Sök:

Universeum är mer än ett komplement till den vanliga undervisningen


Science center har visat sig vara en utmärkt plats för undervisning. Detta är en studie av på vilket sätt ett skolbesök på ett science center kan bidra till att målen för år 9 uppnås och om ett besök på ett science center kan utgöra ett komplement till den vanliga skolundervisningen. Särskilt studeras ämnesområdet astronomi och kosmologi (universum och vårt solsystem) i ämnet fysik. Undersökningen är gjord på Universeum i Göteborg. Metoden i undersökningen är intervjuer och observationer. Urvalet har utgjorts av elever i årskurs 6 till 9, deras lärare samt Universeums pedagoger och gymnasieguider. Resultaten pekar på att ett skolbesök på ett science center är mer än ett komplement till den vanliga undervisningen genom att miljön, utställningens innehåll och form inbjuder till att skapa intresse och väcka nyfikenhet. Slutsatsen är att det är möjligt att nå uppnåendemålen för år 9 med enbart ett besök, men för att få mer bestående kunskap och för att även nå strävansmålen är lärarnas planering och genomförande av betydelse. Särskilt är för- och efterarbete tillsammans med eleverna nödvändigt.  För att uppnå syftet att komplettera den vanliga klassrumsundervisningen måste besöket vara planerat i god tid tillsammans med eleverna. 

Författare

Christin Nilsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..