
Sökresultat:
604 Uppsatser om Förtroende för revisorn - Sida 15 av 41
FörvÀntningsgapet : - en inre konflikt?
SammanfattningDet finns ett flertal definitioner pĂ„ vad revision innebĂ€r. En av dessa Ă€r att revision gĂ„r ut pĂ„ att med en professionellt skeptisk instĂ€llning planera, granska, bedöma och uttala sig om Ă
rsredovisning (Ă
R), bokföring och förvaltning. Vid utförandet av revisionen har revisorn ett antal lagar och rekommendationer att följa. I och med detta uppstÄr troligen ett förvÀntningsgap, nÀr klienternas förvÀntningar strÀcker sig utöver det som revisorn, enligt det befintliga regelverket, kan eller fÄr göra.MÄlet med uppsatsen Àr att ge en djupare förstÄelse för hur revisorerna upplever förvÀntningsgapet, ur ett revisions- och tjÀnstemarknadsföringsperspektiv. Vidare Àr avsikten att redogöra för den inre konflikt som eventuellt kan upptrÀda nÀr revisorerna vill tillgodose sina klienters behov och önskemÄl.
Revisorns skadestÄndsansvar inför förÀndring : En studie utifrÄn revisorns perspektiv
Sammanfattning  Upphovet till revision var till att börja med frÀmst Àgarnas behov av kontroll över bolagsledningens förvaltning av bolagets verksamhet. Revisorn har sedan 1944 Ärs aktiebolagslag haft ett obegrÀnsat skadestÄndsansvar vilket innebÀr att revisorn i princip kan krÀvas pÄ mÄngmiljonbelopp. Den 17 september Är 2008 avlÀmnade justitiedepartementet en utredning i frÄga om en begrÀnsning av revisorers skadestÄndsansvar som Àr föranledd av EU-kommissionens rekommendationer. Den alltmer tilltagande turbulensen pÄ finansmarknaden har gjort det svÄrt för de stora revisionsbyrÄerna att köpa ansvarsförsÀkringar, vilket har lett till höga försÀkringspremier. EU-kommissionens rekommendation prÀglas av en oro för att det inte ska finnas tillrÀcklig mÄnga revisionsnÀtverk med kapacitet att revidera de största börsnoterade bolagen inom EU.
Revisorer i Sverige och Danmark - En studie kring svenska respektive danska revisorers syn pÄ IAS 36, IAS 38 och IFRS 3
Sedan 2005 mÄste alla börsnoterade företag samt de företag som upprÀttar en koncernredovisning tillÀmpa IFRS regelverk. Bakgrunden tar upp revisorers Äsikter kring införandet av IFRS samt varför man valde att införa IFRS regelsystem. Bakgrunden har dÀrför naturligt lett oss in pÄ uppsatsens problemformulering ?Hur ser svenska respektive danska revisorer pÄ problematiken kring de internationella redovisningsstandarderna, IFRS, angÄende immateriella tillgÄngar?? Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ ifall IFRS har medfört en harmonisering mellan lÀnders olika redovisningar. Vi har valt att titta pÄ standarderna IAS 36, IAS 38 samt IFRS 3 som reglerar immateriella tillgÄngar.
En revisors agerande : Inför tillÀmpningen av anmÀlningsplikt och tystnadsplikt
Under slutet av 1970-talet började det hÄllas debatter angÄende den dÄliga redovisningskvalitén samt den ökade ekonomiska brottsligheten. I och med detta började debattörer Àven diskutera revisorns roll och funktion. Detta medförde att man först införde en upplysningsplikt som senare utvecklades till en anmÀlningsplikt som lagstadgades den 1 januari 1999. Tystnadsplikten som sedan lÀnge varit förankrad i revisorns yrkesroll kom nu i konflikt med den nya lagen. DÀribland revisorerna sjÀlva, som menade att de inte ville agera som en moralisk polis.
SvÄrigheten för en revisor att verifiera posten goodwill
Syfte: Att lokalisera och förstÄ revisorns problem med att verifiera posten goodwill i jÀmförelse med vad IAS och IFRS sÀger. Metod: Det vetenskapliga synsÀtt vi anvÀnt oss av Àr hermeneutiskt, vilket gÄr ut pÄ att förstÄ nÄgot. Vi har valt att anvÀnda en kvalitativmetod med fem stycken ostrukturerade intervjuer med revisorer frÄn olika revisionsbyrÄer för att samla in vÄrt empiriska data. Litteraturstudien har samlats in genom vetenskapliga artiklar och litteratur som sökts via databaser pÄ Högskolan i GÀvle och Uppsala Universitet.Resultat & slutsats: Revisorerna litar pÄ företagen och följer hellre praxis Àn IFRS vilket gör att de inte ser vÀrderingen som ett problem. Eftersom studien endast innehÄller fem intervjuer kan vi inte sÀga att resultat Àr generaliserbart. Slutsatsen Àr tÀnkt att ge en bild av att IAS 36 inte kan följas i praktiken.Förslag till fortsatt forskning: Vi rekommenderar att studera och jÀmföra praxis, lag och rekommendationer.
Svensk kod för bolagsstyrning : betraktande av intern kontroll ur ett bolags respektive revisorsperspektiv
Bakgrund och problem: Bolagsstyrning har pÄ senare tid fÄtt en ökad uppmÀrksamhet, en bidragande orsak till detta har varit de uppdagade skandaler som skett runt omkring i vÀrlden, framförallt i USA. Koden infördes den första juli Är 2005 och syftar till att ÄterupprÀtta det svenska nÀringslivets förtroende samt förhindra liknande hÀndelser. I Koden Äterfinns avsnittet intern kontroll. Internkontrollens ÀndamÄl Àr att rikta fokus pÄ bolagens hantering och kontrollering av bolagens risker. Den sjÀtte september Är 2006 genomförde Kollegiet för svensk bolagsstyrning en förÀndring i det berörda avsnittet.
IAS 40 - Förvaltningsfastigheter : Hur förÀndringen av redovisningen har pÄverkat revisorn
Den 1 januari 2005 trÀdde det nya regelverket IAS/IFRS i kraft i EU. Detta regelverk reglerar hur noterade koncerner ska upprÀtta sin redovisning. I regelverket finns IAS 40 som Àr den standard som reglerar hur förvaltningsfastigheter ska redovisas. Det vÀsentliga med denna standard Àr att den tillÄter vÀrdering till verkligt vÀrde i balansrÀkningen. VÀrderingen kan ske genom huvudregeln, den sÄ kallade ortsprismetoden, dÀr fastigheten jÀmförs med liknande objekt som avyttrats.
Litar du pÄ krögare? - det gör i alla fall deras revisorer : En studie i ?dÄlig revisionssed? i restaurangbranschen
Revisorn förvÀntas uppfylla flera roller. Dessa roller har dock en konkurrerande status och revisorn kan omöjligt uppfylla alla samtidigt. En revision kan dÀrför principiellt aldrig utföras enligt idealfallet. Vi pekar ut hur rollernas konfliktsituationer kan aktualiseras som frÀmst oberoendeproblem genom att studera restaurangbranschen dÀr rollkonflikterna Àr extra tydliga. Oberoendeproblematiken Àr sedan tidigare vÀl kÀnd och diskuterad, men vi hoppas att exemplifieringen med restaurangbranschen dÀr över 70 % av företagen fuskar , skall belysa effekten av problemen samt dess omfattning.
Obligatorisk byrÄtotation : pÄverkan pÄ revisorns oberoende och den finansiella stabiliteten
Till följd av det senaste decenniets företagsskandaler och kriser har diskussionen kring revisorns oberoende eskalerat. I och med finanskrisen 2008/09 har det pÄvisats att ett antal bolag ej erhÄllit oberoende granskning varför revisorns agerande har ifrÄgasatts. Eftersom det Àr av stor vikt att revisorn agerar objektivt och sjÀlvstÀndigt med avseende pÄ tillförlitligheten till reviderad information diskuteras obligatorisk byrÄrotation som ett verktyg för att sÀkerstÀlla revisorns oberoende.Syftet med studien Àr att undersöka hur obligatorisk byrÄrotation pÄverkar revisorns oberoende och vilka konsekvenser ett eventuellt införande av en dylik regel skulle innebÀra. Vidare behandlas byrÄrotations inverkan pÄ den finansiella stabiliteten.Studien baseras pÄ kvalitativ metod för att möjliggöra en djupgÄende förstÄelse för utvalda parters Äsikter och synpunkter pÄ en eventuell lagförÀndring. Intervjuer har genomförts med personer med stor inblick i revisionsbranschen.Studien visar att obligatorisk byrÄrotation skulle ha positiv inverkan pÄ revisorns oberoende.
Den orena revisionsberÀttelsen
Bakgrund: RevisionsberÀttelsen Àr den rapport som intressenter kan ta del av. Det Àr revisorns uttalande som har högt vÀrde dÄ det Àr revisorn som Àr informationsmedlare mellan parterna. Tolkningar som revisorn gör, Àr grund för andras beslut. Tidigare forskning visar att en revisionsberÀttelse inte signalerar tillrÀckligt om företagets fortsatta drift, samt att det var endast 20-27% som erhÄllit orena revisionsberÀttelser innan företagen inlett konkurs. De olika anmÀrkningarna i orena revisionsberÀttelsen har olika allvarlighetsgrader enligt andra studier.Syfte: Vi vill med denna studie undersöka om aktiebolagens sist erhÄllna orena revisionsberÀttelser, har ett statistiskt signifikant samband med aktiebolagens inledda konkurs under Äret 2010.Teori: De teorier som har anvÀnts i denna studie Àr agentteorin och intressentmodellen.
??? ?????? ?? ????????! : Om litteratur och lÀsande i Tatiana Tolstajas ????.
Min underso?kning syftar till att underso?ka vilka strategier klassiska musiker anva?nder i la?roprocessen av klassiska musikstycken sa? att det konstna?rliga uttrycket fa?r de ba?sta fo?rutsa?ttningarna, stycket i sluta?ndan ka?nns sa? sa?kert som mo?jligt vid ett framtra?dande och inla?rningsprocessen ga?r sa? snabbt som mo?jligt.Bakgrunden beskriver minnets funktioner i just detta sammanhang. Det handlar om hur minnet fungerar allma?nt men ocksa? specifikt inom omra?det musik, betydelsen av fo?rkunskaper na?r vi spelar instrument och la?r oss musikstycken samt hur stress, press och nervositet pa?verkar minne och musicerande. Jag beskriver och analyserar a?ven fyra minnessystem som anva?nds i la?roprocesser i samband med instudering av musikstycken.Underso?kningen besta?r av tre intervjuer med professionella klassiska gitarrister tillika gitarrpedagoger, som ger sin bild av o?vning, instudering, minnesluckor, framfo?rande med mera.
GrÀnslandet mellan revisorns tystnadsplikt och anmÀlningsskyldighet ? hur gÄr man tillvÀga som revisor?
Det svenska nÀringslivet Àr viktigt för Sverige och mÄnga av de aktiebolag som drivs i Sverige har flera olika intressenter. För att dessa intressenter ska vÄga satsa i olika bolag krÀvs det att det finns en oberoende part som kan granska bolagets finansiella information. Denna oberoende part Àr bolagets revisor som genom att granska bolagets ekonomi ska skapa trovÀrdighet Ät bolagets finansiella information. Att detta fungerar Àr av stor vikt för att nÀringslivet ska fungera pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt. För att revisorn ska kunna utföra sitt arbete behöver denne samarbeta med styrelsen och vd:n vilket ofta leder till ett förtroende mellan parterna.
Revisorns oberoende - en definitionsfrÄga vid revisionsnÀra rÄdgivning i mindre företag?
SammandragDen första januari 2002 infördes analysmodellen som ett sjÀlvgranskande verktyg för attsÀkerstÀlla revisorns oberoende. Den nya regleringen instiftades efter de senasteredovisningsskandalerna. Modellen tillÀmpas vid prövning av revisorns oberoende iaktiebolag.Revisorns oberoende Àr en hörnsten inom revision. Revisorns uppgift Àr att granskaÄrsredovisning, bokföring samt förvaltning. Granskningen skall följa god revisionssed ienlighet med FAR: s yrkesetiska regler.
Urval, bedömning och beslutsfattande av Going Concern : - En studie ur ett revisorsperspektiv
Titel: Urval, Bedömning och Beslutsfattande av going concern- En studie ur ett revisorsperspektivNyckelord: Going concern, bedömning, revisionsbevis, hÄrd- och mjuk informationBakgrund och problemdiskussion: I yrkesverksamma revisorers arbetsuppgifter ingÄr det att uttala sig om företagets förmÄga att leva vidare under nÀstkommande Är. Den information som företaget presenterar kan bestÄ av rÀkenskapsrelaterad information samt verksamhets- och förvaltningsrelaterad information. Den information som företaget lÀmnat till revisorn delas in i tre revisionsomrÄden och kan klassificeras som tvÄ skilda informationstyper, hÄrd och mjuk information. Den hÄrda informationen innefattar rÀkenskapsrelaterad information som ofta Àr historisk medan information rörande företagets förvaltning och verksamhet bestÄr av mjuk information, som ofta kopplas samman med företagets framtid. För att göra en korrekt bedömning ligger det i revisorns uppgift att vÀlja ut korrekt och anvÀndbar information som skall ligga till grund för uttalandet i revisionsberÀttelsen rörande going concern.
FörvÀntningsgapet - En analys av förvÀntningsgapet ur ett kreditgivarperspektiv
I allt vÀsentligt kunde studien inte konstatera nÄgot större gap mellan bankernas förvÀntningar pÄ revisionens innehÄll och genomförande och det som revisorn med stöd av regelverket faktiskt levererar. BÄda parter tar sin utgÄngspunkt i begreppet ?god redovisningssed?. Det konstateras dock ett visst gap ifrÄga om bankens önskan, om att revisionen kunde vara mera djupgÄende i sin kontrollfunktion Àn vad revisorerna med gÀllande regelverk Àr beredda att tillmötesgÄ..