Övergripande perspektiv möter ämnesundervisning
att använda
storylinemetoden i utbildning för hållbar utveckling och
naturorienterade ämnen
I studien redovisas elevers kunskapsutveckling rörande två grundläggande naturvetenskapliga fenomen, kolets och vattnets kretslopp, i ett storylinearbete. Avsikten med undersökningen har varit att prova storylinemetodens potential att främja naturvetenskapligt lärande samtidigt som övergripande perspektiv förmedlas i undervisningen. Studien utgår från en konflikt mellan gällande styrdokument, nationella resultat i naturvetenskapliga skolämnen, och ett uttalat önskemål om att skolan skall bedriva miljöundervisning enligt en viss miljöundervisningstradition, s.k. utbildning för hållbar utveckling. Tidigare forskning om storylinemetoden är begränsad, men har visat att övergripande perspektiv kan förmedlas genom undervisning med denna metod. Undersökningen genomfördes i ett längre undervisningsavsnitt med elva elever i årskurs 6. Datainsamlingen har skett med hjälp av enkät och intervju. Resultatet visar att kunskapen utvecklats hos majoriteten av eleverna. Effektiviteten i storylinemetoden diskuteras. Denna studie är ett steg i utvecklingen av undervisningsmetoder för hållbar utveckling.