Sök:

Vilka a?r framga?ngsfaktorerna fo?r ett gyms Facebooksida?

En ja?mfo?relse av hur gym och gymmedlemmar anva?nder Facebook


I en tid da?r tra?ning och motion blivit allt viktigare fo?r svensken har gym sett mo?jligheten att na? ut till nuvarande och nya kunder via sociala medier. Dock har ma?ngden information som anva?ndarna pa? sociala medier na?s av o?kat till en niva? da?r anva?ndarna blivit mer selektiva av vad de faktiskt konsumerar.Syftet med studien a?r att analysera hur gym anva?nder Facebook idag och ja?mfo?ra detta med gymmedlemmars fo?rva?ntningar och behov av gyms Facebooksidor. Detta fo?r att ta reda pa? om gymmens tilla?mpning av sociala medier sta?mmer o?verens med vad anva?ndarna vill se pa? en sa?dan Facebooksida.Detta gjordes genom telefonintervjuer med tre gym och en enka?tunderso?kning bland gymmedlemmar. Anva?ndarnas fo?rva?ntningar och behov studerades och ja?mfo?rdes sedan med hur gymmen anva?nder sociala medier idag. Detta fo?r att ta reda pa? om gymmens syfte med sociala medier sta?mmer o?verens med vad anva?ndarna vill se pa? en sa?dan Facebooksida.Studien visar att gym anva?nder Facebook fo?r att sta?rka sina kundrelationer, sprida information om fo?retaget och fo?r att marknadsfo?ra gymmet.Medlemmarnas krav och fo?rva?ntningar pa? ett gyms Facebooksida a?r att den ska inneha?lla erbjudanden och instruktionsvideor. Det ska a?ven vara mo?jligt ta kontakt med gymmet dvs. att gymmen ska kunna svara pa? fra?gor/inla?gg och det ska dessutom finnas kontaktuppgifter till gymmet. Medlemmarna anser a?ven att gyms Facebooksidor ska ge motivation till beso?karna.De rekommendationer som uppta?cktes i studien och bo?r fo?ljas av gym a?r att fokusera pa? kvalitativa anva?ndare, dvs. de som a?r engagerade och aktiva pa? Facebooksidan. Fo?ra dialoger med anva?ndarna och att vara nyfiken. Utfo?ra kvalitetskontroller av inneha?llet som ska publiceras. Att omfamna insta?llningen ?Learning by Doing? och att na? ut till de befintliga medlemmarna genom att marknadsfo?ra Facebooksidan pa? anla?ggningen och utforma en strategi om vad och hur mycket inneha?ll som ska la?ggas ut.

Författare

Philip Levin

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Handelshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..