Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 61 av 445

OmvÄrdnad av patienter av annan etnisk bakgrund : PÄverkande faktorer i den transkulturella vÄrden 

DÄ Sverige Àr ett mÄngkulturellt land med en expanderande population stÀlls vi inför mÄnga möten i vÄrden med patienter av annan kulturell bakgrund. Syftet med studien var att beskriva vilka faktorer som kan pÄverka sjuksköterskans möte med patienter av annan etnisk bakgrund Àn den svenska. Studien genomfördes som en litteraturstudie dÀr 14 vetenskapliga artiklar analyserades. Resultatet visar olika faktorer som pÄverkar mötet, vilka kan vara kommunikation, utbildning, attityder, miljö, etnicitet och religion, dÀr kommunikationen som Àr bÄde verbal och icke-verbal, kan ses som den viktigaste aspekten för ett bra patientmöte. Personalen behöver insikt i hur mÀnniskor av annan etnicitet kan uttrycka sig för att kunna uppfatta deras behov.

Atopiskt eksem hos barn: Faktorer som pÄverkar familjens livssituation

Allergier ökar i vÀstvÀrlden. PÄverkan pÄ livssituationen hos barn med atopiskt eksem (AE) och deras familjer Àr jÀmförbar med andra kroniska sjukdomar hos barn och deras familjer. Förebyggande behandling genom utbildning anses viktigt dÄ det inte finns nÄgot botemedel mot AE. Det behövs ökad kunskap inom omrÄdet för att kunna ge bra stöd och utbildning till dessa familjer i förhoppning om att skapa en bÀttre livssituation. Syftet med studien var att beskriva faktorer som pÄverkar familjens livssituation nÀr barnet har AE.

Upplevelsen av praktisk erfarenhet som kompetensutveckling

Utbildning och livslÄngt lÀrande Àr idag aktuella begrepp i samhÀllet och det finns en sjÀlvklarhet i att skaffa sig en formell yrkesutbildning. Dock finns Àn i dag arbeten som krÀver fysiska handlingar och praktiska erfarenheter. Yrken dÀr individer tillsatt sig kunskap genom att arbeta, inte genom att studera. BadmÀstare Àr en sÄdan yrkesgrupp, dÀr flertalet anstÀllda saknar formell utbildning. Genom en fenomenologisk forskningsansats undersöks pÄ vilka sÀtt en praktisk yrkesgrupp upplever kompetensutveckling och möjligheten att utvecklas i arbetet.

I hÀlsans tjÀnst! Akademiskt utbildade hÀlsoarbetares tankar kring arbetet i kommersiell friskvÄrd.

Definitionen av god hÀlsa skiljer sig Ät, men dagens hÀlsoarbete Àr en form av information som önskar pÄverka till mer hÀlsosamma beteenden. Synen pÄ kropp och hÀlsa har utvecklats med samhÀllet och idag finns ett stort intresse för den hÀlsosamma livsstilen och dÀrigenom för utbildning inom omrÄdet. FriskvÄrd som arbetsfÀlt vÀxer men det finns ingen entydig definition om vilka kompetenser eller vetenskaplig nivÄ som krÀvs för att fÄr vara yrkesprofessionell inom omrÄdet. TrÀnings- och friskvÄrdsanlÀggningar Àr en arena som lockar sÄvÀl hÀlsoarbetaren som stora delar av befolkningen och passar dessutom in i konsumtionssamhÀllet med en tanke pÄ hÀlsa som affÀrsidé. Syftet med denna typ av verksamhet Àr sÄledes fler Àn hÀlsofrÀmjande dÄ Àven kommersiella och vinstdrivande krav finns.Syftet med detta arbete var att fÄ fördjupad kunskap kring hur det Àr att som akademiskt utbildad inom kost och friskvÄrd vara yrkesverksam pÄ en trÀnings- och friskvÄrdsanlÀggning med en mer kommersiell syn pÄ hÀlsoarbete.Djupintervjuer genomfördes med en kvalitativ ansats.

FÄr nya lÀrare gehör för sina didaktikkunskaper?

Under den verksamhetsförlagda tiden i vÄr utbildning till lÀrare, har vi mött en matematikdidaktik som mer liknar den vi sjÀlv fÄtt uppleva, under vÄr skolgÄng, Àn den vi lÀrt oss under utbildningen. Eftersom lÀraren idag har frihet att sjÀlv vÀlja undervisningsmetod, stÀllde vi oss frÄgan; Varför ser det likadant ut nu som dÄ vi gick i skolan? Vi ville dÀrför undersöka om kunskaperna studenter fÄr under sin utbildning anvÀnds eller ej. Vi utförde en enkÀtundersökning bland de lÀrare som gick sista terminen hösten 2006, dÀr de bl.a. fick svara pÄ hur ofta de anvÀnder sig av matematikdidaktiken de lÀrt sig i utbildningen och vilka delar de eventuellt valt bort. För att ta reda pÄ om de pÄ nÄgot sÀtt blivit pÄverkade till att anvÀnda sig eller inte anvÀnda sig av didaktiken genomförde vi kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att det till viss del finns svÄrigheter att fÄ möjlighet att anvÀnda sig av kunskaperna bl.a.

En studie av konsumenters lyssningsnivÄer pÄ TV-kanaler med MPEG- och NICAM-ljud via kabel-TV

Syftet med detta arbete Àr att undersöka vad konsumenter anser vara en tillfredstÀllande ljudnivÄ för NICAM- och MPEG-ljud i nyhetssÀndningar sÀnda för kabel-TV i LuleÄ. MÄlet med studien Àr att se om ljudnivÄn Àr lika eller olika för respektive TV-kanaler och vilken lyssningsnivÄ som föredras av konsumenter. Undersökningen har genomförts i form av ett lyssningstest pÄ Institutionen för Musik och Media i PiteÄ med studenter som försökspersoner, indelade i olika grupper. Referensutrustning anvÀndes för uppspelning av testexemplen dÀr försökspersonerna stÀllde in vilken lyssningsnivÄ de föredrog för varje testexempel. Testexemplen som har testats Àr inspelat frÄn TV-kanalerna SVT, TV4 samt TV3.

"Vem vet hur vÀrlden ser ut om fem Är" - en kvalitativ studie om samhÀlls- och arbetsmarknadspÄverkan vid val av högskoleutbildning

VĂ„rt syfte med detta examensarbete Ă€r att undersöka om individen pĂ„verkas av samhĂ€llet och arbetsmarknaden i sina val av en högre utbildning och om sĂ„ Ă€r fallet hur denna pĂ„verkan yttrar sig. Åttiotalister pĂ„stĂ„s i undersökningar vara den första generationen som genom att vĂ€xa upp i det senmoderna samhĂ€llet ska ha utvecklat andra vĂ€rderingar gĂ€llande bla arbetsmarknad och studier. Detta ska innebĂ€ra att de Ă€r bĂ€ttre anpassade till spelreglerna pĂ„ dagens arbetsmarknad. DĂ€rför vill vi ocksĂ„ undersöka pĂ„ vilket sĂ€tt generationsskillnader kan yttra sig mellan Ă„ttiotalister och sextiotalister i deras val av att genomgĂ„ högskolestudier. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar Ă€r följande: vad driver individen till att vĂ€lja högre studier, hur har det senmoderna samhĂ€llet och arbetsmarknaden pĂ„verkat individens val att studera och pĂ„ vilket sĂ€tt syns det skillnader mellan sextiotalister och Ă„ttiotalister nĂ€r det gĂ€ller studier och arbetsmarknad.

Tids och nivÄrelaterade förÀndringar i officerares syn pÄ framtida officersyrket

Officersyrket Àr förÀnderlig. Hur har de senaste Ärens förÀndringar i svenska försvarsmakten förÀndrat synen pÄofficersyrket? Hur pÄverkar ökad Älder i kombination med nivÄhöjande utbildning synen pÄ officersyrket? Vad Àrkonstant och vilka Àr trenderna i denna syn? GÄr det Àven att i materialet finna förklaringar till den eventuellt förÀndradesynen? Genom svaren pÄ dessa frÄgor ges Àven en indikation pÄ hur stabila svaren frÄn respektive delomrÄde i tidigareforskning Àr i dag. Slutligen vill jag veta vilka tecken som i det empiriska materialet gÄr att finna pÄ att det svenskaförsvaret följer de övriga europeiska makternas militÀra utveckling? Efter problemformulering valdes informanter blandelever vid Försvarshögskolan och MilitÀrhögskolorna för att delta i enkÀtundersökning.

Inkludering i skolan : LÀrares meningsskapande för möjligheter och förutsÀttningar till inkludering i skolan

Sammandrag Information flödar genom samtidens organisationer och behöver systematiskt kontrolleras. Genom att implementera Enterprise Resource Planning Systems, Àven kallat ERP-system, kan företag enklare samla upp, strukturera och utnyttja all denna flödande information i ett och samma informationssystem. Majoriteten av alla företag misslyckas dock att fullstÀndigt integrera ERP-systemet med sina vardagliga rutiner. Tidigare forskning tyder pÄ att den utbildning slutanvÀndarna fÄr och ett kontinuerligt ifrÄgasÀttande av organisationens vÀrderingar, Àven kallat double-loop learning (DLL), pÄverkar organisationens möjlighet till en fullstÀndig integration. Genom en kvalitativ flerfallsstudie pÄ olika företag inom detaljhandeln, alla anvÀndare av samma ERP-system, har denna studie undersökt vilken roll utbildningsfasen spelar för att DLL ska uppstÄ vid en ERP-implementation.

Den moderna pesten - Hur kunskaper och attityder pÄverkar omvÄrdnaden av patienter med HIV/aids

Under de senaste 20 Ären har förekomsten av HIV och aids ökat kraftigt runt om i vÀrlden. Sub Sahara-Afrika Àr i nulÀget det vÀrst drabbade omrÄdet. En allt mer globaliserad vÀrld underlÀttar för smittspridningen vilket gör sjukdomen svÄr att kontrollera. HIV/aids-problematiken mÄste tas pÄ allvar, i annat fall kan det fÄ katastrofala följder. Sverige Àr Àn sÄ lÀnge ett av de lÀnder som Àr minst drabbat men i och med att mÀnniskor frÄn olika kulturer blir allt mer integrerade i det svenska samhÀllet kommer sjuksköterskan troligtvis stöta pÄ patienter med HIV/aids allt mer i framtiden.

Hantera det osynliga hotet - En litteraturstudie om interventioner för förbÀttrad följsamhet till riktlinjer för handhygien

Bakgrund: VÄrdrelaterade infektioner Àr ett globalt problem inom hÀlso- och sjukvÄrd. Patienter smittas ofta av vÄrdrelaterade infektioner genom vÄrdpersonalens hÀnder. Hög följsamhet till riktlinjer för handhygien har visat sig minska risken för vÄrdrelaterade infektioner. Syfte: Syftet med denna studie var att utvÀrdera vilka interventioner som Àr effektiva för att öka följsamhet till riktlinjer för handhygien hos vÄrdpersonal. Som tillÀgg undersöktes incidensen av vÄrdrelaterade infektioner som mÄtt pÄ följsamhet. Metod: Litteraturstudie utarbetad efter SBUs principer för litteraturöversikter bestÄende av tio vetenskapliga studier med kvantitativ ansats. Resultat: Tre typer av interventioner identifierades; utbildning, stöd och uppmuntran samt utbildning kombinerat med stöd och uppmuntran. Nio av tio studier visade varierande grad av ökad följsamhet till riktlinjer för handhygien efter en intervention.

Sjuksköterskors upplevelse av att vÄrda patienter i sent palliativt skede pÄ allmÀnmedicinsk avdelning

Bakgrund: Döende patienter vÀcker mycket kÀnslor hos dem som vÄrdar. Denna vÄrd stÀller ocksÄ mycket höga krav pÄ professionellt bemötande frÄn sjuksköterskorna. SvÄrigheter kan uppstÄ eftersom mÄnga patienter i palliativt skede vÄrdas pÄ avdelningar som inte Àr specialiserade för detta.Syfte: Att undersöka sjuksköterskors upplevelser av att vÄrda palliativa patienter i sent skede i sluten somatisk vÄrd pÄ allmÀnmedicinsk avdelning.Metod: En enkÀt skickades ut till femtio sjuksköterskor pÄ en medicinsk klinik och svarsfrekvensen var 44 % (n= 22). Svaren pÄ de öppna frÄgorna analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys. Resultat: Resultatet visade att sjuksköterskorna upplevde att anhörigbemötande och symtomlindring var viktiga men svÄra omrÄden.

Finansiering av nystartade företag : En fallstudie av företaget Rolling Optics för att analysera finansiella aktörers pÄverkan pÄ utvecklingen hos nystartade teknikbaserade företag

Den hÀr fallstudien syftar till öka kunskapen om hur Stena Line kan förbÀttra service genom lÀrandet frÄn en e-learning utbildning samt om personalen har ett behov av uppföljning, och i sÄ fall hur den ska utformas. Vi ville Àven öka vÄr kunskap om hur Stena Line kan förÀndra de anstÀlldas beteenden med hjÀlp av e-learning och vilka förutsÀttningar som krÀvs för att personalen ska bli motiverade till att förÀndra sitt beteende.Fallstudien har genomförts genom metodkombination. TillvÀgagÄngssÀttet har varit att inledningsvis dela ut en enkÀt, kvantitativ metod, för att skapa oss en uppfattning om arbetsplatsen. DÀrefter genomfördes semistrukturerade person-, och gruppintervjuer med ett strategiskt urval, kvalitativ metod, med en intervjuguide som utformats med hÀnsyn tagen till enkÀtens resultat. Det kvalitativa tillvÀgagÄngssÀttet har varit vÄr huvudsakliga metod.Vi har kommit fram till att hur utbildningen presenteras Àr viktigt för hur den mottas hos anstÀllda, vilket i sin tur pÄverkar resultatet av utbildningen.

LÀrlingselevers uppfattning om sitt eget lÀrande

Detta arbete belyser hur elever som gÄr andra Äret pÄ den kommunala gymnasieskolans lÀrlingsförsök pÄ OmvÄrdnads samt Barn och fritidsprogrammet uppfattar sitt lÀrande. LÀrlingsutbildningen har en lÄng historia och var fram till Är 1846 den enda möjligheten att fÄ en utbildning inom ett hantverksyrke. Det politiska intresset för lÀrlingsutbildning har varit och Àr fortfarande mycket stort i Sverige. En ny gymnasiereform som trÀder i kraft 2011 kommer att permanenta lÀrlingsprogram. Med anledning av detta pÄgÄr sedan 2008 försök med lÀrlingsprogram i vissa av skolverket utvalda kommuner.

Utbildning kontra arbetslivserfarenhet- En undersökning om hotell- och restaurangbranschen samt RHS studenters ÄsikterDatum:

Bakgrund: Hotell- och restaurangbranschen Ă€r dĂ„lig pĂ„ att anstĂ€lla personer med eftergymnasiala utbildningar med inriktning pĂ„ hotell och restaurang, de prioriterar istĂ€llet individer som har mycket arbetslivserfarenhet. Det beror pĂ„ att branschen Ă€r praktisk och att Ă„sikten att yrkeskunskapen kan lĂ€ras ut pĂ„ golvet fortfarande Ă€r stark.Syftet:Syftet Ă€r att undersöka hur studenter som examinerades 2010 frĂ„n Restaurang- och hotellhögskolan (RHS) i Grythyttan Örebro Universitet, uppfattar den utbildningen de genomgĂ„tt.Metod: Dessutom kommer uppsatsen innehĂ„lla Ă„sikter och tankar frĂ„n före detta studenter som examinerades sommaren 2010 frĂ„n Restaurang- och hotellhögskolan (RHS) i Grythyttan, Örebro universitet. Resultatet bygger pĂ„ tre intervjuer med yrkesverksamma personer frĂ„n hotell- och restaurangbranschen, samt tio besvarade enkĂ€ter frĂ„n före detta studenter frĂ„n RHS.Resultatet: visar pĂ„ att hotell- och restaurangbranschen prioriterar arbetslivserfarenhet före eftergymnasiala utbildningar dock Ă€r utbildning viktigt för att arbeta sig upp inom företaget. De tidigare studenterna instĂ€mmer och anser att RHS utbildningar bör utveckla sina ledarskapskurser för att studenterna ska fĂ„ större möjligheter inom hotell- och restaurangbranschen.Slutsats: Om en individ vill arbeta sig upp inom hotell- och restaurangbranschen gĂ„r det snabbare om personen har en universitet/ högskoleutbildning i bagaget..

<- FöregÄende sida 61 NÀsta sida ->