett stort intresse bland unga i Sverige att starta företag. Det har ocksÄ uppenbarats att det finns brister i ungas kunskaper om företagande och entreprenörskap, och de vet inte heller hur de skall gÄ tillvÀga för fÄ den kunskapen. De faktorerna pÄverkar ungas företagande negativt och hÀmmar dem i deras önskan om egenföretagande. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka specifika faktorer som hindrar unga frÄn att starta företag, det vill sÀga vilka osÀkerheter de upplever i den industriella omgivningen och hur de kan hanteras. I ett försök att finna metoder som hjÀlper unga att hantera de osÀkerheter som upplevs har jag undersökt hur klusterteorin kan underlÀtta företagandet.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->