Sök:

Sökresultat:

328 Uppsatser om Företagets internationalisering - Sida 2 av 22

Hur pÄverkar styrelsen och ersÀttningsutskottet nivÄn och strukturen pÄ VD:s ersÀttning? : En studie av svenska börsnoterade bolag

Sammanslutningar bildas fo?r att minska transaktionskostnaderna pa? marknaden, i fo?rhoppning om o?kad produktivitet. Fo?retagets uppgift a?r att generera o?kad vinst och aktiea?garva?rde, men separationen av a?gandet och kontrollen ger upphov till avvikande egenintressen inom fo?retaget. Ersa?ttning till VD:n och ledande befattningshavare blir ett instrument fo?r att koordinera gemensamma la?ngsiktiga intressen med aktiea?garna.

Svenska sjukvÄrdsföretagens internationalisering : En studie om internationalisering av sjukvÄrds- och omsorgstjÀnster

Syfte: Studien syftar till att undersöka internationaliseringsprocessen hos svenska sjukvÄrds-och omsorgsföretag som tillhandahÄller sjukvÄrdstjÀnster. Dessutom kommer studien att undersöka svÄrigheter, möjligheter och framtidsutsikter i samband med sjukvÄrds-och omsorgsföretagens internationalisering.Metod: Denna studie har genomförts genom tillÀmpningen av en kvalitativ metod och en deduktiv ansats. Informationen hÀmtad frÄn studiens primÀrdata och sekundÀrdata har varit grunden för undersökningens analys och slutsats.Slutsats: Företagens internationaliseringsprocess har sett olika ut beroende pÄ företagens struktur och hur de arbetar med sjukvÄrd och omsorg vilket lett till olika val av strategi. SvÄrigheterna har varit i form av skillnader i lagar, regler, kultur och olika sjukvÄrdssystem som finns i olika lÀnder. Den största möjligheten frÄn en internationalisering har varit förvÀrv av ny kunskap och kunskapsutbytet mellan lÀnder.

Internationalisering : En undersökning om de faktorer som pÄverkar internationaliseringen hos smÄ och medelstora företag

Bakgrund: Internationalisering har blivit en given aktivitet för mÄnga företag, oavsett storlek. Anledningen Àr för att globala företagsaktiviteter har ökat dramatiskt under de senaste Ärtionden och grÀnsen mellan nationella och internationella marknader Àr idag tunn. Trots att mÄnga forskare har undersökt fenomenet och mÄnga modeller samt koncept har konstruerats som förklarar företags internationalisering, Àr de inte alltid entydiga med det empiriska stödet om hur företag internationaliseras och vad som pÄverkar deras internationaliseringsutveckling. DÀrmed hÀvdar mÄnga studier att det behövs mer forskning kring företags internationalisering, i synnerhet bland smÄ och medelstora företag dÄ de Àr viktiga aktörer inom vÀrldshandeln. Syfte: Denna studie Àmnar ge en större förstÄelse kring hur företag gÄr tillvÀga nÀr de internationaliseras och vad som har en pÄverkan pÄ företagens internationaliseringsutveckling.

Employer branding: positionering av varumĂ€rket gentemot nuvarande och framtida anstĂ€llda - en fallstudie av Öhrlings PriceWaterhouseCoopers -

Vi Àmnar kartlÀgga arbetet kring varumÀrkesstrategier hos Öhrlings PriceWaterhouseCoopers, avsedda för att attrahera, behÄlla och utnyttja kompetent personal. VÄrt syfte blir sÄledes att undersöka företagets ñ€employer brandñ€, samt hur det pÄverkar organisationens interna arbetsprocesser och positionering pÄ kompetensmarknaden. Uppsatsen Àr av kvalitativ och kartlÀggande fallstudiekaraktÀr och vi har anvÀnt oss av en induktiv undersöknings ansats. PrimÀrdata utgörs av intervjuer med representanter frÄn fallföretaget samt en expertintervju. Ur studien gÄr att urskönja att investeringar görs i företagets employer brand.

Kung i sitt eget hem? : En kvalitativ studie om hemtjÀnstpersonalens instÀllning till mat och mÄltider för Àldre inom ordinÀrt boende

Med hjÀlp av denna uppsats avser författarna att visa hur en internationalisering och etableringsprocess kan se ut för ett svenskt företag i Brasilien. Författarna har Àven undersökt rÄdgivarnas syn pÄ internationalisering samt etableringsprocess och hur den bör gÄ till. Med rÄdgivare menar författarna den Svensk-brasilianska handelskammaren, ExportrÄdet och SouthPartner konsultföretag..

Etablering och internationalisering av en produkt pÄ konfektyrmarknaden

Problem: DÄ konfektyrmarknaden Àr vÀlutbredd krÀvs det att företag inom den branschen noga övervÀger hur de vill etablera sin produkt pÄ en ny marknad och hur de ska gÄ tillvÀga vid en internationalisering. Det finns flera olika tillvÀgagÄngssÀtt vid etablering och internationalisering. Uppsatsen beskriver dock företags etablerings- och internationaliseringsprocess utifrÄn utvalda internationaliserings- och etableringsmodeller samt ett antal begrepp.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att beskriva hur företaget Manner har gÄtt tillvÀga med sin etablering i Sverige med hjÀlp av erfarenheter frÄn etableringen pÄ hemmamarknaden och distributörens erfarenhet pÄ den svenska marknaden. Metod: Studien Àr uppbyggd med tvÄ huvudrubriker som Àr etablering och internationalisering. Data som har anvÀnts Àr primÀrdata i form av intervjuer som var semistrukturerade och utfördes bÄde i form av personliga intervjuer, mejlintervjuer och telefonintervjuer.

Revisorn i familjeföretaget : En studie om revisorns roller och familjeföretagets karaktÀrsdrag

Bakgrund: Familjefo?retag a?r en dominerande fo?retagsform i ma?nga ekonomier. Trots detta finns fo?rha?llandevis fa? studier pa? omra?det. Familjefo?retag innehar flertalet karakta?rsdrag vilka utma?rker dem som fo?retagsform.

Den svenska modeindustrins internationalisering : Fem branschspecifika företag

Den svenska modeindustrin spÄs en ljus framtid och har trots 2000-taletslÄgkonjunktur nÄtt nya exportrekord. Den tuffa inhemska konkurrensen har gjort attetablering pÄ utlÀndska marknader blivit avgörande för de svenska modeföretagen.Det finns dock endast begrÀnsad kunskap om internationaliseringsprocessen för dennabransch.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilka metoder som anvÀnds av smÄ ochmedelstora svenska modeföretag vid internationalisering och de bakomliggandeorsakerna till dessa metoder.Studien baseras pÄ en kvalitativ undersökning av fem svenska modeföretag som sedananalyserats med ett teoretiskt ramverk av internationaliseringsprocesser.Resultatet visar att det inte finns en applicerbar modell för branschensinternationalisering. De studerade företagen har alla inlett internationaliseringen medetableringar pÄ enstaka nÀrliggande, lÄgriskmarknader. Företagen har dÀrefter Àndratriktning i sin internationaliseringsprocess dÄ marknader lÀngre bort penetrerats. Vidvalet av dessa marknader har tidigare erhÄllen intern kunskap och nÀtverk, varitavgörande.

Marknadsinformationens betydelse under internationalisering : SmÄ- och medelstora företag med verksamhet i Frankrike

Bakgrund: AvstÄndet mellan lÀnder har försvunnit och vÀrlden har blivit mer homogen i och med globaliseringen. MÄnga studier och praktiska exempel visar pÄ att det fortfarande finns betydande skillnader i sÀttet att göra affÀrer, liksom i sÀttet att leda och organisera verksamhet i olika lÀnder. Företag konfronteras dÀrmed med mÄnga viktiga frÄgor i samband med ett internationaliseringsbeslut. Marknadsinformation spelar en central roll för företags utlandsetablering dÄ kunskap om kunder, konkurrenter, intressenter samt om den institutionella och kulturella miljön ger företag starka konkurrensfördelar pÄ marknaden. Allt fler företag inser vikten av att bevaka och analysera förÀndringar i omvÀrlden för att kunna ta vÀl underbyggda beslut under internationalisering.

VÀlkommen till verkligheten! : En litteraturstudie om nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av transition frÄn student till yrkesverksam sjuksköterska

Med hjÀlp av denna uppsats avser författarna att visa hur en internationalisering och etableringsprocess kan se ut för ett svenskt företag i Brasilien. Författarna har Àven undersökt rÄdgivarnas syn pÄ internationalisering samt etableringsprocess och hur den bör gÄ till. Med rÄdgivare menar författarna den Svensk-brasilianska handelskammaren, ExportrÄdet och SouthPartner konsultföretag..

Friskis&Svettis London : ? en studie i internationalisering, entreprenörskap och organisationskultur

This thesis aims at; describing and creating an understanding of how Friskis&Svettis internationalization process, at the start-up in England, can be seen as entrepreneurial, to describe and analyze how various cultural factors can be identified and the impact they have on the internationalization process. The empirical data were obtained through two interviews and it appears that both the organizational culture and national cultural differences can be identified and that these affected the process. The results show that the entrepreneur is both a starting point and a key driver of the process and because of this it can be considered entrepreneurial..

Att internationalisera företag : Ett arbete som kan förenklas av tidigare erfarenheter

Internationalisering Àr idag ett vanligt begrepp inom företagsekonomi. Den kinesiska marknadens möjligheter har inneburit att flera svenska företag valt att undersöka om de kan lyckas pÄ en av vÀrldens till population största ekonomier. Denna uppsats skrivs tillsammans med ett svenskt företag i stÄlbranschen. För att undersöka hur företag planerar och genomför internationaliseringsprocesser idag, samt hur företag anvÀnder sina tidigare erfarenheter för ytterligare etablering, har en fallstudie innehÄllande intervjuer med personer involverade i internationaliseringsprocesser genomförts. Teoretiskt underlag Àr hÀmtat frÄn Uppsalaskolans forskning kring internationellt företagande dÀr Jan Johanson och Jan-Erik Vahlnes arbete bildar grund.

Intressenter pÄ den svenska bostadsmarknaden : En fallstudie om hur ett framstÄende fastighetsföretag förhÄller sig till olika intressenter

Underso?kningen tog avstamp i att den svenska bostadsmarknaden pa?visar grundla?ggande strukturella problem samtidigt som svenska fastighetsfo?retag uppvisar goda ekonomiska resultat. Fo?r att angripa det o?vergripande problemet genomfo?rdes en fallstudie da?r syftet var att skapa en djupare fo?rsta?else fo?r hur ett framsta?ende fastighetsbolag fo?rha?ller sig till olika intressenter. Underso?kningen avser att besvara fo?ljande fra?gesta?llningar:-  Hur fo?rha?ller sig Fastighetsfo?retaget till olika intressenter pa? bostadsmarknaden?-  Hur kan fo?rha?llningssa?ttet fo?rsta?s utifra?n ett teoretiskt perspektiv? Fo?r att na? fram till ett resultat anva?ndes fyra teorier fo?r att analysera underso?kningens data som ha?rstammar fra?n intervjuer och fo?retagets senaste a?rsredovisning.

Pre-internationalisering : En fallstudie om beslutsfattare i smÄ och medelstora företag och drivkrafterna mot en internationalisering

AbstractThis study is about describing the pre- internationalization phase and to studycompanies that are in this phase. We are trying to capture characteristics of decisionmakersin the pre- internationalization phase, to then compare the theoretical materialwith empirical material from case companies. Then in the final stages of the thesis, wewant to account for if we managed to answer our research questions. In the method, wegive a description of the approach selected in conjunction with the study. The study isqualitative and we used both primary and secondary data, with a deductive approach.The theory chapter will consider the most relevant theories that are related to the topic,which is internationalization, pre-internationalization, international entrepreneurship,and the psychology behind personalities, attitudes, and how these can affect theorganization's strategic decisions.

Internationalisering av familjea?gda fo?retag : Skiljer sig graden av internationalisering mellan familjea?gda och icke familjea?gda fo?retag?

Ma?nga fo?retag i Sverige a?gs och kontrolleras av familjer. Familjer som a?gare skiljer sig fra?n andra a?gare och har ett mer la?ngsiktigt synsa?tt samt ett mindre risktagande. Syftet med arbetet a?r att underso?ka om och i sa? fall hur familjea?gda fo?retag skiljer sig mot icke familjea?gda fo?retag vad ga?ller internationaliseringsgrad och geografisk diversifiering.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->