Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 43 av 445

Pedagogers bemötande av barn vid lÀmning pÄ förskolan

Bemötande Àr idag nÄgot som har en stor betydelse i förskolans verksamhet. Framförallt harförÀldrarna idag mer kunskap om vilka rÀttigheter de har vad det gÀller bemötande. För attbarnen ska fÄ en bra start pÄ dagen Àr deras lÀmning pÄ förskolan en viktig faktor, det Àravgörande för hur resten av dagen kommer att bli. Syftet med studien har varit att undersöka om pedagogernas bemötande skiljer sig beroende pÄ vilken utbildning man har.Undersökningen grundar sig pÄ en kvalitativ metod dÀr semistrukturerade intervjuer har gjorts och systematisk observation med ett observationsschema som hjÀlpmedel. Resultatet visade att vad pedagogerna har för utbildning inte Àr avgörande för hur man bemöter barnen, dÀremot handlar det om personlighet och vilken instÀllning man har till bemötande.

Upplevd transfer av utbildning om fysisk aktivitet hos anstÀllda i försvarsmakten

Trots att organisationer satsar alltmer pÄ utbildningsinsatser, stÄr det inom forskningen fortfarande oklart vad som leder till faktisk förÀndring i det fortsatta arbetet. I denna studie undersökte vi utifrÄn Baldwin och Fords transfermodell vilka individ-, design- och miljöfaktorer som förklarade en grupp  FörsvarsmaktsanstÀlldas upplevda kunskapsinhÀmtning och transfer efter genomförd utbildningsinsats. Detta skedde med Self-Determination Theory (SDT) som teoretiskt ramverk genom en enkÀtundersökning. För kunskap var autonom motivation (AM), kontrollerad motivation (KM), upplevelse av autonomifrÀmjande implementering samt behovsstöd frÄn chef förklarande faktorer. För transfer var autonom motivation, upplevelse av autonomifrÀmjande implementering samt kunskap förklarande faktorer.

Teknisk universitetsutbildning : En tidig pÄverkan eller ett senare val?

Denna studie har genomförts för att ta reda pÄ vad som har pÄverkat studenter i deras val av teknisk universitetsutbildning. Undersökningen Àr baserad pÄ Ätta intervjuer med studenter som lÀser vid olika tekniska utbildningar pÄ Uppsala universitet. I intervjuerna har studenternas uppfattningar och upplevelser av undervisningen i grundskolans Ärskurser fyra, fem och sex undersökts och studenterna har Àven fÄtt beskriva sitt tekniska intresse och reflektera över ursprunget till detta. Resultaten stÀlls mot den forskning som finns om vikten av NO och teknik i de tidiga Ären pÄ grundskolan, lÀrarens roll och förÀldrarnas utbildning och yrke. De Ätta studenterna som har intervjuats i detta arbete har alla minst en förÀlder med en universitetsutbildning pÄ tre Är.

Konsekvensutredning inför införande av koncerngemensam systemplattform : Vad skulle det innebÀr att införa SAP pÄ KSU, KÀrnkraftssÀkerhet och Utbildning AB

The implementation of large IT-systems is a complex area where many aspects have to be taken into account.KSU, KÀrnkraftssÀkerhet och Utbildning AB, is a small company in the Vattenfall group that is increasingly being urged to implement SAP, one of the largest ERP-systems on the market. Vattenfalls purpose with SAP is to centralize certain processes within economy that are common to all the companies in the group, this to gain benefits with economics of scale. However, KSU is not convinced that SAP is a suitable system and that the common processes apply to them.The purpose of this degree project is to investigate if SAP is a suitable system and if KSU will benefit from a transition to SAP. Three perspectives were applied to further specify important areas of the main question. From a technical point of view KSU:s demands on a system was mapped against SAP.

Avrinningsmodellerna MouseNAM och SWMMs förmÄga att modellera ett snösmÀltningsförlopp i ett urbant avrinningsomrÄde

Idag har vi helt annan syn pÄ utbildning och arbete Àn tidigare, mÀnniskan förvÀntas att vara aktiv inom utbildning, lÀrande och fÀrdighetsutveckling under hela sitt liv. Individer utvecklar social kompetens i samvaro med andra mÀnniskor, olika mÀnniskor bidrar pÄ olika sÀtt till omvandling av individens identitet. Mitt syfte med denna uppsats Àr att undersöka hur vuxenutbildning bidrar till utveckling av individens sociala kompetens och förmÄgan till reflexivitet. FrÄgestÀllningar som besvarades Àr: · Hur gestaltar sig medvetenhet om social kompetens hos lÀrare och elever vid vuxenutbildningen? · Hur arbetar man med utveckling av social kompetens och förmÄgan till reflexivitet hos deltagare inom vuxenutbildningen? · Hur utvecklas individens identitet av deltagande i utbildningen? · PÄ vilket sÀtt kan man förbÀttra vuxenutbildning, sÄ att den i större omfattning medverkar till utveckling av social kompetens? För att besvara frÄgestÀllningar har jag anvÀnt mig av den kvalitativa metoden.

Övergripande perspektiv möter Ă€mnesundervisning: att anvĂ€nda
storylinemetoden i utbildning för hÄllbar utveckling och
naturorienterade Àmnen

I studien redovisas elevers kunskapsutveckling rörande tvÄ grundlÀggande naturvetenskapliga fenomen, kolets och vattnets kretslopp, i ett storylinearbete. Avsikten med undersökningen har varit att prova storylinemetodens potential att frÀmja naturvetenskapligt lÀrande samtidigt som övergripande perspektiv förmedlas i undervisningen. Studien utgÄr frÄn en konflikt mellan gÀllande styrdokument, nationella resultat i naturvetenskapliga skolÀmnen, och ett uttalat önskemÄl om att skolan skall bedriva miljöundervisning enligt en viss miljöundervisningstradition, s.k. utbildning för hÄllbar utveckling. Tidigare forskning om storylinemetoden Àr begrÀnsad, men har visat att övergripande perspektiv kan förmedlas genom undervisning med denna metod.

Svenskars benÀgenhet att ha en utrikes född partner : En kvantitativ studie om hur unga svenskars utbildning och bostadsort pÄverkar benÀgenheten att ha en utrikes född partner

Uppsatsens syfte Àmnar undersöka svenskars benÀgenhet att vÀlja en utrikes född partner utifrÄn individers bostadsort samt deras egen och förÀldrars utbildning. Valet av partner analyseras utifrÄn ett perspektiv dÀr valet inte sker slumpmÀssigt utan styrs av faktorer som pÄverkar möjligheterna till vilken partner svenskar trÀffar. Tidigare forskning har frÀmst studerat parförhÄllanden mellan olika minoritetsgrupper och minoriteters tendens att ha en inrikes född partner. Eftersom parförhÄllanden mellan majoriteten och minoriteterna anses vara en indikator pÄ hur starka grÀnserna Àr mellan olika grupper i samhÀllet, Àr det av sociologiskt intresse att ocksÄ studera hur majoritetsgruppen vÀljer en partner frÄn minoritetsgrupper. Teoriavsnittet beskriver inledningsvis begreppen endogami, homogami och exogami som olika former av parförhÄllanden för att sedan diskutera hur svenskars partnermarknad pÄverkas av deras socioekonomiska resurser och sociala kontext.

RÀtten till utbildning för gömda barn : - en kritisk granskning av Sveriges handlande i ljuset av dess skyldigheter

Upprepade gÄnger under de senaste Ären har Sverige mottagit stark kritik för det faktum att alla barn inom landets jurisdiktion inte tillförsÀkras sin konventionsenliga rÀtt till utbildning. Framförallt har situationen för de s.k. gömda barnen i Sverige kritiserats. För nÀrvarande Àr de gömda barnens rÀtt till utbildning i landet helt beroende av att vÀlvilliga kommunala skolor sjÀlva tar initiativ för ett förverkligande. I strid med Sveriges Ätaganden finns det inte nÄgon rÀttighetsgivande lagstiftning, ej heller erhÄller de kommunala skolorna nödvÀndigt ekonomiskt bidrag till sitt arbete.I arbetet med att förÀndra situationen och dÀrigenom pÄ ett bÀttre sÀtt förverkliga de internationella förpliktelserna har den statliga offentliga utredningen SOU 2007:34 SkolgÄng för barn som skall avvisas eller utvisas nyligen publicerats.

Vilka faktorer pÄverkar invÄnarnas anvÀndning av e-tjÀnster inom hÀlso- och sjukvÄrd?

Äldre personer riskerar i stor utstrĂ€ckning att drabbas av undernĂ€ring och sjuksköterskor har en viktig uppgift i nutritionsarbetet kring dessa personer. Studiens syfte var att mĂ€ta attityder till Ă€ldres Ă€tande och nĂ€ringstillstĂ„nd. Det validerade instrumentet Staff Attitudes to Nutritional Nursing Care Geriatric scale (SANN-G-skalan) anvĂ€ndes. I urvalet ingick sjuksköterskor pĂ„ sĂ€rskilt boende och korttidsboende i tvĂ„ kommuner. TvĂ„ pĂ„stĂ„enden som handlade om kostpolicy och utbildning i nutrition lades till i enkĂ€ten, med möjlighet att lĂ€mna kommentar.

Man mÄste ta sig tid att lyssna : Talhandikappade elevers möjlighet att tillgodogöra sig svenskundervisningen inom Riksgymnasieverksamheten

En enkÀtundersökning, en intervjustudie och en observationsstudie har gjorts. Undersökningarna handlar om talhandikappade elevers syn pÄ sin utbildning och sin framtid. Resultatet visar att eleverna ser positivt pÄ sin framtid och att fÄ jobb och att eleverna kÀnner sig krÀnkta i vissa situationer. Intervjuerna gjordes med tre lÀrare, en rektor samt en logoped, alla verksamma inom Riksgymnasieverksamheten för rörelsehindrade elever. FrÄgestÀllningarna i denna uppsats var:? PÄ vilket sÀtt arbetar skolan för att elever med talhandikapp ska uppfylla kursmÄlen för svenska?? Hur ofta och pÄ vilka grunder anvÀnds Gymnasieförordningens undantagsbestÀmmelser i undervisningen?? Hur ser eleverna sjÀlva pÄ sin framtid, sin utbildning och sitt funktionshinder?Resultatet visar ocksÄ att man inom verksamheten har god kunskap och erfarenhet med elever med talhandikapp och de har utvecklat strategier för at kunna ge dessa elever en sÄ god undervisning och skolgÄng som möjligt.

Man mÄste ta sig tid att lyssna : Talhandikappade elevers möjlighet att tillgodogöra sig svenskundervisningen inom Riksgymnasieverksamheten

En enkÀtundersökning, en intervjustudie och en observationsstudie har gjorts. Undersökningarna handlar om talhandikappade elevers syn pÄ sin utbildning och sin framtid. Resultatet visar att eleverna ser positivt pÄ sin framtid och att fÄ jobb och att eleverna kÀnner sig krÀnkta i vissa situationer. Intervjuerna gjordes med tre lÀrare, en rektor samt en logoped, alla verksamma inom Riksgymnasieverksamheten för rörelsehindrade elever. FrÄgestÀllningarna i denna uppsats var:? PÄ vilket sÀtt arbetar skolan för att elever med talhandikapp ska uppfylla kursmÄlen för svenska?? Hur ofta och pÄ vilka grunder anvÀnds Gymnasieförordningens undantagsbestÀmmelser i undervisningen?? Hur ser eleverna sjÀlva pÄ sin framtid, sin utbildning och sitt funktionshinder?Resultatet visar ocksÄ att man inom verksamheten har god kunskap och erfarenhet med elever med talhandikapp och de har utvecklat strategier för at kunna ge dessa elever en sÄ god undervisning och skolgÄng som möjligt.

MÄltid utan tid och mÄl

MÄltidssituationen för Àldre i ordinÀrt boende visar pÄ en beroendestÀllning mellan Àldre och hemtjÀnstpersonal. Helhetssynen brister dÄ mÄltidens sociala, emotionella och kulturella aspekter förbises, med en utbredd aptitlöshet och riskerad malnutrition som följd. HemtjÀnst-personals komplexa uppdrag pÄverkas av bÄde intern och extern problematik, dÀr enhetschefer förordar lÀmplighet före formell utbildning, i en organisation med invecklade styrsystem och bristande resurser. Studiens syfte var att beskriva och analysera hemtjÀnstpersonals uppfatt-ningar av Àldres mÄltidssituation i ordinÀrt boende. I studien anvÀndes en fenomenografisk tolkningsmetod av kvalitativa intervjuer, dÀr 12 hemtjÀnstpersonal frÄn en svensk kommun med varierande anstÀllningsform, utbildning och erfarenhet, reflekterade över det egna upp-draget och mötet i Àldres mÄltidssituation, bÄde idag och framgent.

Hur uppnĂ„s anvĂ€ndbarhet? En studie av ett system vid Landstinget i Östergötland

NĂ€r ett system införs, spelar det ingen roll hur god funktionalitet det har, om anvĂ€ndarna av nĂ„gon anledning inte kan eller vill anvĂ€nda det pĂ„ ett effektivt sĂ€tt. I första hand bestĂ€ms anvĂ€ndbarheten hos ett program av egenskaper hos detta och hos de aktuella anvĂ€ndarna. God anvĂ€ndbarhet beror av acceptans frĂ„n anvĂ€ndarna, kompetens hos anvĂ€ndarna och anvĂ€ndarvĂ€nlighet hos systemet.För att undersöka hur man kan uppnĂ„ hög anvĂ€ndbarhet och dĂ€rmed en hög grad av anvĂ€ndande vid införande av ett nytt system, har vi gjort en undersökning av anvĂ€ndbarheten och anvĂ€ndandet av ett system vid Landstinget i Östergötland.VĂ„ra slutsatser visar pĂ„ att utbildning och information Ă€r mycket viktiga faktorer för att uppnĂ„ hög anvĂ€ndbarhet för ett system. MĂ„nga har en motvilja mot att anvĂ€nda datorer och problem med att se vilka fördelar ett införande av ett nytt system kan medföra, nĂ„got vi anser kan lösas med bĂ€ttre utbildning och information. Trots att teorier om anvĂ€ndbarhet funnits i över tio Ă„r, har vi funnit att det forfarande inte tas tillrĂ€cklig hĂ€nsyn till de grundlĂ€ggande faktorer som pĂ„verkar anvĂ€ndbarheten vid införande av ett system..

Klass, utbildning och reproduktion: tre studenters tankar och upplevelser av mötet med högre studier

Problem/Bakgrund: Snedrekryteringen till universitet och högskolor, utifrÄn klass, har endast förÀndrats marginellt de senaste decennierna. Trots politiska reformer Àr arbetarklassen fortfarande underrepresenterad.Syfte: Syftet har varit att beskriva och förklara hur individer med arbetarklassbakgrund upplever sitt val, möte och eventuella reproduktion av högre studier. Vidare har det varit att se om de har gemensamma erfarenheter med andra i samma situation, om de har upplevt svÄrigheter eller fördelar i mötet med utbildning som kan hÀrledas ur deras klassbakgrund.Uppsatsens utgÄngspunkter och undersökningens upplÀggning: Jag har utgÄtt frÄn att individer med arbetarklassbakgrund, som minoritet pÄ högre utbildning Àr med om upplevelser som grundas i deras sociala bakgrund. DÀrför har jag valt att samla in mitt empiriska material genom att göra intervjuer med tre individer ur arbetarklassen som valt att lÀsa vidare. Det empiriska materialet har tolkats med hjÀlp av teorier av Pierre Bourdieu, Thomas Ziehe och en del forskning kring klassresenÀrer, frÀmst Mats Trondman.Slutsatser/resultat: Jag har funnit en del faktorer i den sociala bakgrunden som överensstÀmmer samt skiljer sig mot vad tidigare forskning kring klassresor diskuterat.

MiljötÀnk i skötseln av golfbanor : igÄr och idag

Miljöutvecklingen pÄ de svenska golfbanorna gÄr stÀndigt framÄt, mycket beroende pÄ strÀngare direktiv i form av mer miljötillsyn och begrÀnsade möjligheter att anvÀnda bekÀmpningsmedel. Golfbanor Àr viktigt för det svenska nÀringslivet, som ger jobb, ökad biologisk mÄngfald och friskvÄrd bland annat. För att kunna utveckla och förbÀttra golfbaneskötsel Àr det viktigt med utbildning. Detta har förÀndrats radikalt frÄn 1980-talet till idag. Utbildning inom skötsel av golfbanor började inte komma förrÀn pÄ mitten av 1980-talet och utvecklades nÄgot under 1990-talet. Under 2000-talet har Àven utbildning börjat ges pÄ universitets- och gymnasienivÄ. Golfbanor har lÀnge förknippas med att ha en stÀmpel av ?miljöbov?, vilket vÀxte sig allt starkare under 1980- och 1990-talet.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->