Sök:

Sökresultat:

4281 Uppsatser om Föräldrars erfarenhet - Sida 65 av 286

Ett kritiskt lÀge : En studie om den psykosociala arbetsmiljön pÄ socialtjÀnstens barn- och familjeenhet

Uppsatsen studerar hur arbetsmiljön pÄ barn- och familjeenheten (BoF) pÄ socialtjÀnsten i en kommun i mellersta Sverige, en enhet som har bÄde hög arbetsbelastning och personalomsÀttning, ser ut. Studien utgÄr frÄn fyra stycken intervjuer med socialsekreterare som har lÄng erfarenhet inom barn- och familjeenheten (BoF) i kommunen. Resultatet visar att arbetsbelastningen och stressen har ökat med tiden genom att personalen har fÄtt förhÄlla sig till nya krav pÄ arbetsplatsen och dÀrför har tidspressen blivit större. Den höga personalomsÀttningen leder till rekrytering av ny personal, vilket pÄverkar den befintliga personalen. Den befintliga personalen introducerar de nya och fÄr ta de tyngre Àrendena, vilket slutligen ger mindre tid Ät klientmöten.

VD och styrelsesammansÀttning : En studie av hur ledande befattningshavares karaktÀristika pÄverkar bolagets vÀrde

Tidigare forskning har funnit delvis motstridiga resultat för hur företagsledningens och styrelsens egenskaper pÄverkar bolagets vÀrde. Enligt vÄr vetskap har inga studier genomförts pÄ svenska data. Syftet med denna uppsats har varit att klargöra om det finns nÄgot samband mellan ett företags vÀrde (mÀtt som market-to-book) och ett antal demografiska faktorer hos företagets ledning och styrelse. Detta har testats med hjÀlp av Ärsredovisningar och finansiella data för börsnoterade bolag under perioden 2010-2012. Genom multipla regressionsanalyser har vi bland annat funnit att styrelsens storlek har en positiv effekt pÄ bolagets vÀrde och att andelen kvinnor i styrelsen pÄverkar vÀrdet positivt.

Motiv, mÄl och handling: En studie av en naturvetenskaplig aktivitet i förskolan

I denna c-uppsats har vi genom en fallstudie studerat hur en förskollÀrare utformar en aktivitet tillsammans med en barngrupp och hur samspelet sker mellan barn och förskollÀrare. Vidare har vi studerat hur barnen uppfattar aktiviteten och hur deras uppfattning förhÄller sig till förskollÀrarens. Forskningsbakgrunden handlar om hur förskolan har förÀndrats med tiden och hur förskollÀrarens roll har utvecklats. I vÄr undersökande del har vi observerat och filmat en naturvetenskaplig aktivitet, samt gjort intervjuer med barn och pedagog. Resultatet av studien visar att förskollÀrarens mÄlsÀttningar, med stöd frÄn lÀroplanen, uppfylldes i aktiviteten genom att barnen fick en lustfylld erfarenhet av ett naturvetenskapligt experiment.

Personlig utveckling genom drama? : - en fenomenografisk studie av dramats och teaterns pÄverkan pÄ ungdomar.

Av analysen kan Michelle sammanfatta att om hon skulle starta en kvartett i framtiden för till exempel lansering skulle hon ha en kvartett redan fÀrdig och redo för repetition innan start av liknande projekt. Momentet att hitta potentiella medlemmar till strÄkkvartetten pÄ sÄ kort tid Àr orimligt och Àven om hon hittade medlemmar till kvartetten sÄ skulle det inte hÄlla i lÀngden. Efter att Michelle fÄtt erfarenhet av personer som inte hÄllit de muntliga avtal som faktiskt gjordes kommer hon lÀgga mer tid pÄ att finna rÀtt personer. Dessutom hade alla de punkter angÄende mÄl, promotion och avtal diskuteras med kvartetten detaljerat för att allihop ska fÄ en likvÀrdig respekt och förstÄelse i det samarbete som komma skall. Inget bör vara otydligt.

Studie av genomförda nyemissioner pÄ OMX Stockholm 2007-2009

Effektiva copingstrategier kan öka arbetstillfredsstÀllelse, minska spÀnningar, sÀnka personalomsÀttning och frÄnvaro samt leda till andra positiva utfall för bÄde individer och arbetsgivare (Parks, 1990). Syftet med denna uppsats var att fÄ en djupare förstÄelse av hur smÄföretagare upplever problem med anstÀllda samt att undersöka vilka copingstrategier som anvÀnds för att hantera olika typer av problem. FrÄgestÀllningarna var, vilka problem hanteras med emotionsfokuserade copingstrategier? och vilka problem hanteras med problemfokuserade copingstrategier? Respondenterna i undersökningen var nio smÄföretagare samtliga var mÀn i Äldrarna 39-71 Är. Totalt identifierades 27 problem som delades in i sex olika kategorier.

Tematiskt arbete med matematik i fokus ? en intervjustudie med pedagoger och elever i Ă„rskurs f-5

Tematiskt arbete Àr en Àmnesintegrerande arbetsmetod som blir allt vanligare i den svenska skolundervisningen. I denna studie undersöks hur pedagoger och elever arbetar med metoden samt deras syn pÄ densamma. Syftet med denna undersökning Àr att fÄ en bild av hur pedagoger och elever upplever tematiskt arbete med fokus kring matematiken. Undersökningen har skett genom intervjuer med fyra pedagoger som alla har erfarenhet av tematiskt arbete samt fyra elever frÄn Ärskurs fyra som nyligen deltagit i ett tematiskt arbete som vi sjÀlva genomförde under en treveckorsperiod. DÀr gavs tillfÀlle att pÄ nÀra hÄll kunna följa arbetet och se dess konsekvenser.

Orsaker till RÀdsla under förlossningen ? En populationsstudie med kvinnor i GöteborgomrÄdet

Bakgrund: En negativ förlossningsupplevelse kan resultera i sekundÀrförlossningsrÀdsla. Detta gör det viktigt att identifiera vilka faktorer som bidrar tillrÀdsla under förlossningen. Detta Àr mycket lite utforskat. Syfte: Syftet var att kartlÀggaförekomst av och orsaker till rÀdsla under förlossningen hos kvinnor iGöteborgsomrÄdet. Metod: Analys av en frÄga ur en redan genomförd enkÀtstudieutfördes med kvalitativ innehÄllsanalys samt kvantifiering av förekomst, kategorier ochunderkategorier.

"Det svÄra Àr att bedöma en elev hÀr och just nu!" : En studie om bedömning av rörelseförmÄgor i Àmnet Idrott och hÀlsa

Detta examensarbete behandlar bedömning av rörelseförmÄgor i Idrott och hÀlsa. Syftet Àr att undersöka lÀrares uppfattning av de formella kunskapskraven och hur lÀrare bedömer elevers rörelseförmÄgor i Àmnet Idrott och hÀlsa. Vi har inspirerats av fenomenografins idé om att undersöka mÀnniskors erfarenheter och uppfattningar av ett fenomen. Resultatet baserar sig pÄ tio kvalitativa intervjuer med lÀrare i Idrott och hÀlsa pÄ olika skolor i norra Sverige. Resultatet visar att kunskapskraven Àr en sjÀlvklarhet att utgÄ ifrÄn nÀr lÀrare planerar undervisning och genomför bedömning, det som skiljer lÀrare Ät Àr hur kunskapskraven tillÀmpas i undervisningen.

Gastric bypasskirugi : patientupplevelser ur psykosocialt och krppsligt perspektiv

Fetma a?r ett av de allvarligaste ha?lsoproblemen i va?rlden. O?vervikt i sa?va?l ungdomen och vuxenlivet a?r associerad med en o?kad do?dlighet. Besta?ende viktminskning minskar risken att do? i fo?rtid.

FöretagsförvÀrv : Integration som en kritisk framgÄngsfaktor

Denna magisteruppsats behandlar företagsförvÀrv, med sÀrskild fokus pÄ integrationen av det förvÀrvade företaget. Intressant med denna typ av förvÀrv Àr att den möjliggör en tillvÀxthastighet som inte Àr möjlig vid organiskt tillvÀxt.Uppsatsens syfte Àr att utreda hur företag planerar och agerar vid förvÀrv av smÄ och medelstora företag och hur en rad olika faktor pÄverkar förvÀrvet och integrationen i organisationen.Arbetet bygger pÄ litteraturstudier och empirisk data inhÀmtad genom i huvudsak intervjuer som utförts med representanter för ett företag med stor erfarenhet av företagsförvÀrv, ISS Sverige.Slutsatser som kan dras Àr att den övergripande förvÀrvsprocessen Àr ett tÀmligen standardiserat fenomen och de faktorer som pÄverkar företagsförvÀrv Àr mÄnga. Integrationsprocessen skiljer sig mellan olika typer av förvÀrv, och processen och motivet med förvÀrvet har betydelse för huruvida förvÀrvet kan anses lyckat. NÄgot som ocksÄ framkommit under denna uppsats, Àr att det finns problem med att utvÀrdera huruvida integreringen av det förvÀrvade företaget varit lyckad eller ej..

Medarbetarperspektiv pÄ delat ledarskap

Studiens syfte var att undersöka delat ledarskap i ett medarbetarperspektiv. De övergripandefrÄgestÀllningarna var medarbetarnas arbetsinnehÄll och medarbetarnas upplevelse av ochuppfattning om delat ledarskap. Studien Àr en kvalitativ ansats dÀr semistrukturerad intervjuvaldes. Studien Àr baserad pÄ sju intervjuer med pedagoger som har erfarenhet av delatledarskap. TvÄ grundskolor och en förskola i tvÄ kommuner ingÄr i studien.

Hur hanteras problem med anstÀllda?Nio smÄföretagares upplevelse av problemhantering med anstÀllda

Effektiva copingstrategier kan öka arbetstillfredsstÀllelse, minska spÀnningar, sÀnka personalomsÀttning och frÄnvaro samt leda till andra positiva utfall för bÄde individer och arbetsgivare (Parks, 1990). Syftet med denna uppsats var att fÄ en djupare förstÄelse av hur smÄföretagare upplever problem med anstÀllda samt att undersöka vilka copingstrategier som anvÀnds för att hantera olika typer av problem. FrÄgestÀllningarna var, vilka problem hanteras med emotionsfokuserade copingstrategier? och vilka problem hanteras med problemfokuserade copingstrategier? Respondenterna i undersökningen var nio smÄföretagare samtliga var mÀn i Äldrarna 39-71 Är. Totalt identifierades 27 problem som delades in i sex olika kategorier.

VÀrdering av IT-investeringar : en metodik för att underlÀtta bedömningen av IT-investeringar

IT-investeringar har under senare Är blivit allt viktigare, och idag berör de i stort samtliga organisationer. För att bedöma mer traditionella investeringar finns det mÄnga olika metoder, och organisationer har betydande erfarenhet inom omrÄdet. Vad det gÀller IT-investeringar tillkommer dock flera problem, vilket försvÄrar möjligheten att genomföra en ekonomisk vÀrdering. Framförallt Àr det mycket svÄrt att identifiera vilka effekter, positiva eller negativa, som investeringen för med sig. Vidare kan det vara ett problem att vÀrdera dessa dÄ mÄnga av dem kan vara av mjuk, och kvalitativ art.Trots att IT-investeringar har blivit allt viktigare för SMHI saknar organisationen, precis som mÄnga andra organisationer, en konsekvent metodik för att bedöma dessa investeringar.

SprÄkutvecklande undervisning i förberedelseklass

Syftet med studien var att ta reda pÄ hur nyanlÀnda elever utvecklar ett funktionellt andrasprÄk i en förberedelseklass. Jag ville veta hur lÄng tid andrasprÄkseleverna normalt stannar i förberedelseklassen och vilken bedömning pedagogerna gör gÀllande elevernas sprÄkkunskaper inför utslussningen till vanlig klass. Studien genomfördes utifrÄn en kvalitativ forskningsmetod, genom intervjuer med pedagoger som arbetar i förberedelseklass och intervjuerna spelades in pÄ band. Syftet var att undersöka vilka undervisningsmetoder som förekommer i förberedelseklasser och som Àr mest sprÄkutvecklande för andrasprÄkselever. Resultatet visar att pedagogerna anvÀnder liknande undervisningsmetoder vid startperioden för sprÄkinlÀrningen.

RÀttning ? hjÀlper eller stjÀlper? - en intervjustudie med lÀrare och elever i Äk 5-6 om rÀttning inom svenska

Vi har under utbildningen stött pÄ olika Äsikter kring rÀttning vilket ledde till att vi ville undersöka hur lÀrare beskriver vad som ligger till grund för deras avgöranden gÀllande rÀttning samt pÄ vilket sÀtt eleverna uttrycker att de reagerar pÄ lÀrares rÀttning/icke rÀttning. I arbetet presenteras tvÄ olika syner pÄ inlÀrning, nÄgra skrivundervisningsteorier samt teorier angÄende tal- och skriftsprÄkets relation. Som metod valde vi att anvÀnda oss av personliga intervjuer med tre lÀrare samt tre fokusgrupper med sex stycken av lÀrarnas respektive elever i varje grupp. Resultaten visade att lÀrarna anvÀnde sig av beprövad erfarenhet snarare Àn teoretisk bakgrund. Det förekom Àven motsÀgelser och dubbla budskap mellan lÀrarna och elevernas uttalanden.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->