Sök:

Sökresultat:

13438 Uppsatser om Företagens sociala ansvar - Sida 2 av 896

Svenska Spels sociala ansvarstagande : Ett spel för galleriet?

Socialt ansvar Àr en faktor som har en betydande roll i dagens företagsklimat. Svenska Spel Àr ett företag som mÄste ta ett stort socialt ansvar, dels pÄ grund av sina produkter och dels sin Àgarstruktur. Deras produkter lockar med spÀnnig och möjligheter till rikedom men produkterna har ocksÄ en negativ baksida. Spelande kan leda till ett beroende dÀr individen sjÀlv och andra mÀnniskor i dess nÀrhet pÄverkas och far illa. I och med utvecklandet av snabba spel och dess enkla tillgÀnglighet över Internet har kraven pÄ spelbolagens sociala ansvar stÀrkts.

Paradoxen: socialt ansvar och marknadsföring för försÀljning, inte tvunget en David mot Goliat : Nya möjligheter för svenska ölproducenter via sociala medier

Bakgrund: Sociala medier ses ha en kraftfull effekt vad det gÀller spridning av budskap. Det digitala landskapet skapar nya förutsÀttningar för företag att interagera med sina intressenter. PÄ senare Är har socialt ansvar inom nÀringslivet kommit att ligga i hetluften och ses alltmer som en skyldighet. För företag i alkoholindustrin ses en motsÀttning mellan att ta ett socialt ansvar med fokus pÄ ansvarsfull konsumtion och att sÀnda ut budskap för att sÀlja och ha ett vinstdrivande syfte.Syfte: Syftet med denna studie Àr att pröva följande tes; Som företag, inom en bransch som sÀljer produkter som kan vara skadlig för hÀlsan och skapa ett beroende gÄr det att anvÀnda sociala medier som verktyg för att hantera paradoxen; marknadsföring för försÀljning och att ta ett aktivt socialt ansvar, avgrÀnsat till ansvarsfull konsumtion.Genomförande: Genom personliga intervjuer kartlÀggs ölproducenterna Carlsberg Sverige samt Spendrups generella syn pÄ socialt ansvar och sociala medier samt hur de arbetar med dessa idag och ser pÄ framtiden och de möjligheter som ges dÀr.Teori: Med empiriskt material som grund argumenteras det för och emot tesen med hjÀlp av teorier inom socialt ansvar, paradoxhantering samt kommunikationsteorier för spridning av budskap för att avgöra huruvida den Àr att anses som styrkt eller ej.Slutsats: Tesen anses som styrkt givet att företaget hanterar paradoxen genom att separera motsÀttningarna pÄ olika nivÄer, ser till det delade vÀrdet mellan företaget och samhÀllet, tillÀmpar en proaktiv strategi och utnyttjar sin kompetens inom kommersiell marknadsföring. .

Budgetlös styrning : En studie av Handelsbanken i Uppsala

Socialt ansvar Àr en faktor som har en betydande roll i dagens företagsklimat. Svenska Spel Àr ett företag som mÄste ta ett stort socialt ansvar, dels pÄ grund av sina produkter och dels sin Àgarstruktur. Deras produkter lockar med spÀnnig och möjligheter till rikedom men produkterna har ocksÄ en negativ baksida. Spelande kan leda till ett beroende dÀr individen sjÀlv och andra mÀnniskor i dess nÀrhet pÄverkas och far illa. I och med utvecklandet av snabba spel och dess enkla tillgÀnglighet över Internet har kraven pÄ spelbolagens sociala ansvar stÀrkts.

Intellektuellt kapital - en trend?

Problem: Utvecklingen i va?rlden ga?r mot en allt mer kunskapsinriktad ekonomi da?r den immateriella tillga?ngen intellektuellt kapital blir viktigare bland fo?retag. De redovisningsprinciper som finns idag baseras pa? principer fra?n sa? tidigt som 1400-talet da? man ville bokfo?ra transaktioner fo?r in- och utbetalningar av pengar. Principerna modifierades na?got under den industriella revolutionen fo?r att man skulle kunna sa?tta upp materiella ting som tillga?ngar.

TVÄTTÄKTA ANSVAR? - En studie av Global Compacts svenska medlemsföretag.

Syftet med denna uppsats Àr att kasta ljus över Àmnet Corporate Social Responsibility (CSR). Inom detta Àmne kommer fokus att ligga pÄ det initiativ som heter Global Compact (GC), och som blivit föremÄl för sÄvÀl beundran som skepticism. MÄlet Àr att utröna om GC i Sverige blivit, eller Àr i riskzonen för att bli, en front för det som i uppsatsen kallas kulörtvÀtt, eller om det tvÀrtom Àr en vÀlfungerande sammanslutning som hjÀlper till att sprida CSR. FrÄgestÀllning: ñ€Hur och vart Äberopar de svenska företagen sitt medlemskap i Global Compact?ñ€, ñ€Av vilka anledningar ansluter sig företag till Global Compact?ñ€, ñ€Vilka effekter kan företagens frivilliga val av Global Reporting Initiative (GRI) som rapporteringssystem ha pÄ de Ätaganden av transparens och kommunikation som Global Compact medlemskapet för med sig?ñ€ Metod: För att uppfylla syftet och frÄgestÀllningarna anvÀnds en kvantitativ och en kvalitativ metodel. Intervjuer har genomförts med Global Compacts svenska medlemsföretag och dessutom har hemsidor, Ärsredovisningar, artiklar samt litteratur inom omrÄdet anvÀnts.

SMICKRANDE KAPITALIST ELLER SANN IDEALIST? Företags sociala ansvar i Ärsredovisningen

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur svenska börsnoterade företag redogör för sitt sociala ansvar i Ärsredovisningar.Metod: Denna uppsats utgÄr frÄn en kvalitativ metod. Vi har valt att göra en innehÄllsanalys för att strukturera det material som företag ger oss angÄende deras sociala ansvar. Teori: Den teoretiska referensramen har sin utgÄngspunkt i legitimitetsteorin. DÀrefter anvÀnder vi oss av intressentteorin för att kunna förklara vem företaget ska vara socialt ansvarsfulla emot. Teorier kring corporate social responsibility anvÀnds för att förklara hur företag kan vara socialt ansvarsfulla.

Smittsam marknadsföring i sociala medier : En studie kring hur tvÄ organisationer marknadsför sig interaktivt i sociala medier

I denna uppsats undersöks tvÄ svenska ideella organisationer utifrÄn hur de marknadsför sig i sociala medier. UtgÄngspunkten ligger i olika teorier om hur Internet i och med Web 2.0 blivit en plattform för social interaktion och vilka sociala medier som nÄr ut till mÄnga mÀnniskor. Fokus ligger bÄde pÄ hur organisationerna resonerar kring marknadsföring samt vilka anvÀndarbeteenden som finns och hur dessa kan pÄverka den virala spridningen av marknadsföring pÄ Internet. För att fÄ en inblick i detta har vi utfört intervjuer med representanter med ansvar för sociala medier i de tvÄ organisationer som undersökts samt utfört kvantitativa datainsamlingar dÀr vi fört statistik över organisationernas utveckling i de sociala medierna sett till siffror. UtifrÄn teorier om olika aspekter kring sociala medier samt den kvalitativa och kvantitativa datan har vi kunnat se mycket som pekar mot att sociala medier idag Àr framstÄende nÀr det gÀller marknadsföring pÄ Internet..

Sociala berÀttelser och seriesamtal - En pedagogisk metod för elever i sÀrskola?

I mitt arbete som lÀrare i sÀrskolan har jag kommit i kontakt med sociala berÀttelser och seriesamtal, som Àr en pedagogisk metod som kan anvÀndas för personer som har svÄrt att förstÄ den verbala kommunikationen och behöver stimulera flera sinnen för att förstÄ. Sociala berÀttelser och seriesamtal Àr skrivna och ritade förklaringar och strategier som försöker förtydliga sociala mönster, oskrivna regler och sociala normer. Syftet med mitt arbete Àr att undersöka hur man kan arbeta med sociala berÀttelser och seriesamtal med elever i sÀrskolan. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ forskningsmetod dÀr jag gjort min datainsamling genom intervjuer. Jag kom fram till att sociala berÀttelser och seriesamtal kan anvÀndas som en metod att kommunicera med elever i sÀrskolan.

En het kopp kaffe med CSR : En studie om kaffeföretaget Löfbergs Lila och deras CSR-arbete

SammanfattningFo?retags samha?llsansvar CSR-Corporate Social Responsibility har fo?r ma?nga en viktig symbolisk innebo?rd da? begreppet va?xer och blir sto?rre i Sverige samt i o?vriga va?rlden. Fo?retag och organisationer har fo?rutom ett ekonomiskt ansvar a?ven skyldigheter fo?r sin omgivning att arbeta fo?r en ba?ttre miljo? samt med ett socialt ansvarstagande. Idag o?kar fo?retagens ansvar och konsumenter anser att detta a?r en sja?lvklarhet.

Corporate Social Responsibility i praktiken : En studie av hur Swedbank utformat sitt CSR-arbete

Det har blivit allt viktigare fo?r fo?retag att arbeta med CSR, Corporate Social Responsibility, och da?rmed ta ansvar fo?r sin pa?verkan pa? samha?llet. Ma?nga fo?retag har dock inte kunskapen eller erfarenheten att arbeta strategiskt med dessa fra?gor utan a?gnar sig mer a?t va?lgo?renhets- arbete. Denna uppsats a?mnar ge nya perspektiv pa? hur fo?retag kan a?gna sig a?t CSR, genom att studera arbetet i Swedbank.

Upplagt för konflikt : Hur snusbranschen marknadskommunicerar pa? en ha?rt reglerad marknad

Syftet med denna kandidatuppsats har varit att ta reda pa? hur fo?retag inom snusbranschen planerar sin kommunikation och lyckas na? ut till sina konsumenter trots de ha?rda marknadsfo?ringsregleringarna som finns. A?ven vilka andra intressenter snusfo?retagen kommunicerar med och vad syftet med den kommunikationen a?r av intresse. Fra?gesta?llningen som fo?ljts har sa?ledes varit: Hur ser marknadskommunikationen inom snusbranschen ut, varfo?r ser den ut som den go?r och vilka konsekvenser fa?r lagstiftningen pa? kommunikationen?Metoden som anva?nds fo?r att erha?lla information fo?r att kunna uppna? va?rt syfte och svara pa? va?r fra?gesta?llning har varit intervjuer med personer inom snusbranschen som har sa?rskilda kunskaper om just kommunikation.

FörsÀkringsförmedlarens ansvar

Syftet med uppsatsen Àr att klarlÀgga försÀkringsförmedlarens ansvar samt att belysa de situationer dÀr förmedlarens ansvar Àr otydligt. Jag ska Àven bedöma om dessa situationer leder till en rimlig/orimlig riskfördelning mellan berörda parter. Jag ska utreda hur dessa situationer bör lösas och vad som bör göras för att tydliggöra försÀkringsförmedlarens ansvar, samt ansvarsfördelningen mellan försÀkringsförmedlaren och försÀkringsgivaren. Denna uppsats Àr Àmnad att lÀsas av personer som kommer i kontakt med dessa frÄgestÀllningar,sÄvÀl personer som arbetar inom försÀkringsbranschen som försÀkringstagare. LÀsaren bör inneha grundlÀggande juridiska kunskaper..

Projektledningssystem : En studie om industridesignfo?retag med avseende pa? projektledning

Bakgrund: Idag kan vi se att allt fler fo?retag har blivit projektbaserade och det har blivit en vanlig arbetsform. Vi ser och ho?r om ?projekt? o?verallt. Att skapa tillfa?lliga projektorganisationer fo?r att effektivt lo?sa olika problem a?r ett arbetssa?tt som sprider sig inom alla typer av verksamheter och branscher.

CSR bland svenska medelstora företag : En fallstudie som undersöker vilket ansvar företag tar

Att Corporate Social Responsibility (CSR) blivit allt vanligare ses fra?mst bland större fo?retag da?r a?ven forskningen har sedan 1990-talet fokuserat pa? att förklara dessa företags incitament till att arbeta med fra?gan. Men CSR förekommer Àven bland SMEs, en grupp företag som representerar en stor del av va?rldens företag. Studien syftar till att undersöka vilket ansvar svenska medelstora företag tar fo?r sin sociala och miljömÀssiga pÄverkan pa? omvÀrlden, inte minst dÄ forskningen premierat större fo?retag men a?ven dÄ medelstora företags karaktÀrsdrag kan ses som en kombination av sÄvÀl smÄ som stora företags typegenskaper.

HÄllbarhetsredovisning : -Redovisning av socialt ansvar i större börsnoterade företag

Syftet med denna studie Àr att beskriva och förklara vad börsnoterade företag redovisar som socialt ansvar. Fokus i denna uppsats Àr att granska vad företag sjÀlva lÀgger störst vikt vid i sitt frivilliga arbete i upprÀttandet av en hÄllbarhetsredovisning och vilket socialt ansvar de anser sig ta..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->