Sök:

Sökresultat:

1255 Uppsatser om Förhćllandet människa - natur - Sida 37 av 84

KLAMYDIA : Kvinnor och mÀns upplevelser av att ha en könssjukdom - en litteraturbaserad studie.

Bakgrund: Klamydia Àr den vanligaste sexuellt överförbara sjukdomen i Sverige och i andra europeiska lÀnder. I dagens samhÀlle finns det mÄnga förÀndringar i attityder och beteenden som leder till sexuellt risktagande. Klamydia Àr en vÀldigt förrÀdisk sjukdom pÄ grund av dess mÄnga gÄnger asymtomatiska natur. PÄ grund av det faktum att mÄnga individer Àr omedvetna om infektionen kan den orsaka mycket skada. Syfte: Syftet med studien var att fÄ en inblick i hur kvinnor och mÀn upplever en klamydiainfektion Metod: En litteraturbaserad studie med kvalitativ ansats.

Allm?n kunskap om det allm?nt veterliga ? en paradox?

Av 35 kap. 2 ? f?rsta stycket r?tteg?ngsbalken framg?r att det inte kr?vs bevis f?r omsta?ndigheter som a?r allma?nt veterliga. Med allma?nt veterliga omsta?ndigheter a?syftas notorisk kunskap, det vill s?ga fakta och erfarenhetssatser som ?r allm?nt k?nda.

En ny nyans av grönt : Stockholms grönstruktur i förÀndring

Stockholm Àr en stad dÀr grönstrukturen i stadens nÀrförorter lÀnge har haft en roll som ett stadsdelsskiljande, sammanhÀngande grönt nÀt och dÀr stadens inriktning har varit att bevara denna struktur. I förtÀtningens era i den starkt vÀxande staden mÄlas grönomrÄdena nu istÀllet upp som den mark som ÄterstÄr att bygga pÄ, dÀr det gröna nÀtet Àr ett hot mot en sammanhÀngande stadsstruktur. I detta arbete behandlades frÄgestÀllningen om det hade det skett en förÀndring i Stockholms stads beskrivning av grönstruktur i den översiktliga planeringen. Metoden som anvÀndes var att jÀmföra Stockholms översiktsplan 1999 med översiktsplan 2010 efter ett antal frÄgor om grönstruktur. Varje frÄga besvarades med sammanfattningar eller citat frÄn de bÄda översiktsplanerna och en efterföljande analys. Resultatet tyder pÄ att en förÀndring har skett i stadens beskrivning av grönstruktur, den gröna strukturen har inte en lika central roll i den nya översiktsplanen och har inte lÀngre ett eget kapitel eller karta.

Skolans viktigaste rum? : skolgÄrden, en ofta bortglömd och outnyttjad resurs

Detta examensarbete har ett övergripande syfte att med en helhetssyn bÄde betrÀffande utevistelse och barns utveckling undersöka uterummets/skolgÄrdens betydelse för barn frÀmst i de lÀgre Ärskurserna i skolan. SkolgÄrden och dess omgivningar Àr den miljö dÀr barn tillbringar en stor del av sin tid, bÄde inom skolan och pÄ fritiden. Vi tror att skolgÄrden kan vara en ofta underskattad resurs och att den skulle anvÀndas mer om den var utformad pÄ ett bra sÀtt. Vi vill ta reda pÄ hur utevistelse i framförallt omrÄden med naturkaraktÀr kan utveckla den hela individen samt hur en bra skolgÄrd kan vara utformad. DÀrför har vi utgÄtt frÄn tvÄ avgrÀnsande frÄgestÀllningar som lyder: Varför Àr en grön skolgÄrd viktig? Hur ska en bra skolgÄrd se ut? För att uppnÄ vÄrt syfte har vi huvudsakligen inriktat oss pÄ litteraturstudier.

HÄllbar utveckling i förskolan - en jÀmförande studie mellan tvÄ förskolor och deras arbete med miljö- och samhÀllsfrÄgor

Denna studie Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer och observationer pÄ en traditionell förskola och en med utmÀrkelsen hÄllbar utveckling. Jag ville fÄ en inblick i hur lÀrande för hÄllbar utveckling kan se ut i förskolan, och se vilka likheter eller skillnader man kan se hos en traditionell förskola och en som har valt att profilera sig. Jag ville Àven undersöka vilka resonemang pedagogerna pÄ respektive förskola har angÄende vilka kunskaper barn behöver lÀra sig för en framtida hÄllbar samhÀllsutveckling, samt om de anvÀnder sig av nÄgra sÀrskilda arbetssÀtt. Min studie visar att den största skillnaden mellan förskolorna ligger i den profilerade förskolans identitetsarbete, som i sig ger en sÀrskild fokus i verksamheten. Denna fokus ger dock viss pedagogisk problematik, som en traditionell förskola inte har. Pedagogerna pÄ bÄda förskolorna resonerar att barn behöver utvecklas till demokratiska medborgare efter vad det stÄr i lÀroplanen och skapa en bra kontakt till natur och miljö, för att vilja ta hand om den.

Aspekter av biologi i förskolebarns fria lek : En observationsstudie

Genom vÄr lÀrarutbildning pÄ Högskolan i Skövde har vÄrt intresse för naturvetenskap och lek inom förskola vÀckts. Dessa tvÄ intresseomrÄden ligger till grund för studien som fokuserar pÄ barns fria lekar och biologi, i ett förskoleperspektiv. LÀroplan för förskolan (Skolverket, 1998) menar att barnen i förskolan skall utveckla sin förstÄelse för djur och vÀxter samt utveckla en förstÄelse för uppfattningen om den egna kroppen. Syftet med studien var att undersöka vilka olika aspekter av biologi som kan göras synliga av oss i tre- till femÄringars fria lek. Studien har genomförts med hjÀlp av ostrukturerade observationer pÄ förskolebarnens fria lekar bÄde i utomhus- och inomhusmiljö.

Alla har nÄgot att göra utom jag

GÄr det att nÄ en association som skapar en kÀnsla av betraktarens egen kropp? Jag har frÄgat mig om ett objekt kan upplevas kroppsligt och pÄ vilket sÀtt jag kan hitta det i mitt material. Jag har varit upptagen av att hitta den punkt dÀr materialets kvaliteter indirekt refererar till betraktarens kropp. Att i betraktandet framkalla erfarenheten i din kropp.Intuitivt har jag prövat mig fram, steg för steg - ett samarbete mellan min kropp och materialet tills materialet har blivit sin egen kropp - ett objekt. Jag arbetar i dialog med materialets natur; hur det följer tyngdlagen och pÄverkas av rummet och ljusets verkningar.

Varats olidliga tomhet : En psykoanalytisk texttolkning av Herman Hesses Siddhartha

Föreliggande studie utgör en psykoanalytisk texttolkning av den tysk-schweiziske författaren Hermann Hesses Siddhartha ur ett objektrelationsteoretiskt perspektiv. De metoder som tillÀmpas Àr den traditionella hermeneutiska texttolkningsmetoden och den kliniska psykoanalytiska överförings- och motöverföringsmodellen. Medels dessa tolkningsmodeller och objektrelationsteorier, sÀrskilt Melanie Kleins, Donald W. Winnicotts och James Mastersons, ÄskÄdliggörs den svÄrfÄngade emotionella problematik som alla individer med preoidipala svÄrigheter eller brister i sjÀlvet ger uttryck för.UtgÄngspunkten för texttolkningen Àr teorin om den infantila omnipotenta fantasin, fantasin om att kunna uppnÄ ett tillstÄnd av absolut balans, behovs- och begÀrslöshet, vilken texten Àr genomsyrad av. Denna fantasi framstÄr i ljuset av textens primÀra utvecklingskonflikt kring separation-individuation och dess narcissistiska grundstruktur som ett uttryck för sökandet efter det sanna sjÀlvets natur och dess förlösande, ett sökande, vilket fram till insiktsögonblicket effektivt omintetgörs av det falska sjÀlvets verklighetsförvanskande och verklighetsförnekande försvar..

Klassiska kinesiska trÀdgÄrdar : utformning och ideal genom historien

Uppsatsen klassiska kinesiska trÀdgÄrdar har som syfte att utifrÄn vÀsterlÀndsk och kinesisk litteratur ge en insikt i de kinesiska trÀdgÄrdarnas utveckling och funktion. Uppsatsen ska ocksÄ visa vilka idéer och filosofier som har format trÀdgÄrdarna. I litteraturstudien har framkommit att de kinesiska trÀdgÄrdarna innehÄller tre viktiga element som skiljer den kinesiska trÀdgÄrden frÄn andra trÀdgÄrdsstilar. Dessa Àr berg, vatten och arkitektur. Berg och vatten Àr viktiga symboler i den kinesiska kulturen och ska framkalla kÀnslan av att befinna sig i naturen. Byggnaderna integreras med trÀdgÄrden och trÀdgÄrden betraktas som en förlÀngning av huset, ett extra vardagsrum.

MÄngfald och tolerans : En lÀroboksgranskning gÀllande de centrala vÀrdegrundsbegreppen

Uppsatsen syftar till att undersöka hur vÀrdegrundsbegreppen mÄngfald och tolerans implementerats i SO-Àmnenas lÀroböcker. Uppsatsens didaktiska strÀvan Àr att skapa gott innehÄll i undervisningen att motverka frÀmlingsfientlighet och rasism.De metoder som anvÀnts för att uppnÄ syftet och den didaktiska strÀvan Àr dels en kvantitativ mÀtning av vÀrdegrundsbegreppens frekventa förekomst samt karaktÀristiska framstÀllning i Natur & Kulturs lÀromedelUndersökningen av lÀroböckerna har visat att de normativa och vÀrderande formuleringarna fÄtt stÄ tillbaka till förmÄn för en deskriptiv framstÀllning av skolans vÀrdegrund samt att vÀrdegrundsbegreppen har marginell omfattning i förhÄllande till lÀroböckernas totala text. Undersökningen visar ocksÄ, att en didaktisk strÀvan att förbÀttra undervisningen kring vÀrdegrundsfrÄgorna faller pÄ lÀrarens medvetna val av studiematerial i undervisningen om etnicitet, rasism och frÀmlingsfientlighet. Dessutom för att skapa en djupare förstÄelse krÀvs tvÀrvetenskapliga studier.Sol 3000 samt en kvalitativ bearbetning i form av en kritisk analys över valda karaktÀristiska citat hÀmtade ur lÀroböckerna.

Barn pÄ museum : En multimodal analys av Naturhistoriska riksmuseets och Nordiska museets riktning mot barn

This bachelor thesis consists of an analysis of museum environment. In the research, case studies have been done at the, Stockholm based museums, Swedish museum of Natural history?s exhibition Natur i Sverige (Nature in Sweden) and the Nordiska museet?s (Nordic history) exhibition Modemakt (Power of fashion) and learning environment Lekstugan (playhouse). The purpose of the research was to study how cultural heritage is used and developed within the museum pedagogy aimed at children. The research is based on a multimodal approach with focus on learning resources.The research examines the museums focus on children and youngsters, what the goals for this focus looks like on respective museum and how the focus is visible in the actual museums.

Grönare förtÀtningsprojekt : En studie av konflikten mellan förtÀtning och urban grönska

Det har lÀnge funnits en konflikt mellan kommuners vilja att förtÀta staden och de som anser att förtÀtningen tar av stadens grönstrukturer. Denna uppsats har tittat nÀrmre pÄ denna konflikt och hur den tar sig uttryck i litteraturen och stadsbyggnadsprojekt. En av orsakerna till att denna konflikt uppstÄr Àr att strategiernaoch mÄlen för att förtÀta staden och för att öka tillgÄngen pÄ grönska hÄlls separata samt att förtÀtning ofta prioriteras högre. DÄ dessa ofta hÄlls Ätskilda kan en av lösningarna pÄ problemet vara att istÀllet kombinera dem och dra nytta av alla fördelar. I likhet med hur Ebenezer Howard ville förena staden med landsbygden kan en av lösningarna pÄ klimatförÀndringarna och utglesningsproblemen vara att förena förtÀtningsprojekt med grönstrukturer i olika skalor.

Förskolans naturvetenskap: En fallstudie av förskollÀrares beskrivningar och faktiska praktik

Syftet med vÄr fallstudie var att studera hur förskollÀrare beskriver sitt arbete med naturvetenskap i förskolan och Àven studera hur detta kan ta sig i uttryck i yrkespraktiken. För att kunna besvara vÄrt syfte har vi gjort kvalitativa intervjuer och observationer med fem förskollÀrare i LuleÄ kommun. Resultatet som vi kom fram till efter vi hade analyserat intervjuerna och observationerna visar att förskollÀrarnas beskrivningar av sitt arbetssÀtt oftast stÀmmer bra överens med vad de gör i praktiken. Deras arbetssÀtt utgÄr ifrÄn lÀroplanen dÀr barn har möjlighet att pÄ ett lekfullt och utforskande sÀtt möta naturvetenskap i förskolan. VÄrt resultat visar att naturvetenskap i förskolan handlar mest om djur och natur men i nÄgra enstaka fall arbetar de Àven med kemi och fysik.

SkadestÄnd och försÀkring inom fotboll

Idrotten fyller en stor och viktig funktion i dagens samhÀlle: den inspirerar och motiverar till ett gott uppförande vilket bidrar till att frÀmja den svenska folkhÀlsan. Det finns ingen lagreglering som undantar idrottslig verksamhet frÄn den allmÀnna regleringen om skadestÄndsansvar och försÀkring. VÄld inom idrotten har generellt sett en högre toleransnivÄ Àn i samhÀllet i övrigt. Ett av syftena med denna uppsats Àr att i viss mÄn utreda hur detta Àr möjligt. Den frÀmsta anledningen kan sÀgas vara det förmildrande samtycket.

Den tvetydiga regimen - En studie om den iranska regimens natur

The aim of this study is to get a better understanding of the Iranian regime. My theory is that the Iranian regime is a semi-dictatorship, based on the soul fact that semi-competetive elections take place. The main question this thesis tries to answer is what characterizes the political construction of the Iranian regime and by what means does it implement its political goals. In trying to answer this question the case of Iran is applied to four specific typologies being, semi-dictatorship, military rule, single party rule and personal rule. The aim has not been to categorically analyze if the Iranian regime matches one typology or the other perfectly, as this is seldom the case when it comes to typologies.After analysis of the four typologies, the conclusion is that the Iranian regime utilizes semi-competitive elections to give a guise of democracy, as is in line with a semi-dictatorship.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->