Employer branding
positionering av varumärket gentemot nuvarande och framtida anställda - en fallstudie av Öhrlings PriceWaterhouseCoopers -
FöretagsledningManagementEmployer brandingVarumärkesstrategierHuman resource managementIdentitetImageProfil.
Vi ämnar kartlägga arbetet kring varumärkesstrategier hos Öhrlings PriceWaterhouseCoopers, avsedda för att attrahera, behÃ¥lla och utnyttja kompetent personal. VÃ¥rt syfte blir sÃ¥ledes att undersöka företagets â€employer brandâ€, samt hur det pÃ¥verkar organisationens interna arbetsprocesser och positionering pÃ¥ kompetensmarknaden. Uppsatsen är av kvalitativ och kartläggande fallstudiekaraktär och vi har använt oss av en induktiv undersöknings ansats. Primärdata utgörs av intervjuer med representanter frÃ¥n fallföretaget samt en expertintervju. Ur studien gÃ¥r att urskönja att investeringar görs i företagets employer brand. Arbetet tycks främst syfta till att attrahera ny kompetens, dock finner vi det oklart hur de arbetar för att behÃ¥lla befintlig personal inom företaget. Det finns en viss problematik beträffande förmedling av vision och värderingar inom företagets samtliga affärsomrÃ¥den, och inte endast i dess kärnverksamhet. Det framgÃ¥r att företaget har en stark övergripande varumärkesidentitet men det rÃ¥der tvivel om huruvida dess employer brand har en tillräckligt unik profilering.