Sök:

Sökresultat:

604 Uppsatser om Förtroende för revisorn - Sida 37 av 41

PenningtvÀttslagen : Revisorers tillÀmpning och uppfattning

Med penningtvÀtt kan avses ÄtgÀrder i syfte att dölja eller omsÀtta egendom som hÀrrör frÄn brottslig verksamhet. Finanspolisen uppskattar att omsÀttningen av pengar som tvÀttas uppgÄr till cirka 100 miljarder Ärligen enbart i Sverige.1991 antogs ett EG- direktiv i syfte att samordna insatser mot penningtvÀtt inom EES- omrÄdet. Detta direktiv lÄg som grund för införandet av Lag (1993:768) om ÄtgÀrder mot penningtvÀtt, Àven kallad penningtvÀttslagen. Företag inom den finansiella sektorn har sedan 1994 varit skyldiga att rapportera misstÀnkt penningtvÀtt till Finanspolisen. Ett nytt EG- direktiv antogs 2001 i vilket det stadgades att Àven andra yrkesgrupper ska omfattas, dÀribland godkÀnda och auktoriserade revisorer.

Den förbisedda revisionsberÀttelsen - Hur fÄr man folk att reagera?

Uppsatsen behandlar revisionens slutprodukt vilken Àr revisionsberÀttelsen. RevisionsberÀttelsen har genom Ären genomgÄtt mÄnga förÀndringar i takt med att revisionen och redovisningen utvecklats. Dagens revisionsberÀttelse Àr reglerad i RS 709 och Àr kraftigt standardiserad. Denna standardisering Àr föremÄl för mÄnga diskussioner dÀr det ifrÄgasÀtts huruvida dagens utformning Àr den bÀsta.Syftet med uppsatsen Àr att ifrÄgasÀtta dagens utformning av revisionsberÀttelsen baserat pÄ revisorers, intressenters samt mindre aktiebolags Äsikter. Uppsatsen behandlar huruvida Sveriges utformning av berÀttelsen kan förÀndras med bakgrund till andra lÀnders utformning eller genom förslag frÄn svenska revisorer, företag och intressenter.

Revisionskvalité : En studie om skillnad i revisionskvalité i familjeföretag och icke-familjeföretag

Bakgrund och problemdiskussion: Revisorns funktion Àr att agera som extern övervakare genom att skapa förtroende mellan bolaget och dess intressenter. Detta sedan det finns ett behov att informationen Àr tillförlitlig för att upprÀtthÄlla en vÀlfungerande kapitalmarknad. För att detta ska vara möjligt krÀvs att revisorn förbehÄller sig oberoende och innehar tillrÀcklig kompetensen. Det Àr Àven dessa komponenter som definierats vara summan av revisionskvalité. Vi föreslÄr att dimensionerna pÄverkar revisionskvalitén olika beroende pÄ om bolaget Àr ett familjeföretag eller icke-familjeföretag.

Granskning av hÄllbarhetsredovisning : hur pÄverkas revisorns bedömningar av de standarder och riktlinjer som anvÀnds i granskningsprocessen?

Diskussionerna om ?granskning? av miljö- och hÄllbarhetsredovisningar har i Sverige funnits sedan mitten av 1990-talet. Specialistrevisorn Lars-Olle Larsson menar att efterfrÄgan ökar angÄende bestyrkta hÄllbarhetsredovisningar. Detta pÄ grund av de ökade kraven frÄn organisationer som Global Reporting Initiative (GRI), Förenta Nationerna (FN) och Amnesty International. Med andra ord har uppmÀrksamheten riktas mot sÄvÀl företagens samhÀllsansvar som den enskilda revisorn och revisorsprofessionen.Det finns en pÄgÄende forskningsdebatt som grundar sig pÄ struktur kontra bedömning i revisionsprocessen.

Avskaffandet av revisionsplikten ? mindre aktiebolag och revisorers pÄverkan

Det har funnits revisionsplikt för samtliga aktiebolag i Sverige sedan 1983.Revisionsplikten infördes eftersom man ansÄg att smÄ bolag utan revisionsplikt varsÀrskilt utsatta för ekonomisk brottslighet.Revisionsplikt innebÀr att alla aktiebolag ska granskas av en godkÀnd eller enauktoriserad revisor. Syftet med revisionen Àr att man vill skapa ökad trovÀrdighet förden ekonomiska informationen till alla intressenterna.Den 3 april 2008 kom ett lagförslag angÄende avskaffande av revisionsplikten. DeninnebÀr att revisionen blir frivillig för alla aktiebolag som inte uppfyller mer Àn ett avföljande kriterier:? Mer Àn 83 miljoner kronor i omsÀttning? Mer Àn 41,5 miljoner kronor i balansomslutning (tillgÄngar)? Fler Àn 50 anstÀlldaDetta innebÀr att knappt 4 procent av aktiebolagen i Sverige kommer omfattas avrevisionsplikt. Utredningen föreslÄr att detta ska trÀda i kraft den 1 juli 2010.VÄr studie har haft sin utgÄngspunkt i revisorers och mindre aktiebolags pÄverkan avförslaget.

Kommunal Revision- En studie av kommuners revision med utgÄngspunkt i de förtroendevalda revisorernas oberoende.

Bakgrund och problematisering: Med utgÄngspunkt i röster som menar att den kommunala revisonen inte Àr att ses som tillrÀckligt oberoende och professionell, finns det ett intresse i att undersöka hur förtroendevalda revisorer pÄ kommunnivÄ ser pÄ uppbyggnaden av den kommunala revisionens funktion och process.Syfte: Med bakgrund i den aktuella debatten kring kommunal revision och problematiseringen av oberoende revision, syftar denna studie till att undersöka hur de förtroendevalda revisorerna uppfattar den kommunala revisionens oberoende. Vidare ocksÄ analysera hur den kommunala revisionen skulle pÄverkas av en konstruktion dÀr revisionsenheten flyttades lÀngre ifrÄn kÀrnverksamheten.Teori: I den teoretiska ansatsen presenteras bÄde det legala perspektivet och den sociologiska forskningen. Det legala perspektivet fokuserar vid revisionens funktion, medan den sociologiska traditionen avser att förklara revisionsprocessen i.e. samspelet mellan revisionen och omgivningen. Teorin avser att förklara hur revisionen kan försÀkra sig om en tillrÀckligt oberoende revision.Metod: Studiens tillvÀgagÄngssÀtt bygger pÄ en kvalitativ metod, genom 11 stycken semistrukturerade intervjuer.

?Tillsyn över revisorer : problemomrÄden i RevisorsnÀmndens disciplinÀrenden och förebyggande ÄtgÀrder

Bakgrund: Revisorers grundlÀggande ledord hög integritet, moral och etik samt oberoende har efter ett antal uppmÀrksammade redovisningsskandaler försvagats. Eftersom stora redovisningsbrott inte har upptÀckts trots revision försÀmras förtroendet för revisorer. Om en revisors arbete i större utstrÀckning blir övervakat finns en möjlighet att revisorn granskar mer noggrant. DÀrmed kan antalet upptÀckter och anmÀrkningar i revisionsberÀttelser stiga och revisorers förtroende upprÀtthÄllas. Den finansiella krisen under 2000-talet har visat att övervakningssystemen av revisorer behöver förbÀttras.

Oren RevisionsberÀttelse : Ett resultat av dÄlig lönsamhet?

SammanfattningI Sverige mÄste alla aktiebolag stora som upprÀtta och lÀmna en Ärsredovisning. Revisor skall sedan granska denna redovisning för att se om företaget skött redovisningen pÄ tillfredstÀllande sÀtt. Syftet med revisionen Àr att se om redovisningen ger en rÀttvisande bild av företaget, och skall till slut mynna ut i en revisionsberÀttelse. Denna revisionsberÀttelse kan antingen vara ren det vill sÀga att redovisningen ger en rÀttvisande bild över företaget. Den kan Àven vara oren det vill sÀga att revisorn inte anser att redovisningen ger en rÀttvisande bild över företaget.

Är vĂ€rdet verkligt? : En kvantitativ studie om tillförlitligheten i redovisningen av förvaltningsfastigheter

Efter att International Accounting Standard 40 (IAS 40) infördes Är 2005 avseende vÀrdering av fastigheter till verkligt vÀrde för noterade bolag, har det uppstÄtt diskussioner. Tillförlitligheten har ifrÄgasatts eftersom vÀrderingsmodellerna Àr komplexa och pÄverkas av det rÄdande marknadslÀget. Under en finanskris Àr det dÀrför Ànnu svÄrare att göra vÀrderingen dÄ marknaden Àr instabil och det Àr svÄrt att jÀmföra med andra fastigheter.I studien undersöks hur stor avvikelsen Àr mellan det bokförda vÀrdet pÄ fastigheten och försÀljningspriset och tre faktorer som kan pÄverka vÀrderingen i tre europeiska lÀnder, Sverige, Tyskland och Storbritannien. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om det finns ett samband mellan extern vÀrderare, finanskrisen och land i förhÄllande till avvikelsen. UtifrÄn resultatet syftar studien att ge en fingervisning om hur stort fel det kan vara i Ärsredovisningen för intressenterna som anvÀnder den till att ta beslut men Àven för revisorn som granskar den.Studien utgÄr ifrÄn ett anvÀndarperspektiv, eftersom det Àr de i huvudsak som anvÀnder informationen i Ärsredovisningar för att ta beslut.

Undantagande av handlingar med betydande skyddsintresse vid skatterevision : Ur ett rÀttssÀkerhetsperspektiv

Ett av Skatteverkets mest effektiva förfarande för att kontrollera en skattskyldig Àr skatterevision. Revision görs för att kontrollera om en skattskyldig har fullgjort sin uppgiftsskyldighet. Skatteverket undersöker dÄ huruvida underlaget till deklarationen stÀmmer. Detta görs genom att kontrollera att redovisningen stÀmmer överens med uppgifterna i deklarationen och att dessa uppgifter överensstÀmmer med skattelagstiftningen. Revision fÄr göras hos bl.a.

Revisionsskandaler - en förtroendekris? : En studie om hur revisionsskandalerna har inverkat pÄ förtroendet för revisionsbranschen

Problemdiskussion: Syftet med revision Ă€r att det granskade materialet ska kunna anses vara tillförlitligt. Trots detta intrĂ€ffar revisionsskandaler som tyder pĂ„ det motsatta. ÅtgĂ€rder har vidtagits för att bygga upp ett förtroende för revisorer men ytterligare skandaler har uppmĂ€rksammats pĂ„ den svenska marknaden, dĂ€r företag begĂ„tt grova bokföringsbrott utan att revisorn av olika anledningar agerat tillfredsstĂ€llande, eller inte agerat alls. Dessa skandaler har bidragit till den förtroendekris för revisionsbranschen som rĂ„der i samhĂ€llet. Att revisorerna klarar sig undan skandaler relativt lindrigt och dĂ€rmed kan fortsĂ€tta arbeta som revisorer torde inverka negativt pĂ„ förtroendet för hela branschen.ForskningsfrĂ„gor: Hur har den senaste tidens revisionsskandaler pĂ„verkat förtroendet för revisionsbranschen? Hur anser revisorerna att revisionsskandalerna har inverkat pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen? Hur har revisionsskandalerna inverkat pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen enligt banker och kunder? Vilka element Ă€r viktiga för att skapa och bevara förtroende för revisionsbranschen enligt revisorer, banker och kunder?Syfte: Syftet med studien Ă€r att kartlĂ€gga hur revisorer och intressenter ser pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen efter den senaste tidens revisionsskandaler och hur dessa skandaler har inverkat pĂ„ förtroendet.

Analysmodellen och revisorns oberoende

FrÄgan angÄende revisorns oberoende har diskuterats sedan revisionen infördes. Nu har debatten fÄtt ny fart efter diverse företagsskandaler och den 1 januari 2002 infördes en ny revisorslag i Sverige. Revisorerna mÄste nu inför varje uppdrag pröva om det finns risker att rubba förtroendet för hans eller hennes sjÀlvstÀndighet respektive opartiskhet. Detta görs med hjÀlp av den sÄ kallade analysmodellen dÄ man utgÄr frÄn egenintressehot, sjÀlvgranskningshot, partstÀllningshot, vÀnskapshot och skrÀmselhot.Rubbas förtroendet ska revisorn avböja eller avsÀga sig uppdraget, sÄvida inte sÀrskilda omstÀndigheter medför att hans eller hennes oberoende inte har nÄgon anledning att ifrÄgasÀttas. Revisorerna kan Àven vidtaga motÄtgÀrder för att eliminera hot mot opartiskhet och sjÀlvstÀndighet.VÄrt syfte med det hÀr arbetet Àr att beskriva analysmodellen och hur den fungerar i praktiken.

HÄllbarhetsrevosion : Hur pÄverkas revisionsbyrÄerna?

Titel: HÄllbarhetsrevision ? hur pÄverkas revisionsbyrÄerna?NivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Angelina Dahlström, Alexander EkqvistHandledare: Arne FagerströmDatum: 2013 ? januariSyfte: Företag behöver idag visa allmÀnheten att de arbetar med hÄllbarhetsfrÄgor och denna information behöver ocksÄ oberoende granskas. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur en förÀndrad efterfrÄgan av information frÄn intressenter har förÀndrat revisorns arbetsuppgifter och revisionsbyrÄernas utbud av tjÀnster, samt hur revisionsbyrÄerna ser pÄ den framtida utvecklingen av revisions roll och deras erbjudna tjÀnster.? Har revisorns roll förÀndrats i samband med uppkomsten av hÄllbarhetsrevision?? Hur hanterar revisorerna och revisionsbyrÄerna den nya efterfrÄgan av hÄllbarhetsrevision?? Hur ser revisonsbyrÄerna pÄ den framtida utvecklingen inom hÄllbarhetsrevision?Metod: Uppsatsen utgÄr frÄn ett företagsekonomiskt perspektiv. All empirisk data har samlats in genom kvalitativ metodik.

TillÀmpning av RR 17 -har den inneburit förÀndringar för företagen och revisorerna?

Bakgrund: RedovisningsrÄdet, som utfÀrdar svenska redovisningsrekommendationer, publicerade i augusti 2000 rekommendation nr 17, Nedskrivningar. Syftet med rekommendationen Àr att visa pÄ vilka vÀrderingsmetoder som ska gÀlla för att sÀkerstÀlla att tillgÄngar inte Àr redovisade till ett för högt vÀrde. Rekommendationen trÀdde i kraft den 1 januari 2002. Avgivna Ärsredovisningar för 2002 Àr dÀrmed första gÄngen rekommendationen mÄste tillÀmpas. RR 17 Àr en översÀttning av en internationell standard, i detta fall IAS 36, vilken publicerades i juni 1998 av dÄvarande IASC (International Accounting Standards Committee).

Datorn i förskolan : Pedagogens uppfattningar om datorn som ett pedagogiskt hjÀlpmedel för barns sprÄkutveckling

Problemdiskussion: Syftet med revision Ă€r att det granskade materialet ska kunna anses vara tillförlitligt. Trots detta intrĂ€ffar revisionsskandaler som tyder pĂ„ det motsatta. ÅtgĂ€rder har vidtagits för att bygga upp ett förtroende för revisorer men ytterligare skandaler har uppmĂ€rksammats pĂ„ den svenska marknaden, dĂ€r företag begĂ„tt grova bokföringsbrott utan att revisorn av olika anledningar agerat tillfredsstĂ€llande, eller inte agerat alls. Dessa skandaler har bidragit till den förtroendekris för revisionsbranschen som rĂ„der i samhĂ€llet. Att revisorerna klarar sig undan skandaler relativt lindrigt och dĂ€rmed kan fortsĂ€tta arbeta som revisorer torde inverka negativt pĂ„ förtroendet för hela branschen.ForskningsfrĂ„gor: Hur har den senaste tidens revisionsskandaler pĂ„verkat förtroendet för revisionsbranschen? Hur anser revisorerna att revisionsskandalerna har inverkat pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen? Hur har revisionsskandalerna inverkat pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen enligt banker och kunder? Vilka element Ă€r viktiga för att skapa och bevara förtroende för revisionsbranschen enligt revisorer, banker och kunder?Syfte: Syftet med studien Ă€r att kartlĂ€gga hur revisorer och intressenter ser pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen efter den senaste tidens revisionsskandaler och hur dessa skandaler har inverkat pĂ„ förtroendet.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->