Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 10 av 445

Utbildning för hÄllbar utveckling frÄn ett lÀrarperspektiv i Ärskurs 4-6 : En studie om lÀrares medvetenhet, förestÀllningar och utbildning inom utbildning för hÄllbar utveckling i Sverige och USA.

The primary purpose of this degree project was to investigate teachers conceptions about education for sustainable development and their education within the area. Teachers from Sweden and California have taken part and one of the aims with this study was to look if any differences could be found depending on what country the teachers came from. Therefore, this study has used a qualitative approach where conception maps and interviews have been used to get a result. Furthermore, the result showed that none of the differences that was found can be linked to the participants home country. The study also showed that several of different teaching traditions and educations philosophies was represented.

Patient- och nÀrstÄendeutbildning inom strokevÄrd : En litteraturstudie

SAMMANFATTNINGInledning:Att drabbas av stroke kan upplevas som en fruktansvÀrd och pÄfrestande hÀndelse, bÄde för patient och nÀrstÄende. Det Àr hÀlso- och sjukvÄrdens ansvar att utbilda patienter och nÀrstÄende genom individuellt anpassad information, pÄ ett lyhört, empatiskt och respektfullt sÀtt. Information och handledning av sjuksköterskan ses dÀrför som mycket viktigt för patient och nÀrstÄende sÄ att de fÄr kontroll över den nya situationen de befinner sig i.Syfte: Att sammanstÀlla aktuella vetenskapliga artiklar om vilka utbildningar som finns inom strokevÄrd samt hur patienter och nÀrstÄende upplever och pÄverkas av dessa.Metod: En litteraturstudie bestÄende av totalt 16 kvantitativa respektive kvalitativa vetenskapliga artiklar. Databaser som anvÀndes Àr PubMed och CINAHL.Resultat: Studiens resultat visar pÄ att det finns olika metoder för utbildning av patient och nÀrstÄende bland annat grupputbildning och individuell utbildning med bÄde skriftligt och muntligt innehÄll. Patienter och nÀrstÄende upplever information och utbildning som nÄgot viktigt.

OmvÄrdnadsprogrammet i den Nya gymnasieskolan - utifrÄn en studie om elevers framtidsplaner

Jag har i detta arbete gjort en studie om vad de elever som gÄr OmvÄrdnadsprogrammet vill göra efter sin utbildning. Detta har jag relaterat till den förstÄende gymnasiereformen, Gy 2011 och de förÀndringar denna kommer att innebÀra. Jag har gjort en enkÀtundersökning i Ärskurs tre pÄ OmvÄrdnadsprogrammet för att ta reda pÄ vad eleverna egentligen vill göra efter sin utbildning. Det visade sig i min undersökning att 81 % av eleverna troligtvis kommer att studera vidare direkt efter gymnasiet eller senare. 34 % av eleverna kommer att arbeta som undersköterskor direkt efter sin utbildning.

Civil law vs. common law : en studie av det svenska rÀttssystemet genom en analys av domarens roll inom civilprocessen under 2000-talet

Det finns idag en mÀngd forskning som visar hur eleven pÄverkas av familj och hemförhÄllanden dÄ eleven gör sitt utbildningsval inför framtiden. BÄde intervjustudier och enkÀtstudier har pÄvisat hur elever, mer eller mindre medvetet, gör sina val med utgÄngspunkt i de sociala förutsÀttningar som eleven har i och med sin uppvÀxtmiljö. Att det ser ut pÄ det hÀr viset kan leda till att skola och utbildning Àr med och reproducerar ojÀmlikhet samt att upp-rÀtthÄlla klasskillnader i samhÀllet. För att skola och utbildning ska ha möjlighet till att skapa och möjliggöra lika förutsÀttningar för alla elever, mÄste bakomliggande faktorer gÀllande elevens gymnasieval synliggöras och problematiseras. I föreliggande studie har det gjorts tio intervjuer med elever i Ärskurs nio, dÀr de tillsammans med en av sina förÀldrar samtalar kring frÄgor om kunskap, utbildning och gymnasieval.

Resultat- och organisationsförÀndringar i samband med införandet av IFRS 3 : - En fallstudie av tvÄ börsnoterade bolag

Det hÀr examensarbetet syftar till att undersöka hur personlighet och utbildning samspelar för att bilda lÀrarrollen. LÀrarroll och personlighet har mÄnga beröringspunkter med varandra och Àr dÀrmed tillsammans med utbildning ett intressant undersökningsomrÄde. De olika perspektiv som lyfts fram i undersökningen ger en fylligare bild av den komplexa lÀrarrollen och gör det lÀttare att tolka vilka attribut som behövs för lÀraryrket. Likaledes Àr personligheten svÄrgreppbar, och det hÀr arbetet gör ett nedslag i nÄgra aspekter av personligheten och dess roll i det pedagogiska rummet.Materialet bestÄr av tio kvalitativa intervjuer med lÀrare inom skola och förskola. Respondenterna fick frÄgor om sin bakgrund innan de pÄbörjat sin lÀrarutbildning.

VÀrdet av kompetensutveckling : En mÀtning av SATS GETIN-utbildning med fokus pÄ reaktioner, kunskapsintag och överförda kompetenser

Kompetensutveckling anvÀnds mer och mer av företag i dagens samhÀlle. Det Àr dock fortfarande relativt ovanligt med utvÀrderingar av utbildningar. SATS Àr ett exempel pÄ ett företag som arbetar med utbildning men inte har haft resurser/kunskap att göra uppföljningar pÄ sin kompetensutveckling. Denna magisteruppsats kommer studera SATS GETIN-utbildning. Utbildningen skall genomföras av alla anstÀllda pÄ SATS och syftar till att introducera personalen till SATS vÀrderingar, arbetsrutiner, historia med mera.

Behandlares upplevelser av sjÀlvmordsförebyggande arbete och utbildningen "Suicidprevention - teori och praktik"

Studien avsÄg att ge en bild av hur det Àr för kursdeltagare i ?Suicidprevention - teori och praktik?, och deras arbetskollegor att jobba med sjÀlvmordsnÀra patienter samt hur en utbildning i suicidprevention pÄverkade detta arbete. Datainsamlingen skedde genom att Ätta personer, fyra som gick utbildningen ?Suicidprevention teori och praktik?, och fyra som var arbetskollegor till dessa, intervjuades tvÄ gÄnger. Materialet analyserades genom induktiv tematisk analys.

"Man Àr vÀl aldrig riktigt fullÀrd" : specialidrottslÀrares utbildning och kunskaper

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr uppsatsen var att ta reda pÄ vilken utbildning de lÀrare som arbetar med Àmnet specialidrott har samt om de upplever att de saknar kunskap inom vissa omrÄden. Vilken utbildning har de lÀrare som arbetar med Àmnet specialidrott? Har lÀrarna sjÀlva varit aktiva inom den idrott de undervisar i? PÄ vilken nivÄ i sÄ fall? Upplever lÀrarna att de kan undervisa i hela det centrala innehÄllet utifrÄn den utbildning de har? Eller Àr det nÄgonting som de vill ha mer kunskap/utbildning inom? Hur gör de lÀrare/trÀnare som saknar formell lÀrarutbildning med betygssÀttningen?Metod44 enkÀter delades ut till elva skolor runt om i StockholmsomrÄdet. TvÄ "riktat öppna" intervjuer genomfördes. 8 kvinnor och 36 mÀn deltog,  alla arbetar pÄ ett RIG eller NIU med nÄgon eller nÄgra av specialidrotts sju kurser.

Erfarenheter av IFRS i Sverige

Sammanfattning Uppsatsens titel: Erfarenheter av IFRS i Sverige ? vad innebĂ€r IFRS för företagen? Seminariedatum: 2007-06-07 Ämne/Kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poĂ€ng Författare: Afrodita D. Coku, Samet Elezi, Sebastian KlarĂ„s Handledare: Carl-Michael Unger, Erling Green Fem nyckelord: Utbildning, Organisering, IFRS, Koncern, RevisionsbyrĂ„ Syfte: Uppsatsens syfte Ă€r att beskriva och analysera ett antal företags och revisionsbyrĂ„ers erfarenheter av IFRS. Metod: Undersökningen har genomförts enligt den kvalitativa metoden genom sĂ„vĂ€l personliga intervjuer som utskickande av frĂ„geformulĂ€r. Referensram: VĂ„r referensram bestĂ„r av att beskriva vilka erfarenheter svenska företag och revisionsbyrĂ„er har av IFRS, samt vilken organisering och utbildning har krĂ€vts att implementera IFRS.

KompetensförÀndring i Motiverande Samtal : en studie av Alkohollinjens telefonrÄdgivare under utbildning

FörÀndring i kompetens och samband mellan olika skattningsinstrument bedömdes hos blivande telefonrÄdgivare under en lÀngre utbildning i Motiverande Samtal (MI). Fjorton personer med blandad bakgrund och erfarenhet inom hÀlso- och sjukvÄrd utbildades för att arbeta pÄ Alkohollinjen. De blivande rÄdgivarna erhöll sammanlagt Ätta dagars MI-utbildning fördelade över nio mÄnader. Olika skattningar gjordes för att följa rÄdgivarnas MI-kompetens. Fem samtal med fiktiva klienter (skÄdespelare) spelades in under utbildningens gÄng och kodades av oberoende kodare med Motivational Interviewing Treatment Integrity code (MITI).

"Jag mÄste kÀmpa..." : Elevers perspektiv pÄ gymnasieskolans individuella program

 Syftet med studien Àr att undersöka nÄgra elevers uppfattning av sin studiegÄng pÄ det individuella programmet (IV). Samt belysa i vilken utstrÀckning utbildningen individanpassas. En kvalitativ forskningsmetod anvÀndes. Sju elever intervjuades som gÄr sitt första Är pÄ det individuella programmet. Undersökningen belyser hur eleverna trivs pÄ IV och vad de tycker om sin utbildning.

Genusskillnader i Ghana

Det finns fyra huvudsakliga orsaker till genusskillnader. Jag har valt att frÀmst undersöka hur dessa pÄverkar utbildning, hÀlsa och arbetskraft i Ghana. Genom att samla statistik över dessa tre indikatorer för bÄde mÀn och kvinnor vid olika Ärtal har jag gjort observationer..

HÄllbart företagande : miljöanpassning och avfallshantering hos smÄföretag i Sandvikens kommun

Syftet med min underso?kning var att studera studenters och la?rares uppfattningar av den flexibla utbildningen. Detta har la?nge varit ett intresseomra?de fo?r mig. Eftersom jag har erfarenheter av flexibel utbildning sa? underla?ttade det fo?r mitt arbetssa?tt genom uppsatsen.Fo?r att fo?rsta? grunden till flexibel utbildning behandlades distansutbildningens historia i bakgrundskapitlet och da?r kno?t an till hur informations- och kommunikationsteknologi kan anva?ndas i va?r tid fo?r att sto?dja denna form av utbildning.Detta genomfo?rdes med den fenomenografiska ansatsen som forskningsmetod.

Utbildning och ekonomisk tillvÀxt : Betydelsen av arbetskraftens utbildningsnivÄ och Älder i OECD-lÀnder

Uppsatsen syfte Àr att undersöka betydelsen av arbetskraftens utbildningsnivÄ och Älder pÄ ekonomisk tillvÀxt för 34 OECD-lÀnder mellan Är 1990 ? 2010. Sambandet studeras i en regressionsanalys pÄ ett paneldataset med data frÄn kÀllorna Worldbank och ekonomerna Robert Barro och Jong-Wha Lee. För att beskriva utbildningsnivÄ och Älders korrelation med ekonomisk tillvÀxt anvÀnds en modell skapad av Lutz et al.(2008). Ekonomisk tillvÀxt förvÀntas pÄverkas i direkta effekter pÄ arbetskraftens produktivitet och indirekta effekter av ett lands förmÄga att ta till sig teknologisk utveckling.

En polisutbildning för framtiden?

Syftet med uppsatsen Àr att utreda hur polisutbildningen kan förÀndras sÄ att de studerande blir bÀttre förberedda pÄ den allt mer vÄldsamma verklighet de möter efter sin utbildning. I uppsatsen redovisas djupintervjuer som gjorts med en Àmnesansvarig vid polishögskolan i Sörentorp samt en aspiranthandledare och en polisaspirant vid Citypolisen i Stockholm. Uppsatsen belyser ocksÄ hur den svenska kriminaliteten ser ut idag. En slutsats av uppsatsen Àr att det skulle vara bra om de polisstuderande fick en större inblick i hur samhÀllet ser ut idag med fokus pÄ olika grupper i samhÀllet. Detta skulle bli möjligt om utbildningen förlÀngs till en tre-Ärig utbildning..

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->