Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om För-och efterarbete - Sida 2 av 3

Webbdesign för synskadade

Science center har visat sig vara en utmÀrkt plats för undervisning. Detta Àr en studie av pÄ vilket sÀtt ett skolbesök pÄ ett science center kan bidra till att mÄlen för Är 9 uppnÄs och om ett besök pÄ ett science center kan utgöra ett komplement till den vanliga skolundervisningen. SÀrskilt studeras ÀmnesomrÄdet astronomi och kosmologi (universum och vÄrt solsystem) i Àmnet fysik. Undersökningen Àr gjord pÄ Universeum i Göteborg. Metoden i undersökningen Àr intervjuer och observationer.

Universeum Àr mer Àn ett komplement till den vanliga undervisningen

Science center har visat sig vara en utmÀrkt plats för undervisning. Detta Àr en studie av pÄ vilket sÀtt ett skolbesök pÄ ett science center kan bidra till att mÄlen för Är 9 uppnÄs och om ett besök pÄ ett science center kan utgöra ett komplement till den vanliga skolundervisningen. SÀrskilt studeras ÀmnesomrÄdet astronomi och kosmologi (universum och vÄrt solsystem) i Àmnet fysik. Undersökningen Àr gjord pÄ Universeum i Göteborg. Metoden i undersökningen Àr intervjuer och observationer.

Hur mycket vÀger rektorn? : en enkÀt- och intervjustudie om lÀrares syn pÄ och nyttjande av ett laborativt arbetsÀtt i matematikundervisningen

MÄlet med denna studie Àr att ta reda pÄ om och hur lÀrare i grundskolans tidigare Äldrar ser pÄ och arbetar med laborativ matematik i sin undervisning. Förhoppningen under arbetets gÄng har varit att kunna utröna varför, hur, nÀr och inom vilka matematiska omrÄden som lÀrare vÀljer att arbeta laborativt. Metoden som anvÀnts Àr delvis kvalitativ i form av intervjuer, delvis kvantitativ i form av enkÀter. Alla informanter i studien Àr yrkesaktiva lÀrare. Den information som de olika undersökningsmetoderna gav sammanstÀlldes, analyserades och stÀlldes i relation till relevant litteratur.

Analoga representationer vid verksamhetsbeskrivningar

Idag pÄpekas mer och mer att anvÀndaren skall vara delaktig vid utvecklandet av in-formationssystem. Ett systemutvecklingsprojekt kan generellt sÀgas ha ett antal faser: En förstudie, en genomförandedel och nÄgon form av efterarbete. Fokus i denna rap-port riktas mot förstudien dÀr det görs en analys av problemdomÀnen. Eftersom beslut som tas i senare delar av projektet Àr vÀldigt beroende av hur vÀl problemdomÀnen Àr beskriven Àr det viktigt att mycket tid lÀggs ned pÄ att se till att denna beskrivning Àr korrekt. För att kunna beskriva problemdomÀnen har systemutvecklaren en mÀngd beskrivningstekniker till sin hjÀlp.

Skolan och demokratin -en diskursanalys av Sverigedemokraternas framgÄng i skolvalet 2011.

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur svenska tidningsmedier skildrar diskursen kring skolans demokratiuppdrag och Sverigedemokraternas framgÄng i skolvalet Är 2010. Vi har i en tidningsstudie undersökt vilka teman och vilka diskurser man kan urskilja i tidningsrapporteringen gÀllande Sverigedemokraternas framgÄng i skolvalet. Analysmodellen utgÄr ifrÄn orsakerna till fenomenet, problemomrÄdet som sÄdant samt ÄtgÀrder i form av för- och efterarbete. Analysen av artiklarna har pÄvisat att det i media förmedlas ett allmÀnt samhÀllskval över resultatet och att de som fÄr stÄ till svars för resultatet Àr skolpersonal som enligt lag skall förmedla den demokratiska vÀrdegrunden. I vÄrt resultat Àr det förutom rektorer, SO- och samhÀllskunskapslÀrare, som fÄtt stÄ till svars för vÀrdegrundsarbetet.

Utveckling genom böcker. Hur lÀrare arbetar med litteratur i klassrummet.

BakgrundForskningen kring litteratur och dess betydelse för elevers utveckling har lÄtit vÀnta pÄ sig, men de senaste Ären har en hel del forskning gjorts kring lÀsning och lÀsförstÄelse, samt vikten av att föra in skönlitteraturen i klassrummet, bl a Langer (2005) och Molloy (2003) som bÄda menar att skönlitteratur Àr viktig för elevers utveckling pÄ sÄ sÀtt att litteraturen öppnar upp för viktiga diskussioner kring demokrati, levnadssÀtt och andra svÄra frÄgor.SyfteSyftet med studien Àr att se hur lÀrare tÀnker kring arbetet med elevers utveckling sÄvÀl kunskapsmÀssigt som pÄ det personliga planet med hjÀlp av skönlitteratur.MetodJag har gjort en kvalitativ intervjustudie om hur lÀrare arbetar med skönlitteratur i skolan utifrÄn Langers (2005) teori om de fyra faserna. Som metod anvÀndes intervju med öppna frÄgor. Studien Àr smÄskalig och innefattar fyra lÀrare frÄn fyra olika skolor i samma medelstora kommun.ResultatResultaten visar att lÀrare i stor grad arbetar med elevernas utveckling genom skönlitteratur, med varierat tillvÀgagÄngssÀtt. I arbetet med litteraturen ingÄr förförstÄelse inför en ny text, textbearbetning pÄ flera nivÄer och efterarbete med de lÀsta texterna.I resultatet framgÄr Àven att kopplingar görs till Lgr11 (Skolverket, 2011) genom skönlitteraturen vad gÀller sÄvÀl vÀrdegrunden som demokrati och livsfrÄgor..

Operationssjuksköterskors upplevelser av risker med att utsÀttas för blodburen smitta

Syftet med detta arbete var att beskriva operationssjuksköterskors upplevelser av risken med att utsÀttas för blodburen smitta. Sju intervjuer ggenomfördes med operationssjuksköterskor vid tvÄ sjukhus. De analyserades medelst manifest kvalitativ innehÄllsanalys med ett kodningssystem baserat pÄ ett induktivt arbetssÀtt. Analysen resulterade i fem kategorier: Att vara professionell, att förbereda sig mentalt, att för- och efterarbete Àr tidskrÀvande, att kÀnna rÀdsla samt att det Àr svÄrt att följa rutiner. Resultatet visade att operationssjuksköterskors professionella förhÄllningssÀtt inte Àndrades dÄ patienterna bar pÄ blodburen smitta.

Nolltolerans i skolan om hot och vÄld : En studie om rektorers tolkning av begreppet nolltolerans

 Arbetets art: Examensarbete i lÀrarutbildningen, Avancerad nivÄ, 15 hpHögskolan i SkövdeTitel: Nolltolerans i skolan om hot och vÄld - En studie om rektorers tolkning avbegreppet nolltoleransSidantal: 41Författare: David Löfving och Joakim PeterssonHandledare: Kennert OrleniusDatum: januari, 2009Nyckelord: nolltolerans, hot och vÄld, ÄtgÀrder, grÀnsdragning, agerandeI USA pÄ 1990-talet infördes en lag gÀllande nolltolerans mot vapen i skolan. Denna laghar fÄtt en vidare tolkning vilket har gjort att mÄnga elever har blivit exkluderade frÄnundervisningen av mÀrkliga skÀl.Uppsatsen handlar om rektorers syn pÄ begreppet nolltolerans i frÄgor om hot och vÄldmot skolpersonal. Vidare redogör studien för hur rektorer arbetar förebyggande och hurderas efterarbete ser ut. Dessutom berör studien rektorers erfarenheter kring hot ochvÄld mot skolpersonal. För att nÄ fram till studiens syfte sÄ intervjuades rektorer pÄhögstadieskolor.De intervjuade rektorerna hade inga större erfarenheter kring hot och vÄld motskolpersonal.

"Det Àr A och O" eller? : En studie om konsulters resonemang kring anvÀndarmedverkan vid systemutveckling

SammanfattningSyfte: Undersökningen har Ă€mnat kartlĂ€gga resonemanget hos systemutvecklare angĂ„ende anvĂ€ndarmedverkan vid systemutveckling bĂ„de i frĂ„ga om hur det anvĂ€nds och hur synen pĂ„ anvĂ€ndarmedverkan ter sig. Med begreppet anvĂ€ndarmedverkan syftas i denna studie all inblandning av anvĂ€ndare vid utvecklingsprocessen frĂ„n start till slut samt eventuellt efterarbete. Med anvĂ€ndare menas bĂ„de slutanvĂ€ndare som kund och annan lĂ€mplig person som kan vara potentiell anvĂ€ndare och som inte Ă€r en medlem av utvecklingsteamet. Inriktningen har varit pĂ„ utvecklare inom konsultföretag i Örebro som arbetar med systemutveckling.Metod/ansats/frĂ„gor: En kvalitativ ansats har utförts dĂ€r fyra huvudkategorier av frĂ„gor har stĂ€llts upp för respondenterna i semi-strukturerade intervjuer. De fyra kategorierna Ă€r som följer: hur det arbetas med anvĂ€ndarmedverkan, varför det arbetas pĂ„ angett sĂ€tt, hur det har arbetats med anvĂ€ndarmedverkan tidigare samt hur det skulle vara önskvĂ€rt att arbeta under idealtypiska förhĂ„llanden.

Estetisk integrering i undervisningen : lÀrares förutsÀttningar ur ett ramfaktorteoretiskt perspektiv

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka vad som styr lÀrares val, avseende estetisk integrering i undervisningen. Undersökningen omfattar klasslÀrare i grundskolans tidiga Är.Empirin samlades in genom enkÀtundersökning med slutna och öppna frÄgor samt genom halvstrukturerade samtalsintervjuer. Under intervjuerna gavs möjlighet att stÀlla fler frÄgor som fokuserade pÄ faktorer som kan vara förutsÀttningar för estetisk integrering i undervisningen. Det insamlade datamaterialet analyserades utifrÄn studiens frÄgestÀllningar samt ramfaktorteorin.Tidigare forskning visar positiva effekter av att arbeta med estetiska uttryckssÀtt i undervisningen. Forskningen belyser Àven en mer komplex bild av den estetiska integreringen.

?Det blir trist utan orkidéer nÀktergalar och lövgrodor? En studie av en lÀgerskolas betydelse för lÀrande om hÄllbar utveckling

En studie av en lÀgerskolas betydelse i lÀrande för hÄllbar utveckling I denna uppsats undersöker jag en grupp 11- Äriga elevers lÀrande pÄ en lÀgerskola samt vad de har för syn pÄ natur- och miljöfrÄgor. Jag undersöker ocksÄ om lÀrandet pÄ en aktuell lÀgerskola kan utgöra en del av lÀrandet för hÄllbar utveckling. LÀgerskolans roll som komplement till den ordinarie skolverksamheten diskuteras vidare i uppsatsen. Jag har sökt svar pÄ mina frÄgor genom att observera en klass med 11- Äringar frÄn en medelstor stad under deras vistelse pÄ en lÀgerskola. Jag har följt upp mina observationer med kvalitativa intervjuer. Undersökningen pekar mot att det Àr möjligt för unga elever att utveckla en förstÄelse för abstrakta fenomen som mÀnniskans pÄverkan pÄ landskap samt mÀnniskans samspel med naturresurser. Detta menar jag Àr en viktig byggsten i lÀrande för hÄllbar utveckling.

Blanda experiment med elevers vardag, det löser sig! : En aktionsforskning om yngre elevers sÀtt att uttrycka sin förstÄelse för kemi vid ett experimentellt arbetssÀtt

BÄde internationellt och nationellt sett har elevers kunskaper i naturvetenskap försÀmrats enligt PISA-undersökningarna. Vi har Àven ute i verksamheten uppmÀrksammat en brist pÄ kemiundervisning i de lÀgre Äldrarna. Syftet med studien Àr att bidra med kunskap om ett vardagsnÀra och experimentellt arbetssÀtt och synlig- göra det naturvetenskapliga sprÄkets betydelse för yngre elevers kunskapsutveckling i kemi. Studien utfördes som en aktionsforskning vilket innebÀr att en kunskapsbas skapas om sin egen praktik för att sedan genomföra en forskning som leder till en förÀndring. Aktionerna vi utförde bestod av tvÄ experiment med tillhörande för- och efterarbete.

Skola och Museum -Samarbete för att nÄ historiemedvetande, School and Museum

Syftet med vÄr uppsats Àr att vi vill undersöka hur samarbetet mellan skola och museum fungerar. Som blivande lÀrare vill vi fÄ mer kunskap om hur vi anvÀnder oss av museet som arena i vÄr undervisning pÄ ett bra sÀtt. Vi frÄgar oss hur skola och museum samarbetar? Hur samarbetet leder till elevers historiemedvetande och vilka de eventuella hindren i samarbetet Àr? Vi presenterar och diskuterar tidigare forskning inom omrÄdet. NÄgra viktiga forskare som vi lyfter fram Àr Berit Ljung, Monica Cassel och Eilean Hooper-Greenhill.

Hur dyskalkyli uppfattas och hanteras i de tidigare skolÄren

Syftet med vÄr uppsats Àr att vi vill undersöka hur samarbetet mellan skola och museum fungerar. Som blivande lÀrare vill vi fÄ mer kunskap om hur vi anvÀnder oss av museet som arena i vÄr undervisning pÄ ett bra sÀtt. Vi frÄgar oss hur skola och museum samarbetar? Hur samarbetet leder till elevers historiemedvetande och vilka de eventuella hindren i samarbetet Àr? Vi presenterar och diskuterar tidigare forskning inom omrÄdet. NÄgra viktiga forskare som vi lyfter fram Àr Berit Ljung, Monica Cassel och Eilean Hooper-Greenhill.

VÀgen mot en ISO 9001 certifiering pÄ Höglands Logistik AB

Syftet med detta examensarbete Àr att effektivisera monteringsprocessen genom att hitta en lÀmplig produktionslayout i den gemensamma monteringsavdelningen. Rapporten bygger pÄ följande frÄgestÀllningar:1. Hur fungerar den befintliga produktionslayouten för de fyra olika teamen?2. Vilken/Vilka kriterier kan pÄverka effektiviteten i den gemensamma monteringsavdelningen?3.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->