Sök:

Nätverksprojekt

sex faktorer som formar samarbetet


I dag skapas det en mängd nätverk i olika branscher, men de flesta överlever inte långsiktigt, och det leder till att nätverksprocessen avtar. Syftet med detta arbete var att se om faktorerna val av partner, engagemang, förtroende, kultur, kommunikation och tid ska diskuteras när ett nätverksprojekt bildas. Litteraturstudier och vår egen erfarenhet har varit grunden för att forma forskningsfrågan och skapa en teoretisk referensram. Vi har intervjuat åtta aktörer i sex turistiska nätverksprojekt. Respondenterna valdes utifrån den roll som de hade vid intervjutillfället för att få olika infallsvinklar på problemet. Informationen sammanställdes i en matris för att finna mönster mellan de aktuella projekten. Analysen visade att det fanns faktorer som leder till positiva och negativa resultat i nätverksprocessen. Fem faktorer: val av partner, engagemang, förtroende, kultur och kommunikation påverkade tydligt processen, medan faktorn tid hade låg påverkan.

Författare

Mikael Nilsson Sinnika Sjunnesson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..