Sök:

Sökresultat:

4281 Uppsatser om Föräldrars erfarenhet - Sida 61 av 286

En JÀmförelse mellan EnCase och BackTrack : Examensarbete pÄ programmet IT-forensik och informationssÀkerhet, 120 hp.

Denna rapporten Àr en jÀmförelse av forensiska verktyg, i detta fallet Àr verktygen EnCase och BackTrack. Vi kommer i den hÀr rapporten att jÀmföra vissa utvalda verktyg som representeras i bÄda programmen, och analysera resultatet av detta. Analysen och jÀmförelsen kommer dÀrefter ligga till grund för om man kan fÄ fram lika bra resultat med ett open-source program som med ett program man betalar för. Vi kommer att utföra analysen genom att anvÀnda en bevisfil och utföra tester pÄ den i bÄde BackTrack och EnCase. Resultatet kommer att diskuteras och presenteras i denna rapport.För att fÄ fram bÀsta möjliga resultat kommer vi Àven att intervjua vissa utvalda personer med erfarenhet utav att arbeta med dessa program, för att fÄ fram deras synpunkter.

Psykoterapeuters upplevelser i terapier med narcissistiska ungdomar

Inledning: Studien Àr en explorativ kvalitativ undersökning av psykoterapeuters upplevelser i terapier med ungdomar med narcissistisk problematik. Fem psykoterapeuter deltog i kvalitativa intervjuer. Intervjumaterialet bearbetades utifrÄn en tematisk analys. Genom ett relationellt terapeutiskt arbete gÄr det att fÄ en "genuin" kontakt och bygga allians, men att det ocksÄ Àr osÀkert och inte en sjÀlvklarhet. I resultatet framkommer att det krÀvs tÄlamod, uthÄllighet, lÄng klinisk erfarenhet, goda teoretiska kunskaper samt professionell handledning.

Erfarenhetens inverkan vid kategorisering av komplexa begrepp

Undersökningens hypotes Àr: Mer erfarenhet leder till ett mer likformigt sÀtt att kategorisera komplexa begrepp. De komplexa begrepp som ingÄr i kortsortering Àr 14 st, dessa 14 st komplexa begrepp symboliserar en stor informationsmÀngd pÄ Vara kommuns websidor.Metoden som anvÀnds för att undersöka hypotesen Àr kortsortering. Den valda populationen var "invÄnare i Vara kommun" och kortsorteringarna utfördes av 30 st försökspersoner pÄ Vara stadsbibliotek.Analysen av datainsamlingsmaterialet givet av kortsorteringarna utfördes med en kvantitativ metodinriktning. En generell mÀtning av de bÄda gruppernas likformighetsgrad, med de matematiska funktionerna; kvadratsumma och totalsumma gav bÄda de bÄda grupperna nÀstan exakt samma likformighetsvÀrde. En klusteranalys av datainsamlingsmaterialet gav samma klusterbildning för bÄda grupperna vilket ocksÄ tyder pÄ att graden av likformighet var relativt lika för de bÄda grupperna.

Mineralogiska analysmetoder : frÄn klassisk metodik till modern elektronstrÄleteknik

Detta arbete diskuterar och belyser hur utvecklingen av mineralogiskanalysmetodik har sett ut genom att tillÀmpa samtbeskriva ett urval av bÄde klassisk och modern metodik. Grundentill arbetet Àr en stensamling som byggts upp av HolgerJensen och beskrivits av hans son Rolf Jensen pÄ 1940-talet.Den nya förteckningen som sammanstÀllts jÀmförs med dengamla som Rolf gjorde. Den enda metoden som inte tillÀmpas Àrgoniometri, vilken dock beskrivs pÄ grund av dess historiskabetydelse i utvecklingen av kristallmorfologin. Klassisk metodikoch egenskaper som beskrivs och har tillÀmpats Àr exempelvisblÄsrörsanalys, hÄrdhetstestning, streckfÀrg, spaltning ochbrott. Bland modern metodik valdes malmmikroskopi, röntgendiffraktion,elektronmikrosondanalys och Ramanspektroskopi.Tidigt under arbetets gÄng noterades att erfarenhet krÀvs oberoendemetodik för att fÄ korrekt resultat och att det kommer dröjalÀnge innan de klassiska metoderna blir förlegade.

Sagan som tema : En studie om de yngsta barnens sprÄkutveckling i ett temainriktat arbetssÀtt i förskolan.

Denna studie handlar om temaarbete i förskolan dÀr sagan Àr grunden i temat och det man arbetar utifrÄn. Syftet Àr att ta reda pÄ hur sprÄkutveckling kan ske hos de yngsta barnen med detta arbetssÀtt. Fokus i studien Àr förskollÀrarnas erfarenheter. De intervjuer som har genomförts har haft inriktning pÄ vilka arbetssÀtt som kan vara givande för sprÄkutvecklingen inom ett sagotema samt hur man kan synliggöra den sprÄkutveckling som sker.Resultatet av undersökningen visar pÄ en gedigen erfarenhet av förskollÀrarna och att de arbetar i miljöer dÀr sprÄkutvecklingen Àr ett stort fokus och dÀr reflektion tillsammans med barnen tar en stor plats. För att nÄ mÄlen med temat Àr drama och skapande vanliga arbetssÀtt.

Basal KroppskÀnnedom: ett förhÄllningssÀtt

Ett av dagens stora folkhÀlsoproblem Àr psykosomatiskt betingade besvÀr. Personer med dessa besvÀr Àr en vanlig patientgrupp hos sjukgymnaster inom alla olika omrÄden. Basal KroppskÀnnedom (BK) Àr en sjukgymnastisk behandlingsmetod vid dessa besvÀr. En kvalitativ intervju dÀr data analyserades med hjÀlp av tematisk innehÄllsanalys utfördes för att besvara hur sjukgymnaster anvÀnder sig av BK i sitt arbete, samt upplevda resultat. Sex sjukgymnaster frÄn olika verksamhetsomrÄden med lÄng erfarenhet av Basal KroppskÀnnedom intervjuades.

Konsten att undervisa i bild

Olika lÀrare har olika syn pÄ bildundervisning i skolan. UtifrÄn deras uppfattning och erfarenhet Àr syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare förhÄller sig till bildundervisningen i grundskolans tidigare Är. För att fÄ svar pÄ vÄr frÄgestÀllning har fyra intervjuer samt en enkÀtundersökning gjorts pÄ tvÄ skolor. Genom intervjuerna fÄr vi svar pÄ hur lÀrarna menar att deras skolmiljö pÄverkar bildundervisningen, hur de ser pÄ bilden som ett redskap till barns utveckling och hur de uppfattar sin egen bildundervisning. Detta empiriska material har tillÀmpats pÄ vÄra teoretiska utgÄngspunkter som framförallt ligger i det sociokulturella perspektivet och Àr baserad pÄ bland annat Vygotskij.

Det Àr ballare att planka Vinnie Colaiuta: en
undersökning om trumlÀrares syn pÄ undervisningsmaterial för
nybörjare

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka vad verksamma lÀrare anser om dagens material för trumsetsundervisning pÄ nybörjarnivÄ, frÀmst material avsett för kulturskolan och liknande skolformer. För att undersöka detta valde vi att först dela ut ett mindre antal enkÀter och dÀrefter göra fyra djupgÄende intervjuer med aktiva och behöriga trumlÀrare som har erfarenhet av att arbeta med trumsetsundervisning inom kulturskolan. Det visade sig att alla intervjupersoner ansÄg att de undervisningsmaterial för nybörjartrummisar som existerar idag har mÄnga brister. Bland de brister som pÄpekades var t.ex. olika notationssÀtt, dÄligt play- alongmaterial, avsaknad av genrebredd och att mycket av materialet helt enkelt Àr förÄldrat.

Elevers bristande erfarenhet av lyrik i svenskundervisningen : En grundad teoristudie av elevers relation till lyrik

This paper aims to study upper secondary school seniors? relationship to poetry. The researchers seek to discover the students? conceptualization of the subject of poetry. Fur-thermore, this paper will present a case study, in which sixteen students participate.

Koncernavdrag : En utredning i relation till etableringsfriheten

Varje Är tar tvÄ sjökaptensprogram, ett fyraÄrigt program med fartygsförlagd utbildning och ett treÄrigt program som krÀver att studenten har tidigare erfarenhet av arbete som matros, examen frÄn Sjöfartshögskolan i Kalmar. Syftet med denna studie var att undersöka hur de nyutexaminerade styrmÀnnen upplevde sin första tid i yrket som styrman, om de hade de nödvÀndiga förkunskaperna för att klara av sitt jobb och om det skilde sig mellan styrmÀnnen frÄn de olika programmen. För att undersöka detta anvÀndes en kvalitativ metod dÀr personliga intervjuer genomfördes. Tio styrmÀn, fem frÄn varje program, som tagit examen frÄn Sjöfartshögskolan i Kalmar vÄren 2012 valdes slumpvis ut för intervjuer. Resultatet frÄn intervjuerna visade att styrmÀnnen var nöjda med sina förkunskaper frÄn Sjöfartshögskolan i Kalmar.

Stamning : NĂ„gra pedagogers erfarenheter av barn med stamning

I studien intervjuades sex stycken olika pedagoger frÄn olika förskolor. De intervjuade var förskollÀrare och barnskötare. Syftet var att fÄ reda pÄ vad pedagogerna i verksamheten gör för att hjÀlpa stammande barn samt ta reda pÄ hur viktigt pedagogerna anser att barnens sprÄkutveckling Àr. I intervjun fick pedagogerna bland annat frÄgan om vad de har för erfarenhet av stammande barn, hur dem arbetar med barns sprÄkutveckling och om de har trÀffat pÄ stammande barn under deras tid i förskolan.Intervjuerna skedde pÄ pedagogernas arbetsplatser pÄ en bestÀmd tid som passade pedagogerna som skulle bli intervjuade. Resultatet blev att de flesta av dem intervjuade pedagogerna inte hade stött pÄ nÄgra barn som stammade och pedagogerna som hade gjort det lÀt bara barnet vara utan att göra nÄgra speciella ÄtgÀrder.

Historia - Hur intressant kan det vara?

Sammanfattning Syftet med uppsatsen Àr att klarlÀgga högstadieelevers intresse av historia samt deras intresse för omvÀrlden. Jag har utgÄtt ifrÄn ett elevperspektiv för att utreda elevernas uppfattningar av historia med avsikt att vÀcka tankar om hur pedagoger kan skapa intressevÀckande ingÄngar i historieundervisningen för att öka förutsÀttningarna att höja elevernas historieintresse. Min erfarenhet Àr att nÀr elever upplever undervisningen som intressant, relevant och meningsfull ökar motivationen att lÀra sig. Jag har anvÀnt mig av en kvantitativ enkÀtundersökning för att klargöra högstadieelevers intresse av historia och omvÀrlden. DÀrtill har jag Àven utgÄtt ifrÄn tvÄ kvalitativa gruppdiskussioner för att fÄ mer uttömmande svar av informanterna.

NÄR MAN SLÄPAR SIN VÄSKAEn kvalitativ studie om socionomers erfarenhet och uppfattningom skilsmĂ€ssors effekter för barn

BakgrundI Sverige bor 72 % av barnen med sina bÄda biologiska förÀldrar. I min hemkommun bor 78% av barnen med sina bÄda biologiska förÀldrar. I mitt arbete som förÀldrarÄdgivare trÀffar jag dock pÄfallande ofta förÀldrar som Àr frÄnskilda. Det visade sig att en majoritet av de förÀldrar FörÀldrarÄdgivningen trÀffar Àr frÄnskilda. Men, hur ser det ut inom andra socionomers arbetsomrÄden? Jag började ocksÄ undra över denna omvÀndning av statistiken.

Att internationalisera företag : Ett arbete som kan förenklas av tidigare erfarenheter

Internationalisering Àr idag ett vanligt begrepp inom företagsekonomi. Den kinesiska marknadens möjligheter har inneburit att flera svenska företag valt att undersöka om de kan lyckas pÄ en av vÀrldens till population största ekonomier. Denna uppsats skrivs tillsammans med ett svenskt företag i stÄlbranschen. För att undersöka hur företag planerar och genomför internationaliseringsprocesser idag, samt hur företag anvÀnder sina tidigare erfarenheter för ytterligare etablering, har en fallstudie innehÄllande intervjuer med personer involverade i internationaliseringsprocesser genomförts. Teoretiskt underlag Àr hÀmtat frÄn Uppsalaskolans forskning kring internationellt företagande dÀr Jan Johanson och Jan-Erik Vahlnes arbete bildar grund.

NĂ€r siffrorna inte lyder

VÄrt syfte var att undersöka hur specialpedagoger upptÀcker elever med matematiksvÄrigheter samt hur de organiserar arbetssÀttet och skolmiljön för att hjÀlpa dem. Undersökningen genomfördes som kvalitativa intervjuer med sex stycken specialpedagoger. Utöver intervjuerna har vi sökt kunskap i för Àmnet relevant litteratur samt databaser pÄ Internet. Vi har kommit fram till Àr att det Àr viktigt att uppmÀrksamma elever med matematiksvÄrigheter i ett tidigt skede. Ju tidigare ÄtgÀrder sÀtts in desto större möjligheter till ett lyckat resultat.

<- FöregÄende sida 61 NÀsta sida ->