Sök:

Sökresultat:

343 Uppsatser om Förmiddagens filosofi - Sida 2 av 23

Ett förhÄllningsÀtt - en studie om pedagogers uppfattningar kring Reggio Emilias filosofi

Bakgrund:I bakgrunden redogörs för litteratur om Reggio Emilias filosofi samt det arbetssÀtt somföresprÄkas. I Reggio Emilia har de en stark tro pÄ barnen. De ser dem som kompetenta, rikaoch fulla av nyfikenhet till att vilja lÀra sig saker. Barnen och pedagogerna arbetartillsammans i projekt, pedagogerna utgÄr frÄn barnens intressen och ser sig sjÀlva sommedforskare. Miljön inspirerar barnen till kreativitet, genom dokumentation/reflektionsynliggörs och utvecklas verksamheten framÄt.Syfte:Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur nÄgra pedagoger inom Reggio Emiliainspirerade förskolor uppfattar Reggio Emilias filosofi.

FrÄn grekisk till islamisk filosofi : exemplet Avicenna

I min uppsats har jag sökt visa hur den grekiska filosofin har pÄverkat den islamiska genom att koncentrera mig pÄ Avicenna/Ibn Sina (cirka 980-1037), en av de frÀmsta bland islams filosofer. Jag har lagt sÀrskild vikt vid relationen mellan Avicennas och Aristoteles tÀnkande, men spÄrat inflytandet via översÀttningsverksamheten med centrum i Vishetens hus (Bayt al-Hikma) i Baghdad och tidigare tÀnkare som al-Kindi och al-Farabi. Jag har ocksÄ beaktat sjÀlvstÀndiga inslag i Avicennas filosofi och antytt dess senare inflytande, inte bara pÄ hans anhÀngare utan ocksÄ pÄ kritiker som al-Ghazali och, via Suhrawardi och andra, pÄ den fortfarande livskraftiga illuministiska traditionen. Avicennas skrifter har ocksÄ starkt pÄverkat den vÀsterlÀndska filosofin; de var under en del av medeltiden en huvudkÀlla till kunskap om Aristoteles tÀnkande..

Agenter och principer - om undervisning i moralfilosofi pÄ gymnasiet

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur undervisning i moralfilosofi kan se ut pÄ gymnasiet. Kursplaner och lÀromedel i filosofi har undersökts. Fyra lÀrare har i intervjuer gett sin bild av den undervisning i moralfilosofi som de bedriver. Kursplanerna ger varje lÀrare stor frihet att avgöra vilka teorier som ska diskuteras pÄ lektionerna i filosofi. I uppsatsen diskuteras skillnaden mellan principetik och agentetik. Den första klassificeras ibland som manlig moral, och den senare som kvinnlig.

Att filosofera med fÄgel Fenix : en essÀ om Adornos förhÄllande till Kants teoretiska filosofi och upplysningstÀnkande

This essay seeks to articulate how one should understand AdornoÂŽs perspective on Kant. The essay produces an interpretation of this very complicated relationship using the (Nietzschean) concepts "affinity" and "ressentiment" : an elucidation that will hopefully make clear that the works of Adorno in many ways constitute a pursuance of KantÂŽs philosophical insights to their logical ends, especially with the regard to the questions about the purpose of philosophy and its various demands on knowledge, personality, society, ways of ressistence etc..

Den entreprenöriella filosofin : Ideologi, kunskapssyn, betydelse och tendens i GY11 och filosofiÀmnets nya mÄl och kunskapskriterier

Den Entreprenöriella Filosofin Àr en studie av ideologi, kunskapssyn, betydelse och tendens i de nya kunskapskriterierna i gymnasieÀmnet filosofi sett i ljuset av Gymnasieskola 2011 (GY11). Uppsatsen inleds med en kort presentation av Àmnet för att sedan redogöra för olika lingvistiska och semantiska tolkningsmodeller hÀmtade hos filosofer som Saussure, Russell och Wittgenstein vilka kommer att anvÀndas i sjÀlva analysen av de nya kunskapskriterierna. I syfte att sÀtta in undersökningen i en historisk kontext ges Àven en presentation av olika epistemologiska skolor och hur synen pÄ kunskap i skolan har skiftat genom Ären. Den efterföljande komparativa lÀsningen av de nya kunskapskriterierna gentemot de gamla betygskriterierna, dÀr en rad nyintroducerade begrepp sÄsom entreprenör och entreprenöriellt lÀrande dessutom tolkas utifrÄn sin nya kontext visar att det har skett en förskjutning av vilka förmÄgor eller kunskaper som nu skall bedömas i gymnasieÀmnet filosofi. Textanalysen visar Àven att det har skett en förskjutning vad gÀller kunskapssyn mot ett mer instrumentellt förhÄllningssÀtt och att detta bygger pÄ ideologisk tendens snarare Àn vetenskaplig övertygelse..

Vilka uttryck tar sig inspirationen frÄn Reggio Emilia i pedagogisk verksamhet?

Syftet med denna studie var att undersöka hur inspirationen frÄn Reggio Emilias filosofi tar sig i uttryck i pedagogisk verksamhet, ur pedagogers synvinkel. De frÄgestÀllningar som ingick i studien var: Hur uppfattar pedagoger Reggio Emilias pedagogiska filosofi? Hur kommer inspirationen av denna filosofis teori till uttryck i praktisk verksamhet? Vilken inverkan har Reggio-inspirationen pÄ barnen, enligt pedagogers uppfattning? I bakgrunden redovisades bl.a. forskning om Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Studien var kvalitativ med en fenomenografisk ansats, vilken beskriver mÀnniskans uppfattningar av olika fenomen.

Tuppens och Förmiddagens filosofer : Thoreau och Nietzsche och uppvaknandets filosofi

AbstractThis paper is about the philosophies created by Henry David Thoreau (1817-1862) and Friedrich Nietzsche (1844-1900). The purpose is to show the high degree of similarities between Thoreau?s and Nietzsche?s philosphy.At first glance, it seems far-fetched to suggest an affinity between them; the differences in style and choice of subjects, have most certainly contributed to the fact that very few comparisons so far have been made. There is no evidence that one experienced any influence over the other, neither writer seems to have been aware of the other. Also their different areas of use during the 20th century, may have influenced the almost total lack of search for affinity.

KU - KonstnÀrligt utvecklingsarbete

Vi har valt att göra ett konstnÀrligt utvecklingsarbete för att se betydelsen av helheten i en skapande process.VÄrt mÄl Àr att undersöka hur processen sÀtter igÄng olika förmÄgor för att inhÀmta kunskaper.VÄr litteraturstudie baserar sig pÄ olika omrÄden inom vetenskap, konst och filosofi.Valet blev att inte fördjupa oss i en speciell problemstÀllning utan att fÄ med alla de delar som vi behöver för att utvecklas till hela mÀnniskor.VÄrt tillvÀgagÄngsÀtt för att nÄ mÄlet skedde i form av en installation (DenVandrande Pilgrimen), som Àr ett artisktiskt sÀtt att montera in olika föremÄl till en insiktsfull helhet.Vi har Àven sammankopplat vÄrt KU och vÄr utvecklingsprocess till ett pedagogiskt perspektiv.Resultatet som vi kom fram till var att insikter och kunskaper fÄr ett större vÀrde och att vi bÀttre minns relationerna till verkligheten genom att anvÀnda oss av estetiska verktyg..

Filosofi, kultur och management i Folkrepubliken Kina - En studie av kopplingen mellan filosofi och praktik

In order to get full understanding of management culture and practice one must understand the underlying factors. This thesis examines the philosophical foundations for management in the People's Republic of China with its primary focus on the period 1949 -2012. China with its strong economic development in the recent decades is becoming an increasingly important actor in the world economy. Interaction between China and the rest of the word is considerable and currently Chinese firms increasingly expand outside China. This gives further importance especially for westerners to gain a deeper understanding of Chinese views and customs with regard to management.

Ateljeristors förhÄllningssÀtt till barns bildskapande - Inspiration frÄn Reggio Emilias pedagogiska filosofi i svensk förskolekontext

BakgrundVi har valt att belysa bildpedagogikens framvÀxt i Sverige och ge en överblick av viktiga föregÄngsgestalter och deras pedagogiska synsÀtt. Reggio Emilias pedagogiska filosofi presenteras, dÀr idén om att anvÀnda en ateljerista i den pedagogiska verksamheten startade. NÄgra av Loris Malaguzzis tankegÄngar kommer Àven synliggöras. Vidare belyser vi hur Reggio Emilias pedagogiska filosofi kom till Sverige, estetiska lÀrprocesser och lÀroplaner. VÄr teoretiska utgÄngspunkt Àr Vygotskijs sociokulturella teori.SyfteDenna undersökning har gjorts i syfte att fÄ en ökad förstÄelse för nÄgra ateljeristors förhÄllningssÀtt till barns bildskapande.MetodVÄr studie har en hermaneutisk ansats.

En utredning av filosofins möjligheter : Avhandling i metafilosofi

Uppsatsen "En utredning av filosofins möjligheter" inleds med ett konstaterande av den bitande kritik som tidvis framförts mot filosofins olika dogmer och traditioner bland andra av Ludwig Wittgenstein, G. E. Moore och Richard Rorty. Det sÀgs vidare att all denna kritik hotar att förinta den positiva upptÀckarlusten. En föresats görs dÀrför att i funderingar och kritik se möjligheter för filosofin för att pÄ sÄ sÀtt bidraga till att föra denna framÄt i nÄgot som förhoppningsvis blir ett konstruktivt inslag i debatten.

Ett universellt sanningskriterium i en pluralistisk verklighet : Ann-Louise Erikssons och Jayne Svenungssons strÀvan efter en nödvÀndig omöjlighet

Denna uppsats kretsar kring teologins behov av ett universellt sanningskriterium, och den motsÀgelse ett sÄdant skapar i en postmodern pluralism. Vidare presenteras och analyseras tvÄ svenska teologers sÀtt att behandla denna problematik. BÄda teologerna formulerar ett etiskt universellt sanningskriterium men bemöter den motsÀgelse som det skapar pÄ tvÄ olika sÀtt. Ann-Louise Eriksson förklarar varför motsÀgelsen tillÄts genom att övertrumfa den med ett paradigmatiskt etiskt paradigm som hon hÀmtar frÄn sin feministteologiska övertygelse. Jayne Svenungsson bemöter i sin tur motsÀgelsen genom att istÀllet lyfta fram en motivering som hon hÀmtar inom det postmoderna tÀnkandet hos filosofen Lévinas.

John Deweys filosofi : En tolkning av John Deweys pedagogiska filosofi

John Dewey föddes Är 1859, samma Är som Charles Darwin bröt ny mark för mÀnniskan genom sin Theory of Species. Genom Darwin skulle grunden för det kollektiva mÀnskliga tÀnkandet och förstÄelsen av oss sjÀlva aldrig förbli detsamma. För Dewey precis som för Darwin Àr det förstÄelsen av mÀnniskan och hennes vÀrld som Àr det intressanta.Denna uppsats Àr en nÀrlÀsning av Deweys verk Demokrati och utbildning som publicerades för första gÄngen 1916. Verket som Àr skrivet pÄ tidigt 1900-tal har haft ett stort inflytande pÄ pedagogiskt tÀnkande generellt, men Àr ocksÄ ett av de verkligt intressanta arbetena rörande mÀnniskan och utbildningens roll för det demokratiska samhÀllet. Verket Àr av idémÀssigt fundamental betydelse för den filosofiska tanketradition som kallas pragmatism dÄ Dewey fÄngar upp den bÀrande idén om mÀnniskan i samhÀllet som en del av vÀrlden och som beroende av en bra utbildning.Uppsatsen har för avsikt att förmedla och tolka de tankegÄngar som Dewey lÄter framtrÀda i Demokrati och utbildning.

Filosofi för hÄllbar utveckling : En granskning av pÄ vilket sÀtt filosofilÀromedlens innehÄll skapar möjligheter för utbildning för hÄllbar utveckling

Denna studie inriktar sig pĂ„ att undersöka pĂ„ vilket sĂ€tt lĂ€romedlen i filosofi pĂ„ gymnasiet skapar möjligheter för utbildning för hĂ„llbar utveckling. Totalt har 16 stycken filosofilĂ€roböcker granskats. FrĂ„n detta följer tvĂ„ frĂ„gestĂ€llningar som behandlas i studiens analys och diskussion:Är lĂ€romedlens behandling av hĂ„llbar utvecklings dimensioner heltĂ€ckande? Vilka delar av hĂ„llbar utveckling behandlas av filosofilĂ€romedlen och vilka delar utelĂ€mnas?PĂ„verkar styrdokumentens instĂ€llning till utbildning för hĂ„llbar utveckling innehĂ„llet i lĂ€roböckerna i enlighet med ett lĂ€roplansteoretiskt perspektiv? Fokus ligger pĂ„ Ă€mnes- och undervisningsinnehĂ„llet, snarare Ă€n pĂ„ undervisningsmetoder i utbildning för hĂ„llbar utveckling. Vidare innehĂ„ller studien ett tidsperspektiv som strĂ€cker sig frĂ„n 70-talet fram till Ă„r 2012, vilket möjliggör en undersökning av hur styrdokumentens och lĂ€romedlens instĂ€llning till utbildning för hĂ„llbar utveckling förĂ€ndras under den hĂ€r tidsperioden.Studiens resultat visar att det i filosofilĂ€roböcker pĂ„ gymnasienivĂ„ gĂ„r att hitta relativt mycket innehĂ„ll som kan kopplas till nĂ„gon av hĂ„llbar utvecklings tre dimensioner.

Utförligt och nyanserat - en intervjustudie med gymnasielÀrare i filosofi om hur de uppfattar Àmnesplanerna

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka i vilken utstrÀckning gymnasielÀrare i filosofi anser att de nya Àmnesplanerna utgör ett stöd i deras undervisning och bedömning av elever och om de anser att Àmnesplanerna möjliggör en likvÀrdig bedömning. För att undersöka detta genomfördes tre semistrukturerade intervjuer med gymnasielÀrare i filosofi. Intervjuerna följde en intervjuguide om 12 frÄgor som intervjupersonerna hade fÄtt ta del av före intervjuerna. Intervjuerna transkriberades sedan och resultaten av dem presenteras i resultatdelen. I litteraturgenomgÄngen presenteras forskning ur lÀrarperspektiv om Àmnesplanerna med kvalitativa betygskriterier. Det nya betygssystemet som infördes 1994 visade sig leda till en olikvÀrdig bedömning.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->