Sök:

Sjuksköterskors och närståendes upplevelser av palliativ sedering i livets slutskede


Bakgrund: Sjuksko?terskestudenter kommer i kontakt med palliativa och cancerpatienter flertalet ga?nger under sin kliniska utbildning. Detta pa?verkar studenterna olika ka?nsloma?ssigt. Fo?r att hantera dessa nya upplevelser tilldelas studenter en handledare som skall ge sto?d, undervisa och guida dem under den kliniska utbildningen.Syfte: Syftet med studien var att underso?ka sjuksko?terskestudenter uppfattning av mo?tet med palliativa patienter samt erha?llen handledning i samband med dessa mo?ten.Metod: Metoden till denna kvalitativa studie var tva? semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med ett bekva?mlighetsurval av studenter som haft klinisk utbildning pa? hematolog, onkolog eller palliativ avdelning.Resultat:Va?rd av palliativa patienter eller patienter med cancer uppfattades som en sorglig, sva?r, obekva?m men la?rorik upplevelse. Ka?nslorna uppstod da? respondenterna ansa?g att utbildning och fo?rberedelser info?r mo?ten med dessa patienter var otillra?cklig. Dock framkom det att ka?nslan av attvara obekva?m fo?rsvann med tiden och gav respondenterna redskap info?r framtida yrket. Skillnaden pa? va?rd av palliativa patienter och icke palliativa var na?got som uppfattades olika. En del ansa?g att det inte var na?gon skillnad, det var relationen till de olika patienterna som styrde va?rden och respondentens ka?nslor. De flesta ansa?g att patienter de sja?lva kunde relatera till, fra?mst yngre palliativa patienter, var de som bero?rde mest. Den otillra?ckliga handledningen uppfattades bero pa? arbetsbelastade handledare, det som saknades var reflektion med handledarna.Slutsats: Va?rd av palliativa patienter upplevs olika av respondenter, det kan inneba?ra sva?righeter, ka?nslor av sorg och behov av sto?d fra?n handledare. De existentiella fra?gorna och kontakten med na?rsta?ende la?mnar studenter med redskap och erfarenhet info?r framtida yrket som sjuksko?terska. 

Författare

Sofie Nilsson

Lärosäte och institution

Sophiahemmet Högskola/Sophiahemmet Högskola

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..