Sök:

Vilka uttryck tar sig inspirationen från Reggio Emilia i pedagogisk verksamhet?


Syftet med denna studie var att undersöka hur inspirationen från Reggio Emilias filosofi tar sig i uttryck i pedagogisk verksamhet, ur pedagogers synvinkel. De frågeställningar som ingick i studien var: Hur uppfattar pedagoger Reggio Emilias pedagogiska filosofi? Hur kommer inspirationen av denna filosofis teori till uttryck i praktisk verksamhet? Vilken inverkan har Reggio-inspirationen på barnen, enligt pedagogers uppfattning? I bakgrunden redovisades bl.a. forskning om Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Studien var kvalitativ med en fenomenografisk ansats, vilken beskriver människans uppfattningar av olika fenomen. Intervjuer genomfördes med fem pedagoger på fem olika förskolor i en kommun i Norrbotten. Resultatet visade att inspirationen från Reggio Emilia uttrycks i praktisk verksamhet genom pedagogernas förhållningssätt med en syn på barnet som kompetent och rikt på förmågor, en lärandesyn där barnet ses som en medkonstruktör av sin kunskap, ett utformande av miljön där barnet ges möjlighet till självständighet, utforskande och interaktion samt en ökad användning av pedagogisk dokumentation, reflektion och projektarbete. Det framgick även att pedagogerna ser fördelar för barnen i den Reggio-inspirerade verksamheten, bl.a. gällande främjandet av självständighet, självkänsla och självförtroende.

Författare

Helen Andersson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..