Sök:

Sökresultat:

102 Uppsatser om Förhem- och konsumentkunskap - Sida 2 av 7

Bemötande Pojkar och Flickor, Lika eller Olika? : En intervjustudie om hem- och konsumentkunskaplÀrares uppfattningar.

SkolÀmnet hem- och konsumentkunskap kan kopplas samman med det traditionellt kvinnliga. Vid introducerandet av Àmnet var det endast Àmnat för flickor och kvinnor, vilket speglade dÄtidens samhÀlle dÀr kvinnor förvÀntades ta hand om och ansvara för hemmet och barnen. Detta har dock förÀndrats över tid. Hem- och konsumentkunskap Àr nu ett Àmne dÀr bÄde pojkar och flickor deltar och ges samma möjligheter och förutsÀttningar att lÀra om hushÄllets olika sysslor och ansvar. Denna uppsats Àmnar att undersöka hem- och konsumentkunskaplÀrares uppfattningar om sitt bemötande av eleverna utifrÄn ett genusperspektiv. Studien undersöker Àven hur lÀrarna ser pÄ begreppet jÀmstÀlldhet och hur det speglar deras undervisning.

Ämnesintegrerad hem- och konsumentkunskap : Ramfaktorernas pĂ„verkan

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar undervisningen i grundskolans hem- och konsumentkunskap, med fokus pÄ Àmnesintegrering.  FrÄgestÀllningarna som vi önskar svara pÄ i denna studie Àr följande: 1) I vilken utstrÀckning anser lÀrarna att de arbetar Àmnesintegrerat? 2) Vilka faktorer anser lÀrarna pÄverkar Àmnesintegrering i undervisningen? 3) Hur anser lÀrarna att de pÄverkas av ramfaktorerna pÄ de kommunala respektive privata skolorna i förhÄllande till ett Àmnesövergripande arbetssÀtt?Vi undersökte detta genom kvalitativa intervjuer med sex hem- och konsumentkunskapslÀrare som arbetade vid kommunala respektive privata grundskolor. Intervjuerna genomfördes i tvÄ steg, först en basintervju och dÀrefter en uppföljningsintervju. Materialet tematiserades och analyserades utifrÄn vÄra analysverktyg, vi anvÀnde oss av ramfaktorsteorin.

Hem- och konsumentkunskapslÀrares uppfathingar om

Begreppet hÀlsa kan beskrivas som ett tillstÄnd eller en process, men Àven som ett resultat, mÄl eller medel.Enligt WHO (1948) finns det tre aspekter av hÀlsa; den fysiska, psykiska och mentala hÀlsan. Dessa Àr demest anvÀnda och accepterade grundsynen och anvÀnds i detta arbete for att diskutera hÀlsa.Syftet med studien var att undersöka uppfattningar kring perspektivet hÀlsa hos nÄgra lÀrare som undervisari hem- och konsumentkunskap. Ett delsyfte innebÀr ocksÄ att ta reda pÄ hur lÀrarna relaterade undervisningentill styrdokumentens riktlinjer.Studiens datamaterial baserades pÄ kvalitativa intervjuer med sex lÀrare i hem- och konsumentkunskap.Av resultatet kan man konstatera att lÀrarna överlag sÄg hÀlsoperspektivet i undervisningen som en helhet.De vill ge eleverna verktyg för att de senare i livet skulle kunna klara sig sjÀlva. LÀrarna menade att hÀmmandeeffekter för undervisningen inom hÀlsoperspektivet handlade om kunskaper. De syftade pÄ att elevernasdÄliga tidigare kunskaper eller "felaktig'; kunskap var en hÀmmande faktor men Àven tiden likasÄ.Slutsatsen i denna studie Àr att det krÀvs kunskap och engagemang för att kunna driva en hÀlsofrÀmjandeskolutveckling i Àmnet hem- och konsumentkunskap.

Inom givna ramar

Elevinflytande har sedan lÀnge skrivits med pÄ olika sÀtt i den svenska skolans lÀroplaner. I dagens lÀroplan har det en given roll men ÀndÄ signalerar elever att de inte har sÄ mycket att sÀga till om. Syftet med den hÀr uppsatsen har dÀrför varit att utforska elevernas inflytande i undervisningen i Hem- och konsumentkunskap gÀllande val av planering och organisering av arbetet vid matlagning. Vid sidan om elevinflytandets utveckling har Àven olika syn pÄ elever och lÀrande förÀndrats. DÀrför behandlar Àven denna studie Àmnet Hem- och konsumentkunskap i relation till olika lÀrandeteorier.

Pekpinnar för nya konsumenter : Konsumentekonomiska ideal i lÀroböcker för Hem- och konsumentkunskap 1962-2008

Uppsatsens syfte Àr att undersöka vilka vÀrden och ideal som skolan, genom lÀroböcker i Àmnet Hem- och konsumentkunskap, förmedlat om konsumtion och om det gÄr att se förÀndringar under den undersökta perioden, 1962-2008. Genom en litteraturstudie lyfts diskursiva förÀndringar fram i nyare konsumtionskulturforskning och textanalysen av lÀroböckerna söker bland annat efter spÄr frÄn denna forskning. Resultaten visar bland annat att en konsumtionskritisk syn genomsyrar lÀroböckerna under hela den undersökta perioden. Endast en rationell konsumtion, som utgÄr frÄn grundlÀggande mÀnskliga behov, anses vara legitim medan övrig konsumtion, som t.ex. konsumtion sammanhÀngande med identitets-skapande, ses som felaktig.

Rektorer och lÀrare om hÄllbar utveckling i Àmnena trÀ- och metallslöjd och hem- och konsumentkunskap

Denna studies syfte var att undersöka hur rektorer, trÀ- och metallslöjdlÀrare och hem- och konsumentkunskapslÀrare tar sig an utmaningen ?hÄllbar utveckling? i skolan och i respektive Àmne. För att ta reda pÄ detta har jag utgÄtt frÄn en kvalitativ metodansats dÀr jag intervjuat fyra rektorer och sex lÀrare i Àmnena trÀ- och metallslöjd och hem- och konsumentkunskap. Rektorer och lÀrare delade med sig om sina tankar kring begreppet ?hÄllbar utveckling? och vad begreppet betydde för dem personligen.

Gymnasieelevers kunskap om kost och hÀlsa : Upper secondary school student?s knowledge about diet and a healthy lifestyle

AbstraktSyftet med studien har varit att undersöka vad eleverna har lÀrt sig om kost och hÀlsa pÄ högstadiet inom Àmnena idrott och hÀlsa samt hem och konsumentkunskap. Undersökningen gjordes med hjÀlp av enkÀter som omfattade totalt 55 elever. Under min utbildning till lÀrare inom idrott och hÀlsa samt hem och konsumentkunskap har jag sett att övervikt och ohÀlsa blir ett allt större problem bland vÄra ungdomar. Som i sin tur kan leda till dÄlig sjÀlvkÀnsla, utanförskap och en dÄlig hÀlsa hos eleverna. Resultatet visade att uppfattningen om den egna kunskapen och den verkliga kunskapen om kost och hÀlsa var bra hos majoriteten av eleverna.

En studie om jÀmstÀlldhetens roll i Àmnet Hem- och konsumentkunskap : - sett ur ett lÀrarperspektiv

AbstractExamensarbetets syfte Àr att belysa Hem- och konsumentkunskapslÀrares uppfattningar om jÀmstÀlldhetsperspektivet utifrÄn Lgr 11. Vi har utifrÄn ett genusperspektiv undersökt hur Hem- och konsumentkunskapslÀrare samtalar och resonerar kring jÀmstÀlldhet i relation till sin undervisning. I Lgr 11 stÄr det att skolan aktivt ska frÀmja för lika rÀttigheter och möjligheter för pojkar och flickar. Skolan har ett stort ansvar att motverka traditionella könsroller genom att bemöta eleverna pÄ ett sÀtt som inte förstÀrker genusordningen dvs. vad som anses vara manligt och kvinnligt.

Tema i skolan?

Tematisk undervisning och temaarbete innebÀr att olika skolÀmnen integreras med varandraoch bildar en helhet i undervisningen. Tankar om att skapa en helhet i lÀrandet har funnitssedan lÄng tid tillbaka, men i dagens skola sker inte detta sÀrskilt ofta av olika orsaker.Tidigare undersökningar visar att mÄnga lÀrare vill arbeta med undervisning i tema men attbrist pÄ tid för planeringen och genomförande försvÄrar. LikasÄ att det krÀver mycket arbeterunt omkring för att fÄ det att fungera. Hem- och konsumentkunskap Àr ett Àmne i skolan somberör mÄnga olika aspekter av vardagslivet och vars perspektiv Àven syns i mÄnga andra avskolans Àmnen.Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur lÀrare i Ärskurs 7-9 stÀller sig till undervisningi tema och hur de resonerar kring en samverkan med Hem- och konsumentkunskap. För att tareda pÄ detta valde vi att intervjua Ätta lÀrare och tvÄ lÀrarstudenter pÄ olika skolor i Sverige.Det resulterade i en positiv bild av undervisning i tema, men ocksÄ att genomförandet avarbetssÀttet begrÀnsas av olika faktorer dÀribland tid.Slutsatsen av studien Àr att intresset finns men okunskap om andra Àmnens innehÄll och tid tillplanering gör att detta sÀllan genomförs trots att mÄnga lÀrare har en ambition om attundervisa i tema..

Datorn i skolÀmnet hem- och konsumentkunskap

MÄnga av dagens elever har kommit i kontakt med datorn pÄ nÄgot sÀtt redan vid fyra Ärs Äl-der. Under min lÀrarutbildning kom det fram att examensmÄlen för lÀrarexamen krÀver att blivande lÀrare behÀrskar IKT (informations och kommunikations teknik). NÀr jag vÀl har varit ute pÄ VFU har jag mÀrkt att undervisande lÀrare inte anvÀnder sÄ mycket IKT. Detta gjorde att jag ville undersöka vad lÀrare i hem- och konsumentkunskap har för uppfattningar nÀr det kommer till datorn i klassrummet. Denna studie har utgÄtt frÄn kvalitativa forskningsintervjuer med fem pedagoger frÄnGöteborg för att undersöka IKT:s roll skolÀmnet hem- och konsumentkunskap, men Àven pe-dagogernas uppfattning kring detta.

Att sÀtta likvÀrdiga betyg

Bakgrunden till undersökningen bottnar i en, frÄn vÄr sida, saknad av djupare utbildning kring betygsÀttning och bedömning inom lÀrarutbildningens inriktning hem- och konsumentkunskap. Men ocksÄ ett intresse för tillvÀgagÄngssÀttet vid bedömningen i ett Àmne som inte enbart innefattar katederundervisning utan ocksÄ undervisning med matlagning i kök. Med detta som grund vÀxte undersökningen och uppsatsen fram.Syftet för studien var att undersöka hur lÀrare i hem- och konsumentkunskap gÄr tillvÀga för att samla in ett betygsgrundande underlag. För att besvara syftet valdes en kvalitativ metod, intervju. Studiens resultat grundar sig pÄ fem intervjuer med fem lÀrare som undervisar i hem- och konsumentkunskap med varierande erfarenhet i yrket.

Hem- och konsumentkunskap i grundskolan : En studie om Àmnets vÀrde och status bland lÀrare och elever

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur lÀrare och elever vÀrderar Àmnet hem- och konsumentkunskap (HK) jÀmfört med idrott och hÀlsa (IDH) i grundskolan. Undersök-ningen görs ur ett genusperspektiv och resultatet kommer Àven att jÀmföras med politikers vÀrdering av Àmnet. De frÄgestÀllningar jag utgÄtt ifrÄn Àr följande:? Hur vÀrderarlÀrare och elever HK i förhÄllande till IDH?? Finns det nÄgra skillnader mellan kvinnliga och manliga lÀrares syn pÄ HK och IDH, och vilka Àr dessa i sÄdana fall?? Finns det nÄgra skillnader mellan flickors och pojkars syn pÄ HK och IDH, och vilka Àr dessa i sÄdana fall?För att fÄ fram elevers och lÀrares vÀrderingar kring skolÀmnena har en kvantitativ under-sökningsmetod anvÀnts. Resultatet visar att HK varken har hög eller lÄg status bland lÀrare och elever dÄ Àmnet i genomsnitt placerar sig i mitten bland alla Àmnen.

Allergi i hem- och konsumentkunskap, en livsviktig kunskap : Hem- och konsumentkunskapslÀrares erfarenhet av allergi och överkÀnslighet inom skolan och den egna undervisningen

Mat Àr en central del i vÄra liv. Att fÄ uppleva matglÀdje och dela en mÄltid med andra mÀnniskor har stor social betydelse för oss. För en person som har allergi eller annan överkÀnslighet kan det vara svÄrt att uppleva detta. Allergi, astma och överkÀnslighet Àr idag ett vÀxande hÀlsoproblem.Syftet Àr att fÄ en förstÄelse för hur lÀrare i hem- och konsumentkunskap hanterar och arbetar kring allergier i undervisningen. Den metod som valts Àr kvalitativa intervjuer med lÀrare som undervisar i Àmnet hem- och konsumentkunskap.

"Man orkar inte vara pedagog i alla lÀgen" - en intervjustudie kring hur sex lÀrare arbetar och förhÄller sig till elever med bristande socioemotionell kompetens i Àmnena hem- och konsumentkunskap samt svenska

Syftet med studien var att studera och undersöka hur lÀrare i Àmnena hem- och konsumentkunskap samt svenska arbetar och förhÄller sig till elever med bristande socioemotionell kompetens, bÄde i undervisningssituationer samt i betygsÀttning. Den empiriska undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sex yrkesverksamma lÀrare. De teoretiska utgÄngspunkterna för studien grundades utifrÄn Vygotskijs sociokulturella perspektiv, Erikson och det sociala sammanhangets betydelse samt Antonovskys kÀnsla av sammanhang. Resultatet har visat att lÀrarna Àr vÀl medvetna hur de delar in elever med bristande socioemotionell kompetens vid olika gruppindelningar. Vidare visar resultatet att en elevs bristande socioemotionella kompetens kan bidra med ett icke godkÀnt betyg..

Elever samtalar om lnnebörder av hÀlsa, ekonomi och miljö

I skolans styrdokument ingÄr mÄnga olika begrepp, som elever ska utveckla kunskap kring. I den hÀr studien behandlas begreppen hÀlsa, ekonomi och miljö som Àr tre centrala begrepp i hem- och konsumentkunskap. Dessa tre begrepp Àr en konkretisering av de tre dimensionerna i hÄllbar utveckling. Undervisning i hÄllbar utveckling innebÀr en demokratisk undervisning, dÀr eleverna ska utveckla ett kritiskt fÄrhÄllningssÀtt för att kÀnna till konsekvenser med olika val. För att utveckla kunskapen kring begrepp Àr sprÄket en avgörande faktor.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->