Sök:

Sökresultat:

576 Uppsatser om Förebyggande insats - Sida 2 av 39

Den militÀra nyttan med geografiska informationssystem kopplat till eldlednings- och observationsinstrumentet vid precisionsbekÀmpning.

I takt med Försvarsmaktens ökade engagemang internationellt och det faktum att alla insatsförband inom Försvarsmakten ska kunna verka pÄ alla konfliktnivÄer och i en urban miljö kommer nya krav och behov pÄ bekÀmpningsförmÄgan att uppstÄ avseende precisionsbekÀmpning.Med hjÀlp av ett GIS kopplat till EOI:et vid en insats i en urban miljö kan en rad vinster erhÄllas för att stödja artilleriet vad avser precisionsbekÀmpning. Exempel pÄ sÄdana omrÄden Àr: mÄlverifiering, justering av mÄlkoordinater, lÀgesuppfattning avseende mÄlets nÀrmiljö, redovisning och presentation av verkansomrÄde inför en insats för dimensionering av verkan..

FrÄn bistÄndsbeslut till genomförandeplan : En studie i hur implementeringen gÄr till i ett boendestöds beslut

Enligt socialstyrelsens rekommendationer bo?r varje kommun uppfo?ra genomfo?randeplaner fo?r de inva?nare som har en insats genom Socialtja?nstlagen (SoL). Fo?r att fa? en insats genom SoL skall en handla?ggare go?ra en utredning som ligger till underlag fo?r ett eventuellt beviljande av insats. Syftet med studien a?r att beskriva och analysera hur informationen fo?rmedlas mellan de personer som a?r delaktiga i uppfo?randet av bista?ndsbeslut och genomfo?randeplaner inom boendesto?d.

Traditionella underrÀttelsefrÄgor vid val av sensorkombinationer

Syftet med uppsatsen Àr att teoretiskt avgöra om underrÀttelsefrÄgorna, de Ätta s-en, tillsammans kan utgöra en grund för val av sensorkombinationer. FrÄgorna skall svara mot den frÄgestÀllning beslutsfattaren stÀller till ledningsstödsystemet för att uppnÄ framtida förmÄgor. Uppsatsen har inledningsvis utvecklat tre av de förmÄgor som projekt FoRMA redovisar i sin rapport, avseende FM framtida förmÄgor Är 2010. FörmÄgorna Àr identifiering, att verifiera före en insats och kunna bekrÀfta och dokumentera verkan av en insats. I uppsatsen behandlas endast elektrooptiska och elektromagnetiska sensorer som utifrÄn sina egenskaper delas in i olika sensorklasser.

Stress och psykisk ohÀlsa : En studie pÄ hur ÄtgÀrder för att förebygga psykisk ohÀlsa kan pÄverka stress och stresshantering hos personal i Försvarsmakten

Försvarsmakten har de senaste Ären riktats mot att ha en ökad förmÄga till insatser utanför Sveriges grÀnser och den ökade rotation pÄ personal kommer öka behovet av stöd och omhÀndertagande efter insatsen.    Tidigare arbeten har visat att kunskap i hur stress motverkas och förhindras kan förhindra att personal utvecklar posttraumatiskt stressyndrom, dÀrför anser författaren det vara intressant att veta om ÄtgÀrder och faktorer innan och under en insats för att förebygga psykisk ohÀlsa kan pÄverka stress och stresshanteringsförmÄgan hos personalen.    Syftet med arbetet Àr att undersöka om ÄtgÀrder och faktorer innan och under en insats för att motverka och förhindra psykisk ohÀlsa hos personalen i Försvarsmakten, stÀmmer med vedertagen teori om stress och stressprevention. Metoden som författaren anvÀnt för att besvara syftet och frÄgestÀllningarna Àr inledningsvis en deskriptionsstudie med kvalitativ ansats för att beskriva teori, tvÄ teoretiska modeller och viktiga ÄtgÀrder och faktorer för att förebygga psykisk ohÀlsa. DÀrefter anvÀnds en deduktiv metod nÀr författaren analyserar de ÄtgÀrder och faktorer som svenska försvarsmakten genomför mot teorin och de tvÄ teoretiska modellerna om stress och stressprevention.De viktigaste slutsatserna av detta arbete Àr:-          Att flera av de ÄtgÀrder och faktorer som svenska försvarsmakten genomför innan och under en insats har en positiv effekt pÄ personalens stresshanteringsförmÄga enligt teorin och de tvÄ teoretiska modellerna.-          Teorin och de tvÄ teoretiska modellerna stödjer inte Försvarsmaktens intresse att rekrytera personal ur gruppen studerande ur stresshanteringssynpunkt.-          Metoder som mentaltrÀning och skriva-av-sig Àr ÄtgÀrder som har fördelen att individen sjÀlv kan styra metoden samt att de har en positiv effekt pÄ personalens stresshanteringsförmÄga under en insats enligt teorin..

Insatser för utsatta barn

Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva socialsekreterares uppfattning om och klienters upplevelse av en hjÀlp- och stödverksamhet riktad till utsatta barn. Intentionen med studien var dessutom att undersöka vilka förslag dessa har pÄ framtida förÀndringar av verksamheten.Metod: Tre personliga intervjuer med tvÄ mÄlgrupper genomfördes. MÄlgrupp 1 var klienter som tidigare deltagit i insatser hos hjÀlp- och stödverksamheten och mÄlgrupp 2 var socialsekreterare med minst fem Ärs erfarenhet inom det sociala yrkesomrÄdet.Resultat: Resultatet visade en samstÀmmighet mellan mÄlgrupperna, gÀllande stödverksamhetens positiva effekter gentemot utsatta barn. De mest framtrÀdande positiva effekterna var att barnet gavs kunskap om sin omkringliggande problematik och en insikt i att de inte Àr ensamma i sin livssituation. De aspekter dÀr de tvÄ mÄlgrupperna hade olika syn pÄ denna form av insats var huruvida insatsen Àr lÀmplig och tillrÀcklig för alla utsatta barn.

Vem tar ansvar för mig? : En kvalitativ studie om elevhÀlsan och anorexia nervosa

Denna kandidatuppsats har till syfte att kartla?gga unga vuxnas (18-24 a?r) upplevelse av arbetslo?shet. Utifra?n sex intervjuer har en fenomenografisk analys gjorts. Det visade sig att upplevelserna av arbetslo?shet generellt var negativa, ingen av de unga vuxna ansa?g att det var en positiv eller o?nskva?rd situation att befinna sig i.

BekrÀftelse och motivation i appar : barns identitetsskapande i förskoleÄldern

Mobila enheter som surfplattor Àr hÀr för att stanna och de integreras allt mer i vÄr vardag. Enligt statens medierÄd (2013) sÄ ökar medieanvÀndningen hos barn i förskoleÄldern. Med detta följer nya anvÀndningsomrÄden och appar som anvÀnds bÄde pÄ förskolor och hemma. Som vuxen Àr det viktigt att delta och reflektera kring vad det Àr spelen och apparna förmedlar. I mÄnga appar bekrÀftas barnen konstant pÄ insats och studiens frÄgestÀllning rör vad detta kan ge för effekt för barnens motivation.

 AnvÀndandet av fÀltarbetsförmÄgan :  En jÀmförelse av fÀltarbetsförmÄgan i Sverige och i Afghanistan

Denna uppsats skrivs som examensarbete under sista terminen pÄ officersprogrammet pÄ Försvarshögskolan. Uppsatsens syfte har varit att undersöka om det finns nÄgon skillnad i hur fÀltarbetsförmÄgan anvÀnds i en nationell insats i Sverige och i en internationell insats i Afghanistan och om det finns nÄgra slutsatser att dra om eventuell skillnad. GenomgÄende i uppsatsen har de fyra inriktningarna; fÀltarbeten för rörlighet, fördröjandefÀltarbeten, fÀltarbeten för överlevnad och övriga fÀltarbeten anvÀnds för att förklara fÀltarbetsförmÄgan. De resultat som visade sig efter jÀmförelsen var att det finns ett litet behov av broresurser och fördröjande fÀltarbeten i Afghanistan jÀmfört med Sverige. De dragna slutsatserna Àr att fÀltarbetsförmÄgans storlek i Afghanistan Àr beroende av den totala insatsens storlek.

Stridsfordon i hög beredskap, en svensk förvaringsproblematik

För att mycket snabbt kunna komma pÄ plats vid en kris, har Europa inom ramen för EU börjat upprÀttasnabbinsatsstyrkor, sÄkallade EU Battle Groups. En EU Battle Group kommer att ha en mycket kort tid pÄ sig frÄnbeslut till insats. I samband med att Sverige engagerat sig i EU militÀra samarbete tog Sverige huvudansvaret för enav de Battle Groups som skall upprÀttas, den sÄkallade Nordic Battle Group. Sverige har vid tidigare insatser visatatt det Àr mycket svÄrt att snabbt fÄ förband pÄ plats i ett insatsomrÄde. Materielen Àr ofta det som varitgrÀnssÀttande för nÀr förbandet skall bli operativt vid en insats.Uppsatsens syfte Àr att ge ett svar pÄ hur stridsfordon till svenska snabbinsatsförband som stÄr i beredskap börförvaras för att skapa de bÀsta förutsÀttningarna vid en insats.Metoden för uppsatsen Àr ett antal frÄgestÀllningar, dÀr svar söks genom en fallstudie med tvÄ olikaförvaringsprinciper.

Du och Jag, Alfred - Elevassistenten som Specialpedagogisk Insats och Fenomen

Abstrakt Jakobsson, Johan (2014). ?Du och jag, Alfred? ? Elevassistenten som specialpedagogisk insats och fenomen (Student Assistant ? as a Pedagogical Action and Educational Idea). Skolutveckling och ledarskap, LÀrande och samhÀlle, Malmö högskola. Bakgrund Elevassistenten som insats för elever i behov av sÀrskilt stöd inom gymnasieskolan har ökat drastiskt. Det Àr ett komplext pedagogiskt fenomen som förvÀntas svara mot mÄngfacetterade problembeskrivningar. Syfte och frÄgestÀllningar Syftet med studien Àr att synliggöra elevassistenten som specialpedagogisk insats och lyfta fram de pedagogiska idéer som ligger bakom fenomenet.

BergssprÀngarna ? ett kostnadseffektivt alternativ för Bergs kommun?

I Bergs kommun startades Är 2003 ett öppenvÄrdsprojekt dÄ kommunen mÀrkte av en pÄtaglig ökning av barn och unga som var i behov av socialtjÀnstens insatser. Denna verksamhet kom att heta BergssprÀngarna. Mitt syfte var frÄn början att jÀmföra de barn och unga som blivit föremÄl för placering pÄ institution och familjehem och de som fÄtt insats genom BergssprÀngarna för att se om grupperna var likvÀrdiga och jÀmföra kostnaderna för respektive verksamhet. Men under arbetes gÄng har syftet förÀndrats dÄ jag inte fÄtt tillgÄng till de ekonomiska underlagen som skulle belysa varje individs totala kostnad för respektive insats. DÀrför redovisas endast grova kostnadsunderlag.

Kognitivt förhÄllningssÀtt : - ett sÀtt att bemöta tonÄringar i deras vardag

Syftet med denna studie var att belysa vilken betydelse utövandet av ett kognitivt förhÄllningssÀtt skulle kunna ha för tonÄringar i deras vardag. Metoden som anvÀndes var halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med fem personer som var utbildade och insatta i den kognitiva terapin. Intervjuerna tolkades och analyserades utifrÄn en hermeneutisk ansats. Resultatet visade att det kognitiva förhÄllningssÀttet med utgÄngspunkt i den kognitiva terapin, har betydelse för tonÄringar. Genom att arbeta utifrÄn den kognitiva terapins ram kan professionella fÄ den unge att fundera kring samband mellan tanke, kÀnsla och handling.

BARNEN OCH JAG HAR LÅNAT UT DIG TILL ARBETSGIVAREN : En kvalitativ studie om hur officerens psykosociala miljö pĂ„verkas av de anhöriga vid internationell insats och hur det framtida anhörigstödet kan utformas.

MÄnga anhöriga till officerare som tjÀnstgjort i internationell insats har upplevt negativa fysiska och psykiska besvÀr under och efter insatsen. Men hur pÄverkar detta officeren nÀr denne ska ÄtergÄ till det ordinarie arbetet eller Äka pÄ nÀsta insats, sett frÄn en psykosocial arbetsmiljöaspekt? Och förÀndras detta med anledning av de nya lagstadgade kraven om tjÀnstgö-ringsskyldighet och uppföljningsansvar? Detta handlar en del av studien om. Den andra delen av studien beskriver hur ett framtida anhörigstöd kan utformas, kopplat till de nya kraven.Studien syftar till att ge en ökad förstÄelse till att officer och anhöriga tillsammans utgör en ge-mensam social ordning och att ge underlag till fortsatt forskning. Vidare syftar studien till att bidra med konkreta förslag till anhörigstöd till myndigheter och organisationer som idag arbetar med det.Studiens empiri erhÄlls genom djupintervjuer med sex lÄngvariga partner till officerare som kom-pletteras med textempiri.Studien pÄvisar att det finns tendens till ett meningssamband mellan anhörigas upplevda vÀlbefin-nande och officerens psykosociala arbetsmiljö.

Livsstilsutbildning som hÀlsofrÀmjande insats pÄ arbetsplatsen : en utvÀrdering av en företagshÀlsovÄrds livsstilsutbildning

Föreliggande studie syftar till att undersöka upplevda effekter och konsekvenser av en livsstilutbildning ur ett deltagarperspektiv, ett anordnande perspektiv och ett organisatorisktperspektiv. Detta med anledning av ett ökat fokus frÄn samhÀllet pÄ ett hÄllbart arbetsliv. Resultatet baseras pÄ bÄde kvantitativa och kvalitativa metoder och utgÄr frÄn tvÄ resultatinriktade utvÀrderingsmodeller och en aktörsfokuserad utvÀrderingsmodell. Datainsamling har skett i form av gruppintervjuer, enskilda intervjuer samt enkÀt. Mot bakgrund av livsstilsutbildningens uppsatta mÄl har analysen av kvalitativa data skett genom kategorisering, den kvantitativa delen har analyserats genom internetverktyget Google Docs.

Specialpedagogik i förskolan En kartlÀggning av förskolepersonals kunskaper om och förvÀntningar pÄ specialpedagogers arbete

Syftet med föreliggande arbete var att kartlÀgga förskolepedagogers kunskaper om och förvÀntningar pÄ specialpedagogens arbetsuppgifter.Som metod anvÀndes en enkÀt som riktade sig till pedagogerna pÄ samtliga sju förskolor i en kommundel och 64 svar bearbetades. I mÄnga avseenden Àr man tillfreds med de specialpedagogiska arbetsuppgifterna, inte minst gÀller detta pÄ individnivÄ. PÄ vissa omrÄden önskar man en större insats Àn vad man upplever vara fallet idag. Exempel pÄ detta Àr ökat stöd vid utvecklingssamtal och stöd till arbetslaget med metoder för dokumentation, miljö och material.Förskolepedagogerna uppfattar inte att specialpedagogen arbetar med organisatoriska frÄgor och skulle vilja ha en större insats.Resultaten visar sammanfattningsvis att det finns behov av specialpedagogiskt arbete bÄde riktat mot det enskilda barnet och pÄ det mer förebyggande planet. Med en inriktning som tÀcker de behov som efterfrÄgas har specialpedagogen en stor funktion att fylla i sÄvÀl dagens som framtidens förskola..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->