Sök:

Konflikthantering hos projektdeltagare

- en studie om ko?nsrollers och utbildnings pa?verkan

Studiens syfte a?r att utro?na vilken pa?verkan aspekterna ko?nsroller och utbildning, inom projektledning och/eller konflikthantering, har pa? projektdeltagares konflikthantering och deras sja?lvinsikt ga?llande detta. Detta eftersom sociala strukturer och de villkor som fo?ljer med kan ta?nkas pa?verka hur en person av ett visst ko?n agerar i diverse situationer. Dessutom kan en teoretisk grund leda till en sa?krare och ba?ttre konflikthantering. Stu- dien utfo?rs med hja?lp av ett konfliktstilstest och en analysmodell, da?r teorin kring ko?ns- roller (det vill sa?ga genusteori) och vikten av utbildning sta?lls emot den insamlade empi- rin.Empirin har samlats in genom enka?tunderso?kningar med totalt 41 respondenter. Datan som efterso?ks a?r ko?n, utbildningsniva?, sja?lvuppfattad konfliktstil samt faktisk konfliktstil (vilket tas reda pa? med hja?lp av ett konfliktstilstest i enka?ten). Studiens tids- ram a?r relativt sna?v och da?rav har antalet respondenter begra?nsats. Detta minskar, men eliminerar inte, mo?jligheten till generaliseringar. Studien avgra?nsas till att ga?lla aspekterna ko?nsroller, det vill sa?ga villkor som appliceras pa? respektive ko?n, samt rele- vant akademisk utbildning*.Enka?tsvaren har analyserats i fo?rha?llande till varandra fo?r att slutligen kulminera i en slutsats som sa?ger att det inte finns na?got tydligt fo?rha?llande varken ga?llande ko?n och konfliktstil, utbildning* och konfliktstil eller utbildning* och sja?lvinsikt ga?llande konfliktstil. 

Författare

Elina Wäppling Unita Haxhiislami

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Handelshögskolan

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..