Sök:

Sökresultat:

780 Uppsatser om Farligt gods - transporter - Sida 12 av 52

Parallellstyrning av telfrar

Examensarbetet har gjorts i samarbete med Hjort Conveyor, ett företag i Helsingborg som tillverkar conveyorsystem för transportering av gods inom processindustrin.Vårt uppdrag har varit att ta fram ett kostnadseffektivt och kommersiellt hållbart styrsystem till deras applikation för lodrät transportering. Funktionskraven har varit parallellreglering, enkeldrift, samt reglering av balk i vinklat läge.Denna rapport omfattar vårt arbete med val av komponenter, programmering av styrprogrammet och installation av systemet. Även drifttagningen, som sketts på en testanläggning hos Linde Metallteknik AB tas upp.Projektets samtliga krav har uppfyllts och testanläggningen används idag i produktion hos Linde Metallteknik AB..

"Det a?r farligt att drunkna" : En studie om hur elever la?r sig pa? ba?sta sa?tt inom idrott och ha?lsa

Denna uppsats har fo?r avsikt att underso?ka om hur elever la?r sig pa? ba?sta sa?tt inom idrott och ha?lsa. A?tta elever i a?ldrarna tolv till tretton a?r har intervjuats och de a?r alla eniga om att det kra?vs olika inla?rningssa?tt beroende pa? vad som ska la?ras ut, de go?r a?ven till viss del skillnad pa? teoretiska och praktiska a?mnens sa?tt att la?ra. De framkommer att de intervjuade personerna sja?lva fo?redrar helt skilda arbetssa?tt fo?r att optimera sin egen inla?rning.

Studie för ny magasinsdesign vid Interforest Terminal
Sundsvall

Examensarbetet är en studie på uppdrag av SCA Transforest i Sundsvall, som är ett logistikföretag inom SCA Forest Products. Studien är ägnad en av Transforests fem hamnterminaler, Interforest Terminal Sundsvall, ITS. ITS har ett magasinsutrymme på 70.000 m2 och hade år 2004 ett genomflöde på 1.431.000 ton främst i form av skogsindustriella produkter. Genomflödet av gods har över tiden kraftigt ökat vid ITS och idag upplever man att utrymmet både i befintliga magasin och i terminalen som helhet är begränsat. Då en fortsatt ökning av godsvolymer är trolig och möjligheten att utöka terminalområdet är liten, vill ITS utreda hur flödena och lagerlogistiken i terminalen skulle kunna rationaliseras.

Klarluftsturbulens (CAT) : går det att undvika?

Turbulens är ett väderfenomen som har orsakat många olyckor och incidenter. Speciellt farligt är klarluftsturbulens eftersom fenomenet ej är synligt för blotta ögat, samt att det kan uppstå mycket plötsligt. Mycket pengar och resurser har lagts ned för att ta fram system som skall kunna detektera och automatiskt rapportera turbulens. Denna uppsats beskriver kortfattat hur några av dessa system fungerar samt hur systemen skall bidra till att piloter lättare skall kunna förbereda för eller undvika turbulens. Uppsatsen beskriver system för prognostisering, detektering och automatisk rapportering av turbulens med tyngdpunkt på klarluftsturbulens..

Tredjepartslogistik i Smälteryd En fallstudie med förslag till förbättringar

Examensarbetet är en fallstudie med förslag till förändringar åt uppdragsgivaren som ägnar sig åt tredjepartslogistik. Uppdragsgivaren är Kriminalvårdsanstalten Smälteryd i Sätila som ligger i Marks kommun. Anstalten utför logistiska aktiviteter mellan Monzon AB och dess kunder. Monzon AB är i sin tur ett företag som säljer - och till viss del hyr ut - byggnadsställningar, väderskydd och säkerhetsprodukter till företag runt om i Europa. I dagsläget finns ett antal logistiska problem på Smälterydsanstalten vilka i detta arbete identifieras och analyseras.

Trafikled eller gata? Urbanitet i halvperifera delar av staden

Dagens städer lever upp till kravet på hållbarhet i långt ifrån alla sina delar. Städernas moderna tillskott präglas ofta av monotoni och lider av bristande service och otrygghet. Infartslederna skär långt in i städerna och splittrar upp staden i isolerade delar. Varför är det så och hur kan det göras annorlunda? Detta examensarbete syftar till att visa att urbana miljöer kan skapas även utanför stadens centrala delar.

Naval Architecture

Sjöfarten är väldigt viktig i vårt moderna samhälle då större delen av det gods som transporteras i världen transporteras med hjälp av sjöfart. Ur miljösynpunkt är sjöfarten relativt bra då utsläppen i förhållande till mängden gods som transporteras är väldigt låg. Men trotts att de relativa utsläppen är låga så påverkar sjöfarten miljön rejält och ökade krav ställs hela tiden för att minska miljöpåverkan från sjöfarten.Genom ett relativt enkelt MATLAB program kan man modellera en propeller till ett fartyg där olika parametrar kan varieras. I programmet får man då ut en plot med propellerns verkningsgrad, nödvändig kraft och utvunnen kraft relativt hastigheten på fartyget. Detta gör att man kan optimera propellern till fartyget genom att ändra propellerns geometri och snabbt se vad de olika parametrarna betyder för propellerns effektivitet.Transport av bananer mellan Sydamerika och Europa sker hela året om.

Förslag på utrustning till första räddningsenhet inom Gästrike Räddningstjänstförbund för att hantera en kemikalieolycka

Gästrike Räddningstjänstförbunds geografiska område präglas av tung industri och omfattas av många verksamheter som hanterar en mängd olika kemikalier, vilket även innebär ett stort antal farligt godstransporter till och från dessa anläggningar. Om det sker en olycka där kemikalier är inblandade är räddningstjänsten en av de aktörer i samhället som ska hantera denna typ av händelse. Insatspersonalen måste på ett säkert sätt kunna genomföra de åtgärder som krävs, vilket förutsätter att de har tillgång till rätt utrustning. Alla första räddningsenheter bör ha utrustning för att kunna genomföra en snabb och effektiv insats vid en kemikalieolycka. Målet med denna rapport är att presentera ett förslag på vilken utrustning som bör finnas på första räddningsenhet för att kunna hantera en kemikalieolycka inom Gästrike Räddningstjänstförbunds geografiska område.

Optimering av interna trucktransporter vid Emhart Glass i Sundsvall

Resurssnål produktion är en teori om hur produktionsplanering i ett företag kan förbättras, vilket syftar till att öka effektiviteten och skapa en bättre arbetssituation för medarbetarna i företaget. Examensarbetets övergripande syfte har varit att med stöd i denna teori ta fram ett optimerat och verklighetstroget truckkörschema för dagens interna transporter vid Emhart Glass i Sundsvall. Målsättningen har varit att jämföra de interna transporterna med de behov som finns i företaget, att identifiera hur ofta transporter av tomma lastpallar sker samt att klar-göra om en dubbelpallshantering innebär tidsmässigt vinst. En kart-läggning av de interna transporterna och arbetsställenas behov av lastpallar har genomförts. Informationen från kartläggningen har implementerats i programmet Matlab, där en algoritm för beräkning av ett körschema har skapats som tar hänsyn till dagens tidshantering av lastpallar och sannolikheten att truckförarna lastar av och på lastpallar vid olika arbetsställen.

Effektivisering av transporter i gruvindustrin: En studie vid Boliden Mineral AB:s gruva i Kankberg

Marknaderna blir idag, oavsett industri, alltmer globala vilket bidrar till högre konkurrens. Stort fokus ligger vid optimering av produktionen för att minimera kostnaderna samtidigt som att maximera sin output. Logistik har blivit en allt viktigare del av företag vid optimering eftersom det är ett brett område med stora förbättringsmöjligheter för de flesta aktörer. Transporter är en del av logistikområdet som med högre bränslekostnader, krav på förkortade ledtider och minimala kostnader är en viktig del för företag. Boliden Mineral AB, som studien utförts hos, är ett företag inom gruvindustrin som sedan 1924 varit aktivt med säte i Boliden strax utanför Skellefteå.

Nyutvecklad lastsäkringsutrustning för järnvägsvagnar: ökad effektivitet och minskade godsskador

Problemformulering: Järnvägstransporter av gods har på senare år tappat storamarknadsandelar till vägtransporterna. Orsakerna är många, enav dem kan konkretiseras till en betydande envägstrafik vilketär en direkt följd av dålig lastsäkringsutrustning i vagnarna.Målsättning: Målet med projektet är att utveckla ett koncept för ny typ avlastsäkringsutrustning som kan integreras till befintligvagnpark. Utrustningen ska alltid finnas i vagnen och hamöjlighet att lastsäkra flera typer av produktflöden menframförallt palleterat gods.Förutom grundläggande krav på hållfasthet för de krafter somuppkommer vid rangering och transport ska utrustningensamtidigt vara så liten som möjligt både vad gäller vikt ochvolym.Metod: Projektet är i grunden en produktutveckling vilken består av enstegvis utarbetad modell av Ulrich och Eppinger när välproblemet hade identifierats. Dessförinnan krävdes dock ennormativ studie för att klargöra de problem som åligger ochsom behöver lösning. Informationsinsamlingen har framföralltbestått av kvalitativ data av både primär och sekundär karaktär.Slutsatser: Författarna anser att en förändring i dagens konservativabransch är önskvärd för att stärka järnvägens konkurrenskraft.Integrering av författarnas lastsäkringsutrustning skulleinnebära en stärkt marknadsposition för järnvägens roll somgodstransportör.

Höggallring i praktiskt skogsbruk : beskrivning av en gallringsmodell för granskog som tillämpas på Trolleholms Gods

When Norway spruce is planted with large initial spacing and grows on highly productive sites in southern Sweden, a high proportion of the stems gets broad annual rings. The thinning programme carried out at the estate of Trolleholm aims to extract stems with too broad ring width. The 3-4 first thinnings are carried out as thinning from above, where only the thickest trees are removed. The internal distance may not fall below 5-7 meters depending on the number of thinning (short distance in young stands). The aim of this study was to examine the thinning model that is carried out at the estate of Trolleholm. A volume table is calculated to describe the model, and data is collected on temporary plots.

Logistik vid tillverkning av testprodukter, Mölnlycke AB

Denna rapport behandlar logistiska problem i samband med verksamhet for forskning och utveckling. Analys och utvärdering har skett på enheten för tillverkning av testprodukter på en av Mölnlyckes centrala utvecklingsenheter, APS. Enheten utvecklar fluffprodukter såsom blöjor och trosskydd.Arbetets syfte var bl a att utvärdera materialflöde och lagerverksamhet för att definiera olika behov av t ex lager, interna transporter och att föreslå ett nytt lagersystem för en ny anläggning dit verksamheten inom ett halvår skall flytta. Verksamheten är i dagsläget uppdelad på två anläggningar.Analysen utgår från en verksamhetsbeskrivning ur vilken en kompletterande problemställningidentifierats. De grundläggande problem som urskiljts visade sig vara;? bristfällig dokumentation av verksamheten vad avser lagerbokföring och transporter.? bristfälliga rutiner vid materialhanteringen.? bristfälliga kommunikationer mellan personalen.Analyser och mätningar har utförts utifrån logistiska modeller och teorier.

Utvärdering av ett simuleringsverktyg för analys av resursbehov

Green Cargo är den största aktören för godstransporter på järnväg i Sverige. Dotterbolaget Road&Logistics erbjuder kombinerade transporter bestående av järnväg och lastbil. Järnvägen utnyttjas för de långväga transporterna och lastbilarna för slingtrafiken. Med hjälp av crossdockingterminaler samlastas även gods från olika lastbärare till en enhet. Detta för att optimera kapacitetsutnyttjandet, vilket ger synergieffekter i form av miljövinster och sänkta kostnader.

Undertransportörens ansvar för godsskador till sjöss

Den här uppsatsen behandlar undertransportörens ansvar för godsskador gentemot lastägaren inom sjörätten. Vi använder oss av en konstruktivistisk metod i syfte att tillhandahålla funktionella och transparenta lösningar på ett antal problem. Uppsatsen tar ett helhetsgrepp på undertransportörens ansvar, men med tyngdpunkt på vad som kan upplevas som oklara rättsfrågor. Den första frågeställningen är vilka rättsteoretiska grunder undertransportörens ansvar bör anses vila på. Om undertransportören är bunden av ett konossement är grunden för ansvaret det däri avgivna transportlöftet ? ansvaret grundar sig på avtal.

<- Föregående sida 12 Nästa sida ->