Sök:

Sökresultat:

150 Uppsatser om Förgrenade dialoger - Sida 8 av 10

En frÄga om tolkning och uppfattning : LÀrares skönlitterÀra val och elevers lÀsintresse pÄ gymnasiet

Som en subundersökning till det svenska projektet "Naturvetenskap i verksamheten" som Àr en del av det nordiska projektet EXPLORA Àr syftet med denna undersökning att ge ytterligare material till hur den svenska naturvetenskapsundervisningen Àr uppbyggd. Det Àr Àven tanken att ge ytterligare information om och hur dialoger och diskussioner finns med som en del av meningsskapandet i undervisningen samt om undervisningen Àr kopplat till ett vardagligt perspektiv. Det intressanta Àr ocksÄ hur lÀraren lÀgger upp sin naturvetenskapliga lektion utifrÄn lektionens syfte.Tidigare forskning har mest grundat sig pÄ grundskolans elever och undervisning och tanken Àr att bredda kunskapsomrÄdet och dÀrför riktar sig denna undersökning mot gymnasiets undervisning. Studien genomfördes utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande.En lektion i naturkunskap A pÄ gymnasiet filmades och analyserades efter kategorier framtagna av EXPLORA.Det kommunikativa förhÄllningssÀttet var mestadels av aktoritativ - interaktiv karaktÀr dÀr lÀraren för eleverna med hjÀlp av frÄgor och svar mot ett visst mÄl. FrÄgorna lÀraren stÀllde mestadels var av sluten karaktÀr det vill sÀga att lÀraren var ute efter ett specifikt svar.

Etnicitetens och modersmÄlets betydelse för elevens identitetsutveckling

Som en subundersökning till det svenska projektet "Naturvetenskap i verksamheten" som Àr en del av det nordiska projektet EXPLORA Àr syftet med denna undersökning att ge ytterligare material till hur den svenska naturvetenskapsundervisningen Àr uppbyggd. Det Àr Àven tanken att ge ytterligare information om och hur dialoger och diskussioner finns med som en del av meningsskapandet i undervisningen samt om undervisningen Àr kopplat till ett vardagligt perspektiv. Det intressanta Àr ocksÄ hur lÀraren lÀgger upp sin naturvetenskapliga lektion utifrÄn lektionens syfte.Tidigare forskning har mest grundat sig pÄ grundskolans elever och undervisning och tanken Àr att bredda kunskapsomrÄdet och dÀrför riktar sig denna undersökning mot gymnasiets undervisning. Studien genomfördes utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande.En lektion i naturkunskap A pÄ gymnasiet filmades och analyserades efter kategorier framtagna av EXPLORA.Det kommunikativa förhÄllningssÀttet var mestadels av aktoritativ - interaktiv karaktÀr dÀr lÀraren för eleverna med hjÀlp av frÄgor och svar mot ett visst mÄl. FrÄgorna lÀraren stÀllde mestadels var av sluten karaktÀr det vill sÀga att lÀraren var ute efter ett specifikt svar.

Vilka a?r framga?ngsfaktorerna fo?r ett gyms Facebooksida? : En ja?mfo?relse av hur gym och gymmedlemmar anva?nder Facebook

I en tid da?r tra?ning och motion blivit allt viktigare fo?r svensken har gym sett mo?jligheten att na? ut till nuvarande och nya kunder via sociala medier. Dock har ma?ngden information som anva?ndarna pa? sociala medier na?s av o?kat till en niva? da?r anva?ndarna blivit mer selektiva av vad de faktiskt konsumerar.Syftet med studien a?r att analysera hur gym anva?nder Facebook idag och ja?mfo?ra detta med gymmedlemmars fo?rva?ntningar och behov av gyms Facebooksidor. Detta fo?r att ta reda pa? om gymmens tilla?mpning av sociala medier sta?mmer o?verens med vad anva?ndarna vill se pa? en sa?dan Facebooksida.Detta gjordes genom telefonintervjuer med tre gym och en enka?tunderso?kning bland gymmedlemmar.

Varför Corporate Social Responsibility? : En studie om orsakerna bakom AstraZenecas och Pfizers arbete med CSR

Bakgrund och problem Medvetenheten och intresset för företagens ansvarsroll i samhÀllet har ökat. Idag har debatten till mÄngt och mycket kommit att handla om ett samlingsbegrepp för samhÀllsansvar - Corporate Social Responsibility (CSR). LÀkemedelsföretagens kÀrnverksamhet Àr att förbÀttra mÀnniskors hÀlsa och livskvalitet och dÀrmed kan det ses som att CSR redan Àr integrerat i företagens kÀrnverksamhet. Motiven till varför lÀkemedelsföretag arbetar med CSR Àr sÄledes inte sjÀlvklara. Problemformulering AstraZeneca och Pfizer arbetar med CSR trots att deras kÀrnverksamhet redan kan sÀgas innehÄlla ett samhÀllsansvar.

Barns delaktighet och inflytande i förskolans projekt utifrÄn pedagogens perspektiv

I den hÀr studien fÄr ni lÀsa sex pedagogers tankar om delaktighet och inflytande i verksamhetens projekt. Ett projekt kan liknas med ett tematiskt arbete, men enligt oss ska ett projekt alltid utgÄ frÄn barns behov och intresse. Vi diskuterar huruvida pedagoger genom sitt arbete i förskolan kan frÀmja och synliggöra barns delaktighet och inflytande. Vi vill tydliggöra att studien syftar till verksamhetens projekt. VÄrt syfte med studien har varit att nÄ pedagogernas berÀttelser om hur barns Äsikter och idéer lyfts fram i förskoleverksamheten.

Kommunikation vid radikal omorganisation

Syfte: Syftet med denna studie Àr att fÄ en förstÄelse för och analysera hur kommunikation kan utgöra ett hjÀlpmedel vid radikal omorganisation i företag/organisation.Metod: I min undersökning har jag anvÀnt kvalitativ metod. Teoretisk data har samlats via böcker vilket i studien representerar sekundÀrdata. För att kunna samla information för empirin har jag anvÀnt intervjuer vilket i studien representeras av primÀrdata.Resultat & slutsats: För att göra en radikal omorganisation, drar jag slutsatsen att företag/organisation behöver utveckla sina kommunikativa fÀrdigheter att gÄ framÄt och göra en förÀndring. Speciellt nÀr kommunikationen i företag/organisation Àr dÄlig, finns det ett behov att engagerar personaler för förÀndring som ska hÀnda. Kommunikation spelar en central roll i omorganisationen, och fungera som ett verktyg för att hantera motstÄnd mot förÀndring och förbÀttra personalers engagemang pÄ arbetsplatsen.

KodvÀxling under engelsklektionerna pÄ gymnasienivÄ : Ett urval av orsaker och förklaringar för kodvÀxling i klassrummet relaterat till didaktiska perspektiv och sprÄkinlÀrning

Som en subundersökning till det svenska projektet "Naturvetenskap i verksamheten" som Àr en del av det nordiska projektet EXPLORA Àr syftet med denna undersökning att ge ytterligare material till hur den svenska naturvetenskapsundervisningen Àr uppbyggd. Det Àr Àven tanken att ge ytterligare information om och hur dialoger och diskussioner finns med som en del av meningsskapandet i undervisningen samt om undervisningen Àr kopplat till ett vardagligt perspektiv. Det intressanta Àr ocksÄ hur lÀraren lÀgger upp sin naturvetenskapliga lektion utifrÄn lektionens syfte.Tidigare forskning har mest grundat sig pÄ grundskolans elever och undervisning och tanken Àr att bredda kunskapsomrÄdet och dÀrför riktar sig denna undersökning mot gymnasiets undervisning. Studien genomfördes utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande.En lektion i naturkunskap A pÄ gymnasiet filmades och analyserades efter kategorier framtagna av EXPLORA.Det kommunikativa förhÄllningssÀttet var mestadels av aktoritativ - interaktiv karaktÀr dÀr lÀraren för eleverna med hjÀlp av frÄgor och svar mot ett visst mÄl. FrÄgorna lÀraren stÀllde mestadels var av sluten karaktÀr det vill sÀga att lÀraren var ute efter ett specifikt svar.

Sociala medier : En studie kring hur företag kan anvÀnda sociala medier för kunskaps- och informationsspridning

Studien redogör för vad tre företag anser att det finns för möjligheter med att anvÀnda sig av tekniker inom sociala medier. BÄde för att kunna sprida kunskap och information internt i företaget samt med kunder och partners externt. Tidskrifter och vetenskapliga artiklar inom IT-relaterade omrÄden skriver frenetisktom hur sociala medier kan stödja verksamheter och möjliggöra enklare samarbete för företag. Via vÄr litteraturstudie har vi funnit att dagens KMS inte stödjer dagens behov gÀllande kunskaps- och informationsspridning. Studiens syfte Àr att undersöka vilka tekniker som företagen anvÀnder sig av idag för att sprida kunskap och information internt och externt samt vilken kunskap och ambition som företag har gÀllande tekniker inom sociala medier och vilka möjligheter de ser.

Social hÄllbarhet i planering och gestaltning : hur kan mÄlet realiseras?

Vanligt förekommande i planprogram Àr mÄlet att skapa social hÄllbarhet. Definitionen av begreppet Àr bred och ofta utan konkreta strategier. Tolkningsutrymmet skapar problem, som i sin tur kan göra att begreppets inverkan urholkas. Den hÀr uppsatsen fokuserar pÄ hur social hÄllbarhet uppnÄs genom den fysiska planeringen men ocksÄ genom den mÀnskliga pÄverkningsfaktorn. Strategier för fysisk miljö pekar bland annat pÄ vikten av mötesplatser, strÄk, jÀmn fördelning av funktioner och institutioner samt överbyggande av barriÀrer. Resultatet i uppsatsen visar ocksÄ att social hÄllbarhet till stor del Àr beroende av mÀnniskors delaktighet och engagemang. I planprocesser praktiseras detta ofta i form av medborgardeltagande, med bland annat dialoger och workshops.

Medborgardialog : Att organisera medborgardeltagande i prioriteringsprocessen

SAMMANFATTNINGVi har inspirerats av en förelĂ€sning av Jennifer Gibson frĂ„n University of Toronto. I denna presenterades hur man förankrat beslut kring prioriteringar hos medborgarna, och hur man dĂ€rigenom undvikit kraftiga negativa reaktioner. Det etiska ramverket byggde pĂ„ den deliberativa demokratiteorin. Erfarenheterna av processen visade att det fanns möjlighet att fĂ„ acceptans och legitimitet bland medbor-garna för svĂ„ra prioriteringar, sĂ„ kallade wicked-issues.Syftet med uppsatsen var att ta reda pĂ„ om och hur deliberativa metoder Ă€r ett sĂ€tt att hantera wicked-issues. Den övergripande frĂ„gestĂ€llningen Ă€r: Vilka kĂ€nnetecken bör en medborgardialog ha för att vara framgĂ„ngsrik? För att fĂ„ svar pĂ„ frĂ„gestĂ€llningarna undersöktes följande fall som vi valt ut som star cases: Barcelona, Lewisham, Toronto, Norrbottens lĂ€ns landsting och Landstinget i Östergötland.

Alla behöver uppmuntran! : en studie om idrottslÀrares motivationsarbete

Sammanfattning Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien har varit att undersöka hur idrottslÀrare motiverar sina elever i Ärskurs nio. FrÄgestÀllningarna utgick frÄn sjÀlvbestÀmmmandeterorin och var följande: Hur pÄverkar idrottslÀrarna elevernas autonomi? Vilka aspekter tas tillvara för eleverna ska uppleva tillhörighet och kompetens? Vilka strategier anvÀnder idrottslÀrarna? Vilket förhÄllningssÀtt har idrottslÀrarna gentemot eleverna? MetodFör att uppnÄ syftet samlades empirisk data in genom intervjuer av tre idrottslÀrare frÄn olika grundskolor samt genom tvÄ observationer av varje lÀrares idrottsundervisningar med elever i Ärskurs nio. ResultatSamtliga idrottslÀrare planerar sina lektioner med utgÄngspunkten att alla elever ska kunna vara delaktiga och aktiva. För att uppnÄ det varierar de sin undervisning sÄ att eleverna fÄr prova pÄ olika aktiviteter och dÀrigenom intressera sig för nÄgot som de Àven kan utöva pÄ fritiden. Eleverna fÄr till viss del vara delaktiga i planeringen genom att de har vissa dagar som de fÄr vÀlja aktivitet.

Temabojen i svenskt teckensprÄk : Form och anvÀndning

Det finns endast ett fÄtal dokumenterade förekomster av temabojen i svenskt teckensprÄk. Dessa förekomster har observerats i deskriptiva texter av monologtyp med en och samma informant.MÄlet med studien Àr att, för det första, undersöka om det tecken som kallas temaboj förekommer mer utbrett i svenskt teckensprÄk. För det andra, i sÄ fall beskriva temabojens form och anvÀndning i dessa förekomster och jÀmföra dessa med de tidigare beskrivningar som finns gÀllande temabojen i amerikanskt, norskt och svenskt teckensprÄk.Bojar Àr tecken som utförs med den icke-dominanta handen och hÄlls kvar medan den dominanta handen samtidigt fortsÀtter att producera tecken. Bojarnas funktion Àr att vÀgleda lyssnaren i texten, att lyfta fram det centrala, att ge struktur och stöd i förstÄelsen av texten. Det finns ett antal olika bojtyper beskrivna, med olika egenskaper och anvÀndningssÀtt.Temabojen Àr ett tecken som markerar ett viktigt tema i texten.

Att frÀmja ett ackomodativt lÀrande utifrÄn ettandragogiskt perspektiv : I en offentlig organisation

En upplevelse av att det finns begrÀnsade kunskaper kring vuxna individers vÀg att lÀra utgörgrunden för denna undersökning. Utbildningar idag kommer ofta i form av förelÀsningarvilket framför allt resulterar i ett assimilativt lÀrande, det vill sÀga ett ytligt lÀrande dÀrindividen saknar förstÄelse för kunskapen. Pedagogik Àr ett begrepp som överlag i storutstrÀckning anvÀnds nÀr lÀrande Àr mÄlet oavsett vem som ska lÀra sig nÄgot. KursupplÀgg avpedagogisk karaktÀr vÀnder sig frÀmst till barn och kan anses olÀmplig nÀr vuxna individerska lÀra sig. Andragogik Àr begreppet för vuxenlÀrande, vilken bygger pÄ kunskapen om attvuxna Àr sjÀlvstyrande individer och behöver dÀrför sjÀlva ta steget till att lÀra sig nÄgot nytt.

Enklare redovisning : Granskning av Statens Offentliga Utredning 2008:67

Regeringen gav Är 2007 en grupp i uppdrag att leda förenklingen gÀllande enklare redovisning som en del av det stora förenklingsarbetet i Sverige. Förenklingsarbetet gÄr ut pÄ att sÀnka de administrativa lagreglerade kostnaderna för svenska företag med 25 procent till 2010. Under 2008 presenterades en av ÄtgÀrderna inom förenklingsarbetet; ?DelbetÀnkandet om Enklare redovisning ? SOU 2008:67?.NÄgra av de föreslagna förÀndringarna innebÀra att normgivande organ och i synnerhet BokföringsnÀmnden ges mer ansvar genom utökad normgivning. I och med att förslaget presenterar flera Àndringar som kan pÄverka företag, intressenter och revisorer, var det intressant att undersöka remissinstansernas svar och kommentarer till utredningen.

Sociala mediers pÄverkan pÄ marknadskommunikationen inom tvÄ olika branscher : En komparativ fallstudie mellan Microsoft och Prime

Uppkomsten av fenomenet sociala medier har skapat ett nytt sÀtt för företag att omforma sin marknadskommunikation. Sociala medier har förÀndrat sÀttet som mÀnniskor kommunicerar pÄ, hur information och innehÄll sprids pÄ Internet samt hur företag och kunder har en mer relationsbunden kontakt mellan varandra, vilket denna studie i högsta grad belyser. Uppsatsen bidrar med en grundlÀggande förstÄelse kring hur tvÄ olika företag, IT-företaget Microsoft och PR-företaget Prime, valt att arbeta med de sociala medierna i sin marknadskommunikation. Det Àr viktigt att som kommunikatör kunna orientera sig i den sociala mediemiljön, dÄ forskning visat att Ätskilliga företag saknar kunskap för att hantera fenomenet. Denna studie inriktar sig pÄ hur sociala medier pÄverkat marknadskommunikationen inom tvÄ olika branscher och hur det i sÄ fall skiljer sig Ät.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->