Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 38 av 445

Barnmorskors syn pÄ suturering av perineala skador efter vaginal förlossning

Att föda barn Àr ofta en stor, viktig, unik, och speciell hÀndelse i kvinnans liv som krÀver stöd av omgivningen. Perineala skador uppkommer i mer Àn 65 % av alla vaginala förlossningar. Perineala skador kan orsaka bÄde kort och lÄngsiktiga psykiska och fy-siska problem för nyblivande mammor. Barnmorskan har ett betydelsefullt ansvar för att kvinnor fÄr en sÄ positiv upplevelse av sin förlossning som möjligt. Det finns inte mycket tidigare forskning om barnmorskas syn pÄ suturering av perineala skador.

Det Àr klart det gÄr, men det Àr svÄrt

I Sverige har vi idag en skola för alla dÀr alla barn har rÀtt till en likvÀrdig utbildning. Enutbildning som ska anpassas efter varje barns förutsÀttningar oavsett funktionsförmÄga(Skolverket, 2011, s.7). I Àmnet idrott och hÀlsa innebÀr det att alla barn ska ha sammamöjlighet att utveckla allsidiga rörelseförmÄgor och ett intresse för att vara fysiskt aktiva ochvistas i naturen (ibid., s.51). Syftet med denna undersökning Àr att undersöka hur lÀrare, somkÀnner sig bekvÀma i att inkludera elever med fysiska funktionsnedsÀttningar i idrott ochhÀlsa, upplever att de arbetar kring inkluderingen av dessa elever. För att besvara syftet harkvalitativa samtalsintervjuer genomförts med tre högstadielÀrare i VÀstsverige.

En undersökning av en förkortad SAPERE-metods pÄverkan pÄ elevers smakkÀnslighet, produktacceptans och verbala förmÄga.

Sammanfattning:Den industriella livsmedelsproduktionens enformighet och nya livsstilar tenderar att begrÀnsa konsumenternas sensoriska erfarenheter. För att uppfostra barn till medvetna konsumenter, kvalitetsmedvetna matkÀnnare med breda referensramar tillÀmpas SAPERE-metoden i skolor under en lÀngre tid till exempel tvÄ terminer (7). Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilken effekt en förkortad SAPERE-metod har pÄ barnens kÀnslighet för grundsmakerna sött och syrlig, deras acceptans för Àppeljuice samt deras verbala förmÄga. I undersökningen anvÀndes ett kvantitativt, explanativt angreppssÀtt. I projektet deltog 14 elever, 10-11 Är gamla, frÄn Uppsala Enskilda Skola indelade i en kontrollgrupp och en SAPERE-grupp.

Romer och utbildning : En arena för sÀrskillnad, paradoxer och stigmatisering.

This thesis analyses how romanies look upon schooling and how they reflect upon the possibility of getting an education. Many inquiries relating to romanies have been published in Sweden but very few are based on fieldwork among romanies. The aim of this thesis is therefore to through fieldwork focus on how romanies themselves look upon their educational situation.The main questions for this study are: How is the image of romanies as a problem constructed in school? How are romanies separated from other students? How is the interplay between romanies and school representatives formed? How do romanies look upon the possibility of getting an education and does their perception differ from the usual official apprehension?An important conclusion concerns how social workers and teachers continuously categorize romanies as different. The group is constantly differentiated from other ethnic groups and is often the target of integration projects.

Viktiga faktorer att beakta vid införande av informationssystem

AnvÀndandet av intranÀttekniken ökar och blir allt mer framtrÀdande i dagens organisationer. Det öppnar upp nya möjligheter för organisationerna att förbÀttra sin verksamhet och dÄ framförallt den interna informations spridningen. För att fÄ ett intranÀt som fungerar fullt ut och som anvÀnds av samtliga inom organisationen, krÀver det anvÀndarmedverkan i utveckling och utformning av intranÀtet. I dag skall den enskilde anvÀndaren hÀmta information elektroniskt och anvÀndaren fÄr dÄ mer en roll som informationstagare Àn informations mottagare. Detta stÀller i sin tur krav pÄ organisationsledningen som bör se till att anvÀndarna fÄr den utbildning de behöver för att kunna hÀmta information.

Utvecklas och förstÀrks ett Typ A-beteende i yrkeslivet eller utvecklas det i ett tidigare skede före pÄbörjad yrkesutbildning ?

Denna studie syftade till att undersöka om Typ A-beteende utvecklades och förstÀrktes i yrkeslivet eller om det utvecklades i ett tidigare skede före personen hade pÄbörjat sin utbildning och bara hade vaga förestÀllningar om vad som skulle krÀvas i yrkesrollen. Typ A-beteende förkortat TAB karakteriseras av ett antal olika personlighetsdrag ett av de mer framtrÀdande Àr att personen Àr extremt tÀvlingsinriktad och högpresterande. Urvalsramen omfattade tre yrkeskategorier i VÀstra Götalands lÀn. Deltagarna frÄn de tre yrkeskategorierna var 21 polismÀn 14 lÀrare och 16 ingenjörer. Deltagarna fick genomföra ett av författaren egenkomponerat test för denna undersökning.

Ungdomar och arbetslöshet : Olika faktorers pÄverkan pÄ val av copingstrategi

Arbetslöshet pÄverkar mÀnniskor pÄ olika sÀtt. Olika sÀtt finns för att bemÀstra sin situation som arbetslös. De vanligaste bemÀstringsstrategierna Àr problemfokuserad och emotionsinriktad coping. Tidigare forskning har fokuserat mycket pÄ hÀlsan i förhÄllande till copingstrategier hos arbetslösa personer, men inte mÄnga har fokuserat enskilt pÄ vilka faktorer som gör att en person vÀljer en speciell copingstrategi. Syftet med denna studie var att se huruvida faktorer som kön, Älder, utbildning, socialt stöd och levnadsförhÄllande predicerade val av problemfokuserad samt emotionsinriktad coping.

?Jag tror att vi blir bÀttre pÄ skrivning.? Genrepedagogik och Utbildning i svenska för invandrare

Specialarbete, 15 hp Svenska som andrasprÄk, fördjupningskurs SSA 133VT 2012Handledare: Tore Otterup.

LÀrarengagemanget och kompetensens betydelse för barns lÀrande kring naturvetenskap i förskolan. Hinder eller möjligheter?

Syftet med undersökningen har varit att bringa klarhet i om och hur pedagogerna i förskolan arbetar med naturvetenskap och om de anser sig ha tillrĂ€ckliga kunskaper inom omrĂ„det. Forskning pekar pĂ„ att det finns vissa brister i pedagogernas Ă€mneskunskap kring naturvetenskap. För att fĂ„ en sĂ„ stor spridning som möjligt av uppfattningar har jag anvĂ€nt mig av en enkĂ€tundersökning. Åtta slumpmĂ€ssigt utvalda förskolor ingĂ„r i studien. Alla pedagoger som svarat önskar mer utbildning i det naturvetenskapliga Ă€mnet och endast ett fĂ„tal tycker de har tillrĂ€cklig kunskap.

Att plugga eller inte plugga Àr frÄgan: En kvantitativ studie om ungdomars instÀllning till högre studier

Kvinnor har sedan lÀnge tillbaka presterat bÀttre Àn mÀn genom hela deras skolgÄng. Fler kvinnor Àn mÀn börjar lÀsa pÄ högskola/universitet och fler kvinnor avlÀgger examen. Denna studie Àr ett bidrag till tidigare forskning inom omrÄdet genom att enbart studera Norrbottens lÀn, som delvis har en annan struktur Àn andra lÀn, samt studiet av relationen mellan social klass, genus, geografiskt omrÄde och attityder till högre utbildning. Syftet med studien Àr att undersöka vilken instÀllning ungdomar (15-19 Är) i Norrbottens lÀn har till högre studier och deras planer för att fortsÀtta studera efter gymnasiet. Studien avser att undersöka, ur ett genusperspektiv, om ungdomar i Norrbotten pÄverkas av deras sociala bakgrund och geografiska omrÄde, i deras val av högre utbildning efter avslutade gymnasiestudier.

Internationellt tvingande regler - ett stort frÄgetecken i svensk arbetsrÀtt

I ett samhÀlle med ökad globalisering blir regler angÄende den internationella privat- och processrÀtten allt viktigare. Denna uppsats behandlar lagvalsregler, vilka gÄr att finna i Romkonventionen. Romkonventionens huvudregel Àr lagvalsfrihet. Det finns dock bestÀmmelser i konventionen som inskrÀnker denna möjlighet. Artikel 7 rörande internationellt tvingande regler Àr ett exempel pÄ detta och Àr Àven uppsatsens huvudÀmne.

Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med evidensbaserad omvÄrdnad: en litteraturstudie

Med sjukvÄrdens vÀxande krav och krympande resurser blir det allt viktigare att stÀlla krav pÄ vetenskaplig tillförlitlighet nÀr det argumenteras för eller emot olika omvÄrdnadshandlingar. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med evidensbaserad omvÄrdnad genom följande specifika frÄgestÀllningar: Vilka möjligheter ser sjuksköterskor att arbeta med evidensbaserad omvÄrdnad? och Vilka hinder finns för att implementera evidens i praktisk omvÄrdad? Tio vetenskapliga artiklar analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i tre kategorier under vardera frÄgestÀllning: be- tydelsen av utbildning och information för sjuksköterskor, betydelsen av stöd frÄn ledning och kollegor, implementering av evidens kan leda till ökad vÄrdkvalitén, samt brist pÄ resurser, brist pÄ utbildning och brist pÄ stöd. I resultatet framkom att det fanns behov av en arbetsmiljö som prioriterar forskning inom den kliniska verksamheten samt sÀkrar de resursbehov som presenterats.

En studie om elevers förvÀntningar pÄ APU-inriktningen pÄ OmvÄrdnadsprogrammet "Det var ingen som sa att vi skulle vara bland gamla"

Syftet med arbetet Àr att undersöka om eleverna nÀr de började Ärskurs 1 hade en tydlig förvÀntning om inriktningen pÄ sin arbetsplatsförlagda utbildning, APU, om de tÀnkte att de kunde vÀlja APU mer fritt och om de övervÀgt att avbryta sina studier pÄ grund av missnöje med inriktningen. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning kring APU och OmvÄrdnadsprogrammet (OP). Med hjÀlp av enkÀtundersökning tillfrÄgades 32 elever pÄ OP. EnkÀten bestÄr av strukturerade frÄgor med ett flertal öppna frÄgor. Resultatet visar att mindre Àn hÀlften av eleverna hade en tydlig förvÀntning pÄ vilken inriktning de skulle vilja göra APU inom.

Inte utan min assistent : Elever i behov av sÀrskilt stöds rÀttigheter till likvÀrdig utbildning

Detta examensarbete syftar till att belysa hur likheter och skillnader i synen pÄ arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd Àr hos: vÄrdnadshavare, assistenter, fritidspedagoger, lÀrare, pecialpedagoger, rektorer, barn- och utbildningschefer och de politiskt ansvariga i tvÄ olika stora kommuner, (6 500/80 000 invÄnare) ser pÄ arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd. Examensarbetet handlar sÀrskilt om elevernas möjligheter till det som stÄr skrivet i Lgr 11 under rubriken: VÀrdegrund och uppdrag att: ?[?] utbildningen inom varje skolform och inom fritidshemmet ska vara likvÀrdig, oavsett var i landet den anordnas? (skolverket 2012:8). I skolverkets AllmÀnna rÄd och kommentarer kvalitet i fritidshem skriver skolverket: Enligt lÀroplanen skall hÀnsyn tas till barns olika förutsÀttningar och behov. Vid resursfördelning Àrdet viktigt att hÀnsyn tas till faktorer som omrÄdets sociala karaktÀr, barnens Älder, kön,personalens kompetens, lokaler och utemiljöns utformning, antal barn med annat modersmÄl Ànsvenska, antal barn i behov av sÀrskilt stöd samt barngruppens storlek.(Skolverket 2007) LitteraturgenomgÄngen med dess bilagor kan anvÀndas som ett material för att lÀsaren ska kunna sÀtta sig in i vad de olika diagnoserna innebÀr och hur diagnostisering genomförs.

InformationssÀkerhet inom kommuners administrativa verksamhet

InformationssÀkerhet handlar om att skydda viktig information oavsett format för att garantera dess konfidentialitet, integritet och tillgÀnglighet. Syftet med studien Àr att undersöka hur informationssÀkerhet hanteras av kommuner, med fokus pÄ den administrativa verksamheten. Metoden som anvÀnds Àr en kvalitativ studie baserad pÄ intervjuer som har genomförts i ett urval av Skaraborgs kommuner. Resultaten visar att kommunerna har ett tillrÀckligt skydd för flera omrÄden men ocksÄ att det finns omrÄden med brister frÀmst relaterade till rutiner, efterlevnad och utbildning dÀr kommunerna med fördel kan arbeta efter tillgÀngliga standarder. Som en del av arbetet presenteras Àven ett antal förbÀttringsförslag bland annat relaterade till utbildning av anvÀndare och ansvariga, som kan anvÀndas av kommunerna.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->