Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 7 av 445

En beskrivning av effekter av utbildning avseende egenvÄrd för patienter med typ 2 diabetes. : En litteraturstudie

Diabetes Àr en av de största folksjukdomarna i vÀrlden. I Sverige Àr ca 300 000 individer drabbade. För att dessa patienter skall kunna leva ett sÄ bra liv som möjligt sÄ krÀvs preventiva behandlingsformer för att förhindra komplikationer som leder till ökat lidande för individen. Syftet med studien Àr att beskriva effekter av utbildning avseende egenvÄrd för patienter med typ 2 diabetes. Metoden Àr en litteraturstudie och artiklar söktes i olika databaser.

Det Àr ÀndÄ jag som bestÀmmer till slut. : Unga invandrarkvinnors upplevelse av det svenska skolsystemet

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur unga invandrarkvinnor pÄ gymnasiet upplever sin skolgÄng i Sverige. Vi som blivande gymnasielÀrare vill fÄ en ökad kunskap om hur vi kan bemöta dessa elever pÄ ett bra sÀtt och vilka faktorer som bör tas stÀllning till för att ge dessa unga kvinnor en likvÀrdig och rÀttvis utbildning. VÄr undersökning bygger pÄ intervjuer med elever frÄn tre gymnasieskolor. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer och har intervjuat sju elever. Resultatet i undersökningen visar att de unga kvinnorna har god relation med sina lÀrare, att de kÀnner sig rÀttvist bedömda och att de kÀnner att de har inflytande över sin utbildning.

Studenters yrkesidentitet : En kvantitativ studie av yrkesidentitetens bestÀmningsfaktorer

Under studier pÄ universitetsnivÄ lÀggs grunden till studenternas framtida yrkesidentitet. DÄ universitetsutbildningar i Sverige ser olika ut finns risken att studenterna tillgodogör sig olika mycket yrkesidentitet under sin studietid och pÄ grund av detta Àr olika vÀl förberedda för yrkeslivet nÀr de tar examen. Med en kvantitativ ansats syftar denna studie till att undersöka förekomsten av yrkesidentitet hos studenter vid olika typer av akademiska utbildningar i Sverige, för att se vilka bestÀmningsfaktorer yrkesidentiteten har. Studien behandlar identitetsbegreppet med den symboliska interaktionismen som teoretisk referensram och har med utgÄngspunkt i denna samlat in data genom enkÀter. Analysen genomfördes med multipel regressionsanalys.

AnvÀndning av smartphones inom högre utbildning : En kvantitativ studie om attitydskillnader mellan studenter och lÀrare

Experter hÀvdar att smartphones blir allt vanligare i högre utbildning (högskole- och universitetsnivÄ) vilket gör undervisningen mer flexibel och tillgÀnglig för studenter. En smartphone fungerar som en handdator och du kan anvÀnda den för att lÀsa e-post, surfa pÄ Internet, logga in pÄ sociala nÀtverk som Facebook och Twitter, lÀsa nyheter, spela spel, lösa korsord, foto- grafera och spela in videor och mycket mer.Syftet med denna studie var att undersöka skillnader i attityder mellan studenter och lÀ- rare samt mÀn och kvinnor om anvÀndningen av smartphones i högre utbildning. Detta gjor- des med ett kvantitativt angreppsÀtt dÀr datainsamlingen gjordes med hjÀlp av en webbaserad enkÀtundersökning. NÀr det gÀller studenter och lÀrare, har vi utgÄtt frÄn Prensky?s (2001) teori om digitala infödingar och digitala immigranter.

Effekter av utbildningsnivÄ och kön pÄ arbetsrelaterad identitet och motivation

Syftet med studien var att undersöka om anstÀlldas arbetsmotivation och arbetsrelaterad identitet pÄverkades av kön och utbildningsnivÄ. Studien genomfördes genom att anstÀllda pÄ ett industriföretag i GÀvleborg fick besvara en enkÀt. De mÀtinstrument som anvÀndes var Basic Need Satisfaction at Work Scale som mÀter arbetsmotivation (autonomi, kompetens, samhörighet) och tre delmÄtt för att mÀta organisations-, professions- och arbetsgruppsidentitet. Totalt deltog 88 personer i undersökningen. Resultatet visade att det förelÄg signifikanta skillnader i autonomi och kompetens relaterat till utbildningsnivÄ samt i professionsidentitet relaterat till utbildningsnivÄ.

VÄga stÀlla alkoholfrÄgor

Sjuksköterskor stÀller endast frÄgor om alkoholvanor till en liten del av alla de patienter som söker vÄrd. Syftet med litteraturstudien var att undersöka vilken betydelse det har om sjuksköterskor har fÄtt utbildning i alkoholrelaterade frÄgor för om hon vÄgar frÄga patienter om deras alkoholvanor. De frÄgestÀllningar som framkom utifrÄn syftet var: Vad fÄr sjuksköterskorna för utbildning och vad pÄverkar mötet med alkoholmissbrukare? VÄgar sjuksköterskor lyfta alkoholfrÄgan/Àmnet med patienter? Hur Àr sjuksköterskors attityder mot alkoholmissbruk och alkoholmissbrukare? Studien genomfördes som en litteraturstudie och 14 vetenskapliga artiklar granskades till resultatet. I resultatet framkom det att sjuksköterskor ansÄg att de stÀller frÄgor om alkoholvanor till patienter men de kan uppleva ett obehag vilket kan beror pÄ att de saknar kunskap pÄ grund av att de fÄtt för lite utbildning.

Vad hÀnder efter KY? En studie om vad KY-studenter gör efter examen

Kvalificerad yrkesutbildning Àr en eftergymnasial utbildning som skall vara flexibel, trÀffsÀker och utvecklingsbar. Enligt de senaste undersökningarna frÄn SCB (2007) fÄr nio av tio studenter arbete eller startar företag efter avslutad KY-examen. Detta examensarbete har genomförts pÄ KY-studenter som har studerat i Nyköping. Det övergripande syftet med examensarbetet har varit att undersöka vad studenterna gör efter avslutad utbildning och pÄ vilka sÀtt KY som utbildningsform möjliggjort etablering pÄ arbetsmarknaden. Dessutom ingick ocksÄ i syftet att undersöka vad studenterna tyckte om sin utbildning.

Bör ett tidelagsförbud införas? : en rÀttssociologisk och rÀttsteoretisk diskussion

Det finns idag en mÀngd forskning som visar hur eleven pÄverkas av familj och hemförhÄllanden dÄ eleven gör sitt utbildningsval inför framtiden. BÄde intervjustudier och enkÀtstudier har pÄvisat hur elever, mer eller mindre medvetet, gör sina val med utgÄngspunkt i de sociala förutsÀttningar som eleven har i och med sin uppvÀxtmiljö. Att det ser ut pÄ det hÀr viset kan leda till att skola och utbildning Àr med och reproducerar ojÀmlikhet samt att upp-rÀtthÄlla klasskillnader i samhÀllet. För att skola och utbildning ska ha möjlighet till att skapa och möjliggöra lika förutsÀttningar för alla elever, mÄste bakomliggande faktorer gÀllande elevens gymnasieval synliggöras och problematiseras. I föreliggande studie har det gjorts tio intervjuer med elever i Ärskurs nio, dÀr de tillsammans med en av sina förÀldrar samtalar kring frÄgor om kunskap, utbildning och gymnasieval.

Attityder till IT bland historielÀrare pÄ gymnasiet

Denna uppsats behandlar hur gymnasielÀrare i historia ser pÄ IT som ett pedagogiskt redskap. Genom en kvalitativ undersökning med intervjuer samt en kvantitativ undersökning med 103 respondenter fann jag att en stor del av dessa lÀrare anvÀnder IT i sin undervisning, hur ofta de anvÀnder IT som ett pedagogiskt redskap varierar. En stor del av respondenterna svarade att de ville gÄ en kortare utbildning för att fÄ kunskap och tips om hur man kan jobba med IT i historieundervisningen. TillgÄngen till datorsalar var god och en stor del av respondenterna ansÄg att det fanns fördelar med att anvÀnda IT som ett pedagogiskt verktyg. Slutsatsen blir att flertalet lÀrare anvÀnder IT i sin undervisning idag, men de törstar efter mer utbildning inom omrÄdet.

Regionförbundets utbildning om familjeperspektiv i missbruksvÄrd : En kvalitativ och kvantitativ uppföljningsstudie

Syftet med denna studie var att göra en metodpluralistisk uppföljning pÄ de som deltagit i Regionförbundets utbildning om att stÀrka barn- och förÀldraperspektivet i missbruks- och beroendevÄrd. Syftet var Àven att undersöka deltagarnas upplevelser om och pÄ vilket sÀtt utbildningen pÄverkat deras eget arbete med missbruksfrÄgor. Studien utgÄr frÄn en kvantitativ och en kvalitativ ansats. En enkÀtundersökning med samtliga deltagare i Regionförbundets utbildning genomfördes dÀrefter valdes tre personer för en djupgÄende intervjuer. Intervjupersonerna valdes utifrÄn olika organisationer och verksamheter.

Elitidrott, utbildning och avslutning

Enligt studier drabbas flertalet f.d. elitidrottare av psykisk ohÀlsa i form av identitetskris, depression, nedstÀmdhet, Ängest samt oro vid avslutad karriÀr. Detta visar svÄrigheten i att hantera övergÄngar och anpassa sig till samhÀllet. Syftet med föreliggande studie var att beskriva sambandet mellan elitidrott och utbildning samt de faktorer som pÄverkar elitidrottare under deras karriÀr och livet efter. Detta för att undersöka om eventuella kopplingar finns mellan utbildning och hantering av övergÄngar efter idrottskarriÀrens slut.

Kronvittnen i svensk rÀtt : idag och i framtiden

Det finns idag en mÀngd forskning som visar hur eleven pÄverkas av familj och hemförhÄllanden dÄ eleven gör sitt utbildningsval inför framtiden. BÄde intervjustudier och enkÀtstudier har pÄvisat hur elever, mer eller mindre medvetet, gör sina val med utgÄngspunkt i de sociala förutsÀttningar som eleven har i och med sin uppvÀxtmiljö. Att det ser ut pÄ det hÀr viset kan leda till att skola och utbildning Àr med och reproducerar ojÀmlikhet samt att upp-rÀtthÄlla klasskillnader i samhÀllet. För att skola och utbildning ska ha möjlighet till att skapa och möjliggöra lika förutsÀttningar för alla elever, mÄste bakomliggande faktorer gÀllande elevens gymnasieval synliggöras och problematiseras. I föreliggande studie har det gjorts tio intervjuer med elever i Ärskurs nio, dÀr de tillsammans med en av sina förÀldrar samtalar kring frÄgor om kunskap, utbildning och gymnasieval.

Konflikthantering hos projektdeltagare : - en studie om ko?nsrollers och utbildnings pa?verkan

Studiens syfte a?r att utro?na vilken pa?verkan aspekterna ko?nsroller och utbildning, inom projektledning och/eller konflikthantering, har pa? projektdeltagares konflikthantering och deras sja?lvinsikt ga?llande detta. Detta eftersom sociala strukturer och de villkor som fo?ljer med kan ta?nkas pa?verka hur en person av ett visst ko?n agerar i diverse situationer. Dessutom kan en teoretisk grund leda till en sa?krare och ba?ttre konflikthantering.

E-lÀrande och AnvÀndbarhet : UtvÀrdering och omdesign av en medicinsk e-utbildning

För att en e-utbildning skall utgöra en god inlÀrningsmiljö krÀvs, förutom en vÀl anpassad pedagogik, Àven en hög grad av anvÀndbarhet. Ett system dÀr anvÀndarna ofta tvingas flytta uppmÀrksamheten frÄn innehÄllet, för att istÀllet rikta den mot att försöka förstÄ systemet, pÄverkar inlÀrningsprocessen negativt. Syftet med detta arbete var tvÄdelat. Som ett första led avsÄgs att utvÀrdera en befintlig e-utbildning, EKGtolkning.com, för att undersöka hur dess utformning stÀmde överens med de pedagogiska krav som ett datorbaserat lÀromedel bör leva upp till. Ett anvÀndartest genomfördes, varvid vissa anvÀndbarhetsproblem pÄvisades.

En likvÀrdig utbildning? : En kvalitativ studie hur vÀrldsreligionerna prioriteras i religionsÀmnet pÄ gymnasiet

En uppsats som berör genus i den publikt framgÄngsrika filmen Mr. & Mrs. Smith (Doug Liman, 2005). Uppsatsen försöker utreda ifall genusperspektivet i Hollywoodfilmen har utvecklats till att bli mer jÀmstÀllt. Svaret som uppsatsen kommer fram till Àr att det visserligen har gÄtt framÄt i utvecklingen att se kvinnor och mÀn som jÀmstÀllda men att det Ànnu inte Àr helt jÀmstÀllt i de amerikanska hollywoodfilmerna..

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->