
Sökresultat:
780 Uppsatser om Farligt gods - transporter - Sida 10 av 52
Citylogistik: En kommuns bidrag till en effektivare distributionstrafik
Städer lockar fler och fler invånare från landsbygden och småstäder. Denna rådande urbaniseringstrend gör att stora städer växer ännu mer och i takt med tillväxten ökar städernas behov av godstransporter. Godstransporterna är nödvändiga för att hålla staden vid liv, inte bara med leveranser av varor utan också omhändertagande av det avfall som blir över. Godstransporterna skapar även problem i städerna. Stora, svårmanövrerade lastbilar som rör sig tätt inpå promenerande människor i stadskärnan leder till en ökad olycksrisk.
Från punktmoln till 3D modell. Generering av 3D-geometrier till projekteringsunderlag.
I och med den tillväxtprognos som Göteborgs Stad har så kommer även godstransporterna attöka. Syftet med studien är därför att identifiera slöserier i kommersiell godstrafik med hjälp avLean Productions 7 + 1 slöserier. Slöserierna skall sedan anpassas för att kunna framställas i enLeanbaserad slöserimodell för den kommersiella godstrafiken. Dessa kommer sedan teoretisktatt effektiviseras eller elimineras. Tillvägagångssättet har bestått av kvalitativa observationer,intervjuer samt teoriinsamling.Lean Production är ett produktionssystem och synsätt framtaget av Japanska företaget Toyota.Dess två huvudprinciper är att företagen alltid ska respektera människor och sina medarbetaresamt ständigt jobba med förbättringar för att bli så effektiva och produktiva som möjligt.Förbättringarna sker i form av att identifiera Leans 7+1 slöserier för att därefter reducera ellereliminera dem.Studiens resultat är häpnadsväckande hur ineffektiva vissa transporter är.
GIS och logistik vid optimering av transporter inom Socialförvaltningen
Denna rapport behandlar ett examensarbete som genomförts på Luleå kommun. Socialförvaltningen på Luleå kommun ansvarar för leverans av mat och varor till personer som behöver hjälp med detta. Socialförvaltningen behöver ett verktyg med GIS- och logistikfunktioner för att planera och följa upp transporterna. Idag finns ingen befintlig utvärderingsmall som kan användas för att jämföra olika programvarors funktionalitet. Det vore önskvärt att en sådan generell mall fanns tillgänglig för att anpassas till den aktuella verksamheten när behov uppstår.
Användbarhet av GIS i tidiga planläggningsskeden inom järnväg : Tillämpning av cost path -analys för lokalisering av järnvägskorridor
Järnvägen transporterar människor samt gods billigt och miljövänligt. I Sverige identifierar Trafikverket flera alternativa sträckningar när de planerar en ny järnväg. Landskapets karaktär, miljöförhållanden, geologi, tätortsstruktur, befolkningsutveckling, resande och transporter är exempel på kriterier som kan påverka beslutet om var dessa sträckningar ska placeras. Geografiska Informationssystem (GIS) kan standardisera processen för att identifiera flera möjliga korridorer.Syftet med detta examensarbete är att ge rekommendationer på hur GIS, särskilt cost path och känslighetsanalys, kan användas vid planering av nya järnvägskorridorer. Ett testfall i Blekinge län valdes för att illustrera potentialen i dessa metoder.
Förbränningsoptimering med hjälp av vät- och syrgas
Miljöpåverkan och bränsleförbrukning är starkt återkommande ämnen gällande transporter till havs, luft och land. Förbränningsmotorer idag och säkert många år framöver spelar en stor roll för dessa transporter. Bränsleförbrukning och miljöpåverkan från dessa motorer måste därför anpassas efter framtida krav. Denna rapport redogör för ett examensarbete om förbränningsoptimering av en förbränningsmotor. Detta med hjälp av tillsättning av vät- och syrgas till förbränningsluften. Projektet omfattar en teoretisk och en praktisk del där teoridelen utvärderas och kompletteras med praktiska tester på ett dieselelverk.
Lean Logistics: Implementering av Lean och Supply Chain Management i svensk industri
Vårt moderna samhälle är idag beroende av dagliga transporter som både är en stor kostnad för producerande företag och dessutom har en stor miljöpåverkan. Främst eftersom klimatfrågan idag debatteras flitigt men också för att det finns stora incitament för företagen att minska sina transportkostnader kommer vi, med största sannolikhet att se stora effektiviseringar av denna bransch inom en snar framtid. I detta arbete behandlas därför i vilken utsträckning två välkända teorier, Lean och Supply Chain Management, kan användas för att optimera transporterna främst vad gäller kostnad och miljöpåverkan. Efter att ha analyserat ett flertal rapporter som behandlat dagens transporter, transporttyper av olika slag och pågående miljöregleringar samt intervjuer med två svenska industribolag har vi kommit fram till att dessa två teorier inte lämpar sig i alla situationer. Lönsamheten i användandet av dessa två teorier beror på vilken teknisk grad företagets produkter har samt hur stor företagens produktion är.
Transport- och Trafikeffekter av Samdistribution i Linköping city
I takt med att städer runt om i världen växer ökar fokuseringen på miljöproblemen och därmed höjs kraven på ett välfungerande distributionssystem för olika typer av gods. Ett sätt att försöka lösa denna problematik är att samdistribuera gods, vilket har undersökts i olika internationella och nationella projekt. I det nationella projektet SAMLIC, samordnad varudistribution till Linköpings city, har liknande problematik dryftats men med den skillnaden att fokus ligger på att skapa ett ekonomisk och logistiskt effektivt distributionssystem för alla inblandade parter. Bieffekterna av en sådan fokusering blir särskilt positiva eftersom även bättre miljö och service uppnås.En viktig aspekt då det gäller SAMLIC-projektet är att initiativet till att starta ett projekt inom ramen för samdistribution av varor i Linköpings city ursprungligen kommer från näringslivet. Anledningen till att ett initiativ till ett samdistributionsprojekt togs under år 2000 var att näringslivet insett att mängden leveranser in i och ut ur Linköpings innerstad gav upphov till trängsel och därmed stora trängselkostnader.
Min kompis säger att det är farligt! : En studie om högstadieelevers syn på styrketräning
Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att studera vad högstadielever anser beträffande styrketräning med tilläggsvikter och dess inverkan på längdtillväxten. Min hypotes är att mer än 50 procent av alla högstadieelever anser att man kan stanna i växten av att styrketräna med tilläggsvikter.Anser högstadieelever i år 8 att man kan stanna i växten om man styrketränar med tilläggsvikter under tillväxtperioden? Finns det skillnader mellan könen? Vilka orsaker uppger eleverna till sina antaganden?MetodFör att besvara mina frågeställningar använde jag mig av en enkätundersökning som besvarades av högstadieelever. 193 elever i år 8 valdes ut av dem svarade 180 på enkäten. Jag valde att göra undersökningen på elever i år 8 då de ännu inte haft en gymgenomgång med idrottslärarna på skolan och följaktligen inte blivit påverkade av dem.
Markion Markions Kristendom
This essay describes Marcion, his life, religion and achievements. He was active 120 ? 160and was a leading christian gnostics or a christian extreme paulinist.Marcion regarded himself as the only true interpreter of christianity. He meant that theCreator God was the jews God, while the Superior God of Love and Grace, was the Father ofJesus and God for all people and Gods.Marcions church grew very fast. It was united, widespread with canon and liturgy around 150AD.
Södra - En studie om koldioxidutsläpp från externa transporter
Examensarbete G3 i företagsekonomi, 15 hp, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet, Logistik, FE3583,VT 08.Författare: Stefan Knutsson, Linda Nilsdotter, Martin Svensson.Handledare: Helena ForslundFöretagets kontaktperson: Lars WoxnerydTitel: Södra - En studie om koldioxidutsläpp från externa transporterBakgrund: En mycket aktuell diskussion i dagens samhälle är klimathotet och människans negativa påverkan på miljön. De växande kraven på miljöarbete i företag gör att de ständigt måste utvecklas. Södra Timber har idag en uppskattad siffra på dryga 13 000 ton koldioxid som släpps ut vid distributionen av sågade trävaror. En siffra som i nuläget inte är helt tillförlitlig då schablonerna och beräkningarna är föråldrade.Syfte: Studien syftar till att kartlägga Södra Timbers koldioxidutsläpp vid kundtransporter genom att använda sig av en bättre beräkningsmetod som uppsatsen skall arbeta fram. Studien syftar också till att identifiera möjligheter till förändringar i distributionen med hänseende till koldioxidutsläpp och ekonomi.Avgränsningar: Uppsatsen är avgränsad till att endast behandla transporter som sker från sågverken i Långasjö och Mönsterås.Metod: Uppsatsen inleds med fördjupade teoretiska studier för att möjliggöra analys av det empiriska materialet.
Effektivisering av interna transporter
Syftet med undersökningen är ta reda på vilken förståelse elever från årskurs 5 har för ljuskällans tekniska utveckling. Syftet har uppnåtts med hjälp av frågeställningarnaVilken kunskap visar elever i årskurs 5 om ljuskällans tekniska utveckling? och Vilken kunskap visar elever i årskurs 5 om glöd- och lågenergiglödlampan som komponent i ett tekniskt system? Metoden som valts är kvalitativa intervjuer och innefattar totalt tio olika djupgående intervjuer. Under intervjuerna har eleverna fått placera fem olika ljuskällor i historisk ordning, med hjälp av dessa bilder har de fått beskriva den tekniska utvecklingen för att tillslut hamna på elsystemet. Resultatet visar att eleverna har mycket god kunskap om ljuskällans tekniska utveckling och god kunskap om systemet bakom glöd- och lågenergiglödlampan.
Barn och ritualer Religiös traditionsförmedling i tre hinduiska hem
The aim in this bachelor thesis is to describe and analyze ritual performance and transference of religious traditions in some Hindu homes in Varanasi (India). In particular from the children?s perspective. The curriculum of Religious Education in the Swedish schooling system focuses on religious life, expression and practice. Thus, this thesis is about ?lived Hinduism?, ritual performance and religious practices.
Stabilisering av farligt avfall: kvicksilver i rostugnsstoft
Rostugnsstoft är ett processavfall som uppkommer vid Rönnskärsverkens metallframställning. Stoftet innehåller stora mängder kvicksilver, arsenik, koppar, järn och ett flertal andra ämnen. Rostugnsstoftet är mycket komplext i sin sammansättning, uppvisar stora variationer och klassas som farligt avfall. I nuläget planerar Rönnskärsverken för en slutlig deponering av vissa processavfall, däribland rostugnsstoft. Ökande krav och nya kriterier avseende lakbarhet för avfall inför deponering har skapat ett behov av ytterligare studier gällande sammansättning, karaktärisering och stabilisering av processavfall.
Analys av interna transporter och buffertlager vid Vest-Wood Sverige AB
Denna rapport är resultatet av en analys som gjorts vid Vest-Woods fabrik i Forserum under våren 2007 i syfte att reducera interna transporter. Vest-Wood AB i Forserum tillverkar dörrar för den svenska marknaden men förser också en annan fabrik (SdrFelding i Danmark) i samma koncern med dörrstommar. Materialhantering för att förse Sdr Felding fabriken med dörrstommar medför i dagsläget mycket interna transporter i Forserumsfabriken. För att klara ojämn efterfrågan från Sdr Felding fabriken samt för att kunna jämna ut sin egen produktion har Forserumsfabriken valtatt lagerföra de tolv artiklar som beställs mest frekvent från Sdr Felding fabriken. Buffertlagret vid Forserumsfabriken där artiklarna lagerförs är placerat ca 200 m från produktionen vilket medför mycket intern transport för hantering av dessa.
Fukthaltens påverkan på bärigheten i en spårvägskonstruktion En undersökning av sambandet mellan bärighet för ett krossat stenmaterial och dess fukthalt
I och med den tillväxtprognos som Göteborgs Stad har så kommer även godstransporterna attöka. Syftet med studien är därför att identifiera slöserier i kommersiell godstrafik med hjälp avLean Productions 7 + 1 slöserier. Slöserierna skall sedan anpassas för att kunna framställas i enLeanbaserad slöserimodell för den kommersiella godstrafiken. Dessa kommer sedan teoretisktatt effektiviseras eller elimineras. Tillvägagångssättet har bestått av kvalitativa observationer,intervjuer samt teoriinsamling.Lean Production är ett produktionssystem och synsätt framtaget av Japanska företaget Toyota.Dess två huvudprinciper är att företagen alltid ska respektera människor och sina medarbetaresamt ständigt jobba med förbättringar för att bli så effektiva och produktiva som möjligt.Förbättringarna sker i form av att identifiera Leans 7+1 slöserier för att därefter reducera ellereliminera dem.Studiens resultat är häpnadsväckande hur ineffektiva vissa transporter är.