Sök:

Avrinningsmodellerna MouseNAM och SWMMs förmåga att modellera ett snösmältningsförlopp i ett urbant avrinningsområde

Idag har vi helt annan syn på utbildning och arbete än tidigare, människan förväntas att vara aktiv inom utbildning, lärande och färdighetsutveckling under hela sitt liv. Individer utvecklar social kompetens i samvaro med andra människor, olika människor bidrar på olika sätt till omvandling av individens identitet. Mitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur vuxenutbildning bidrar till utveckling av individens sociala kompetens och förmågan till reflexivitet. Frågeställningar som besvarades är: · Hur gestaltar sig medvetenhet om social kompetens hos lärare och elever vid vuxenutbildningen? · Hur arbetar man med utveckling av social kompetens och förmågan till reflexivitet hos deltagare inom vuxenutbildningen? · Hur utvecklas individens identitet av deltagande i utbildningen? · På vilket sätt kan man förbättra vuxenutbildning, så att den i större omfattning medverkar till utveckling av social kompetens? För att besvara frågeställningar har jag använt mig av den kvalitativa metoden. Empirin är grundad på sammanlagt åtta intervjuer och tre observationer genomförda på en vuxenutbildning i Norrbotten. De teoretiska utgångspunkterna för arbetet handlar om: social kompetens, reflexivitet, identitet, emotionell och interpersonell intelligens och interaktion. Resultatet åskådliggör att deltagande i vuxenutbildning bidrar till utveckling av social kompetens på många olika sätt. Genom att delta i utbildning får elever möjlighet till att förkovra sig i konsten att konversera, arbeta i grupp, ta del av andras kunskaper och reflektera över sina egna. Eftersom det inom vuxenutbildningen möts människor med många olika nationaliteter, bakgrunder och erfarenheter från tidigare utbildningar så finns det många olika behov som ska tillgodoses. Grupparbete skapar möjlighet för deltagare att lära sig att ta del av andras lärdomar, ökar samarbetsförmågan och bidrar till bättre språkkunskaper. Utbildningen påverkar eleverna på ett positivt sätt genom att de får bekräftelse som stärker deras självförtroende och självkänsla. De olika sociala förmågorna är mycket användbara för att klara av att knyta och vidbehålla kontakter med andra människor. Utbildning medverkar också till omvandlande av identitet.

Författare

Gustaf Josefsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..