Sök:

Sökresultat:

102 Uppsatser om Förhem- och konsumentkunskap - Sida 3 av 7

En miljöetisk tolkningsfrÄga : HÄllbar utveckling i den svenska grundskolans lÀroplan, kursplaner och undervisning i biologi och hem- och konsumentkunskap

Idag stÄr vi inför utmaningen att leva inom vÄr planets grÀnser. För att uppnÄ en hÄllbar utveckling krÀvs det en förÀndring i tankesÀtt, vÀrderingar och livsstil menar UNESCO-UNEP. Detta kan Ästadkommas genom en fundamental förÀndring i utbildningen frÄn tidig barndom. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur hÄllbar utveckling tolkas i den svenska grundskolan. TvÄ Àmnen har valts; biologi och hem- och konsumentkunskap.

Hem- och konsumentkunskap pÄ tvÄ svenska skolor i Thailand & via distans

Syftet med studien Àr att utforska hur hem- och konsumentkunskapsundervisning bedrivs samt hur bedömning sker pÄ tvÄ svenska skolor i Thailand och pÄ Sofia Distans. Vilket gÄr att utlÀsa frÄn frÄgestÀllningarna: Hur bedrivs distansundervisning inom hem- och konsument-kunskap? Hur bedrivs hem- och konsumentkunskapsundervisning pÄ plats pÄ de svenska sko-lorna i Thailand? Hur sker bedömningen inom hem- och konsumentkunskap pÄ plats pÄ de svenska skolorna i Thailand och via distansundervisning? Och hur behandlas det centrala in-nehÄllet i undervisningen? Forskningsmetoden utgjordes av intervjuer som utfördes med en utarbetad intervjuguide för att besvara frÄgorna. Intervjuerna utfördes med tvÄ rektorer och tvÄ pedagoger pÄ tre skolor.Resultatet i studien visar att Sofia Distans som Àr godkÀnda av Skolverket jobbar med bedöm-ning samt betyg utifrÄn lÀroplanen. Undervisningen sker via distans och eleverna mÄste ta ett stort eget ansvar för sin utbildning och för kontakt med pedagogen.

De behöver lÀra sig bli medvetna konsumenter : En studie om ekonomiundervisning i hem- och konsumentkunskap

Bakgrund Vi lever i ett konsumtionssamhÀlle dÀr barn och unga ses som konsumenter som mÄnga gÄnger har egna pengar. Forskning har visat att konsumtion och ekonomi Àr nÄgot som dagens elever behöver kunna, samt att det Àr bÄde i skolan och i hemmet som dessa kunskaper ska erhÄllas. I skolan sker undervisning om konsumtion och ekonomi bland annat i Àmnet hem- och konsumentkunskap.Syfte Syftet med denna studie var att utforska lÀrares tankar och val kring undervisning i perspektivet ekonomi inom hem- och konsumentkunskap.Metod Den metod som anvÀndes var semistrukturerade intervjuer med totalt fyra kvinnliga hem- och konsumentkunskapslÀrare frÄn tre olika orter i södra Sverige. Intervjuerna spelades in pÄ mobiltelefon och transkriberades sedan med hjÀlp av dator och dÀrefter analyserades med innehÄllsanalys.Resultat LÀrarna i studien ansÄg att rÀttigheter och skyldigheter som konsumenter samt förmÄgan att hushÄlla med pengar Àr nÄgot eleverna behöver lÀra sig. LÀrarna uppger att de sjÀlva undervisar bÄde om pengar samt om rÀttigheter och skyldigheter.

LÀrares och elevers uppfattningar om matvanor och hÀlsa

DÄ det stÀndigt kommer nya tips om hur man skall förhÄlla sig till mat, mÄltider och kost ökarÀven kraven pÄ att vi mÀnniskor mÄste bli mer kunniga inom omrÄdet sÄ att vi lÀttare kanförhÄlla oss till all information vi möter. Genom Skolverkets kursplaner (2011a) finns det ettkrav pÄ skolan att undervisa om hÀlsa kopplat till matvanor. Med anledning av detta har jagvalt att undersöka hur en lÀrare i hem- och konsumentkunskap, en lÀrare i idrott och hÀlsasamt tio elever ser pÄ undervisningen om hÀlsa kopplat till kost. Syftet med denna studie Àr attundersöka elevers och lÀrares uppfattningar kring mÄltider och hÀlsa. Uppsatsen syftar Àventill att undersöka om det finns nÄgot samarbete mellan Àmnena hem- och konsumentkunskapoch idrott och hÀlsa dÄ det kommer till undervisning om matvanor och hÀlsa.De resultat jag fÄtt fram visar att lÀraren i hem- och konsumentkunskap lÀgger mer fokus pÄhÀlsa i samband matvanor Àn vad lÀraren i idrott och hÀlsa gör.

HĂ€lsobudskap i media

I media förekommer det idag ett stort utbud av olika hÀlsobudskap och mÄnga gÄnger kan detvara svÄrt att bedöma sanningshalten i budskapen. HÀlsobudskapen kan Àven skapa förvirringoch stress hos mÀnniskor och framförallt ungdomar anses vara en mer sÄrbar och utsatt grupp(Sandberg, 2005). Enligt kursplanen för hem- och konsumentkunskap ska budskap i mediavara en del av undervisningen. Bland annat ska undervisningen behandla budskapenspÄverkan pÄ mÀnniskor och hur de kan bemötas pÄ ett reflekterat sÀtt (Skolverket, 2011d). Idenna kvalitativa studie har vÄrt syfte dÀrför varit att belysa hem- ochkonsumentkunskaplÀrares uppfattningar om hÀlsa och hÀlsobudskap i media och dess plats iundervisningen i hem- och konsumentkunskap i Ärskurs 7-9.

FrÄn krita till tangentbord : En kvalitativ intervjustudie om internet som pedagogiskt verktyg i hem- och konsumentkunskap

Internet som undervisningsmetod medför bÄde för- och nackdelar. Eleverna fÄr arbeta med ett verktyg som engagerar dem och de lÀr sig att behÀrska ett kritiskt förhÄllningssÀtt. Samtidigt har elever ofta mer kunskap om internet Àn vad lÀrarna har vilket leder till att eleverna lÀr lÀraren. Vid anvÀndande av internet som undervisningsmetod krÀvs det att eleven utvecklar ett kritiskt förhÄllningssÀtt, vilket inte alltid sker dÄ eleven lÀr lÀraren. Det huvudsakliga syftet med denna studie var att undersöka hem- och konsumentkunskapslÀrares anvÀndning av och attityder om internet som metod i sin undervisning.

Köket framför datorn eller datorn framför köket? : en studie kring lÀrares och elevers attityder om Internet samt om hur Internet anvÀnds i skolÀmnet hem- och konsumentkunskap

I skolans styrdokument, Lgr 11, stĂ„r skrivet att skolan ska ansvara för att varje elev efter grundskolan kan anvĂ€nda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lĂ€rande. Genom en kvalitativ studie, gjord pĂ„ tre hem- och konsumentkunskapslĂ€rare samt 50 st elever i Ă„rskurs 8, innehĂ„llande intervjuer, observationer och enkĂ€tstudier, undersöker denna uppsats hur lĂ€rare anvĂ€nder IT i hem- och konsumentkunskapsundervisningen samt vilka uppfattningar som lĂ€rare och elever har till anvĂ€ndningen av IT i Ă€mnet.Resultaten visar att bĂ„de lĂ€rare och elever Ă€r positiva till anvĂ€ndningen av IT i Ă€mnet hem- och konsumentkunskap, men att det frĂ€mst Ă€r tiden och skolans ekonomi som styr hur det anvĂ€nds. Även faktorer som lĂ€rarens intresse, utbildning och bristen pĂ„ datorer i skolan spelar en stor roll i vilken utstrĂ€ckning IT anvĂ€nds..

HÀlsa i skolan : En kvalitativ undersökning om ungdomars uppfattning om hÀlsoundervisningen i skolan inom Àmnena Hem- och Konsumentkunskap samt Idrott & HÀlsa

HÀlsa Àr nÄgot man kan förklara som fysiskt, psykiskt och socialt vÀlbefinnande. Tidigarestudier inom Àmnet visar tydligt att det finns ett samband mellan en ohÀlsosam livsstil ochantal levnadsÄr. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vad elever i Ärskurs 9 har föruppfattningar kring begreppet hÀlsa samt vilken uppfattning de har om vad de lÀr sig ombegreppet i Àmnena idrott och hÀlsa samt hem- och konsumentkunskap.Kvalitativa fokusgruppsintervjuer med elever i Ärskurs 9 genomfördes, dÀr eleverna fickdiskutera med varandra om vad de ansÄg att begreppet hÀlsa Àr. Eleverna fick Àven frÄgor omkost- och motionsrÄd. Huvudresultatet visar att eleverna inte anser att de fÄr den lÀrdom debehöver.

HÄllbar utveckling : en kvalitativ studie om hur lÀrare arbetar med hÄllbar utveckling i sin undervisning

Syftet med den hÀr studien har varit att undersöka hur lÀrare i grundskolans senare Är arbetar med hÄllbar utveckling i sin undervisning. Jag har i teoriavsnittet valt att definiera begreppet hÄllbar utveckling och vidare Àven ge en beskrivning av begreppet ur ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv. Inom teoriavsninttet beskrivs Àven mÀnniskans pÄverkan pÄ miljön och vilken roll skolan har i utbildning för hÄllbar utveckling. Den metod som Àr aktuell i den hÀr studien Àr en kvalitativ undersökningsmetod. LÀrare inom Àmnet hem- och konsumentkunskap samt lÀrare inom de samhÀllsorienterade Àmnena geografi, religion, historia och samhÀllskunskap har deltagit i en enkÀtundersökning.

HÄllbar utveckling i hem- och konsument-kunskap : En undersökning av elevers kunskaper om och attityder till fyra dimensioner av Àmnet hÄllbar utveckling

Denna studies syfte Àr att kartlÀgga vad elever i Ärskurs 9 har för kunskaper om och attityder till hÄllbar utveckling inom nÄgra dimensioner för att förstÄ hur de kan tÀnkas prioritera som konsumenter frÀmst nÀr det gÀller livsmedel och val i hemmet. Jag har frÀmst tittat pÄ de val eleverna kan stÀllas inför i mitt Àmne Hem- och konsumentkunskap och de val de möter som vanliga konsumenter. Mina forskningsfrÄgor Àr: Vad har eleverna för kunskaper som grund nÀr det gÀller att göra hÄllbara val?, Vad har eleverna för uppfattning av olika dimensioner av hÄllbar utveckling? och Finns det skillnader mellan könen? För att ta reda pÄ det har jag anvÀnt mig av en enkÀtundersökning med fasta svarsalternativ. Resultatet visar att ungefÀr hÀlften av eleverna visar sig ha tillrÀckliga kunskaper för att kunna göra hÄllbara val i dimensionerna kunskap, solidaritet, framtid och att 38 % hade det för dimensionen jÀmstÀlldhet.

MÄltidens betydelse för social gemenskap

MÄltiden kan behandlas och ses ur mÄnga olika perspektiv sÄ som fysiologiska dÀr nÀringen Àr frÀmsta motivet men Àven ur kulturella och sociologiska perspektiv. Mat Àr inte bara nÀring, utan ocksÄ gemenskap och mÀttnad. Detta har varit utgÄngspunkten i den hÀr uppsatsen dÄ fokus varit pÄ den sociologiska aspekten pÄ mÄltiden.I uppsatsen Àr det mÄltidens sociala betydelse för gemenskap som behandlas. Syftet med arbetet Àr att undersöka hur blivande hem- och konsumentkunskapslÀrare tÀnker kring mÄltidens betydelse för social gemenskap ur tvÄ perspektiv. Det handlar dels om betydelsen i deras eget liv, dels hur de tÀnker kring detta i sin blivande profession som lÀrare i hem- och konsumentkunskap.I den empiriska undersökningen har Ätta intervjuer med blivande lÀrare inom hem- och konsumentkunskap genomförts.

Undervisning och bedömning utan gemensamt sprÄk

Antalet nyanlÀnda elever ökar i den svenska skolan, men nyanlÀnda elevers skolsituation Àr ett omrÄde dÀr den akademiska forskningen Àr underutvecklad. Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur undervisning och bedömning av nyanlÀnda elever i Àmnet hem- och konsumentkunskap kan utformas. Detta har undersökts genom intervjuer med fyra lÀrare som arbetar i tvÄ olika kommuner. Vid intervjuerna framkom att organiseringen av nyanlÀnda elevers HK-undervisning skiljer sig Ät pÄ de olika skolorna, dÄ eleverna börjar delta i HK-undervisning alltifrÄn första veckan i svensk skola till efter ett till tvÄ Är. För att göra lektionsinnehÄllet tillgÀngligt Àven för nyanlÀnda elever med bristande kunskaper i svenska anvÀnds följande fyra strategier: delar av kommunikationen under lektionstid sker pÄ engelska och/eller elevens modersmÄl, eleven fÄr sprÄkligt och innehÄllsmÀssigt stöd utanför lektionstid, lÀraren demonstrerar valda delar samt lÀraren anpassar uppgifter och redovisningskrav.

Samarbete över grÀnserna

Syftet med mitt arbete Ă€r att undersöka pĂ„ vilket sĂ€tt det Ă€r möjligt att arbeta över de gamla grĂ€nserna mellan teoretiska och praktiska Ă€mnen. Jag har valt att inrikta mig pĂ„ Historia och Hem- och konsumentkunskap. FrĂ„gestĂ€llningarna som ligger som grund för arbetet Ă€r: PĂ„ vilka sĂ€tt Ă€r ett samarbete mellan historia och hemkunskap möjligt? Finns det stöd i kursplaner och lĂ€roböcker för ett sĂ„dant samarbete? Är det viktigt att samarbeta över grĂ€nserna pĂ„ detta sĂ€tt? Om det Ă€r viktigt, varför i sĂ„ fall? Har hem- och konsumentkunskap i sig ett historiskt perspektiv? För att uppnĂ„ mitt syfte har jag anvĂ€nt mig av intervjuer, skriftliga kĂ€llor och analyser av kursplaner och lĂ€romedel. Mina teoretiska ramar handlar om Ă€mnesövergripande arbetssĂ€tt och historiskt perspektiv.

HÀlsosamma och ohÀlsosamma matvanor : en kvalitativ studie av högstadieelevers upplevelser

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vad högstadieelever upplever att de lÀr sig om matvanor i hem- och konsumentkunskapsundervisningen, samt att belysa vad högstadieelever upplever som hÀlsosamma och ohÀlsosamma matvanor och huruvida de anser sig Àta den maten de menar Àr hÀlsosam eller ohÀlsosam. Uppsatsen utgÄr frÄn nationell och internationell forskning kring vad som anses vara hÀlsosamma och ohÀlsosamma matvanor och resultatet jÀmförs med rÄdande rekommendationer pÄ omrÄdet.I Lgr11 beskrivs att skolan ska utbilda elever till att fÄ insikt i livsstilens betydelse för hÀlsan. Om lÀrare i hem- och konsumentkunskap har insikt i elevers uppfattningar om matvanor Àr det lÀttare att inspirera dem till hÀlsosamma matvanor. FrÄgestÀllningarna har besvarats med hjÀlp av kvalitativa intervjuer. Undersökningsgruppen bestod av sex elever som var 15 Är.Resultatet visar att respondenterna utvecklar sin kunskap om hÀlsosamma matvanor i hem- och konsumentkunskapen.

Lite historia rensar magen

Vi har valt att göra vÄrt examensarbete i form av ett utvecklingsarbete dÀr ett Àmnesövergripande projekt har planerats och genomförts. UtgÄngspunkten för projektet har varit SVT:s ?HistorieÀtarna?. Syftet har varit att undervisa utifrÄn ?den lilla historien? för att fördjupa elevers historiemedvetande och historiska intresse samt att levandegöra historien genom att lÄta eleverna laga och Àta mat frÄn 1800-talets Sverige.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->