
Sökresultat:
780 Uppsatser om Farligt gods - transporter - Sida 31 av 52
Rapid Exchange Solution (RES) : En mekanisk omlastningslösning för horisontell överföring av containrar mellan olika transportmedel
Detta examensarbete genomfördes våren 2013 på Karlstads universitet där TD Rail & Industry i Västerås stod som uppdragsgivare. Projektet innefattade att kartlägga nuvarande omlastningslösningar av enhetslaster mellan järnvägstransporter och vägtransporter, och utarbeta en konceptuell omlastningslösning med fokus på att öka järnvägstransporternas flexibilitet gentemot vägtransporterna. Där vikten lades på att utarbeta ett välarbetat helhetskoncept.Projektet genomfördes med designprocessen som grund och innehöll bland annat momenten; förstudie, kravspecificering, idégenerering, konceptval m.m.Resultatet blev en vidareutveckling av det redan befintliga systemet CCT som bygger på horisontell överföringsteknik och möjliggör därför omlastning av enhetslaster direkt under kontaktledning. Skillnaden mellan RES och CCT är att man tagit bort ombyggnationen av tågvagn och lastbilschassi, som var en av CCTs stora svagheter, genom två hydrauliska ?teknikplattor?.
När det ofarliga blir farligt : En enkätstudie om hur frekvent matöverkänslighet är bland människor i åldern 18-28 år i Sverige
Bakgrund: Att definiera matöverkänslighet är ännu idag inte fastställt, det råder delade meningar om denna definition. Författarna har valt att inrikta sig på matöverkänslighet som definieras matallergi och matintolerans. Flera av matallergierna kan utlösa en allergisk chock, denna typ av chock som även kallas anafylaktisk chock kan vara livshotande om inte behandling sätts in direkt. Idag lider var tredje person i Sverige av någon typ av allergi, vanligt förekommande matöverkänsligheter är komjölksallergi, laktosintolerans, äggallergi och nötallergi.Syfte: Syftet är att undersöka hur många människor i åldern 18-28 år som lider utav matöverkänslighet och om allergimedicin bärs med dagligen.Metod: En empirisk enkätstudie låg till grund för studiens resultat. Författarna valde att göra en kvantitativ studie för att kunna samla in data systematiskt och sedan sammanfatta dessa i statistisk form.
Effektivisering av interna transportflöden och layoutupplägg
vid Ruukki Production Virsbo
Ruukki Sverige AB i Virsbo är en tillverkningsenhet i ruukkikoncernen avsedd för tillverkning av stålrör i olika former. Anläggningen är tillbyggd i olika etapper vilket även gäller maskinparken som har ändrats efter behov och placerats ut efter var det finns utrymme. Visserligen har transportmöjligheterna iakttagits vid utplaceringen men någon total genomgång av de interna transporterna har aldrig genomförts liksom inte heller någon undersökning om hur väl maskinplaceringen stämmer överens med transportflödena. Detta har medfört att företaget är medvetet om att den nuvarande layouten kan ha brister ifråga om maskinplaceringen och den interna transporthanteringen vilket är anledningen till att denna rapport har tillkommit. Rapporten syftar till att undersöka de interna materialflödena vid Ruukki i Virsbo samt ge förslag på layout- och maskinförändringar som kan sänka kostnaden för den interna transporthanteringen.
Inventering och hantering av tjärhaltiga vägbeläggningar:
Norrbottens län
Detta examensarbete behandlar förekomsten av stenkolstjära i våra svenska vägar. Arbetet består av två olika delar. Den första delen är en inventering av de vägar i Norrbottens län där Vägverket Region Norr är väghållare för att se i vilken utsträckning det kan förekomma stenkolstjära i vägarna. Den andra delen, fördjupningsdelen, behandlar vad Vägverket har för möjligheter att i framtiden hantera och deponera tjärhaltiga beläggningar. Syftet med examensarbetet är att dels inventera beläggningsliggare för Norrbottens län, samt genomföra provtagning av vissa utvalda vägar, och sammanställa en rapport som redovisar vägnummer över vägarna med tjärhaltigt beläggningsmaterial.
Energianalys av gravstenstillverkning
Arbetet är en energianalys av gravstenstillverkning där energiförbrukningen för hela livscykeln redovisas. Analysen gäller en så kallad funktionell enhet som består av gravsten och sockel av vångagranit som levereras till en kyrkogård i Malmö. Ett svenskt stenhuggeri har hjälpt till med att ta fram data för de olika tillverkningsmomenten. Förutom uppgifter om själva tillverkningen har även kompletterande uppgifter inhämtats som gäller till exempel transporter och inköpt material. Jämförelse görs mellan fyra olika bearbetningar av den funktionella enheten.
GPS-navigering i Scanias telematikenhet
Detta examensarbete utfördes på uppdrag av Scania CV AB, som tillverkarlastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer.Syftet med arbetet har varit att undersöka möjligheten att integreraen ?onboard?-navigator i datorenheten C200. C200 har huvuduppgiften attfungera som kommunikationslänk mellan fordonet och omvärlden via Internet,d.v.s. är fordonets kommunikator. Med ?onboard?-navigator menasdet att kartmaterial och annan information som behövs för navigering finnsförinstallerad på navigatorenheten.
Network interdiction
Network Interdiction-problem innehåller två mot varandra stående styrkor, en användare och en angripare, somär inbegripna i en krigsliknande konflikt. Användaren använder ett nätverk för att optimera en funktion, t.ex.att förflytta en underhållskonvoj så snabbt som möjligt, eller maximera mängden materiel som transporterasgenom nätverket. Det innebär att användaren vill använda den kortaste eller snabbaste vägen vid transporter,och han vill maximera flödet genom nätverket. Nätverket kan t.ex. vara ett vägnät, kraftförsörjningsnät eller ettdatornätverk.
"Det kanske är nån tradition eller gott, man får inte dricka det så ofta" : En kvalitativ intervjustudie om åttaåringars föreställningar om alkohol
Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att belysa barns föreställningar om alkohol och dess påverkan. Frågeställningar: Vilka tankar har barn om alkohol? Finns det några genomgående teman och trender i barnens föreställningar om alkohol? Hur beskriver barn alkohol och människors beteende i samband med alkohol? Metod Denna studie har utförts med kvalitativa intervjuer som metod. Femton barn i årskurs två, samtliga åtta år, har intervjuats efter godkännande från målsman, klassföreståndare och rektor. Urvalet var inriktat på åttaåringar i en klass och gjordes i samarbete med klassföreståndaren samt efter vilka som fick godkännande av målsman. Förutom ålder fanns inga andra kriterier. Intervjuerna var semistrukturerade men de utgick dock från samma frågemall.
Hur ?vi? konstruerar ?vi? : En deduktiv diskurspsykologisk studie av vi-dem konstruktioner utifrån social identitetsteori
The ambition of this paper is to study the construction of the categorization between ?us? and ?them? in a religious minority, represented by Jehovah?s Witnesses and a nationalist political party, represented by the Swedish Democrats. This will be done by a discursive psychology analysis of their official publications on each group?s website. By a deductive study using Henri Tajfel?s Social Identity Theory trying to disclose the psychological processes; social categorization, social identity, social comparison and psychological distinctiveness.
Ambulanssjuksköterskans upplevelser av att bedöma och
Ambulanssjuksköterskan anses arbeta inom ett komplext kunskapsfält då denmedicinska kunskapen och vårdvetenskapen skall samordnas med yrkeserfarenheten föratt kunna göra en adekvat bedömning. Studier visar att en tredjedel avambulansuppdragen inte är i behov av ambulanstransport enligt ambulanspersonalen. Itakt med ökad kompetens i ambulanssjukvården upplevs en önskan att tillgodose ickeakuta patienter på ett bättre sätt. Syftet med studien är att beskrivaambulanssjuksköterskans upplevelser av att bedöma icke akuta patienter och omkompetensen tas till vara i dessa icke akuta situationer. Denna kvalitativa intervjustudieinnehåller åtta intervjuer med specialistsjuksköterskor i en ambulansorganisation.
Säkerhet i polisfordon vid transport av frihetsberövade : En rapport angående möjligheten att under transport i polisfordon skilja patrullen och den frihetsberövade åt med en fast monterad vägg.
I svenska polisfordon används idag ett koncept där en av poliserna i en patrull alltid färdas i baksätet tillsammans med den frihetsberövade under en transport. Flera invändningar mot detta arbetssätt har gjorts eftersom det förekommit incidenter där poliser skadats av den frihetsberövade. Syftet med rapporten var att undersöka om det är möjligt att använda en fast monterad vägg mellan förare och passagerare i svenska polisfordon vid transport av frihetsberövade personer. Rapporten begränsades genom att endast fokusera på de personbilstillverkare som Rikspolisstyrelsen har avtal med samt att delvis bortse från komplexa tekniska frågeställningar. Kvalitativa intervjuer gjordes med representanter från Polisförbundet, Rikspolisstyrelsen samt med kontaktpersoner från leverantörer av polisfordon.
Miljöstudie inom sjöfartshandeln ? Vilka åtgärder existerar och vidtas mot ökade utsläpp
Bakgrund och problem Mot bakgrund av den tilltagande globaliseringen ökar efterfrågan på transport ständigt. Eftersom sjöfarten idag svarar för 90 % av världens transporter är det centralt att se över vilka möjligheter som finns att minska utsläppen av koldioxid, svavel- och kväveoxider. Vidare undersöks även vilka åtgärder rederierna idag vidtar samt vilka åtgärder som kommer att utvecklas i framtiden.Metod I arbetsprocessen har forskaren använt sig av en kvalitativ forskningsstrategi med en deduktiv ansats. Sekundärdata har samlats in genom litteratur och vetenskapliga artiklar. Primärdata har insamlats genom intervjuer med miljöansvariga respondenter på fem olika rederier.Teoretiskt Ramverk Presentation av utsläppsgaser och effekten de har på miljön, vidare presenteras även vad som finns lagstiftat kring utsläpp av dessa avgaser.
Ergonomisk förbättring vid hanteringen av L1-prover på provhanteringen: Förstudie på SSAB EMEA AB i Luleå
Personalen på provhanteringen upplever idag en del belastningsbesvär på grund av den manuella hanteringen av L1-prover. Vissa besvär har upplevts under ett antal år och för att minska risken för belastningsbesvär måste arbetsmomenten förändras. Dessutom kommer SSAB:s planerade kapacitetsökning av höghållfasta stål att innebära fler provtagningar och därmed fler prover att hantera på provhanteringen.Projektet är avgränsat till att behandla de arbetsmoment som syftar till att förbereda L1-proverna för analys och som utförs i verkstaden på provhanteringen. Målet med projektet är dels att presentera ett antal koncept för hur arbetsmomenten på provhanteringen kan förbättras ur ett belastningsergonomiskt perspektiv, dels att kartlägga arbetsmiljön på provhanteringen vad avser belysning och buller.Arbetet på provhanteringen består av att förbereda utskurna prover för analys. Analyserna av proverna har två syften.
Fartygsprojektering och hydrostatikmodellering.
Denna rapport behandlar olika delar av sjöfarten och inleds med en essä om sjöfart som ger en övergripande introduktion till området. En mycket stor del av världens transporter sker med fartyg då detta är ett energieffektivt och billigt sätt att frakta varor på.En inledande fartygsprojektering görs för ett fartyg som ska lösa följande transportproblem: 250 lastbilar ska fraktas mellan Oxelösund och Åbo i vardera riktningen varje vecka. Sträckan är 200 sjömil och med 7 avgångar i veckan får fartyget en marschfart på 20 knop. Detta leder till att fartyget tar ca 36 lastbilar vid varje resa. Lastbilarna är fördelade på 2 däck med 3 filer på varje.
Konstruktion av lastlucka för stridsfordon
Under hösten 2010 gjorde Jonas Lind sitt examensarbete på BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik. Hägglunds tillverkar och har tillverkat ett flertal olika banddrivna stridsfordon och en av dem är den norska varianten av stridsfordon 90, CV9030N. Genom den ständiga utvecklingen av dagens avancerade krigsföring blir gårdagens teknologi snabbt omodern. Detta sker snabbast inom IT-sektorn, så som mjukvara, elektronikkomponenter och kommunikationsmetoder. Då priset på ett nyutvecklat stridsfordon är så pass högt är det ekonomiskt hållbart att uppgradera de gamla och omoderna vagnarna.