Sök:

Sökresultat:

780 Uppsatser om Farligt gods - transporter - Sida 46 av 52

Godsdistribution i centrala Göteborg ? Näringsidkares attityder till alternativa lösningar på godsmottagning

Trafikkontoret i Göteborg har som vision att uppnå effektiv, säker och hållbar rörlighet. En viktig del i detta arbete handlar således om att förstärka Göteborgs attraktionskraft genom att skapa en stadskärna som återspeglar denna vision. I syfte att uppnå en hållbar stadsmiljö samt skapa en trygg, säker och attraktiv stadskärna undersöker just nu Trafikkontoret möjligheterna med att effektivisera den godsdistribution som äger rum inom ett geografiskt begränsat område i Göteborg. Tanken är att korta ner det tidsfönster, inom vilket det är acceptabelt att leverera gods från kl 08.00 - 11.00 till kl 08.00 - 10.00. Denna förändring innebär att många av de berörda näringsidkarna tvingas till mer eller mindre kostsamma förändringar och anpassningar.

Kilometerskatt för tunga fordon : Skapande av en transportmodell för efterlevnadskontroll

Arenaprojektet startades som följd av EU-direktiv och svenska myndigheters påtryckningar att införa kilometerskatt för tunga fordon i Sverige, vilket är tänkt ersätta dagens tidsbaserade vägavgiftssystem. En grundtanke med ett införande är att en stor andel transporter sker på väg och av utlandsregistrerade fordon, det är då mer rättvist och samhällsekonomiskt att de som använder vägarna också betalar för det. Idag finns kilometerskattesystem i drift i Tyskland, Schweiz, Österrike och Tjeckien. Kilometerskatten differentieras bland annat efter antal axlar, miljöklass eller vikt och är mellan 0,12-0,67 EUR/kilometer. Förslag till ett svenskt kilometerskattesystem har arbetats fram av SWECO VBB, genom Arenaprojektet, och inkluderar fyra aktörer Användare, vgiftsförmedlare, Avgiftsupptagare och Blåljusenhet.

Hur resonerar mejeriföretag när deras CSR-policy ej är i linje med intressenternas efterfrågan? : En komparativ fallstudie

Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) kan definieras på olika sätt men brukar ofta delas in i tre områden: det ekonomiska, sociala och miljömässiga ansvarstagandet. En bransch där miljöfrågan anses vara särskilt relevant är inom förpackningsbranschen. Mjölkförpackningar är ett exempel på förpackningar som används i många svenska hushåll. I Sverige har mjölkförpackningarna tidigare bestått av kartong med en tunn plasthinna på insidan men idag inkluderar de ofta en skruvkork i plast. Detta leder till en större miljöpåverkan då plasten i dessa skruvkorkar utvinns ur fossila råvaror.

Förbättring av godsmottagares leveranssituation i urbana köpcentra - En undersökning av ett av Nordens största köpcentra, Nordstan

SammanfattningUttrycket urbana köpcentra vittnar om två saker: en central lokalisering och en koncentration avaktörer på liten yta. Det är för butiker och kontor en attraktiv kombination att vara belägen närastora kundmassor samt att erhålla skalfördelar genom att lokalisera sig under ett och samma tak.Dessa två faktorer medför ett stort handelstryck på urbana köpcentra vilket i sin tur gör atttillgången till infrastruktur för transporter begränsas.Områden i anknytning till urbana köpcentra är ofta mer komprimerade än de för friståendebutiker och kontor. Detta kombinerat med högre handelskoncentration innebär stora svårigheterdär externa effekter så som trängsel, olyckor, miljöpåverkan och buller är problem som urbanaköpcentra ständigt brottas med.Nordstan i centrala Göteborg är ett av Nordens största affärscentrum. Dess urbana positionkomplicerar varuleveranser, då konsumenternas efterfrågan tvingar stora försäljningsvolymer atttransporteras i en tätt trafikerad miljö där både rumsliga- och tidsmässiga trängselmomentföreligger. Problematiken försvåras än mer av en dynamisk omgivning som präglas avefterfrågevariationer och infrastrukturella förändringar.Denna uppsats ämnar undersöka möjliga förbättringars potential och genomförbarhet förgodsmottagares leveranssituation i urbana köpcentra.

Kaffesump som substrat i biogasanläggningar eller som bränsle i fjärrvärmeverk : en studie av effekter på växthusgasutsläpp och kostnader

Each year, the coffee machines at Ericsson in Kista produce around 100 tons of ground coffee waste.The companies Coor Service Management, Löfbergs Lila and Selecta are all responsible for differentstages in the logistical chain in delivering coffee and, together with Ericsson, they want to increasetheir environmental benefit. The plan is to produce biogas through anaerobic digestion instead ofincinerating the coffee waste in a heating plant. The results are to be presented as different businesscases in which different biogas plants are compared with the reference case (heating plant),comparing costs and environmental impacts.There are two major environmental benefits from producing biogas; reduced carbon dioxideemissions from when fossile fule is replaced by carbon neutral biogas, and reduced emissions fromreturning digestate from the bio reactor to farmland instead of using industrial fertelizer.In order to determine the biogas potential in coffee waste, a couple of properties had to bedetermined in a laboratory. Properties such as the dry substance content, heating value, moisturecontent and ash content. The results show that 100 tons coffee waste could produce around 16 500Nm3 biogas which would contain 163 MWh.The biogas reactor and upgrade plant both need energy gas to function and uses around 14 MWh ofthe produced gas.

Hållbar transportpolitik? En studie av transportpolitiska riksdagsmotioner, med fokus på miljömässig hållbarhet

Den här uppsatsen syftar till att undersöka utvecklingen i vad som lyfts fram och drivs i svenska transportpolitiska riksdagsmotioner, med fokus på miljö. För att ta reda på detta genomförs en longitudinell studie där transportslag, miljöargument och åtgärder studeras för tre tidpunkter; år 1991, 2001 och 2011. Det slutliga urvalet som studien kom att grundas på var 624 fristående motioner. Bearbetning av dessa genomfördes med hjälp av en klassificeringsmall, utformad med teorin som grund. Studien har både kvantitativa och kvalitativa inslag, men det är den senare som varit övervägande då textanalys har utförts.I teorin uppmärksammas flera transportrelaterade miljöproblem, men utsläpp och i synnerhet utsläpp av koldioxid får stort fokus.

27 sätt att mäta hållbar samhällsbyggnad: En fallstudie gjord vid Peab division Väst för hållbart samhällsbyggande

Detta examensarbete har utförts på Peab division Väst, en del av Peab-koncernen som är ett av Sveriges största byggföretag. Studien syftar till att ur ett byggföretags perspektiv identifiera vilka områden som bör mätas med hjälp av indikatorer för att bli en hållbar samhällsbyggare.Hållbar utveckling är ett begrepp och förhållningssätt som ständigt växer och anpassas mot olika branscher. Tankesättet är dock det samma oavsett bransch, att uppfylla dagens krav och behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov. Peab har fram till idag inte haft en tydlig strategi för hur företaget ska arbeta mot en hållbar utveckling, men i och med den nya visionen som togs fram hösten 2010 är tanken att företaget ska hitta ett arbetssätt att förhålla sig till. I samband med visionen framställdes en definition som bygger på begreppet hållbar utveckling och innehåller riktlinjer för en hållbar samhällsbyggare.Peab vill uppnå en hållbar produktion, där kan varje färdigt byggprojekt ses som en slutprodukt.

Kalkyleringsmodell för val av förpackningsställe vid Volvo
Personvagnar AB i Göteborg

Denna rapport beskriver ett examensarbete utfört på Volvo Personvagnar i Göteborg. Examensarbetet är avslutningen på civilingenjörsprogrammet i Industriell Ekonomi vid Luleå tekniska universitet. Volvo Cars Customer Service, hädanefter refererat till VCCS, är en enhet inom Volvo Personvagnar. VCCS ansvarar för eftermarknaden, med distribution av reservdelar och tillbehör. Varje artikel som levereras från VCCS ska vara förpackad i Volvos originalemballage enligt en given förpackningsinstruktion.

Lövgångens historia och framtid : en studie av Skabersjös och Varms Gunnarstorps lövgångar

Lövgången var ett vanligt element i trädgården under renässansen, och den var mer använd här i Sverige än i övriga Europa. Lövgången blev troligtvis mer använd i Sverige på grund av att det kallare klimatet inte kunnat erbjuda samma blomsterprakt året om vilket gjorde att man istället arbetade med mer stabila element. Några utav dessa lövgångar finns bevarade än idag och är nu mer än 250 år gamla. Två av dessa finns på Vrams Gunnarstorps och Skabersjös gods i Skåne. Lövgångarna på Vrams Gunnarstorp och Skabersjö har kommit att bli två värdefulla element i den Svenska trädgårdskonstens historia, och man är angelägen om att bevara dem länge det går.

Distributionsstrategier som konkurrensmedel

Stora som små företag kan idag vara med och konkurrera om kunder på den globala marknaden. För att överbrygga den geografiska problematiken med stora avstånd mellan kunder och aktörer inom värdekedjan, har dagens utvecklade transporter och tillika transportnät haft en enorm betydelse. Produkter kan idag med relativt små ekonomiska medel förflyttas för att skapa ett större ekonomiskt värde på ett långt avstånd ifrån det säljande företaget.Olika produkter har dock olika krav beträffande leveransservice och leveranssäkerhet. Många produkter kan transporteras och distribueras under en längre tid och för en lägre kostnad, medan andra kräver att transport och förflyttning löses omedelbart. De långa avstånden på den globala marknaden gör det extra svårt för företag vilka säljer och distribuerar tidskänsliga produkter, men även för exempelvis produkter utvecklade för akut vårdassistans.

Klassificeringssystem för hållbar stadsutveckling

Urbaniseringen ökar samtidigt som det sker en omfattande klimatförändring i världen. Städerna står för bland annat 70 procent av de globala koldioxidutsläppen och två tredjedelar av världens energianvändning. Hälften av världens befolkning bor i städer. På grund av detta är det nödvändigt att städerna är hållbara. Därför finns det olika klassificeringssystem för stadsdelar som underlättar att skapa en hållbar stad.

Miljöanpassad sträckning för Norrbotniabanan genom Skellefteå

Norrbotniabanan skall bidra till en regionförstoring, näringslivsutveckling, samverkan mellan bebyggelseutveckling och transportstruktur. Dessutom skall Norrbotniabanan främja en god miljö och långsiktig hållbarhet. Genom att åstadkomma en miljöanpassad järnväg arbetar Banverket för att bidra till en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Examensarbetets syfte var att utreda förutsättningarna för en miljöanpassad utformning av Norrbotniabanan genom Skellefteå centrum. Arbetet har tagit hänsyn och avgränsats till aspekterna säkerhet, buller, vibrationer, barriärverkan och estetisk utformning.

Utformning av packningsområde på GE Healthcare: med fokus
på ergonomi

Detta examensarbete är det avslutande momentet på civilingenjörsprogrammet Ergonomisk design och produktion. Arbetet har utförts på GE Healthcare i Umeå, där uppgiften var att se över arbetsmiljön på företagets packningsområde för att kunna kartlägga eventuella problem och ta fram ett optimalt förslag på hur området ska se ut. Målet med projektet var att skapa en bra arbetsmiljö vid packning, där fokus ligger på god ergonomi och säkerhet. Någon hänsyn till ekonomiska kostnader togs inte under projektets gång. GE Healthcare är en världsledande bioteknikleverantör med kunder inom sjukvården, biotekniksektorn, läkemedelsindustrin och forskarvärlden.

Osynliga gränser i det urbana rummet : En fallstudie över de två barriosen Poble Sec och El Raval i Barcelona

Uppsatsen behandlar ett urbant gränsområde i Barcelona. Studien syftar till att visa att det även i det urbana rummet finns gränser. Gränser som inte är tydligt utstakade, men skapade i tidsrummet och formade av olika processer som lett fram till dagens situation. De utvalda områdena för studien är barriosen Poble Sec och El Raval i stadens distrikt Sants Montjuïc respektive Ciutat Vella. De båda barriosen/kvarteren angränsar till varandra, men skiljs ändå åt av den stora avenyn Paral?lel.

Bangårdområdet : Sundsvalls nya stadsdel

Det pågår ständigt förändringar i samhällsstrukturen som får effekter på många olika nivåer. Det har skett en övergång från jordbrukssamhälle till industrisamhälle och till kunskapssamhälle. Industriarbetarnas andel av befolkningen minskar till förmån för kunskaps- och servicebaserad verksamhet. Parallellt med denna utveckling har industrin lämnat efter sig stora landsarealer som är välförsedd med infrastruktur. På många platser runt om är det idag vanligt att mark i staden blir tillgänglig på grund av industrins strukturomvandlingar.

<- Föregående sida 46 Nästa sida ->